Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
dierenfan schreef:Overigens ook mijn honden luisteten niet altijd 100% maar dat is logisch toch. Echter tussen los mogen lopen en niet altijd luisteren of tussen los lopen en andere mensen/honden het leven zuur maken zit wel een enorm verschil
Soms gaan ze buurten maar doen dat wel netjes en gaan daarna ook weer terug naar mij
Lisitano schreef:En dan nog is het een utopie dat iedereen dat doet.
Als je een hond hebt die sloopt is dat toch echt jouw verantwoordelijkheid te voorkomen dat ie een hond doodbijt. Want hoe irritant ook, een buurtende hond mag niet stuk of zelfs doodgebeten te worden.
Ik ben benieuwd of de loslopende honden van dit topic echt zo goed luisteren trouwens. Ik heb elke week nog wel dat ik denk hmmm, verrassing. Ik lijn altijd aan bij aangelijnde honden trouwens maar ik heb heus weleens gehad dat ik te laat was. Mijn honden gaan gelukkig niet op agressieve honden af maar irritant is het wel. Ik ben dan wel een eigenaar die met schaamrood op de kaken haar hond gelijk weghaalt. Soms zie je ook aan loslopende honden dat ze geen contact willen. Ook dan lijn ik aan of we gaan even de andere kant op.
Een inschattingsfout of een blij ei hoeft niet gestraft te worden met de dood. Als je niet kunt garanderen dat je hond de ander heel laat moet je korven. Ik snap niet dat je dat risico wilt lopen. Een gevaarlijke hond misschien korven?! Waaaattt. Je kunt je hond ook kwijtraken na een incident he?
Ik ken trouwens echt géén situaties die je in het bos tegenkomt die je kunt nabootsen op een hondencursus. Dat is een heel andere setting, heel andere mensen die je om je heen hebt en de vibe tussen jou en je hond is ook vaak anders omdat je dan al op een locatie staat die hij kent. Veld = werk. Voor mijn honden is dat in elk geval totaal niet vergelijkbaar.
Ik begrijp jullie irritatie hoor en wat jullie zeggen zou heel mooi zijn. Maar zo is het natuurlijk niet. Ik was ook nooit van plan van een paard te vallen en toch is het meer dan eens gebeurd. Het zijn dieren, dat kun je niet voorspellen. Als je weet dat je hond sloopt moet je de verantwoordelijkheid nemen. Niet die bij diegene neerleggen die een sociale hond heeft die af en toe met bananen in de oren kampt.
Of zeg ik nu iets geks?
Mijn hond vreet kippen, eigenlijk al het kleine en middelgrote vee. Ik neem gewoon geen risico, ik kan dat vee niet beschermen tegen die landhaai. Dus hij is gewoon nooit in de buurt. Ik scan alles af, korte lijn, en pas na een hele poos bepaal ik of het veilig genoeg is voor ons. Stadsparken zijn daarom ideaal voor hem. Dat is ook erg druk. En dan lopen er dus op zaterdagmiddag slopers tussen de dolle labradors en jonge honden. Ik vind dat echt onverantwoordelijk. Loop dan in het aangrenzende aanlijngebied of ga even 's ochtends. Nu kom je 20 honden tegen die allemaal loslopen. Voor je hond is dat ook hels.
Seven schreef:Maar waarom gaat je met zo'n hond naar een losloopgebied?
Waarom sowieso met een hond die niet los kan naar een losloop gebied. Het praat het gedrag van de honden of beter gezegd eigenaren niet goed maar het is toch algemeen bekend dat in zo'n gebied ook honden los lopen die wellicht minder braaf zijn of te enthousiast. Waarom je hond zo in de leeuwenkuil gooien.
Het idee van een losloop gebied was wellicht op papier goed, de uitwerking is veelal niet het gewenste resultaat.
Seven schreef:Dat is hoe veel staffies spelen, hier pakken ze onderling ook de bovenkant van de hals het nekvel. Dat geeft mee dus doet minder zeer.
Seven schreef:Maar waarom gaat je met zo'n hond naar een losloopgebied?
Waarom sowieso met een hond die niet los kan naar een losloop gebied. Het praat het gedrag van de honden of beter gezegd eigenaren niet goed maar het is toch algemeen bekend dat in zo'n gebied ook honden los lopen die wellicht minder braaf zijn of te enthousiast. Waarom je hond zo in de leeuwenkuil gooien.
Het idee van een losloop gebied was wellicht op papier goed, de uitwerking is veelal niet het gewenste resultaat.