Kittencontract

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:17

_San87_ schreef:
Riraito schreef:
Wanneer je je niet aan het contract houdt, zal je een schadevergoeding moeten betalen aan de fokker. Dus er staat in het contract dat je de kat niet mag doorverkopen zonder de fokker te benaderen. Doe jij dit wel, heeft de fokker schade (want contract niet nagekomen). De rechter zal dan waarschijnlijk eisen dat de koper (de eerste koper) van de kat op z'n minst het aankoopbedrag terug betaald (dat hoor je vaak). Maar ik kan het nog eens navragen.

Doe dat maar even. Want een verkoper heeft geen zeggenschap meer over een verkocht goed.

Dat klopt zeker. Maar het gaat hier om de gemaakte afspraken op het moment van verkoop. Deze zijn wel geldig, behalve als er iets in staat wat volgens de wet niet mag.

Even rondgekeken op internet, hier staat eigenlijk het zelfde. Dit in combinatie met de verhalen van fokkers dat zij gelijk hebben gekregen bij de rechter, doet mij denken dat deze contracten toch iets meer betekenen dan veel mensen denken.
Laatst bijgewerkt door shiroihebi op 07-12-16 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:18

Riraito schreef:
Wanneer je je niet aan het contract houdt, zal je een schadevergoeding moeten betalen aan de fokker. Dus er staat in het contract dat je de kat niet mag doorverkopen zonder de fokker te benaderen. Doe jij dit wel, heeft de fokker schade (want contract niet nagekomen). De rechter zal dan waarschijnlijk eisen dat de koper (de eerste koper) van de kat op z'n minst het aankoopbedrag terug betaald (dat hoor je vaak). Maar ik kan het nog eens navragen.

ben wel nieuwsgierig inderdaad. want schade is er niet geleden. gederfde inkomsten omdat het kitten opnieuw verkocht kan worden, maar dat strookt dan weer niet met het verweer van de meeste fokkers dat ze uit liefde handelen en niet om winst. dus dan zou het niet uit mogen maken als ik aannemelijk zou maken dat ik een liefdevol tehuis heb gevonden voor de kat.

de eerste koper, de aankoopskosten terug betaalt, maar hij heeft het kitten toch al betaalt? of bedoel je dat het bedrag dat het kitten dan opgebracht heeft, naar de eerste verkoper zou gaan.. dus dan zou de verkoper 750 euro krijgen + bijvoorbeeld 325 euro van de doorverkoop. waardoor de eerste koper dus nog steeds een duur kitten gekocht heeft, dat hij niet heeft kunnen houden in plaats van dat hij/zij dan nog een klein beetje terugkrijgt.. krijgt de verkoper nog eens meer voor het kitten dan ze er oorspronkelijk voor zouden krijgen.. zou ik apart vinden, neemt niet weg dat er soms vreemde uitspraken in het recht zitten, dus het zou zo maar kunnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:20

Riraito schreef:
_San87_ schreef:

Doe dat maar even. Want een verkoper heeft geen zeggenschap meer over een verkocht goed.

Dat klopt zeker. Maar het gaat hier om de gemaakte afspraken op het moment van verkoop. Deze zijn wel geldig, behalve als er iets in staat wat volgens de wet niet mag.

Even rondgekeken op internet, hier staat eigenlijk het zelfde. Dit in combinatie met de verhalen van fokkers dat zij gelijk hebben gekregen bij de fokker, doet mij denken dat deze contracten toch iets meer betekenen dan veel mensen denken.

Je moet jurisprudentie hebben.

assie

Re: Kittencontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:23

@Duhelo: ik denk dat niet het contract maar het hoge bedrag een goed eerste filter is ;) .

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:33

absoluut assie,

ik denk niet dat iemand veel geld aan een kat gaat uitgeven zonder zeker te weten dat dat de kat is die je wilt hebben. als de kat uiteindelijk weg zou moeten, dan gaat dat niet over 1 nacht ijs, want je bent zeker de helft van je kosten kwijt (geen mens betaalt voor een 'derdehands' volwassen kat hetzelfde als voor kitten direct van de catery.. behalve dan die sheik natuurlijk die 5000 euro voor mijn 13 in een dozijn 13 jaar oude lapjeskat die om de een of andere reden nooit echt op mensen gesteld is geraakt gaat neertellen). De financiële drempel voor een raskat is eigenlijk al de beste garantie die een fokker kan hebben.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:29

Duhelo schreef:
Omdat ik beloof aan ieder dier dat hier binnenkomt of geboren wordt, dat ik er alles zal aan doen om ze goed te verzorgen of naar een goed tehuis te brengen. En als blijkt dat ik de nieuwe eigenaars niet verstandig genoeg uitgekozen heb, wil ik daar mijn verantwoordelijkheid voor nemen. Los van het financiele aspect. Daarnaast, is het al kittenkoper geen fijne gedachte dat, ALS je er om de een of andere reden niet voor kan zorgen, het dier altijd terug kan naar mij als fokker? In mijn contracten staat trouwens niet dat ze gratis moeten terug komen, dus als iemand zo bang is om wat centen te verliezen op hun dier, is dat zeker bespreekbaar. Ik wil zelfs gerust de belofte doen dat een teruggekomen kat niet meer verkocht of bij vreemden herplaatst wordt...

En jij loopt hier te verkondigen al weet ik niet hoeveel bladzijdes dat ze niks terug beuren als ze hem terug brengen.
Staat in het contract zeg jij! En nu weer niet?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:33

Financieel zegt niks, zie maar naar mijn verhaal van de mensen die graag een birmaantje wilden, ook eens een nestje te fokken, etc. Kitten zou voor de kinderen zijn, etc.
Als puntje bij paaltje kwam had mevrouw ook een cattery, mochten de katten niet in de woonkamer komen ivm hun flatscreen-tv, en verkocht ze haar uitgefokte katten van 4-5 jaar voor 400-500 euro online ...

Vrouwke: ik heb gezegd dat er in mijn contract staat dat kat terug moet komen naar mij als ze het dier niet meer willen. Ik heb nérgens gezegd dat er in het contract staat dat ze er geen geld voor krijgen. Ik heb wél gezegd dat ik niet van plan ben om er geld voor te geven als ze het dier gewoon maar kwijt willen wegens "beu" zijn, niet "klikken" kwa karakter, etc.
Ik heb ook gezegd dat er wel over te praten valt indien kat weg moet door échte overmacht.

Edit:
De enige post die ik geplaatst heb die dat zou kúnnen insinueren is deze:

Duhelo schreef:
In mijn contracten staat er ook dat katten niet mogen herplaatst of verkocht worden en dat ze terug moeten komen naar ons.
Wij gaan ervan uit dat mznsen een kitten kopen voor het leven en uit pure liefde. ALS er iets tussenkomt, dat kan altijd, wil een echte liefhebber daar geen geld aan winnen maar het beste voor de kat. Stel dat ik die kat moet terugkopen, dan is dat puur verlies voor mij. Want een volwassen kat kan ik niet meer verkopen, noch bv verder mee fokken want ze zijn gesteriliseerd.
In een dergelijk geval komt kat gewoon terug naar ons, en wordt ze dan in overleg herplaatst of blijft ze bij ons. Gelukkig hebben we een dergelijke situatie nog niet meegemaakt. Maar iedere fokker heeft een dergelijke clausule in het contract.

Maar ook hier heb ik nergens gezegd dat de kat gratis moet terugkomen naar mij en dat dit zo in het contract staat.
Interpretatie is uiteraard persoonlijk, maar ik denk dat ik ondertussen voldoende uitleg gegeven heb over het terug komen van een kat en de al dan niet financiële vergoeding. Nogmaals, door goede screening ben ik nog niet in die situatie terecht gekomen, dus laten we hopen dat het zo blijft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:37

Ik moet zeggen dat dit contracten gedoe mij afschrikt om een raskat te kopen. Ik had er geen idee van.

Ik heb honden en paarden gekocht maar nooit met een dergelijk contract. Mijn paard direct van de fokker gekocht. Als ik ga verkopen om wat voor een rede dan ook dan bel ik haar wel.
Maar er is geen verplichting om hem aan haar terug te verkopen.

Ik heb nu een herplaatste Noorse Boskat. Steeds geroepen dat als deze doodgaat ik een boskat kitten koop.

Maar ik laat het denk ik maar zitten. Katten blijven in principe voor de rest van hun leven. Maar ik wil wel vrij zijn om te handelen naar mijn eigen inzicht mocht de nood aan de man zijn.
Op vrijwillige basis ja. Maar geen verplichting.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:49

ik kwam net ergens een contract tegen dat ik een betere insteek vond hebben..

Indien de kat om wat voor reden dan ook herplaatst moet worden,
mag de koper contact opnemen met de fokker en verwachten dat deze samen met koper zich inspant om het dier herplaatst te krijgen of bij het opstellen van een koopcontract..
Koper mag het dier ook teruggeven aan fokker om het dier via de fokker te herplaatsen of in diens bezit te geven, maar koper dient zich bewust te zijn dat in het laatste geval geen vergoeding geven wordt voor het dier.

daar gaat men dus eigenlijk uit van precies de omgekeerde insteek, echt in belang van de kat en de koper.. Fokker geeft aan dat ze de koper zullen bijstaan om een nieuw adres te vinden of om te helpen bij verkoop van het dier, het dier mag ook teruggeven worden aan de fokker maar dan ontvangt de verkoper geen vergoeding voor het dier

fokker wordt op die manier in mijn ogen veel sneller benaderd, immers ze geven echt gewoon een service in belang van het dier, zonder daarvoor iets te ontvangen.. Mocht het niet lukken om een adres op die manier te vinden voor het dier.. dan is het laatste redmiddel dat je afstand kunt doen van het dier en de fokker neemt het dier gegarandeerd op als je echt van het dier af moet.

zo'n contract zou ik direct ondertekenen.. super service, want in geval van nood staan ze dan ook echt voor mij klaar (en dan zou ik een dikke bos bloemen geven als ze mij zouden helpen zonder er verder iets voor terug te verlangen).. en als ik echt niets zelf kan regelen is er altijd een adres waar ik ze kan brengen als ik niet aan mijn eigen verplichting kan voldoen (zelf verantwoording nemen om mijn dier te plaatsen.. ik heb voor het dier gekozen, het is mijn pakkie an om een goed plekje te zoeken)

deze catery zal niet snel een kat uit het oog raken immers de koper heeft er alle belang bij om de fokker te contacten als er wat is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:51

Daar zou ik ook prima mee kunnen leven.
Dan voelt het eerder aan als een extra service.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:54

Als je een dier koopt zonder contract heb je helemaal "nergens" recht. Zolang een dier voor de wet nog een product is, heb je een bonnetje/contract nodig voor de "garantie". (Even heel zwart/wit)
Als je een wasmachine koopt en deze terugbrengt om wat voor reden dan ook, is de optie "geld terug" ook niet altijd aan de orde ondanks de wettelijke garantietermijn. Wettelijk zijn daar zaken voor vastgelegd en de winkeliers stellen daar voorwaarden aan. Nu ga je uiteraard geen wasmachine terugbrengen omdat het karakter niet klikt of dat je allergisch blijkt te zijn voor die machine :+
Maar dat je altijd je geld volledig terug kan "eisen" (of een nieuwe wasmachine) krijgt, accepteert wel iedereen en in veel gevallen ga je dan wel eerst terug naar de winkel waar je de wasmachine hebt gekocht om te kijken of je iets geregeld kan krijgen.
En je moet wettelijk gezien ook de verkopende partij de mogelijkheid geven om het "defect" te reparen. Zo raar is het dus niet dat er in veel dier-verkoopcontracten een regeltje staat over het terug geven/brengen van het (fok)product.
Er zullen dus zeker situaties zijn waarbij je je dier (wasmachine) terug zou moeten geven aan de fokker (winkelier). Normaal staat daar dus wel (financieel) iets tegenover, maar dat ligt geheel aan de situatie en de reden waarom je dier (wasmachine) weg zou moeten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 00:01

NoTwixLeft schreef:
Als je een dier koopt zonder contract heb je helemaal "nergens" recht. Zolang een dier voor de wet nog een product is, heb je een bonnetje/contract nodig voor de "garantie". (Even heel zwart/wit)
Als je een wasmachine koopt en deze terugbrengt om wat voor reden dan ook, is de optie "geld terug" ook niet altijd aan de orde ondanks de wettelijke garantietermijn. Wettelijk zijn daar zaken voor vastgelegd en de winkeliers stellen daar voorwaarden aan. Nu ga je uiteraard geen wasmachine terugbrengen omdat het karakter niet klikt of dat je allergisch blijkt te zijn voor die machine :+
Maar dat je altijd je geld volledig terug kan "eisen" (of een nieuwe wasmachine) krijgt, accepteert wel iedereen en in veel gevallen ga je dan wel eerst terug naar de winkel waar je de wasmachine hebt gekocht om te kijken of je iets geregeld kan krijgen.
En je moet wettelijk gezien ook de verkopende partij de mogelijkheid geven om het "defect" te reparen. Zo raar is het dus niet dat er in veel dier-verkoopcontracten een regeltje staat over het terug geven/brengen van het (fok)product.
Er zullen dus zeker situaties zijn waarbij je je dier (wasmachine) terug zou moeten geven aan de fokker (winkelier). Normaal staat daar dus wel (financieel) iets tegenover, maar dat ligt geheel aan de situatie en de reden waarom je dier (wasmachine) weg zou moeten.

Een contract is nog niet zo'n probleem. Kan bescherming voor beide partijen betekenen.

Maar de verplichting om de kat terug te geven indien men de kat moet verkopen gaat mij te ver.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 00:08

Zo is het ook bedoelt NatasjavE, dat je altijd ergens terecht kan, of althans bij vele cattery's.
Vind het nog steeds een beetje moeilijk dat alle kattenfokker afgeserveerd worden door het ene regeltje in de Op.
Iedereen heeft zijn eigen contract bij sommige zal het rechtsgeldig verwoord zijn en bij sommige niet.
Je kan als je opzoek gaat naar een raskat natuurlijk altijd vragen of je het contract van te voren mag inzien.
Ik weet zelfs cattery's die in het contract hebben staan, dat de nieuwe eigenaar niet mag roken, er alleen gevoerd mag worden vers, barf, royal canin. Zelfs als eens 1 gezien die elke maand een foto wilde ontvangen.

Betere insteek dan wat of wie?? Elena?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 00:17

dan precies andersom liesje,
dat de koper verplicht wordt om de kat terug aan te bieden, of door de catery te laten herplaatsen liesje..
dat gaat vanuit de verkoper, die iets oplegt aan de koper..

zoals die in mijn laatste post is beschreven.. biedt de fokker zich aan om te helpen bij bemiddeling of verkoop bij herlaatsing (dus leading blijft de koper/eigenaar van het dier).. plus ze bieden een plek als de koper geen plek zelf kan vinden of geen herplaatsing voor elkaar krijgt..

daar stelt de fokker dus het dier meer centraal en denkt vanuit de klant/koper.

zoals Natasja en ik ook aangeven.. dat zou ik rustig direct ondertekenen en dan zou ik ook gelijk de fokker inlichten als ik het dier zou willen herplaatsen of verkopen om wat voor reden dan ook, fokker heeft meer ervaring op dat gebied, dus ik kan echt dan wel een extra paar ogen gebruiken of tips en adviezen.. Maar wel vanuit mijn initiatief op basis van het aanbod van de fokker.. ipv dat ik verplicht ben om het uit handen te geven.. daarnaast hoef ik het dier niet terug aan te bieden (gratis of voor een x bedrag), ik mag het terug aanbieden als ik dat wil, of wanneer ik zelf niets kan vinden.

dwang door middel van contract v.s. vrijblijvend aanbod door middel van contract.
in het laatste geval zullen veel meer mensen de catery op de hoogte houden en/of om raad vragen of om hulp, immers het belang van beiden is het beste voor het dier dat van de koper is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 08:33

liesje84 schreef:
Ik weet zelfs cattery's die in het contract hebben staan, dat de nieuwe eigenaar niet mag roken, er alleen gevoerd mag worden vers, barf, royal canin. Zelfs als eens 1 gezien die elke maand een foto wilde ontvangen.

Dit vind ik echt allemaal idiote voorwaarden. Welk voor er gegeven wordt. Kom op...hoe controleer je dat in hemelsnaam?

Kijk voorlichting over een goede verzorging is prima. Maar dit slaat naar mijn mening door.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:33

liesje84 schreef:
Vind het nog steeds een beetje moeilijk dat alle kattenfokker afgeserveerd worden door het ene regeltje in de Op.

Misschien omdat sommige kopers in dit topic zo afgeserveerd worden?
niet belangrijk wie dit schreef schreef:
Mensen die gewoon maar een kat willen omdat ze een kat willen, en het moet een raskat zijn, die knappen vaak af op een dergelijk contract. (en dat vind ik niet erg want ik wil niet plaatsen bij dergelijk volk).

Zoals ik ergens in het begin van het topic al schreef, ben ik zo iemand die afknapte op de rigide contracten. Ja ik weet dat die niet door iedere fokker gehanteerd worden, maar helaas trof ik er drie op een rij die dat wel deden. Dus stak ik over naar een 'broodfokker'. Nou was dat geen broodfokker zoals ze af en toe de kranten halen gelukkig, want daar let ik ook wel op, maar het is wel iemand die verkoopt zonder contracten en dus door de rasvereniging niet meer geaccepteerd wordt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:49

Dorien66 schreef:
liesje84 schreef:

Misschien omdat sommige kopers in dit topic zo afgeserveerd worden?
niet belangrijk wie dit schreef schreef:
Mensen die gewoon maar een kat willen omdat ze een kat willen, en het moet een raskat zijn, die knappen vaak af op een dergelijk contract. (en dat vind ik niet erg want ik wil niet plaatsen bij dergelijk volk).

Zoals ik ergens in het begin van het topic al schreef, ben ik zo iemand die afknapte op de rigide contracten. Ja ik weet dat die niet door iedere fokker gehanteerd worden, maar helaas trof ik er drie op een rij die dat wel deden. Dus stak ik over naar een 'broodfokker'. Nou was dat geen broodfokker zoals ze af en toe de kranten halen gelukkig, want daar let ik ook wel op, maar het is wel iemand die verkoopt zonder contracten en dus door de rasvereniging niet meer geaccepteerd wordt.

Dat noem ik geen broodfokker hoor, zeker niet als de katten gewoon getest zijn op gezondheid en de kittens huiselijk opgroeien.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:08

Het is zover ik weet niet verplicht door de vereniging dat er een contract moet zijn.
Daarom zie je ook zulke grote verschillen.
Het zou misschien wel een eerste stap zijn, als de verenigingen een contract op laten stellen door een jurist en de aangesloten cattery's die kunnen gebruiken,
iets meer gelijkheid en geen verrassingen voor kittenkoper?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:44

In een contract zetten wat voor voer je moet geven vind ik wel erg ver gaan ja. Zie de fokker van mijn Sheltie bijna wekelijks op de hondenschool en zei een keer dat ik wel eens smuldier gaf, als de Darf op was. Zag aan haar dat ze dat wat minder vond maar ze zei niks. :D

Denk ook dat je dat als fokker echt moet loslaten.

Ze heeft met alle pupeigenaren nog contact behalve 1, dat hondje is verdwenen. Was ook doorverkocht en ze kon hem niet meer vinden. Was ze best verdrietig van. Ook dat kan de ene fokker makkelijker los laten dan de andere fokker.

Heel wat anders dan de fokker van de Boxer van mijn zus, uit het oog uit het hart. Zus krijgt geen reactie meer terug op en paar up date mailtjes die ze naar de fokker stuurde. Een fokker die met geteste gezonde honden fokt overigens.

Ik heb zelf liever toch de meer betrokken fokker.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:57

Sommige fokkers maken gewoon extreme contracten, zo iets zou ik zelf niet doen. Als ik me vol inzet voor een nestje kittens, ze alle liefde geef tot ze naar hun nieuwe baasje gaan (en daar ga ik waarschijnlijk nog eventjes flink om huilen) dan zou ik het fijn vinden als ik ook weet waar de dieren zijn. Je wil absoluut niet dat je kitten bij de verkeerde mensen terecht komt namelijk.

Het zelfde als de regel omtrent het niet fokken met dieren. Jij geeft bakken met geld uit om te testen, maar dat moet natuurlijk. Vervolgens verkoop je een kitten en die mensen fokken er zonder te testen zo veel mogelijk nesten mee. Lekker op Marktplaats voor 500 per stuk, mensen willen toch alleen maar dat leuke uiterlijk. De goede fokker raakt zijn klanten kwijt, want iedereen heeft een goedkoop dier. Vervolgens blijkt er een niet goed te zijn en zijn veel kittens ziek. Weg goede naam van het ras!

Je fokt voor het ras, voor het in stand houden van een gezonde populatie raskatten. Daarnaast wil je gezonde, lieve kittens leveren en er voor zorgen dat de dieren hun hele leven geweldig behandeld worden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:07

Duhelo schreef:
Ik weet ook wel dat het een deel op vertrouwen uitdraait, maar het contractje is wel een goede eerste stap om het "tokkievolk" en mensen met minder goede bedoelingen weg te houden.

Die blijven al uit de buurt door de prijzen. ;) Iemand die minder geld heeft of de kat met kerst wil opeten gaat echt jouw prijzen niet eerst betalen. :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:17

Mijn sphynxen hadden ook een contract. Dat bij weg doen de kat eerst aangeboden wordt aan de fokker ter overname. Of overleg over een herplaatsvoorstel. (Dus wel tegen vergoeding) Dat de kat niet zonder toezicht op straat mag lopen... en dat het binnen zo en zo oud gecastreerd moest worden en castratiebewijs opsturen. Als dat na een bepaalde leeftijd niet was gebeurt, werd het gezien als een koop voor de fok en kwam moest de kat even terug naar de cattery voor uitgebreidere somatische testen, dit kostte dan geld maar dan kreeg je de uitslagen ook mee en een fok verklaring.

Laatste twee voornamelijk gericht om ziektes buiten het ras te houden, en dat niet jan en alleman er maar tegen aan fokt.

Streng? Ja misschien wel? Maar voor mij geen enkel probleem. Castreren wilde ik sowieso al, mijn katten komen alleen in een cat-proof tuin en ik doe ze toch nooit weg. Als ik er niet meer voor kan zorgen oid... dan graag terug naar de fokker. Is iemand met echt hart voor haar katten en verstand van zaken, en zal altijd een goed baasje zoeken voor het vervolg.
Wilde ik zonder contract, kwam niet op deze fokker :+

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:56

Zelf heb ik jaren raskatten verkocht jaren geleden, maar toen contracten wel normaal werden ben ik gestopt met fokken. Heb veel contracten gezien, die zo nietig verklaard konden worden. Ja, je kunt alles in een contract zetten en daar mee dreigen, als de koper iets doet wat niet in het contract staat. Doch is de gang naar de rechter wel zo normaal? Nee. Heb ook over rechtszaken gelezen en niet wat in het contract staat, maar wat de wet bepaald moet nagekomen worden. Soms is dit niet hetzelfde. Als de wet niet voorziet, beslist de rechter en dat kan ook geheel anders zijn dan in het contract staat, want de rechter mag dit naast zich neerleggen.
Als je achteraf pas leest wat er in het contract staat (neem aan dat het dan ook niet getekend is op de dag dat je het kitten meekreeg) lijkt het mij niet onmogelijk dit contract aan te vechten....ALS er ooit de gang naar de rechter wordt gemaakt.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:25

Duhelo schreef:
In mijn contracten staat er ook dat katten niet mogen herplaatst of verkocht worden en dat ze terug moeten komen naar ons.
Wij gaan ervan uit dat mznsen een kitten kopen voor het leven en uit pure liefde. ALS er iets tussenkomt, dat kan altijd, wil een echte liefhebber daar geen geld aan winnen maar het beste voor de kat. Stel dat ik die kat moet terugkopen, dan is dat puur verlies voor mij. Want een volwassen kat kan ik niet meer verkopen, noch bv verder mee fokken want ze zijn gesteriliseerd.
In een dergelijk geval komt kat gewoon terug naar ons, en wordt ze dan in overleg herplaatst of blijft ze bij ons. Gelukkig hebben we een dergelijke situatie nog niet meegemaakt. Maar iedere fokker heeft een dergelijke clausule in het contract.

Deze post bedoel ik Duhelo.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:31

vrouwke schreef:
Duhelo schreef:

Deze post bedoel ik Duhelo.

Maar ook hier zeg ik nergens dat het dier GRATIS MOET terugkomen. Ik geef wel aan dat als ik moet de kat terugkopen, dat dat puur verlies is voor mij. (ervan uitgaande dat de koper dan ook het volledige aankoopbedrag zou terugwillen, zoals hier vaak geïnsinueerd wordt. )
Maar ik heb ook in deze post nergens gezegd dat de kat gratis moet terug komen, of dat er niet te overleggen valt. En zoals ik dan verduidelijkte in andere posts zou ik het bekijken van situatie tot situatie.
Er zit een groot verschil tussen de kat terugnemen omdat de nieuwe eigenaars ze beu zijn, en de kat terugnemen omdat de nieuwe eigenaars er écht niet meer voor kunnen zorgen en het beste voor hebben met de kat.
Dus geen woorden in mijn mond leggen of dingen gaan insinueren dat ik niet gezegd heb.