Mizora schreef:Mijn honden lopen niet los als ik niet oplet, dat kan je je bij auto- en schaduwjagers niet veroorloven, hoewel sommige mensen daar anders over denken. Ik heb serieus wel eens als reactie waarom ik haar aan de lijn had, het autojagen dus, te horen gekregen "oh, dan ben je haar vast vaak kwijt." Dat soort mensen zorgen ervoor dat honden tegenwoordig op veel plaatsen niet meer los mogen. Honden moeten van mij ook gewoon echt in het zicht blijven, er wordt niet in de bosjes geschutterd buiten beeld. Dan zie je namelijk ook niet of je hond wild ziet en hem peert.
Vooral het toezicht houden op en het inschatten van de eigen hond is vaak al een probleem. Overigens had Hellevoetsluis toen we onze eerste hond namen (9 jaar terug) geen aanlijngebod. Die is pas later gekomen. Maar inderdaad, als je rekening houden met elkaar er ook nog aan toevoegt, heb je wel de drie grote dingen die het loslaten zonder overlast te veroorzaken maakt of breekt.
Mijn ervaring is ook dat niemand ingewikkeld doet als het met een pup of puber toch een keertje mis gaat en je bij het halen van je hond je excuses aanbiedt en aangeeft de volgende keer handiger/eerder/oplettender te reageren. Zelfs niet als de andere hond daardoor een keertje uitvalt. Het is uiteraard een ander verhaal als jouw hond een andere hond bijt of bewust pijn doet.
Kan mij echt vinden in heel jouw post! Een reden omdat ik dat bijvoorbeeld niet durf/kan garanderen lopen ze gewoon niet los, en alleen waar mogelijk mogen ze gebruik maken van de 10 meter.(of 8 meter als ze de andere lijn hebben) en ook dat is een reden dat ze alleen op open plekken waar ik weet dat ik in principe geen andere honden tegen kom(braak liggend terrein/grasveld midden op t industrie terrein hier, of eigen terrein bij pand dat we huren) aan de 20 meter veldlijn mogen. En dan nog 1 voor 1.
Dikgedrukte,
Het is gewoon de toon die de muziek maakt. Je kan niet altijd verwachten dat honden altijd perfect luisteren, en zolang het niet is dat de andere hond met het idee om aan te vallen op ons af komt, en baasje inderdaad even zijn excuses maakt en hond weer mee neemt hoor je ons echt niet. Grote kans dat we zelfs even een praatje maken. Want het is al vervelend genoeg voor het baasje. Als ze even kennis maken en het klikt niet en baasje neemt ook gewoon zn hond weer mee is er ook niks aan de hand. Klikt het wel en spelen ze even, helemaal leuk.
Maar echt inschatten van eigen hond en blijkbaar het gedrag kennen en toezicht houden is iets wat we vaak tegen komen helaas. Al ben ik weer een stuk optimistischer, we hebben nu al weer een aantal keer fijn relaxt kunnen wandelen. Hebben wel altijd een extra(vaste) lijn bij, mocht er eens iets gebeuren..