Paulina schreef:.....
Twee quotes weg ivm bokt regels
....
Dit kan je ook omdraaien:
Dus omdat jouw hond los niet te vertrouwen is moet ík mijn hond vastmaken? Sorry hoor, het is door die mentaliteit dat ik en vele mensen met mij, niet meer onze hond bij ons houden omdat onze honden ook lekker aan het rennen zijn en ik ze niet uit hun spel wil halen.
Heeft niet altijd met agressie of onbetrouwbaarheid te maken.
Ik probeer losloopgebieden te vermijden. Maar soms kom ik er toch terecht.
Mijn hond loopt los, als er andere honden komen roep ik haar even bij me.
Het is een hondje van 9,5 kilo, dat graag rustig kennismaakt. Ze heeft een hekel aan lomp gedrag. Geeft dat vrij duidelijk aan (ik zie een heel gedragspatroon, met uiteindelijk snappen zonder te raken) om de een of andere reden donderen sommige honden daar gewoon vol doorheen.
Dat is haar inmiddels twee keer op een blessure komen te staan, waarvan 1 vrij langdurig.
Klinkt cru misschien, maar ik pas daarvoor.
Ik wil eerst rustig zien of het werkt met mijn hond en de andere.
Kortom, ik roep mijn hond aan de voet, en hoop oprecht dat de andere baas dat ook doet.
Na even kort overleg (kan heel kort, hoofdknik of zoiets) dan de beslissing samen laten of niet.
Mensen hebben mij al een paar keer gezegd dat honden als ze maar los zijn het zelf wel netjes oplossen.
Leuk, maar ik heb inmiddels te vaak het tegendeel gezien.
Samen uitzoeken kàn soms, indien beide honden hondsociaal zijn, beide honden grenzen van de ander respecteren én beide honden fysiek een béétje aan elkaar gewaagd zijn.
En al deze voorwaarden vallen in de praktijk nogal eens tegen.
(mijn 9 kilo hondje het uit laten zoeken met bv 70 kilo hond vind ik geen goed plan, hoe lief ze beiden ook zijn.)
Zoals gezegd, ik mijd losloopgebieden.
Maar àls ik er dan eens kom, is het heel fijn als mensen zich aan de hondenetiquette houden.
Ik vraag me soms oprecht af (zowel hier bij hondenbaasjes als meer algemeen) wat er toch gebeurd is met de vroegere norm dat je een ander geen onnodige last of overlast bezorgt.
Lijkt wel of het belang van de "ik" boven het fatsoen uutgetild wordt.