Ongecastreerde loslopende reuen springen op mijn loopse teef

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:00

Mizora schreef:
Mijn honden lopen niet los als ik niet oplet, dat kan je je bij auto- en schaduwjagers niet veroorloven, hoewel sommige mensen daar anders over denken. Ik heb serieus wel eens als reactie waarom ik haar aan de lijn had, het autojagen dus, te horen gekregen "oh, dan ben je haar vast vaak kwijt." Dat soort mensen zorgen ervoor dat honden tegenwoordig op veel plaatsen niet meer los mogen. Honden moeten van mij ook gewoon echt in het zicht blijven, er wordt niet in de bosjes geschutterd buiten beeld. Dan zie je namelijk ook niet of je hond wild ziet en hem peert.

Vooral het toezicht houden op en het inschatten van de eigen hond is vaak al een probleem. Overigens had Hellevoetsluis toen we onze eerste hond namen (9 jaar terug) geen aanlijngebod. Die is pas later gekomen. Maar inderdaad, als je rekening houden met elkaar er ook nog aan toevoegt, heb je wel de drie grote dingen die het loslaten zonder overlast te veroorzaken maakt of breekt.

Mijn ervaring is ook dat niemand ingewikkeld doet als het met een pup of puber toch een keertje mis gaat en je bij het halen van je hond je excuses aanbiedt en aangeeft de volgende keer handiger/eerder/oplettender te reageren. Zelfs niet als de andere hond daardoor een keertje uitvalt. Het is uiteraard een ander verhaal als jouw hond een andere hond bijt of bewust pijn doet.

Kan mij echt vinden in heel jouw post! Een reden omdat ik dat bijvoorbeeld niet durf/kan garanderen lopen ze gewoon niet los, en alleen waar mogelijk mogen ze gebruik maken van de 10 meter.(of 8 meter als ze de andere lijn hebben) en ook dat is een reden dat ze alleen op open plekken waar ik weet dat ik in principe geen andere honden tegen kom(braak liggend terrein/grasveld midden op t industrie terrein hier, of eigen terrein bij pand dat we huren) aan de 20 meter veldlijn mogen. En dan nog 1 voor 1.

Dikgedrukte,
Het is gewoon de toon die de muziek maakt. Je kan niet altijd verwachten dat honden altijd perfect luisteren, en zolang het niet is dat de andere hond met het idee om aan te vallen op ons af komt, en baasje inderdaad even zijn excuses maakt en hond weer mee neemt hoor je ons echt niet. Grote kans dat we zelfs even een praatje maken. Want het is al vervelend genoeg voor het baasje. Als ze even kennis maken en het klikt niet en baasje neemt ook gewoon zn hond weer mee is er ook niks aan de hand. Klikt het wel en spelen ze even, helemaal leuk.

Maar echt inschatten van eigen hond en blijkbaar het gedrag kennen en toezicht houden is iets wat we vaak tegen komen helaas. Al ben ik weer een stuk optimistischer, we hebben nu al weer een aantal keer fijn relaxt kunnen wandelen. Hebben wel altijd een extra(vaste) lijn bij, mocht er eens iets gebeuren..

Machie

Re: Ongecastreerde loslopende reuen springen op mijn loopse teef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:08

In mijn roedel is het wel een probleem als er zomaar een vreemde hond erin vliegt. Gewoon mogen buurten kan wel, maar zoals sommige honden (lees labradors) gaat mis, helaas...

Mijn honden lopen trouwens los in aanlijngebied. Maar zodra ik iets of iemand zie lijn ik ze aan. Ze lopen daar los omdat we daar geen last hebben van andere honden ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:59

Maar als je de toon leest in dit topic, snap je ook waarom het niet altijd goed gaat. Veel mensen zeggen waarschijnlijk niet netjes sorry en veel anderen tonen geen begrip als iets mis gaat.

Mensen moeten ook een keer hun hond voor het eerst los kunnen laten Mijn BC was zo stabiel, dat ik alle begrip kon tonen en alle rust had met honden om ons heen etc.

Nadat mijn moeder gebeten is door een hond die haar hondje aanviel, maar zij tussen kwam en daarna ons kleine hondje is aangevallen door honden van een uitlaatservice met dood tot gevolg, denk ik wel anders.
Heb nu ook iets ''moeilijkere'' honden waar ik meer rekening mee houd.

Maar hier in dit topic is wel in het klein een afspiegeling van de realiteit buiten bokt.

Ik ben voorzichtig geworden en wil met iedereen rekening houden. Maar als mensen zelf verkeerd reageren met hun hond in losloop gebied, kan ik me wel daar aan storen. Ze wekken soms frustratie en spanning op die echt niet nodig was en de honden prima netjes kennis hadden kunnen maken.

Hier hebben we trouwens 1 buurman op het woonerf die zijn 2 honden altijd loslaat. Hier op de parkeerplaats, maar ook de straat erachter waar drukker gereden wordt. Wij wonen hier nu 5,5 jaar en het verbaasd me nog steeds dat al meerdere mensen geklaagd hebben en er niks veranderd. Hij lijkt er rekening mee te houden, maar dan zie ik ze in het donker alsnog loslopen en overal bij iedereen plassen en poepen. Evengoed worden ze vriendelijk door iedereen gegroet.

Nog groter is mijn verbazing dat het altijd goed gaat. Ik gun die beestjes echt het beste, maar die man is zo laks en toch gebeuren er nooit ongelukken met het verkeer.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 06:52

Er zijn zat honden die geen andere honden dicht bij toleren waardoor mensen die het hun hond los laten de ander in de problemen brengt en ondanks dat die andere hond niet los mag ik de hond die heeft gebeten in zijn nadeel. Je gaat met een hond die kan bijten niet naar een losloopgebied, dan hoeven mensen in gebied met lijnplicht niet hoeven bang te zijn voor loslopende honden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 07:47

loops of niet loops, reu, teef, castraat wat dan ook je hebt je hond onder controle te houden.
Dus reuen horen gewoon niet zomaar op een teef te kruipen.

en ja ik heb reuen en nee een goed afgerichte hond loopt maar zo niet weg naar een loopse teef.
Doet ie dat wel dan heb je je hond niet onder controle.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 08:27

Ik heb alleen de openingstopic gelezen. Het is me nog niet vaak voorgekomen, twee keer (ondertussen is mijn hond 10 jaar). Ik verkocht deze reuen een rotschop en dan ook een beste. Van deze reuen heb ik nooit weer problemen mee gehad. Soms moet je het recht even in eigen hand nemen <<) .

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 08:42

yarrah schreef:
Ik heb alleen de openingstopic gelezen. Het is me nog niet vaak voorgekomen, twee keer (ondertussen is mijn hond 10 jaar). Ik verkocht deze reuen een rotschop en dan ook een beste. Van deze reuen heb ik nooit weer problemen mee gehad. Soms moet je het recht even in eigen hand nemen <<) .

Misschien toch even wat meer lezen

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:04

hanny_jelke schreef:
Het is zelfs zo als een los lopende hond gebeten wordt door een aangelijnde hond. Ongeacht losloop gebied of niet dan ben jij als eigenaar van de loslopende hond verantwoordelijk.

Nee joh, dat is niet zo.

Ik heb het dan weer andersom. Ik heb een intacte reu die lastig gevallen wordt door loopse of dekrijpe teven :') Laatst is hij gaan zwemmen om er vanaf te komen.
Hoewel hij laatst voor het eerst echt niet meer terug te roepen was bij het ruiken van een loopse teef. Hij is nu 4,5 dus ik stond wel even te kijken. Ik erachteraan gerend in mul zand in de hitte (en bedankt hè, rothond!) en excuses makend naar de mensen die met een geile, inmiddels aangelijnde teef stond die haar billen schudde voor mijn reu. Ze lijnden pas aan toen mijn reu er dus op af ging, anders had ik wel eerder ingegrepen. Op het hondenstrand overigens.

Ik heb hem direct toegebruld dat hij toch wel nú moest komen waarop hij ook echt niet van plan was te komen. Ik moest hem vangen. Nou dat is toch best speciaal.
De mensen waren erg druk met lachen gezien hun teef ook stond te snollen zoals ze op de wallen nog nooit gedaan hebben. Ik heb sorry gezegd, het clichè herhaald: "dat doet ie anders nooit". Die meneer grapte dat het mooie pups geworden zouden zijn en we hebben onze weg vervolgd.

Ja, zo kan het ook hoor. Hij sprong nergens op trouwens en heeft alleen wat staan springen: OEI OEI lekker wijf <<) Ik heb ook in aanlijngebied een loopse teef van mijn reu afgehaald, die begon zelf met rijden. Die man had helemaal geen haast en mompelde dat ze loops was. Ik zei dat mijn reu ballen heeft en toen leek hij te schrikken en kwam zijn teef ophalen. Mijn reu heeft wel 2 uur lang met grote ogen, hijgend rondgelopen. Die was helemaal over de zeik gebracht.
Nouja, kan gebeuren hoor. Heel slim is het niet maar het zijn nou eenmaal beesten.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:05

Het is wel degelijk zo als de aangelijnde hond bijt, de aangelijnde hond aansprakelijk is. Ook al is de hond aangelijnd, je bent tenalletijde verantwoordelijk voor je dier.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:08

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:15

luffwinny schreef:
Het is wel degelijk zo als de aangelijnde hond bijt, de aangelijnde hond aansprakelijk is. Ook al is de hond aangelijnd, je bent tenalletijde verantwoordelijk voor je dier.

Ja, maar dat is iets anders dan wat er gezegd werd. ;) Je bent altijd verantwoordelijk voor je dier als deze schade maakt, aangelijnd of niet. In de quote waar op gereageerd wordt, wordt er gezegd dat de loslopende hond gebeten wordt, maar dat de eigenaar van de loslopende (dus gebeten) hond verantwoordelijk is.

En dat is dus niet waar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 17:20

Vandaag was het weer zover.
Mijn hond was mee naar het strandje in de buurt. (Loopsheid is bijna over trouwens).
Ze is uiteraard gewoon aan de lijn (Flexi) gebleven. Toen ik even op een handdoek lag met m'n ogen dicht, werd ik opeens met 100km/uur meegesleept omdat een zwarte labrador grommend op haar af kwam stormen en ze uit angst aan de loop ging. Ik schrok me te pletter (en heb ook zand gehapt en mijn arm is nu 3 meter langer :') )

De eigenaar riep nu trouwens wel meteen sorry en dat het haar schuld was.

Dit is mijn monster trouwens vandaag <3
Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:24

Aangezien je de hond net hebt, snap ik dat je voor een krachtiger middel kiest, maar een slipketting aan een flexi kan echt niet. De flexi zet de slipketting de hele tijd op spanning. Het is óf een slipketting óf een flexi. Een 5m lijn zonder oprolmechanisme kan wel. Ook de controle over je hond is met een flexi veel minder dan met een vaste lijn, ongeacht lengte.

Edit:
Spanning op de slipketting is een correctie, daar went de hond aan waardoor je veel zwaarder met de slipketting moet corrigeren dan eigenlijk nodig zou zijn. Let je er trouwens op dat een slipketting een Links en een Rechts heeft? Hij hoort ook maar net over de kop te passen, te lang zorgt ook voor een onduidelijke (maar daarmee niet minder pijnlijk) en daardoor oneerlijke correctie.

Deze hond loopt links (het is een q als de hond naast je loopt, aan het puntje van het steeltje zit je riem): http://i225.photobucket.com/albums/dd29 ... tting1.jpg

Deze hond loopt rechts (het is een p als de hond naast je loopt, aan het puntje van het steeltje zit je riem): https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ ... ectie3.jpg
Laatst bijgewerkt door Mizora op 14-08-17 17:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 17:26

Mizora schreef:
Aangezien je de hond net hebt, snap ik dat je voor een krachtiger middel kiest, maar een slipketting aan een flexi kan echt niet. De flexi zet de slipketting de hele tijd op spanning. Het is óf een slipketting óf een flexi. Een 5m lijn zonder oprolmechanisme kan wel. Ook de controle over je hond is met een flexi veel minder dan met een vaste lijn, ongeacht lengte.

Hmm, zo had ik het nog niet bekeken! Ik heb normaal gesproken geen Flexi eraan hangen, maar omdat ze dan wat verder het water in kan en meer bewegingsvrijheid heeft als met de gewone lijn, had ik even gewisseld.
De bedoeling is om straks gewoon met een K9 tuig te gaan werken :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 17:29

Ik kan even het vorige bericht niet meer editten :?
Maar deze lijn hangt er normaal gesproken altijd aan.
Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:31

Geen probleem, meer mensen hebben er geen erg in. Ik heb mijn bericht nog wat aangevuld, ben je je bewust dat een slipketting een links en rechts heeft?

Top dat je uiteindelijk met een tuig wilt gaan lopen, een gewone halsband is vaak een fijne tussenstap.

Die lijn is top. Loopt de hond normaal rechts van je? Want volgens mij zit hij op deze foto voor links verkeerd (maar daar ben ik niet 100% zeker van).

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 17:35

Ze loopt altijd rechts! Alleen op deze foto was ze even omgekeerd om te snuffelen aan het kalfje :P
(Ze wil zelf overigens ook niet links lopen en is echt rechts gewend.)

Ik wist idd wel dat er een verschil is tussen de q en p, maar altijd handig om er weer even bij na te denken! Mijn man laat haar ook weleen uit en ik weet eigenlijk niet of hij er ook op let, dus ik zal het even vragen. Bedankt voor de reminder! +:)+
De slipketting hebben we er momenteel aan omdat ze bij de vorige eigenaar ontzettend kon trekken en uitviel naar oa fietsers. Dat valt bij ons enorm mee en eigenlijk gebeurt het helemaal niet (zal wel komen omdat ze nu veel meer energie kwijt kan). We gaan binnenkort met haar op cursus en voor die tijd wil ik de overstap gemaakt hebben naar een gewone halsband of tuigje. Dat is ook wel handig zodat haar chip-penning eraan kan. Voor nu kozen we nog even voor de slipketting tot we haar wat beter kennen, maar in principe gaat het nu al supergoed.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:45

Helemaal top! Wij hebben onze herplaats-rottweiler in eerste instantie ook met slipketting uitgelaten om een vergelijkbare reden (heeft bij de vorige eigenaren katten, schapen en hun andere hond doodgebeten).

Maar hij is ondertussen superbraaf en wordt altijd aan een brede halsband uitgelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:36

Nog last gehad van de reuen TS?
Onze teef is sinds vandaag officieel voor het eerst loops (ik verdenk haar ervan dat ze al een paar dagen loops is want zaterdag op het strand had ze twee keer een reu achter zich aan, maar ze houdt zichzelf verdomd goed schoon).

We balen dat ze de flexiriem onlangs kapot heeft gekauwd want dat wordt voorlopig aangelijnd. Ik hoop dat het meevalt met de reuen hier in de buurt... We zullen het zien!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 13:36

Sorry, door de verhuizing heb ik het even heel druk gehad!
Fajah is inmiddels niet meer loops, maar gisteren toch weer last gehad van loslopende honden in een gebied met aanlijnplicht :+
Ze liep zelf uiteraard aan de lijn, maar in een onoverzichtelijke bocht kwam er een wandelend echtpaar met loslopende labrador reu ons tegemoed. De reu deed dat op zo'n opvliegende manier dat Fajah zich het leplazerus schrok en het hazenpad wilde kiezen. Helaas vergat ze even dat ze aangelijnd zat en bogen mijn vingers vrolijk de verkeerde kant op :=

Ik dacht dat het alleen gekneusd was, maar vanochtend bleek het toch gebroken :(
Fajah kon er echt niets aan doen. Ik schrok zelf ook van de aanstormende hond.
Op dat moment deed het ook helemaal niet zo'n pijn, dus verder niet bij nagedacht. Pas thuis werd het heel pijnlijk en alle kleuren van de regenboog.
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:29

Oh jeetje, auw! wel ''goed''gebroken? Dus op te lossen met een spalkje?

ik ben er toevallig van de week ook achter gekomen dat de zandverstuiving waar ik t eerder over gehad heb ook een aanlijnplicht gebied is... Dus heb maar een mail gestuurd naar de gemeente, het lijkt daar regelmatig net een mierenhoop zoveel loslopers..

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:48

Sodann,dat is niet mis zeg. En dat omdat andere mensen de regels m.i.moedwillig negeren,ergelijk.
Sterkte er mee.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:51

Ai, pijnlijk Cayenne! Beterschap ermee. Ik hoop dat je klaar bent met verhuizen ( maar zo'n geintje komt natuurlijk nóóit goed uit ;) )

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 16:45

Het is idd een 'mooie' breuk! Over een paar weken moet het beter zijn.
Goed dat je een mail hebt gestuurd!

Het verhuizen is nog niet klaar, dus het komt idd niet goed uit.
Het is ook nog eens aan mijn linkerhand en laat ik nou linkshandig zijn :') Dat zul je net zien natuurlijk..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:33

Cayenne schreef:
Het is idd een 'mooie' breuk! Over een paar weken moet het beter zijn.
Goed dat je een mail hebt gestuurd!

Het verhuizen is nog niet klaar, dus het komt idd niet goed uit.
Het is ook nog eens aan mijn linkerhand en laat ik nou linkshandig zijn :') Dat zul je net zien natuurlijk..

Dat is dan wel weer "fijn". Ja het komt altijd ongelegen he:p