Eigen hond bijt mij..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Re: Eigen hond bijt mij..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:58

De hond vertoont enorm extreemgedrag.Dus eigenlijk kunnen er 2 dingen aan de gang zijn.Of de Ts heeft de hond onbewust al de tijd verkeert aangepakt waardoor bij de hond de emmer is overgelopen en hij helemaal klaar met de TS is.Of in het andere geval is er inderdaad medisch iets aan de hand.
Voor niemand van ons vanachter de laptop te zien natuurlijk.
Wel wil ik de Ts en vriend complimenten geven hoe ze de boel aanpakken.Menig hond had direkt een enkeltje asiel gekregen of adv op Marktplaats. Maar ze nemen toch de verantwoording om het probleem zelf op te lossen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:01

phoe ts, ik geef het je te doen met alle reacties van Bokt. Inslapen was ook mijn eerste gedachte, maar het is wel je dier, je gezinslid en daar is een groot houden-van mee gemoeid. Even ter vergelijk: ik werk in een justitiële jeugdinrichting met jongeren die moorden hebben gepleegd. Die ouders houden ook nog steeds van hun kind, ook al keuren zij het gedrag en de daad absoluut af.

Het doet mij denken aan een hond die kortsluiting heeft gehad, misschien een soort epileptische aanval, waardoor hij je gegrepen heeft. Jij hebt hem pijn gedaan op het moment dat hij weer bij zijn positieven kwam, waardoor hij jou associeert met pijn. Ook hij had dit gedrag niet van jou verwacht en dus is hij naast bang ook nog eens onzeker.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:24

LB_ED schreef:
Als wij de uitslagen krijgen, en wij moeten een GT in handen nemen, gaan wij goed op onderzoek uit naar iemand die samen met ons, erin geloofd dat Bruce weer een deel van de familie kan worden, en dus niet een roedellid. Ook dit zou niet bij veel in de smaak vallen, maar zo is het nu eenmaal. :)

Ik heb vanaf het begin het topic gevolgd en was niet van plan om te reageren maar TS vergeet niet dat een hond nu eenmaal nooit een familielid is en zal worden maar ten aller tijden een roedellid zal blijven.
Een hond is een hond en geen kind!
Ik wens je heel veel sterkte met alles!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:24

Als TS de hond wel gelijk liet inslapen had ze ook half Bokt over zich heen gekregen. Het is toch nooit goed :+

Ik weet niet of TS op de juiste manier om gaat met haar hond, dat kunnen wij allemaal niet zien van achter ons beeldschermpje, maar ik vind het wel knap dat ze het nog proberen, ondanks de heftige reacties van de hond. En daarom respect :j TS geeft niet gelijk op.

Overigens snap ik wel wat TS bedoeld met familielid zijn ipv roedellid. Niet alle honden zijn slaafs en onderdanig. Sommige honden willen met een bepaalde waardigheid en respect behandeld worden en doe je dat niet, dan slaat het vaak juist om in agressie. Dit zijn vaak de wat moeilijkere honden qua opvoeding e.d. maar heb je de verhoudingen eenmaal goed, dan is er niks aan de hand en heb je een hele fijne hond. Misschien heeft dit wel niks te maken met de kwestie waar TS nu mee zit.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:31

benangelique schreef:
phoe ts, ik geef het je te doen met alle reacties van Bokt. Inslapen was ook mijn eerste gedachte, maar het is wel je dier, je gezinslid en daar is een groot houden-van mee gemoeid. Even ter vergelijk: ik werk in een justitiële jeugdinrichting met jongeren die moorden hebben gepleegd. Die ouders houden ook nog steeds van hun kind, ook al keuren zij het gedrag en de daad absoluut af.

Het doet mij denken aan een hond die kortsluiting heeft gehad, misschien een soort epileptische aanval, waardoor hij je gegrepen heeft. Jij hebt hem pijn gedaan op het moment dat hij weer bij zijn positieven kwam, waardoor hij jou associeert met pijn. Ook hij had dit gedrag niet van jou verwacht en dus is hij naast bang ook nog eens onzeker.

Maar een hond kun je toch niet met een kind/mens vergelijken. Een hond handelt vanuit instinct, een mens is zoveel complexer. Mensen zien hun honden vaak als kind (mijn hond is ook mijn alles, maar als hij zoiets flikt dan klopt er toch echt iets niet, of dat nu in zn kop is of in zn gedrag), maar ik denk niet dat je zn daden/handelen kunt vergelijken met een mens. Daarbij ziet de hond jou gewoon als roedellid (niet als vader of moeder), hij heeft ook geen emotionele band met je (omgekeerd wel vaak), feit is wel dat de hond TS koste wat kost uit zn roedel wil en daar een extreme poging toe heeft ondernomen

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:32

Heftige situatie! Ik begrijp je reactie dat je hem niet meteen in wil laten slapen, maar het feit dat hij blijft aanvallen vind ik wel zorgelijk. Dat je blij bent dat hij 'maar 1 keer' geprobeert heeft te bijten? Hoe lief ik hem ook zou vinden, ik zou hem nooit meer volledig kunnen en durven vertrouwen en dat voelen ze ook.

Heel veel succes en sterkte!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:36

cemlys, ook de mens kan uit instinct handelen. Dit kan medische oorzaken hebben, psychische oorzaken of de bekende druppel zijn. Wellicht is dit bij bruce precies zo.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:37

ts gewoon even ter info hoor maar wat is voor jou het verschil tussen dat je je hond ziet als familielid en niet als roedellid?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:38

Cemlys, waarom denk jij dat een hond geen emotionele band met zijn eigenaar heeft? Als dat zo is vraag ik mij wel af waarom mijn hond altijd zo blij is als ik thuis kom, graag bij mij is (ookal is ze zo zelfstandig), graag knuffelt en niet wil dat mij iets overkomt :+

Wat heeft mijn hond daar aan als ze toch niks met mij heeft? Juist bij een hond kan je een vriendschap terug verwachten. Bij katten niet altijd :Y)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:49

Ts ik heb alleen jou reacties gelezen. Ik ben benieuwd wat er uit de onderzoeken komt. En als ik je een advies mag geven is neem eens contact op met paws4fun. Zij is heel erg goed en heeft universitaire opleidingen gedaan in gedrag en heeft een enorm succesvol bedrijf. Ze is ook goed in begeleiding van probleemhonden. En 1 ding. Geen cesar melan alsjeblieft. En idd al die dominantie dingen zijn achterhaald.

Verstandig dat je niet zelf gaat lopen prutsen. Ik hoop dat je iets aan gedaan kan worden.

En ik ben blij dat je hem niet zomaar inslaapt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:51

Heftig verhaal zeg. Ik heb de 9 pagina's doorgelezen en sta er versteld van dat mensen aan komen zetten met homeopaten en gedragstherapeuten.
Persoonlijk zou ik de hond gelijk bij de DA af hebben gezet en direct laten onderzoeken (desnoods blijft hij maar het weekend daar in een kooi als ze pas maandag willen onderzoeken) maar ik had hem NOOIT bij mij in huis gelaten.
Nu zeg ik wel mooi: laten onderzoeken, maar ik denk dat ik wat anders zou laten doen.
Als hij echt gericht aan heeft gevallen, dan is er imo maar één optie: spuit.

Wat als hij het nog een keer doet? Maar niet bij jou, maar bij een onschuldig kind of zomaar een klant van jullie? Zeg je dan ook: tja, hij heeft het al een keer gedaan maar ik gunde hem een tweede kans? Sorry dat je gezicht nu verminkt is? Of je vinger eraf?

Ik heb ook een hond, een politiesenior, maar als ik dien verdénk van vals zijn, dan krijgt hij een enkele reis DA. Klinkt heel naar en ik houd zielsveel van hem, maar dat zou ik nooit accepteren.

Ik wens je veel wijsheid, TS.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:55

Mooie bijleespost TS.
Wij hebben laatst de keus moeten maken om onze hond is te laten slapen omdat hij ziek was wat niet meer verholpen kon worden. Die keuze is al hartverscheurend, dus kan me voorstellen dat je dit nu ook zo voelt.

En, is het iets medisch? Of is het net als wat BenAngelique zegt, misschien is zijn emmertje wel vol.
Hoe groot/lomp/oud een hond ook mag zijn, bij de een is het emmertje wat sneller vol dan de ander.

Maar dat kunnen wij uiteraard niet zien.

Ik wil jullie in elk geval veel succes wensen bij de dierenarts en daarna met een eventuele keus of gedragstherapeut. Ik hoop oprecht voor jullie dat dit goed komt, want je maatje hierdoor laten gaan is moeilijk.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:01

Is het geen macht strijd? Jij die hem wel (consequent) de afgelopen jaren hebt gecorrigeerd en je vriend niet? Dus dat je vriend nu onderaan de roedel staat en dat het nu een strijd is wie de dominantste is: hij of jij ? Logisch dat die dan niet op je vriend afgaat, want die staat al onderaan.

Hoop dat de dierenarts duidelijkheid kan geven over zijn gezondheid en dat jullie eruit komen!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:05

Thesserd schreef:
Cemlys, waarom denk jij dat een hond geen emotionele band met zijn eigenaar heeft? Als dat zo is vraag ik mij wel af waarom mijn hond altijd zo blij is als ik thuis kom, graag bij mij is (ookal is ze zo zelfstandig), graag knuffelt en niet wil dat mij iets overkomt :+

Wat heeft mijn hond daar aan als ze toch niks met mij heeft? Juist bij een hond kan je een vriendschap terug verwachten. Bij katten niet altijd :Y)

Natuurlijk kan een hond (of ander dier) een emotionele band hebben met zijn eigenaar.Dat is nu juist het leuke van het hebben van gezelschapsdieren.Het zijn ook persoonlijkheden met emoties, maar daardoor kunnen die emoties ook negatief worden.Bij een klein dier is dat dan niet erg, maar in dit geval zou ik wel bang worden! Trouwens,jouw hond moet voor jou opzij gaan als jij dat wilt,en niet andersom! Jij betaalt zijn eten toch,dus hij moet naar jou luisteren!Hij is wel flink de baas geworden inmiddels.Ik vind het wel heel erg voor je,vooral omdat het al 3 jaar je vriend was en je natuurlijk aan hem gehecht bent.Maar dit is niet meer de hond die je eerst had. Ik ben er echt benieuwd naar of er medisch iets te vinden is! Door dit verhaal zou ik haast bang van honden worden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:14

Tuurlijk, je hond moet aan de kant gaan als jij dat echt wil, maar als het niet nodig is (en je het niet perse wil), hoef je je hond hier niet eindeloos mee te vermoeien. Als ik door het huis loop en mijn hond ligt ergens te slapen, dan ga ik echt niet expres daar langs lopen en verwachten dat ze voor me op gaat staan :') ik stap gewoon over haar heen.

Er zijn allerlei regeltjes op het gebied van dominantie, roedels etc, maar niet alles werkt voor iedere hond het zelfde. Als je een moeilijkere hond hebt moet je als eigenaar goed kunnen inschatten hoe de verhoudingen tussen jou en je hond zijn en mocht er iets zijn waar je zo'n onderbuik gevoel van krijgt (hmm moet ik dit wel accepteren van mijn hond?), dan moet daar gelijk aan gewerkt worden.

TS geeft aan juist consequent te zijn geweest en de hondentaal goed te 'spreken' dus ik denk dat hierin de fout niet bij TS ligt. Maarja nogmaals, wij kunnen het niet weten van achter ons beeldscherm :P

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:18

Thesserd schreef:

Tuurlijk heeft je hond wat aan jou, je bent immers lid van z'n roedel en ja dan ben je blij als je roedel weer compleet is, maar honden hebben niet dezelfde emoties als een mens heeft.

Zelfde wat betreft het handelen, tuurlijk handelt een mens ook uit instinct, maar wat ik zeg, bij de mens is het zoveel complexer als alleen instinct, emoties spelen een rol, ... vandaar dat ik het echt geen vergelijken vind.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:19

ik zou eerst achterhalen waarom hij het doet dan pas de keuze maken.

niet gelijk inslapen.

ts wel top hoe je doet.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:21

Ik denk dat je heel goed bezig bent TS. ik vindt je ook heel dapper en bewonder je dat je niet bang bent. ik zou anders reageren denk ik. over honden gedrag en taal ben ik het ook met je eens. je leert een hond van pup af aan wat jouwn taal is. als je geen onderdanig gedrag mag vertonen dan had ik allang een dominant monster in huis moeten hebben.

ik denk dat je ook goed gereageerd hebt. een hond dat naar je gezicht en keel hapt is niet niks. laat staan eentje van dit caliber. ik vind je zeker niet overdreven of te streng. ik had het nog een stap verder genomen denk ik. het klinkt inderdaad als een "episode" dat hij heeft gehad en daarna niet meer wist wat hij deed. ik hoop dat de DA iets kan vinden. succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:25

Alles doorgelezen; heftig verhaal. Ben heel benieuwd wat de dierenarts er van gaat zeggen. Ik vind het bloedlink zo'n dier van deze grootte. Sterkte!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:29

Wat een ontzettend vervelende situatie.. ik vind dat je heel fijn reageert in het topic met alle wisselende adviezen.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is Bruce gecastreerd?

Vind het bizar dat hij je nog steeds zo aanvliegt en zo raar reageert.. je hebt destijds toen hij je aanviel prima gehandeld, wat moet je anders doen als er 60 kilo aan hond aan je arm hangt :') voel je niet schuldig hoor.. ook niet voor 'de stomp in de nek', zeker zulke honden zijn zo onwijs sterk en gespierd, kan me niet voorstellen dat je hem echt fysiek heel erg pijn gedaan hebt.. of zit je op karate :') vind het heel raar en beangstigend gedrag van 'm..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:32

Cemlys schreef:
benangelique schreef:

Maar een hond kun je toch niet met een kind/mens vergelijken. Een hond handelt vanuit instinct, een mens is zoveel complexer. Mensen zien hun honden vaak als kind (mijn hond is ook mijn alles, maar als hij zoiets flikt dan klopt er toch echt iets niet, of dat nu in zn kop is of in zn gedrag), maar ik denk niet dat je zn daden/handelen kunt vergelijken met een mens. Daarbij ziet de hond jou gewoon als roedellid (niet als vader of moeder), hij heeft ook geen emotionele band met je (omgekeerd wel vaak), feit is wel dat de hond TS koste wat kost uit zn roedel wil en daar een extreme poging toe heeft ondernomen

Een hond is geen mens en om die manier dus geen gezinslid. Maar waarom geld die regel andersom dan niet?

Waarom zien we onszelf zo superieur dat we de regels die we maken, niet op onszelf toepassen. Een hond is een hond en daarom geen gezinslid, zoals bv een kind. Maar een mens is geen hond en zou dus geen lid van de roedel kunnen zijn, als we onze eigen regel volgen. Net zo min dat alle paardeneigenaren hier de leider zijn van hun paardenkudde.

Honden zijn honden, paarden zijn paarden. We horen erbij, ze zien ons als baas, maar we horen niet bij hun roedel of kudde. Zo geld dat ook voor mijn hond.

Mijn hond is niet mijn kind. Ze is geen gezinslid maar wel lid van ons gezin (snappie?). Ze hoort erbij, bij ons gezin en bij onze familie. Maar ze hoort erbij als hond. Ze word niet als familie en/of kind gezien. Je kan gewoon ontzettend veel van je hond houden, zonder hem als een kind te zien en te behandelen, maar hem wel als lid van het gezin zien, als honden lid van het gezin. Dus dat TS zo ver wil gaan met de hond, snap ik zeker wel. Hij hoort erbij.

Toch zou ik vandaag meteen een gedragstherapeut bellen. Al is het maar om eerst te vragen wat nu het beste is in je omgang met hem. Plus vaak hebbem ze een vol agenda en kun je nu dus al iets inplannen voor na de DA. Is het wel medisch, dan zeg je het af. Maar maar die afspraak wel vandaag. Spreek er een therapeut over - vandaag. Prijs valt ook behoorlijk mee vaak. Het was voor een vriendin 35 voor een intake, maar ze js savonds drie uur lang gebleven, hond helemaal doorlichten. Ook die hond had gebeten zonder aanleiding leek het, maar na een paar sessies bleek dat er duidelijk signalen al waren afgegeven en dat het helemaal niet zonder aanleiding was.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 30-05-16 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:37

Cemlys schreef:
Thesserd schreef:

Tuurlijk heeft je hond wat aan jou, je bent immers lid van z'n roedel en ja dan ben je blij als je roedel weer compleet is, maar honden hebben niet dezelfde emoties als een mens heeft.

Zelfde wat betreft het handelen, tuurlijk handelt een mens ook uit instinct, maar wat ik zeg, bij de mens is het zoveel complexer als alleen instinct, emoties spelen een rol, ... vandaar dat ik het echt geen vergelijken vind.

Ik denk niet dat het zo werkt. Daarnaast functioneert mijn al hond totaal niet in een roedel met andere honden :').
Een hond heeft niet dezelfde emoties als een mens inderdaad, dat lijkt me duidelijk, maar een hond kan zeker wel een band met je hebben. Maar dat roedelgebeuren neem ik toch met een korrel zout. Zo kan een hond ook enorm blij zijn met iemand die hij maar een paar keer in de maand ziet bijv (die persoon woont dus ergens anders), en heel anders reageren bij een ander die hij ook vaker ziet. Hoort dan de ene persoon wel bij de roedel (terwijl die er niet woont) en de ander niet ofzo? :P

Maar goed, dat maakt ook niet uit verder, wat jij en ik er van vinden :P Is toch offtopic...

Eens met ElineS overigens, de post hierboven. Zo zie ik het ook. Alleen kan ik het niet zo mooi verwoorden :D

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:38

missfalki schreef:
De hond van mijn vrienden had ook ineens agressief gedrag wat uit het niets kwam opzetten. Hij had een tumor die door druk in het hoofd pijn gaf. Deze hond is ingeslapen, omdat het niet verholpen kon worden.

Wil jullie heel veel sterkte wensen in deze moeilijke situatie.

Groet Karin.

Precies dit, dacht ik meteen aan, bij een bordeaux-dog van vroegere vrienden van mij hetzelfde, hond viel de kleine aan en is afgemaakt.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:53

Jeetje wat heftig zo ineens uit het niets !

Hoe is het nu met je arm en hand dan ?

Het eerste wat ik dacht was ook, ben je zwanger ? Maar zie al dat dat niet zo is.

Als uit zijn onderzoeken blijkt dat hij niks heeft zou ik toch ook eens jezelf laten onderzoeken .. Je weet maar nooit.

Veel sterkte in ieder geval ! Als het een van onze honden zou overkomen zou ik ook eerst een muilkorf kopen en niet meteen in laten slapen.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:14

eilleen333 schreef:
snuffie123 schreef:
Hoe groot is de kans nou dat de hond én zijn muilkorf afkrijgt ën dan ook nog eens huis huis uit ontsnapt en de straat opvliegt...
Als Ts en haar vriend gewoon goed opletten gebeurd er heus niks hoor. Anders zou je ook bang moeten zijn als je naar een dierentuin woont. Want de tijger zal maar ontsnappen uit zijn kooi en de straat opvliegen...

Ookal is de kans misschien niet zo groot, hoe ga jij het uitleggen? "Ja, ik wist wel dat de hond agressief was, maar hoe groot was de kans nou?"
Wij hebben ook een hond in laten slapen wegens mens-agressief gedrag. Ten eerste omdat we het risico niet konden lopen. Ten tweede omdat iedereen altijd stress had. De hond, wij, mensen om ons heen.
Bezoek was geen optie, de hond zou ze pakken. Tijdens het uitlaten stonden altijd al onze antennes aan, wat als er ineens een kind de hoek om gerend komt?
De hond stoom laten afblazen (even echt lekker rennen) was een hele operatie. Kilometers rijden naar afgezette, overzichtelijke stukken weiland, hond meestal ook aan een longeerlijn...
En die arme hond. In huis wilde het nog redelijk, maar vooral buiten... 1 bonk adrenaline. ALTIJD! Geen leven voor een hond, geen leven voor een mens.

Je mag het niet zeggen, maar er viel een ontzettende last weg toen de hond ingeslapen werd. Het was verschrikkelijk, maar hij had rust. Wij konden weer een normaal leven leiden zonder als een idioot te checken of het hek van de tuin goed dicht was, of de deur goed dicht was, of er geen mensen over het tuinhek hingen om de hond te aaien (wat serieus gebeurde. Hond helemaal geflipt en dan armen over het hel gaan steken.... Stelletje idioten...)

Het is triest, het voelde als falen, maar het was voor ons de juiste keus.
Dit wel na het consulteren van diverse gedragsspecialisten. De hond had een verleden, begon bij ons best goed, maar hoe meer hij bij ons inklikte, hoe erger hij uitviel naar anderen.
Het was een tikkende tijdbom...

Hemel, dit kon ons verhaal wel zijn!
Toen mijn man en ik gingen samen wonen wilden wij een hond uit het asiel een kans geven. We vielen voor een prachtige kruising Rottweiler/labrador die volgens het asiel een beetje moeite had met andere honden maar dat zou met een cursus te verbeteren moeten zijn.
Eenmaal inhuis bleek de hond voor ons geweldig lief te zijn (schoothondje van 50 kg.) maar voor de meeste andere mensen/kinderen en dieren (eigenlijk alles wat bewoog)gewoonweg ontzettend gevaarlijk!
Uitlaten konden we alleen op tijdstippen dat er zo weinig mogelijk andere mensen/honden op straat waren en dan nog altijd alert moeten zijn.
In huis moest hij in de bench want je wist nooit of hij iemand mocht of niet.
Drie cursussen gevolgd en en een gedragstest laten doen met allemaal dezelfde conclusie; een tikkende tijdbom en liefst zo snel mogelijk in laten slapen.
Nog jaren met een muilkorf omgelopen aangezien hij op een gegeven moment naar alles greep (zowel mens als dier).
En toen werd ik zwanger....
En ja wat doen je dan? Laat je de hond de baby aanvallen? Het bezoek?
Gekeken naar de mogelijkheid om te herplaatsen maar ja waar? Bij iemand en dan later horen dat hij iemand heeft verwond (of erger)? Bij iemand die het er wel uit zou slaan? Het asiel wilde hem niet herplaatsen maar in laten slapen. Overleg met de dierenarts gehad, mooie gezonde hond maar wel met een zeer zware gedragskronkel. Dus na 4 jaar hebben we hem uiteindelijk in moeten laten slapen.
Een moelijke beslissing maar van de andere kant bracht het hem rust en ons ook.