Honden taal/gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Honden taal/gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 10:14

Dierenfan wat een rotsituatie.
Sommige mensen horen geen hond te hebben. Of 1 van pluche dan.

Ik heb ook weleens een Duitse staander van mijn hulphond afgeschopt.
Eigenaar schelden. Ja moet je dat oversexte mormel bij je houden.

Mijn pup mag los in losloopgebied. Maar gaat aan de lijn bij passeren andere honden.
Hij is gewoonweg te druk en springerig.
Ik vind mensen die lachen omdat hun hond mijn aangelijnde pup jent ook vreselijk.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 10:35

Losloop gebieden lijken wel een onverantwoordelijke eigenaar magneet. Ik ben er nu 2 x geweest en meerdere honden tegen gekomen waarvan in geen velden of wegen een eigenaar te bekennen was. Prima hoor moeten mensen zelf weten maar ze zouden maar de verkeerde honden of mensen treffen.
Een prachtige mechelaar kruising teef, gelijk maatjes met onze boxer reu. Die heeft continue met ons mee gelopen echt een geweldig leuk beest. Nu is het losloop gebied waar we waren niet omheind en aan een snelweg en 80 weg. We durfde de teef ook niet achter te laten dus naar nog drie rondjes en nog geen eigenaar dan maar met haar bij de auto gebleven, wat water gegeven en gewacht. Alles bij elkaar hebben we ruim 2 uur gewacht, m'n man wou ook wel naar huis wat ik ook begreep natuurlijk. Komen er eindelijk mensen op hun dode gemak aanlopen, volledig verbaasd dat hun hond bij ons is. Kreeg er een vreemd gevoel van maarja wat moet je dan. Hond weer mee gegeven en weg waren ze kon nog geen bedankje van af.
Is nu ruim 1.5 jaar geleden maar denk er nog vaak aan wat er gebeurd is met die lieve teef.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 11:19

Wij rijden elke week naar het omheinde bos in essen. Is best eindje rijden maar heb het erg graag voor over. Hier ook enorm veel bos maar enigste stuk losloop is tussen 2 bossen in en dood saai. Daarnaast worden daar kuilen gegraven niet normaal zo diep dus echt ontspannen lopen kan niet want je moet echt opletten waar je loopt.

Al paar x door groep mensen gevraagd om stuk omheind losloop wat groit zat is om te ravotten maar kennelijk hier onmogelijk.

Overigens ook mijn honden luisteten niet altijd 100% maar dat is logisch toch. Echter tussen los mogen lopen en niet altijd luisteren of tussen los lopen en andere mensen/honden het leven zuur maken zit wel een enorm verschil ;)

Soms gaan ze buurten maar doen dat wel netjes en gaan daarna ook weer terug naar mij

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:25

dierenfan schreef:
Overigens ook mijn honden luisteten niet altijd 100% maar dat is logisch toch. Echter tussen los mogen lopen en niet altijd luisteren of tussen los lopen en andere mensen/honden het leven zuur maken zit wel een enorm verschil ;)

Soms gaan ze buurten maar doen dat wel netjes en gaan daarna ook weer terug naar mij

Dit geldt voor mij ook. Ik kan geen 100% gehoorzaamheid garanderen er kunnen altijd dingen gebeuren. Onze hond is dol op andere honden, maar erg terughoudend bij vreemde honden. Hij heeft 1 ultiem vriendje Fedor, als hij die ziet is het hek van de dam en moet er gespeeld worden. Verder gaat hij op honden af op een rustig tempo en gaat pas snuffelen als de andere hond ook toenadering zoekt. Ik weet dat hij zo reageert dus als ik een loslopende hond tegen kom laat ik hem zijn gang gaan. Kom ik een aangelijnde hond tegen, gaat hij ook aan de lijn.

Enige uitzondering is als ik mensen domweg niet zie. Wij steken de weg over en staan in losloopgebied, het is niet erg groot (je kan 8km wandelen als je wat slingert) maar ook vrij dichtbegroeid en je kan soms zomaar een pad in gaan en oog in oog met elkaar staan. Dan loop ik wel eens een aangelijnde hond tegen het lijf met de mijne los. Dat is nog altijd goed gegaan en ik zeg altijd sorry ik had u niet gezien, maar ja als daar een verkeerde hond voor me staat ben ik niet blij.

Het scheelt wel denk dat wij in het buitengebied wonen, er zijn hier minder mensen en dus minder honden. Het grootste aantal honden dat ik ooit tegen ben gekomen op 1 wandeling is misschien 10. Meestal maar 2 a 3 op een wandeling, dus je hebt dan ook minder overlast.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:20

Lisitano schreef:
En dan nog is het een utopie dat iedereen dat doet.
Als je een hond hebt die sloopt is dat toch echt jouw verantwoordelijkheid te voorkomen dat ie een hond doodbijt. Want hoe irritant ook, een buurtende hond mag niet stuk of zelfs doodgebeten te worden.

Ik ben benieuwd of de loslopende honden van dit topic echt zo goed luisteren trouwens. Ik heb elke week nog wel dat ik denk hmmm, verrassing. Ik lijn altijd aan bij aangelijnde honden trouwens maar ik heb heus weleens gehad dat ik te laat was. Mijn honden gaan gelukkig niet op agressieve honden af maar irritant is het wel. Ik ben dan wel een eigenaar die met schaamrood op de kaken haar hond gelijk weghaalt. Soms zie je ook aan loslopende honden dat ze geen contact willen. Ook dan lijn ik aan of we gaan even de andere kant op.

Een inschattingsfout of een blij ei hoeft niet gestraft te worden met de dood. Als je niet kunt garanderen dat je hond de ander heel laat moet je korven. Ik snap niet dat je dat risico wilt lopen. Een gevaarlijke hond misschien korven?! Waaaattt. Je kunt je hond ook kwijtraken na een incident he?

Ik ken trouwens echt géén situaties die je in het bos tegenkomt die je kunt nabootsen op een hondencursus. Dat is een heel andere setting, heel andere mensen die je om je heen hebt en de vibe tussen jou en je hond is ook vaak anders omdat je dan al op een locatie staat die hij kent. Veld = werk. Voor mijn honden is dat in elk geval totaal niet vergelijkbaar.

Ik begrijp jullie irritatie hoor en wat jullie zeggen zou heel mooi zijn. Maar zo is het natuurlijk niet. Ik was ook nooit van plan van een paard te vallen en toch is het meer dan eens gebeurd. Het zijn dieren, dat kun je niet voorspellen. Als je weet dat je hond sloopt moet je de verantwoordelijkheid nemen. Niet die bij diegene neerleggen die een sociale hond heeft die af en toe met bananen in de oren kampt.

Of zeg ik nu iets geks?
Mijn hond vreet kippen, eigenlijk al het kleine en middelgrote vee. Ik neem gewoon geen risico, ik kan dat vee niet beschermen tegen die landhaai. Dus hij is gewoon nooit in de buurt. Ik scan alles af, korte lijn, en pas na een hele poos bepaal ik of het veilig genoeg is voor ons. Stadsparken zijn daarom ideaal voor hem. Dat is ook erg druk. En dan lopen er dus op zaterdagmiddag slopers tussen de dolle labradors en jonge honden. Ik vind dat echt onverantwoordelijk. Loop dan in het aangrenzende aanlijngebied of ga even 's ochtends. Nu kom je 20 honden tegen die allemaal loslopen. Voor je hond is dat ook hels.

Een hond die andere honden dood bijt, is natuurlijk een tikkende tijdbom. Die niks te zoeken heeft in een losloop gebied of op plaatsen waar veel honden komen. En dan vind ik ook dat de hond een muilkorf Moet hebben!
Vaak is het in Nederland wel erg lastig om rustige plekken te vinden om te wandelen met je hond...

Als iedereen gewoon zijn verantwoording zou nemen word het al een stuk prettiger!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:48

Wow 8 km kunnen lopen in losloop gebied. Hier erg veel bos. Loop 2x per dag in het bos en vorige week nog voor elkaar gekregen te verdwalen terwijl ik er al 3 jaar loop ;)

Echter losloop gebied hier is kaal en misschien 1 km lang en 800 meter breed. Best logisch dus dat in niet losloop honden ook los lopen. Immers je gaat naar het bos om in het bos te lopen niet om op dor gras en zand al kuilen ontwijkend te slenteren.

Ik maak vele kilometers. Zeker in de wintermaanden kom ik regelmatig op 7 a 10 km lopen misschien 1 wandelaar en een mountainbiker tegen. En das dan veel.

In het voorjaar en zomer kan ik die grote rustige gebieden niet in ivm jong wild en de vele teken. Dus dan loop ik in andere wat drukkere bossen waar vrijwel niets zit qua wild en qua teken. Ik loop op tijden dat weinig mensen lopen. Dus in de zomer weekenden is dat s ochtends 7 tm 9 uur ongeveer en s avonds rond 20 uur weer. In de winter nooit echt druk zeker niet waar ik dan loop.

Als het regent dan pas echt lol haha. Alleen op de wereld dan met honden die zich kostelijk vermaken in de waterplassen. Nat vies vuil goor en doodmoe daarna lekker na genieten in de kamer met wat te knagen en bak koffie voor mij en de dag is goed ;) hoewel liever niet al te vaak haha geeft wel berg troep in huis echter daar zijn de stofzuiger, dweil en wasmachine voor uitgevonden

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:57

Muilkorven zijn ellendig. Niet voor de hond die 'm draagt maar toch ook wel.
Mijn ervaring is dat mensen hun hond makkelijk op een vriendelijk ogend type hond met korf laten afrennen. Om 2 redenen, ze denken dat de hond 'm draagt wegens vreten of ze zeggen, ach de jouwe kan zo toch niks he?
Vreselijk.

Ik loop het liefste met regen. Lekker rustig. Nu woon ik sowieso rustig en is het al veel als ik 2 honden tegen kom ik 10 km lopen ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:08

Die van ons zijn een drama in de regen. Het teefje vooral. Als die spetters voelt weigert ze verder te lopen. Krijg het uiteindelijk wel voor elkaar maar dan zit ze je de rest van de middag boos aan te kijken vanaf de andere kant van de kamer _O-
Als de reu eenmaal nat is is het goed. Al houd hij ook van water, en modder... Maar wat de reu echt een drama vind.. winter. Als het vriest en/of sneeuwt/regen/hagel. Dan heeft hij serieus een jasje/dekentje aan. Want anders heeft ie geen rust om te poepen of plassen. Dan gaat ie wel zitten om te poepen. Weer rennen, draaien zitten rennen en zo houd ie dat wel een kwartier vol. Plassen is ook een drama, want als ie nodig moet rent en plast ie tegelijk.. Met een dekentje doet ie zn ding en dan is het goed.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:59

Herkenbaar van die regen en zo, hier ook zo 1.Ik ga iedere week naar de hondenspeeltuin dat is echt ideaal.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:14

Toevallig net nog een aangelijnde hond in het drukke losloopgebied. Ik heb mijn honden tijdig aangelijnd en vanaf de zwemplek stoven er 4 honden tegelijk op de aangelijnde hond af en er was maar 1 baas die haar hond weg kwam halen. De rest bleef op hun bankje zitten.
Zo dom. De hond bleek een gescheurde knieband te hebben en te herstellen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:34

Maar waarom gaat je met zo'n hond naar een losloopgebied?
Waarom sowieso met een hond die niet los kan naar een losloop gebied. Het praat het gedrag van de honden of beter gezegd eigenaren niet goed maar het is toch algemeen bekend dat in zo'n gebied ook honden los lopen die wellicht minder braaf zijn of te enthousiast. Waarom je hond zo in de leeuwenkuil gooien.

Het idee van een losloop gebied was wellicht op papier goed, de uitwerking is veelal niet het gewenste resultaat.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:37

Voordeel van hier is alles moet verplicht aangelijnd zijn van maart tot augustus :Y) daar in tegen veel wandel gebieden met hundrastgård (honden weides) hier op "mijn berg" zie ik nooit mensen dus de mijne lopen wel los en zijn goed te leiden ivm jachtinstinkt husky.

Chansy is op de honden Weide ook aangevallen door een grote lab. Heb de lab eraf getrokken en de eigenaar stond er bij en keek er naar (gisteren) ik was zo kwaad. Mijn huksy heeft een stafford een keer manieren geleerd. Die zat constant op haar rug ze beet hem over zijn kop(niet hard trouwens) de stafford ging liggen ze liet hem los en hij heeft het nooit meer gedaan, we hebben nog regelmatig playdates :j. De eigenaar pakte het ook heel goed op en je ziet dat de hond ervan geleerd heeft.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:49

Dat is hoe veel staffies spelen, hier pakken ze onderling ook de bovenkant van de hals het nekvel. Dat geeft mee dus doet minder zeer.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:45

Seven schreef:
Waarom sowieso met een hond die niet los kan naar een losloop gebied. Het praat het gedrag van de honden of beter gezegd eigenaren niet goed maar het is toch algemeen bekend dat in zo'n gebied ook honden los lopen die wellicht minder braaf zijn of te enthousiast. Waarom je hond zo in de leeuwenkuil gooien.

Het idee van een losloop gebied was wellicht op papier goed, de uitwerking is veelal niet het gewenste resultaat.

Waarom zou ik met twee honden die ik niet los wil
doen niet naar het losloopgebied mogen. Omdat daar mensen rondrennen die geen fatsoen hebben en hun beest niet onder controle willen of kunnen houden? Die lopen namelijk net zo goed los op de plekken waar het niet mag. Sterker nog. Het losloop gebied waar ik kom, grenst aan een woonwijk. Die mensen hoeven alleen de straat en de berm over te steken. Die zouden dus ook ergens anders naar toe moeten omdat anderen geen fatsoen kennen?
Mensen mogen wel te pas en te onpas "oefenen" met het los laten lopen van honden maar een hond die moeite heeft met honden, dus angstig is bijvoorbeeld, heeft daar dan weer niks te zoeken?

Het begint er gewoon bij dat er dus een hoop mensen rondlopen die letterlijk schijt hebben aan een ander. Het losloop gebied is hier net zo goed wandelgebied. Dus wandelaars hebben daar ook niks te zoeken omdat ze niet besprongen willen worden? Nee iedereeen heeft zn hond eens gewoon bij zich/in de gaten te houden en terug te halen wanneer de hond te ver gaat.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:10

Seven schreef:
Dat is hoe veel staffies spelen, hier pakken ze onderling ook de bovenkant van de hals het nekvel. Dat geeft mee dus doet minder zeer.

Klopt maar hij greep haar echt op de nek en schoft. Ik laat haar juist graag met staffies spelen want ze spelen hetzelfde :D

Zij bijt ook graag in de wang haha

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:11

Seven schreef:

Is ook zo hoor. Dat risico neem je dan want je weet natuurlijk van tevoren al dat zoiets kan gebeuren.
Nu snap ik in deze die eigenaar wel, het is het enige leuke park hier in de buurt.
Ik zou dan zelf de auto pakken en naar een van de aanlijngebieden gaan of gewoon niet op zaterdagmiddag in een populair losloopgebied gaan wandelen. 8 km lopen red je hier niet eens :)) Het is dacht ik 4 km. En dat is redelijk standaard hier in de omgeving. Het enige grote losloopgebied is het strand en daar moet je vaak aanlijnen omdat er ook hondagressieve honden tussen lopen. Zelfs wekelijks loopse teven. Ik vind dat ook niet handig maar goed. Even rekening houden met en dan gaat het prima.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:15

@kiwiwitje
Ik zeg ook nergens dat je dat niet mag, of de mensen in je voorbeeld het niet mogen. Tis zo te lezen een frustratie punt ;) ik vraag me enkel af waarom je dat zou op zoeken als het zo'n frustratie punt is.
Ik kan me echt wel voorstellen dat mensen die daar aangrenzend wonen (en verder misschien niets hebben kwa uitloopmogelijkheden) dat ze dan toch kiezen aangelijnd daar heen te gaat. Maar zo zou ik zelf niet zijn, ik zal zelf eerder de auto pakken en lekker ergens anders zonder frustratie gaan wandelen. Maar zo ben ik :)

@kiri
Ja dat doen ze hier onderling ook zie he weer een boxer met een staff langs slepen. Due kunnen samen echt ruig spelen vinden ze heerlijk. Maar de staff bepaald wanneer het klaar is, madam is dan ook alweer 9.5 jaar.

@lisitano
Jij snapt wat ik bedoelde :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:23

Zoals ik al eerder aangegeven heb. Als ik loop in aanlijnplicht gebieden die ik en mijn honden minder leuk vinden kom ik net zo goed bendes honden tegen die los lopen.
Daarnaast vinden mijn honden de plek erg leuk. Grote open ruimte waar ze knettergek kunnen doen, zo lang als de lijn is. Daar heeft een ander, die niet eens fatsoen heeft, niet meer recht op dan ik. Wij gaan overal naar toe met de auto met de honden. Ik zit hele dagen (7dgn per week) op een industrie gebied met de honden overdag en een deel van de avond en ik kies het meeste van de tijd nog om dan het hele industrie gebied door te wandelen in de avond. Maar dat heb je ook wel een keer gezien en dan is het altijd uitkijken voor afval. Daarnaast hebben ook mijn honden recht op sociaal contact met andere honden. Alleen ontzettend jammer dat mensen geen rekening kunnen/willen houden met elkaar en wel gaan janken als het wel een keer fout gaat en hun o zo lieve hondje het met een stukje vlees minder moet doen. En daar bedoel ik mijn honden niet mee, want behalve met elkaar en ons met stoeien zetten ze nergens hun tanden in.(in levende dingen dan.. uiteraard gewoon speeltjes en kauw spul)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 00:38

Het is om 5 uur 's ochtends dan een stuk fijner wandelen voor jou denk ik. Dan kom ik zelfs hier in de stad maar zelden iemand tegen.
Als je in het weekend gaat of na kantoortijden weet je van tevoren denk ik al dat er sowieso honden komen buurten. Hier kun je daar in elk geval vergif op innemen.

Het is even rot als die wekker gaat maar al die ruimte en rust maakt het helemaal goed. En de honden zijn overdag lekker knock out :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:25

Misschien lees/verzin ik op jou berichten over dit onderwerp extra frustratie kiwiwitje, maar in de tonatie dat ik het lees woon jij op een plek waar erg veel frustrerende mensen met honden wonen en dat lijkt me vreselijk en dan snap ik je gevoel volkomen.

Ik zie sowieso zoals ik eerder aangaf een steeds meer egoïstische natuur bij veel mensen.
Maar ik als zeer empstisch persoon moet ook altijd de andere kant bekijken en ergens snap ik ook wel dat mensen die geen idee van gedrag en opvoeding hebben, gewoon niet zien hoe hun honden anderen laten voelen. Want veelal hebben dat soort mensen ook een blindspot voor de emoties van mensen.
Want zullen ze denken, we verdienen toch ook gewoon een uurtje rust van de baas die tegen me blaft, het werk wat op stapelt, het gezin wat zeurt dat er geen tijd voor ze is en gewoon het leven, terwijl de hond zijn energie kwijt raakt.
Ergens snap ik de egoïstisch mens met de lieve lobbes die zijn liefde al omkegelend met iedereen deelt en anderen mensen het gevoel geeft wat de eigenaar de gehele dag heeft gehad. :D

Beetje sarcastisch smorgens ;)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:54

Vergeet niet dat niet iedereen een auto heeft om ergens anders heen te gaan om te wandelen.

Maar ik vind het wel provocerend als iemand met een aangelijnde bv loopse teef of hond onvriendelijke hond, gaat wandelen waar heel veel honden komen.
Zo'n afgezet stukje park bv waar honden los mogen enz.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:25

Waarom zou ik om 5 uur in de ochtend naar buiten gaan? Grote kans dat we dan helemaal geen honden tegen komen. Is mijn idee van wandelen ook gelijk weg. Daarnaast met gewoon werken van vooral mijn vriend niet mogelijk en ik weiger het gewoon. Zou toch wat zijn dat anderen het zo verzieken dat ik daarvoor eerder van huis moet gaan. No way.
Ja er zit een grote frustratie. Ik ben zo ongeveer gebonden aan het industrie terrein en zelfs daar hadden we laatst een incident omdat er blijkbaar een opengesteld gebied ligt waar aanlijnplicht geld en iemand zn rotjoekel losgooit terwijl deze niet luistert.
Wat zou er niet frustrerend aan zijn dat je maar beperkt kan lopen omdat je gewoon geen zin hebt om besprongen te worden, zeker omdat het blijkt dat een groot deel niet komt om gezellig te spelen.
Ja hoor we komen ook leuke honden tegen. Zolang ze ze niet bespringen is het goed. Laatst nog een of ander klein langharig ding denk iets groter dan de gemiddelde chi ofzo. Beest liep los, maar was bang voor o.a onze honden. Dus de rustigste(reu) laten zitten vlak bij het hondje, die zowaar kwam snuffelen en uiteindelijk een beetje durfde te spelen. Toen zijn we allemaal verder gelopen. Maar blijkbaar is fatsoen hebben echt een ding..

Overigens maakt het hier niet uit hoe laat we gaan. Door de weeks in de middagen(dus tijdens kantoor uren) lopen juist de vervelendste. Waarschijnlijk vanwege dezelfde gedachte als hierboven.
Nu zijn die van ons als ze binnen zijn of op kantoor vrijwel altijd rustig. Een wandeling doet daar niks aan, voordat we weer thuis zijn hebben ze al weer energie genoeg om samen te stoeien.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:13

Ik ben elke dag 11 uur weg van huis voor mijn werk en ook ik ga 5 uur 's ochtends uit bed om met mijn honden te wandelen.
Je kunt wel verwachten dat heel de wereld ineens fatsoen gaat hebben en rekening met je gaat houden maar dat is echt een sprookje en logisch dat je dan gefrustreerd raakt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:52

Rekening houden met elkaar moet ergens beginnen, dus ik begin maar bij mezelf. Je zo irriteren is ongezond ook voor je omgeving het is namelijk besmettelijk.

Maar dit gaat wel erg ver van het originele onderwerp van dit topic. :D

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:54

Seven schreef:
Rekening houden met elkaar moet ergens beginnen, dus ik begin maar bij mezelf. Je zo irriteren is ongezond ook voor je omgeving het is namelijk besmettelijk.

wijze woorden
+:)+