Zou je kunnen achterhalen of het altijd dezelfde is die het geluid maakt? Stel dat je slaapvlieger in de "slaapstand" piept en daarmee de rest onbewust over de rooie jaagt.
Nee, het is niet dezelfde die steeds als eerste weg schiet. Breitling is een man en de slaapvliegende vogel is Britt (zijn popje). Het is soms totaal random en niet te voorspellen. Maar ik ga er de aankomende tijd wel meer op letten. Misschien dat ik toch een soort patroon kan ontdekken. De roodogen (valkparkieten met rode ogen) zien nog slechter in het halfdonker dan een valkparkiet met zwarte ogen, dus misschien is het een van de roodogen? (Al kan ik het me amper voorstellen, maar you never know )
Anoniem
Geplaatst: 15-04-17 19:45
Ik bedoel eerder, zou je kunnen ontdekken welke vogel dit keer piepte voor ze met zijn allen gingen flippen? En best bijzonder dat Breitling echt inderdaad heul relax zit rond te kijken en als laatste lijkt te denken "nou komop dan maar, dan doen we mee".
Het kan immers altijd wel dezelfde zijn die het "gevaar" in de smiezen krijgt en gaat piepen, maar daarom hoeft het niet altijd dezelfde te zijn die als eerste gaat rondvliegen.
IMJ
Geplaatst: 15-04-17 19:47
Is het een veertje dat op 15 sec door het beeld schiet?
Edit Later zie ik nog wat dwarrelen. Zullen wel stofjes/veertjes zijn. Het lijkt een weerkaatsing van een lampje oid
Nee, in kleinere groepen is geen optie eigenlijk. Het idee was juist om ze in een grote groep te zetten en dat gaat verder supergoed. Binnenkort gaan er wel tijdelijk 3 vogels tussenuit en over een paar maanden gaan we verhuizen, dus dan moeten we de samenstelling ook tijdelijk even opbreken. Maar verder wil ik eigenlijk zo min mogelijk onrust veroorzaken door er vogels uit te halen.
Ik denk niet dat het aangeleerd gedrag is, want soms gaat het wel een hele tijd goed. Ze lijken ook oprecht ergens van te schrikken.
Vannacht was het opnieuw raak. Op het filmpje lijkt Pyriet, één van mijn meest rustige en nuchtere vogels als eerste te schrikken, waarna de rest het overneemt Echt, ik snap er niets meer van... Pyriet is absoluut geen paniekzaaier, dus als hij schrikt, dan is er ook echt iets aan de hand.
Hmm, dit keer wel geluiden te horen die niet bij de vogels horen. Volgens mij hoor ik een kat in de verte? Maar goed...dat is in de verte. Vervelend zeg
Anoniem
Geplaatst: 16-04-17 14:36
Filmpje 1 hoor ik vlak voor de paniek wel iets wat op getjirp lijkt, 5x na elkaar en dan vliegen ze op. Die tjirp hoor ik hier bij ons in het voorjaar en zomer ook regelmatig. Altijd gedacht dat die van vinkjes en mezen kwam, maar nog nooit 's nachts gehoord.
Filmpje 2 hoor je een harde klap, dat lijkt me eerder iets wat op het dak neerkomt of tegen een paneel aan knalt. Ik zou eerst denken de voorzetramen, maar die staan buiten en daar vliegen ze net naartoe in hun paniek. Lijkt me niet waarschijnlijk dat ze recht naar de plek gaan vluchten waar de klap vandaan komt.
Filmpje 3 was 1 van de vogels die zelf kort even piept en dan staat de boel op stelten.
Filmpje 4 hoor je héél erg vaag iets op de achtergrond voor Pyriet piept. Je ziet ook de hoofdjes van de valkjes een tik omhoog gaan voor ze opvliegen. Het geluid is bijzonder vaag en ik kan de laptop niet luid genoeg zetten, maar het doet me denken aan een mauwende, zeurende kat. Je weet wel, dat geluid dat ze maken vlak voor ze gaan vechten...
Heeft 1 van je buren zo'n dingetje in de tuin staan dat geluid maakt als je er voorbij komt? En zijn er toevallig nieuwe mensen in de buurt komen wonen onlangs?
Dan zou dit mogelijk zijn:
Kat is op prospectie in de nieuwe wijk. Ontdekt de volière, loopt bij de buren per toeval voorbij dat lawaaiding. Schrikt zich de pleuris en muist er onderuit. Kat weet nu waar dat geluidding staat én dat er een volière is. Komt vanuit een boom of vanaf de schutting op het dak terecht. Vogels in paniek, poes geeft op en vertrekt. Kat komt terug, dit maal vanaf de zijkant. Heeft niet door dat er voorzetraam is en knalt er tegen. Druipt af. Kat is weer in de buurt, maar een residente kat kruist het pad en wil zijn gebied beschermen. Voor ze de strijd aangaan mauwen ze, vogels schrikken en vliegen op.
Maar dan zou je wil kattenpootjes moeten tegenkomen...
TrIjNiE__
Geplaatst: 16-04-17 14:49
Ik hoor ook duidelijk het miauw/gegrom van een kat voor ze in paniek geraken
Anoniem
Geplaatst: 16-04-17 14:50
Het is wel de tijd van het jaar voor krolse katten nee? Kan best dat ze niet eens op je volière azen maar gewoon amok maken in de buurt en daarmee je volgens over de rooie jagen.
pjer
Geplaatst: 16-04-17 14:57
Ik weet niet of je zand rond de volière hebt? Anders een laagje zand strooien en mooi egaal aanharken dan kun je de volgende morgen misschien aan de pootafdrukken achterhalen of en zo ja wie er snachts paniek komt zaaien
Op de buitencamera zijn de katten nog duidelijker te horen, al zaten ze niet in de tuin trouwens. Pas toen een kat echt heel hard ging loeien, raakte Pyriet in paniek. Maar ik denk dat dit geval wel op zichzelf staat.
IMJ
Geplaatst: 16-04-17 16:06
Ik zie pyriet in eerste instantie opvliegen maar niet echt paniekerig. De rest is hierdoor wel van de leg en hierdoor ontstaat in mijn beleving dus wel paniek.
Kan natuurlijk best dat hij toch wakker werd van de katten en toch wat onrustig werd?
Anoniem
Geplaatst: 16-04-17 16:18
Horen parkieten beter dan een mens? Dan zou het kunnen dat ze op dit soort geluid in de omgeving reageren, is er ook de tijd van het jaar voor. Wij (en de camera) horen het misschien niet maar zij wel.
Oeska
Geplaatst: 16-04-17 16:52
Als het telkens stil blijft, doet dat me aan een uil denken. Jagende uilen zijn super stil en voor ons echt niet te horen, maar die parkieten hebben het dan waarschijnlijk toch in de gaten (al is het maar omdat er een beweging overschiet). Neemt je buitencamera ook waar wat er boven de volière gebeurd?
Katten zou ik ook nog steeds niet onderschatten. Misschien is er een keer één 's nachts voorbij gekomen die ze goed heeft laten schrikken en reageren ze daarom nu ook sterk op geluid van katten verder weg?
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-17 03:56
Parkieten kunnen wel heel goed horen inderdaad
Vannacht was de oorzaak van paniek deze keer wel duidelijk.
Bedankt Hermes
IMJ
Geplaatst: 19-04-17 06:53
Ik denk dat dit vaker de oorzaak is hoor. Bij katten duurde de paniek hier altijd vele malen langer.