Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:32

Naar mijn idee die zonder waarschuwen bijten. Maar, met waarschuwen bedoel ik dan niet dat ie even wegdraait en dan alsnog hapt. Want een hoop mensen, zeker die geen ervaring hebben met honden, kunnen geen gedrag lezen van honden, dus vind wel dat ze duidelijk iets moeten tonen. Du grommen, lip optrekken dat soort dingen.
Maar dat ook richting honden, ze moeten wel een rijtje met dingen afgaan voordat ik het ''accepteer'' dat ze bijten. Weet je dat ie makkelijk bijt, of gewoon met de meeste honden die het echt altijd lief bedoelen ook gewoon niet kan, lekker korven. Maar dan ook nogsteeds zorgen dat je je hond niet steeds alsnog in situaties brengt waar hij steeds van dat soort honden tegen komt. Want dat vind ik ook niet eerlijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:36

Lien_87: Ik vind dat weer niet zo boeiend. := Zolang jij (degene die met de hond loopt, niet persoonlijk ;) ) ervoor zorgt dat de hond dus niet in een situatie komt waar ontwijken/vluchten niet mogelijk is en bijten de enige oplossing is in de ogen van de hond. Voor mij geen reden om een hond meteen helemaal niet sociaal te noemen, er wordt toch aangegeven dat de hond het niet fijn vindt en dat vind ik juist weer een must.

Maar kiwiwitje, wat is bijten? Is dat met schade of valt corrigeren met bek er ook onder? EDIT: naar andere honden dan, even niet naar mensen. :=

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:39

Wij hebben sinds een paar maanden een pup uit Roemenië van 8 maandjes. Super sociale lieve hond maar wel onzeker. Hij heeft het formaat van een border collie.
Daarnaast hebben wij ook nog een Shih Tzu. Paar weken terug zijn wij in het bos, die van mij lopen los, die roep ik bij me als er honden aangelijnd lopen en luisteren zeer goed.
Andere honden die los lopen mogen uiteraard snuffelen/spelen, ik ga er dan min of meer vanuit dat het in ieder geval geen ''valse'' hond is, daar ben ik ook op terug gekomen, helaas...

Er komt een Maltezer op onze pup af, onze hond gaat onderdanig liggen en kwispelen. Het andere hondje was in eerste instantie erg vriendelijk, maar binnen 10 seconden hing hij in onze pup zijn neus %)
Met als resultaat dat onze pup in blinde paniek weg rent, luid piepend, en 10 minuten niet meer durft te bewegen.
De desbetreffende hond beet zonder waarschuwing, geen haar overeind, geen lip omhoog, geen gegrom etc.
Zegt die vrouw doodleuk; ''Oh ja, dat doet hij wel eens'' Ik bedoel.... PARDON :?
Had mij dan even gewaarschuwd, dan had ik onze honden bij me geroepen....
Onze hond is nu best bang voor andere honden wat resulteert in angsthappen naar vreemde honden, we zijn veel aan het oefenen,
en het gaat al een stuk beter, maar ik baal er ontzettend van.
Ik blijf erbij dat de ''agressie'' bij een hond, 9 van de 10 keer door het baasje komt,
maar ik wordt er schijtziek van dat mensen constant hun hoofd in het zand steken en vaak nog zeggen; Dat doet die van mij niet 8)7

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:40

MyWishMax schreef:
Lien_87: Ik vind dat weer niet zo boeiend. := Zolang jij (degene die met de hond loopt, niet persoonlijk ;) ) ervoor zorgt dat de hond dus niet in een situatie komt waar ontwijken/vluchten niet mogelijk is en bijten de enige oplossing is in de ogen van de hond. Voor mij geen reden om een hond meteen helemaal niet sociaal te noemen, er wordt toch aangegeven dat de hond het niet fijn vindt en dat vind ik juist weer een must.

Maar kiwiwitje, wat is bijten? Is dat met schade of valt corrigeren met bek er ook onder? EDIT: naar andere honden dan, even niet naar mensen. :=

Nee ik vind het ook niet belangrijk, het ging mij er even om dat @sclimpre een test voorsteld die in mijn ogen bij veel honden een negatieve uitslag zal hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:44

lien_87 schreef:
MyWishMax schreef:

Nee ik vind het ook niet belangrijk, het ging mij er even om dat @sclimpre een test voorsteld die in mijn ogen bij veel honden een negatieve uitslag zal hebben.

Ja, ik snapte het idd. :j Mijn ervaring is dat dat eigenlijk best meevalt, maar helemaal eerlijk is het niet. Wij weten dat dat chippen bij dat examen hoort en aanmelden/afmelden ook, dus wij trainen daarop van jongs af aan. En ik weet precies waar de chip zit, dus kan die aanwijzen als de KM er aan komt, dus binnen 2 seconde is hij weer weg. Ik denk er dus misschien te simpel over, dat kan zeker.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:48

MyWishMax schreef:

Corrigeren met de bek(bij honden) noem ik happen. Is vooral afhankelijk van hoe ze dat gebruiken. Het teefje had hier in het begin van dat chi gedrag. (ja ik krijg dat ras dus gewoon nooit zonder fouten getypt.. :') )
Dus bij alles wat ze niet zinde, gelijk zo happen. Dat accepteer ik niet. Maar als een hond niet reageert op de duidelijke signalen dat ze er niet van gediend is en ze doet dat dan eens, nou prima. Liever dat dan dat ze echt bijt met schade(al is het een mini gaatje)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 17:19

kiwiwitje schreef:
MyWishMax schreef:

Corrigeren met de bek(bij honden) noem ik happen. Is vooral afhankelijk van hoe ze dat gebruiken. Het teefje had hier in het begin van dat chi gedrag. (ja ik krijg dat ras dus gewoon nooit zonder fouten getypt.. :') )
Dus bij alles wat ze niet zinde, gelijk zo happen. Dat accepteer ik niet. Maar als een hond niet reageert op de duidelijke signalen dat ze er niet van gediend is en ze doet dat dan eens, nou prima. Liever dat dan dat ze echt bijt met schade(al is het een mini gaatje)

Duidelijk. ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 17:42

nu ben ik wel nieuwsgierig, kun jij je daar ook in vinden? Of denk jij daar anders over? Over mijn beide berichten dus.. :) ook dat happen mag niet zonder een aantal andere waarschuwingen overigens.

Wat het teefje hier in het begin deed, en wat ik herken van een hoop Chi's is gelijk happen. Dus geen grom oid, niet wegdraaien gewoon hap.o.a. gecombineerd met voernijd. Maar ook als ze bij ons op de bank lag en de reu kwam erbij. Dan lag ze naast ons, en dan sprong de reu op bed of bank en hoppa er grommend happend bovenop. Nu is dat er uit, in zoverre, voernijd heeft ze niet meer, anderen mogen bij haar eten komen(mensen altijd.)Ze eet alleen wel wat sneller dan de andere hond, (die overal ruim zn tijd voor neemt.. :P ) Ook snacks waren reden om direct '' aan te vallen'' dus inderdaad aan zien komen, gelijk happen en grommen. Ook alleen naar honden. Dus eigenlijk niet waarschuwen en gelijk happen. Dat accepteer ik niet. Ligt ze te kauwen en heeft ze geen zin laat ze dat nu gewoon merken, probeert de reu dan nog iets, gromt ze een keer en draait ie om. Maar regelmatig kauwen ze tegelijk op het zelfde stuk. Houd de ene vast en de ander kauwt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 10:30

Ik zat gisteren op mijn telefoon en dat tikt niet lekker. ;)

Ik ben daar misschien iets makkelijker in. Van mij mogen ze best corrigeren met de bek en soms ook best snel. Bij een normale kennismaking doen ze dat eigenlijk niet, tenzij de andere hond iets doet wat ze vervelend vinden. Maar dat is dan weer niet raak, maar wel herrie, dus eigenlijk ben ik het met je eens. :+ Eerst andere signalen. Mijn reu houd ik wel bij bepaalde honden weg, omdat ik weet dat hij dat niet fijn vindt. De enige keer dat de reu en jongste teef wel meteen corrigeren is als een hond op ze afgestormd komt en er bovenop springt. Ook al zit er geen kwaad in, dat vinden ze vreselijk onbeschoft en wordt gecorrigeerd. Ik vind dat niet zo bijzonder, maar grijp daar bij in door ze bij me te roepen en de andere hond weg te sturen. De reu heeft ook 1 keer de normale waarschuwingen en correctie overgeslagen, waarvoor ik hem niet op zijn kop gegeven heb. Dat was toen hij de andere hond negeerde en braaf met mij mee liep naar de poort (naast ons huis dus). Die andere hond schiet op ons af van achter en springt tegen/op mijn reu, waardoor die tegen de schutting aan geplet werd. Piepen van de pijn, maar meteen boven op de andere hond sprong. Ik vind dat van de andere hond ook geen normale benadering, maar heb ze uit elkaar gebruld, andere hond weggestuurd en mijn reu mee naar binnen. (En dat was een bekende hond, had ook geen schade, mijne wel) Die hond laat ik dus niet meer in de buurt komen, maar staat jammer genoeg wel eens voor de poort te patsen. Zorgt er wel voor dat ik eerst kijk of die hond niet los rond loopt, voordat ik mijn reu mee neem voor een rondje wijk of de auto in durf te doen. := Niet eens omdat ik denk dat mijn reu meteen gaat vechten, maar meer omdat die andere hond dus wel meteen op ons af komt met geen leuke bedoelingen.

Met bekende honden mogen ze ook meer mee dus ook een keer heftiger corrigeren. Maar bij honden die we gewoon tegenkomen hoeft dat niet, dan kan je ze gewoon negeren als je ze vervelend vindt en anders los ik het wel op. Maar als er een keer een snauw valt hebben wij het gedaan en zijn het valse honden, terwijl er zelfs geen haartje beschadigd is bij de andere hond.

Maar goed, ik loop dus met mooi weer ook niet in losloopgebieden en ben zo'n aso die in aanlijngebieden loopt met loslopende honden. O:) Ook niet in het weekend of met heel mooi weer, de jongste teef aan de flex, maar de reu loopt daar wel los. Die gaat uit zichzelf niet verder dan 10 meter bij mij vandaan en negeert eigenlijk alle honden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 10:50

MyWishMax schreef:
Ik zat gisteren op mijn telefoon en dat tikt niet lekker. ;)

Ik ben daar misschien iets makkelijker in. Van mij mogen ze best corrigeren met de bek en soms ook best snel. Bij een normale kennismaking doen ze dat eigenlijk niet, tenzij de andere hond iets doet wat ze vervelend vinden. Maar dat is dan weer niet raak, maar wel herrie, dus eigenlijk ben ik het met je eens. :+ Eerst andere signalen. Mijn reu houd ik wel bij bepaalde honden weg, omdat ik weet dat hij dat niet fijn vindt. De enige keer dat de reu en jongste teef wel meteen corrigeren is als een hond op ze afgestormd komt en er bovenop springt. Ook al zit er geen kwaad in, dat vinden ze vreselijk onbeschoft en wordt gecorrigeerd. Ik vind dat niet zo bijzonder, maar grijp daar bij in door ze bij me te roepen en de andere hond weg te sturen. De reu heeft ook 1 keer de normale waarschuwingen en correctie overgeslagen, waarvoor ik hem niet op zijn kop gegeven heb. Dat was toen hij de andere hond negeerde en braaf met mij mee liep naar de poort (naast ons huis dus). Die andere hond schiet op ons af van achter en springt tegen/op mijn reu, waardoor die tegen de schutting aan geplet werd. Piepen van de pijn, maar meteen boven op de andere hond sprong. Ik vind dat van de andere hond ook geen normale benadering, maar heb ze uit elkaar gebruld, andere hond weggestuurd en mijn reu mee naar binnen. (En dat was een bekende hond, had ook geen schade, mijne wel) Die hond laat ik dus niet meer in de buurt komen, maar staat jammer genoeg wel eens voor de poort te patsen. Zorgt er wel voor dat ik eerst kijk of die hond niet los rond loopt, voordat ik mijn reu mee neem voor een rondje wijk of de auto in durf te doen. := Niet eens omdat ik denk dat mijn reu meteen gaat vechten, maar meer omdat die andere hond dus wel meteen op ons af komt met geen leuke bedoelingen.

Met bekende honden mogen ze ook meer mee dus ook een keer heftiger corrigeren. Maar bij honden die we gewoon tegenkomen hoeft dat niet, dan kan je ze gewoon negeren als je ze vervelend vindt en anders los ik het wel op. Maar als er een keer een snauw valt hebben wij het gedaan en zijn het valse honden, terwijl er zelfs geen haartje beschadigd is bij de andere hond.

Maar goed, ik loop dus met mooi weer ook niet in losloopgebieden en ben zo'n aso die in aanlijngebieden loopt met loslopende honden. O:) Ook niet in het weekend of met heel mooi weer, de jongste teef aan de flex, maar de reu loopt daar wel los. Die gaat uit zichzelf niet verder dan 10 meter bij mij vandaan en negeert eigenlijk alle honden.

In jouw verdere uitleg kan ik mij dan ook weer vinden. Dus we zijn het eens! :)

Nouja ik vind je geen aso omdat je met een losloper in een aanlijnplicht gebied loopt. Ik vind het aso, als je met je losloper in een aanlijnplicht gebied loopt die overal opduikt. Niet luistert en dus overal loopt behalve waar je hem in de gaten kan houden. Ja ik ben er niet voor om een hond los te laten lopen, zeker niet op een plek waar het niet mag. Maar zoals jij het beschrijft zou ik geen last hebben van jouw hond(en) als ik jullie tegen zou komen. Wel zou ik het fijn vinden(weet niet of je dat doet) dat je je hond bij je roept als je aangelijnde honden tegen komt. Ik kan namelijk niet ruiken of die van jou ook inderdaad andere honden negeert. (en ja, de meeste loslopers doen dat niet... ) Die van ons kunnen prima met andere honden, mits ze rustig en normaal kennis komen maken. Dat betekend niet dat ze (gelijk) zullen bijten als er een onstuimig op ze af komt, maar ze zullen heel duidelijk zijn dat ze het niet willen.

MyWishMax

Re: Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:06

Ik roep ze idd bij me. Nu moet ik eerlijk zeggen dat het gebied waar ik loop ook bijna uitgestorven is, als ik 1 keer iemand tegenkom is het veel, maar ik lijn altijd even aan. Ook degene aan de flex mag niet aan het einde blijven lopen. Of ik sla een ander pad in, maar dan lijn ik alsnog even aan tot we weer een stukje weg zijn.

Maar dit was trouwens wel een reden waarom ik me afvroeg wat agressie of sociaal gedrag is. We bedoelen uiteindelijk dus hetzelfde. Net zoiets als ongewenst gedrag, dat hoeft weer niet onnatuurlijk te zijn. Ik snap het 'goedpraten' van sommige dingen wel. Zoals in mijn stukje over mijn reu. Dat kan je als goedpraten opvatten, want ik wil toch uitleggen waarom het gebeurd is. Maar dat betekent niet dat het geen ongewenst gedrag is. Ik denk dat het voor mensen makkelijker is om een verklaring te zoeken, zodat je begrijpt waarom iets gebeurd.

kiwiwitje

Re: Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:11

Daar kan ik ook wel in komen. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:57

Uiteindelijk staat of valt alles wat mij betreft met fatsoensnormen.
Als de hond losloopt in een gebied waar het niet mag, maar geen overlast veroorzaakt omdat de baas dit voorkomt, hoeft niemand daar last van te hebben.

Het is alleen jammer dat er ook mensen zijn die al beginnen te roepen en te tieren bij het zien van een (loslopende) hond, ook al staat die hond onder appèl en negeert die hond zijn omgeving. En dat heb ik ook veelvuldig meegemaakt, de vreselijkste verwensingen en tot aan bedreigingen aan toe.
Met een hond die aan de voet los liep en stil stond zodra ik stil stond, zonder commando. Waarbij ik "gatverdamme" naar mijn hoofd kreeg toen ik met haar in de bus ging zitten en ze helemaal tegen me aangedrukt zat en zo min mogelijk plek in nam (en ik destijds ook nog netjes een roze strippenkaart liet afstempelen ;) ).
Ik heb door ervaring geleerd: wil je ruzie? Neem een hond. Vooral als je een herder hebt of als je er een los laat lopen. Maakt helemaal niet uit hoe hij zich verder gedraagt, het is reden om je voor rotte vis uit te maken en dood te wensen.
Daar is wel een beetje uit voort gekomen dat ik mijn honden hou volgens mijn eigen normen (oa niet op vreemde mensen en honden afgaan, niet achter paarden, joggers, fietsers aangaan, niet overmatig blaffen, niet tegen tuinhekjes plassen en wel poep opruimen) en dat ik me verder niet teveel stoor aan regels.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:19

Herkenbaar, afgelopen maandag(Dacht ik) zijn we even met de honden gaan zwemmen, het pad er naar toe is vrij smal. En daar zagen we een loslopende hond, met zijn gezin. Nu mag je daar al niet los lopen maar goed. Dus wij zetten de honden aan onze andere kant, dus Berm/hond/ik. En we willen passeren, loopt de hond om te beginnen recht op ons af, en baasje deed niks. Wij konden niet verder, en mijn vriend heeft meerdere keren gevraagd of hij zn hond bij wilde houden. Maar de houding en het gedrag van de man was duidelijk iets wat mijn teefje niet vertrouwde, en ze ging echt achter mij zitten en begon zacht te grommen. Waarop de man vijandig omdraait; Oh het zijn zeker pitbull's (en zn hond nog steeds niet bij zich roepen). Dus ik maakte de opmerking, ''nou nee hoor, tussen een stafford en een pitbull zitten echt wel verschillen. Zegt ie; '' Nee niet echt hoor.'' Waarop ik zei; nou als t een pitbull was had ik ze die van jou wel als toetje gegeven.'' En hij liep gewoon stug door. Hond nog steeds niet bijhouden.Geen idee wat zn hond aan t doen is. Geen riem en halsband te zien..
Komt een van de kinderen van dat gezin aangelopen, loopt recht op het teefje af, die vervolgens 180 graden draaide in gedrag en helemaal blij was met het kindje. Geen angst geen onzekerheid, gewoon even aaien en een knuffel.

Dat kind heeft niks bij mijn hond te zoeken(of zomaar op een hond af te lopen...) , maar vooruit, ik ken haar en haar gedrag inmiddels wel zo goed dat ik dat best aandurf, anders had ik haar gewoon moeten korven(als ik haar niet vertrouwde, of ze al eens wat uitgehaald had, of gedrag had vertoond waarvoor ik daar aanleiding voor vond)
Man haalde zijn hond niet eens bij, die uiteindelijk door 1 van de kinderen vast gepakt werd en aan zn nekvel mee genomen werd. Was trouwens een kooikerhondje.

Gelukkig komen we ook veel vriendelijke mensen en vriendelijke honden tegen.