Kater laten castreren of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:53

Mijn 4 katers zijn allemaal thuis gecastreerd, roesje, sneetje, de boel afbinden, terug in het zakje en klaar. 2 uur later rennen ze door het huis alsof er niks gebeurd is, en de volgende dag zit er een keurig korstje op het kleine sneetje.

Ik zie geen nadelen, alleen maar voordelen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:54

KellyR schreef:
Mioux schreef:
Oftewel in makkelijk nederlands, hakkie takkie weg met t zakkie

_/-\o_ _/-\o_

Ben het eens met chemisch, hier honden rondlopen die uiteindelijk toch nog "onder het mes moesten"

Waar hebben we het eigenlijk over xD Sneetje knip knip en weer dicht.

Edit: verkeerd gequote

je vergeet knoopje..

althans zo ging het 'vroegahhh'.. sneetje, knip, knip, knoopje (zaadlijders gewoon knoopje erin), spray. done.. hechten hoeft niet eens. Kosten tussen de 60 en 75 euro gemiddeld.

kosten als je kater in een flinke vechtpartij terecht komt en later wat ziekjes toont:
bezoekje DA: 30 euro
kuurtje antibiotica: 10 euro
en voor de zekerheid
bloed afname: 15 euro
bloed onderzoek: vanaf zo'n 15 euro

Zelfs al voorkomt de castratie maar 1 vechtpartij dan ben je al bijna uit de kosten
is je kat wat ziekjes na een vechtpartij, dan had je m al bijna beter kunnen laten castreren..

om van de blijvende medicatie maar niet te spreken als je kat ziek blijkt + de verplichting om het dier dan sowieso binnen te houden de rest van z'n leven.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:54

Castreren is echt geen grote ingreep. Dat is inderdaad zo gebeurd, genoeg castraties gezien.

Misschien nog een voorbeeldje.. wat ik zelf dus niet wist. Ik zag op de facebookpagina van de dierenbescherming in Born dat ze vorig jaar meer dan 800 kittens op straat hadden gevonden.
Ik loop er nu voor het tweede jaar stage en mijn ogen zijn echt wel geopend als ik zie hoeveel katten daar zitten.. en dat dan zeker 90 % gevonden is op straat waar niemand voor komt opdagen. Het is echt ongelooflijk.

En alle katten zijn daar gecastreerd en gesteriliseerd. Door een castratie veranderd het karakter niet. Ze worden alleen vaak wat rustiger m.b.t. het sproeien, markeren, ... Maar voor de rest veranderen ze echt niet. Luie katers blijven lui en actieve katers blijven echt wel actief :-)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:59

KellyR schreef:
Dat een kat gecastreerd is wil niet zeggen dat ie gevechten uit de weg gaat. (Kans op FIV neemt natuurlijk wel wat af)
Wij hadden een ex kater en zijn oren lagen toch behoorlijk in reepjes...
plukte de zeemeeuwen uit de lucht en alle honden uit de straat liepen met een boog van 10 meter om hem heen. }>

dat had ik eerder al gezegd ;)
maar als je m kater laat, dan ben je vrij zeker dat hij aan de boemel gaat
en een beetje stoere kater en de wat minder stoere kater gaan het gevecht aan..

een exkater, kan zeker nog wel strijden, maar die doet dat dan vanuit zijn karakter, niet vanuit hormonen.. als hij dan ook nog zijn hormonen op hol had, had je vermoedelijk nog veel meer gevechten gehad..

zelfs als ze niet ziek worden, scheelt het je op de lange duur zeker wel een paar honderd euri aan dierenartsrekeningen wegens absessen en verscheurd vlees.. Die je misschien toch al wel zult hebben als je een secreet in huis hebt lol, maar onder invloed van hormonen had je er vermoedelijk nog wel vaker gezeten ;)..

ik heb overigens tegenwoordig een vroeg gecastreerd mannelijk kitten in huis..
compleet racemonster, slank en sterk gespierd zonder greintje rust in zijn lijf wat zijn 'zuster' (is een ander kitten van 2 dagen ouder, dus we noemen het maar gewoon broer en zus al zijn ze het niet) vooral moet ontgelden natuurlijk, zij is veel rustiger.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 23-12-15 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:00

Een paar jaar terug zijn er 3 kittens bij mijn wei gedumpt. 2 kattinnetjes en 1 katertje. Dus wij moesten sowieso wel castreren anders hadden we na een tijdje een poezenverblijf kunnen openen :')
Ik merk eigenlijk geen verandering. Hij is alleen meer aanhankelijk geworden. :')
Vroeger ging hij een aantal weken op stap, nu nog steeds. Hij is niet dikker of saaier/meer lui geworden oid. Gewoon dezelfde kat als voor de castratie.
Het zijn trouwens gewoon wilde katten, ze leven bij ons op stal. De gemeente heeft de katten gevangen, gecastreerd en gesteriliseerd en daarna terug losgelaten. Ze hebben echt helemaal geen last gehad :n

Ik zou het gewoon doen. :j

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:06

Mijn 3 mannen heb ik laten helpen toen ze 1 jaar oud waren.

Ik heb bewust tot 1 jaar gewacht omdat ik wou dat ze goed uitgegroeid waren.

Mijn katten krijgen alleen brokjes en af en toe natvoer.

Van de 3 mannen zijn er nu nog 2 over. Inmiddels worden ze alweer 9.

Geen 1 is te dik. 1 is zelfs te dun. de andere is overleden (ingeslapen wegens heftig blaasgruis)

Ze komen nog steeds veel buiten. Ondanks dat ze wat ouder zijn spelen ze nog steeds wel.

1 van de katten was ik vroeger met regelmaat een paar dagen kwijt omdat hij de hot op ging.

Bang dat hij lui word? Je kan ook zelf met hem spelen met een beestje aan een touwtje bijvoorbeeld.
Bang dat hij dik word? Je hebt tegenwoordig voer speciaal voor de geholpen kat wat dit een beetje tegen gaat. (is bij de mijne niet nodig geweest, maar het ze kunnen dik(ker) worden)

Die van mij ging overigens met 1 jaar wel sproeien. In huis hup straat omhoog en recht achteruit vanaf de tafel tegen de muur aan... (niet grappig en echt heel goor)

Oeps netjes? Ik heb er 2 gehad. helaas 1 nestje met allemaal zwart witte katjes. Die zijn totaal niet in trek, want men wil graag kleurtjes. Heel schattig super lief en leuk tot dat je ze niet kwijt kan... en je al 3 katten had. (beide poezen van de nestjes waren 6 maanden oud toen ze zwanger raakte waarvan 1 in januari. Dus helaas valt dat seizoen gebonden ook wel mee)

Verder vind ik dat zowel een kater eigenaar als poezen eigenaar de verantwoording heeft zijn dier of binnen te houden of te laten helpen. Er lopen al genoeg zwerfkatten die zich voortplanten. en ook jouw kat of mijn kat kan voor nog meer ongewenste kleintjes zorgen als ze een zwerfpoes dekken.

Een kater op zoek naar krolse katten kan ook heel ver van huis raken. En ook dat heeft weer gevolgen weer hebben. ( drukke wegen oversteken, verdwaalt raken e.d.)

Veel succes met je keuze iig! Het is een knappe man!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:07

Moderatoropmerking:
Wij willen iedereen vriendelijk verzoeken om in gedachten te houden dat iedereen nog altijd zelf verantwoordelijk is voor zijn/haar keuzes. Met gefundeerde adviezen kom je een stuk verder dan ergens dwars tegenin gaan. Wij zien dat er veel adviezen worden gegeven en het is altijd nog aan TS zelf om daar iets mee te doen of niet, neemt niet weg dat wij het enorm waarderen dat er Bokkers zijn die de moeite nemen om een advies of tip te geven. Adviezen of tips is iets wat je geeft, maar zorg ervoor dat je deze niet gaat opdringen. Wij willen dan ook verzoeken om de discussies die eromheen lopen, te laten vallen en het doel van het topic in het oog te houden, TS vraagt om ervaringen/adviezen en tips, niet om de discussies die daaruit voort komen. Alvast bedankt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:28

Ik zie als dierenambulance medewerker met name in het voor jaar de gevolgen van het niet onvruchtbaar maken van katten. Afgelopen voorjaar haalden wij gemiddeld per dag zeker 2 platgereden katers, dus incl kerstballen onder de staart, van straat en hadden we zo'n 3 pretnesten in de week.
Het was dit voorjaar echt extreem. Die katers rennen als op hol geslagen testosteron tijgers over straat en worden aangereden. Pretnesten die gedumpt werden in het bos, op straat en gewoon over het hek van het opvangcentrum gegooid al dan niet in zeer slechte gezondheid.
Deze katten zijn ook in 99% van de gevallen niet gechipt.

Ik ben een enorme voorstander van castereren en ja ook in de rasfokkerij zou het best wat minder kunnen.
Er is dan ook geen enkele verzinbare reden om je kat niet te laten helpen. Ik ben zelfs voor een landelijke verplichting hiervan.

Hier ook 3 katers gehad, nu nog 1 en alle gewoon lekkere beesten. De huidige heeft gewoon adhd. *\o/*

cp112

Re: Kater laten castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:39

Tip, niet chemisch castreren. Hebben wij bij onze hond geprobeerd omdat ie al wat ouder Was en ik durfde de narcose niet aan.

Nou ons teefje Was een paar maand later mooi dragend van hem... Chemische castratie had dus niet gewerkt.

Het vervelendst was nog dat ze de pups verworpen heeft en deze misvormd etc waren. Komt 99% zeker door de chemische castratie.

Alsnog reu volledig laten castreren en niks meer aan de hand.
Teef heeft een ruim jaar later wel een goed nest gehad (gepland overigens) dus heeft er gelukkig niks aan over gehouden.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 03:56

Paar weken geleden per ongeluk een kater dood gereden. Renden twee katten al rollebollend zo de straat op vanuit de bosjes. Ging zo snel en kort op de auto dat ik niet kon ontwijken.
Nog uitgestapt om te kijken of de kat nog te redden was. Maar ik heb hem iets te goed geraakt met 50 kilometer per uur.
De schedel inhoud zat tussen het profiel van de voorband.
Weet niet van wie kat was, heb het meeste maar aan de kant gelegd.
Was 4 uur in de ochtend dus aanbellen bij alle buren leek me geen strak plan.
S middags bij terugkomst van het werk was hij weg. Opgehaald denk ik.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 04:27

jorika1986 schreef:
Paar weken geleden per ongeluk een kater dood gereden. Renden twee katten al rollebollend zo de straat op vanuit de bosjes. Ging zo snel en kort op de auto dat ik niet kon ontwijken.
Nog uitgestapt om te kijken of de kat nog te redden was. Maar ik heb hem iets te goed geraakt met 50 kilometer per uur.
De schedel inhoud zat tussen het profiel van de voorband.
Weet niet van wie kat was, heb het meeste maar aan de kant gelegd.
Was 4 uur in de ochtend dus aanbellen bij alle buren leek me geen strak plan.
S middags bij terugkomst van het werk was hij weg. Opgehaald denk ik.

Wat heeft dit verhaal te maken met wel of niet castreren? Totaal onnodige informatie.

Voor mij zou het heel simpel zijn: niet gecastreerd = binnen houden, wel castreren = ook naar buiten. Ik heb zelf een gecastreerde kater en hij rent nog vrolijk rond als een actieve kat.

__Sannne

Re: Kater laten castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 05:46

Wauw jeetje TS, wat doen sommige mensen toch lúllig tegen je. Lig overigens dubbel om je grapje over de landmacht :))

Ik ben geen fan van niet gecastreerde katers. Wij hebben er twee en ze zijn alletwee geholpen. De 1 was al een echte huiskat, en de anders is nog steeds zo actief als dat hij was. Beide weinig tot niks veranderd.

Ik vind freek echt een leuk beest trouwens!