houdverbod of fokverbod voor staffordachtigen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:55

Mizora schreef:
De wurglijn is wel in je eentje te doen bij een hond die voor de kill gaat. Maar in je eentje blijft het lastiger. Aan de achterpoten wegsleuren is alleen te doen als je zeker weet dat hij zich niet omdraait en in jou gaat hangen. Want daarvoor vind ik het kaliber hond dat nu als voorbeeld gebruikt wordt te gevaarlijk.

Als je met een wurglijn gaat lopen prutsen heb je grote kans dat hij jou pakt en dan loop je het risico in je gezicht gebeten te worden.. Lijkt me ook niet echt prettig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:56

Mizora schreef:
De wurglijn is wel in je eentje te doen bij een hond die voor de kill gaat. Maar in je eentje blijft het lastiger. Aan de achterpoten wegsleuren is alleen te doen als je zeker weet dat hij zich niet omdraait en in jou gaat hangen. Want daarvoor vind ik het kaliber hond dat nu als voorbeeld gebruikt wordt te gevaarlijk.

Geen enkele hond kan zich omdraaien in die positie.
Dit vind je gevaarlijk, maar je steekt wel je handen in een hondengevecht om een van de vechtersbazen een wurgband om te doen...

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:57

Beide zie ik mezelf niet doen in mijn situatie :+

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:59

Ik heb een Amerikaanse Bull en een Chinese naakthond.

Ik moet eerlijk zeggen, ik lijn onze Chinees eerder aan dan onze Bull.
Bull staat goed onder apél en luister vrijwel altijd (merk ik dat ze ondeugend word gaat ze vast).

Onze Chinees luistert ook goed, behalve als er grote honden in de
buurt zijn.
Hij heeft een verleden en grote honden accepteer hij niet en vliegt hij uit angst en onzekerheid aan.
Hij word wel gecorrigeerd en blijft dan gewoon aan de lijn.

Ik ben dus tegen een fokverbod. Echter zou er wel meer controle over moeten komen wie zo een hond neemt.
(Verplichte cursus oid)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:59

Ik heb liever een vasthoudende hond. Daar is voor mij makkelijker bij in te grijpen. Dat is persoonlijk, dat weet ik, maar met een hond die blijft aanvallen kan ik niet zo veel. Misschien op dat moment handel ik wel correct, dat weet ik niet. Het is me gelukkig nog niet overkomen. Een vasthoudende hond wel en ik weet dat ik daar correct bij handel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:11

PinkPrincess schreef:
Ga maar eens een krachtpatser aan de achterkant proberen op te tillen welke zo vlug is en zo giga sterk.
No way. :')

Ben dus wel erg benieuwd hoe andere dit doen??

Bovendien hebben wij twee jack russel teven gehad waarbij dat 0 zin had. Die bleven gewoon in elkaar hangen dan. Dus kan me voorstellen dat je dat met grotere/zwaardere honden al helemaal niet klaar krijgt.

Mizora

Re: houdverbod of fokverbod voor staffordachtigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:16

Dat vind ik het voordeel van aan de staartbasis optillen boven het optillen aan de achterpoten. Het is minder comfortabel en ze kunnen helemaal geen kracht meer zetten met die achterpoten. Want als je de achterpoten stilhoudt kunnen ze kracht zetten en als je ze niet stilhoudt (alleen van de grond) zijn ze bijna niet vast te houden. Het is ook afhankelijk van of beide honden vechten of er 1 vecht en de ander het slachtoffer is.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:17

Ayasha, precies dat denk ik ook.

Mizora, het is fijn dat je weet hoe jij moet handelen bij deze situatie. Maar hoebedoel je vasthoudende hond?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:23

Sommige honden die pakken 1x en laten niet meer los. Sommige pakken steeds en laten steeds weer los. De eerste moet je dus los zien te krijgen, de tweede groep moet je weg zien te trekken als ze even geen hond vasthebben.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:25

oo zo op die manier,, lijkt mij de tweede groep makkelijker, die haal je weg.
Dat loskrijgen uit de kaken lijkt me stuk moeilijker. En als je dan ook nog een ras hebt die door kan drukken heb je helemaal een probleem.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:33

Ik vind het een interessante discussie om te volgen en ik denk dat veel problemen ook liggen aan ontwetendheid omtrent staffords/pitbull achtigen en onopgevoede honden in het algemeen.

Wij hebben afgelopen zomer een 2.5 jarige Am. Staff. geadopteerd, hij kwam van een gezin met drie kleine kids, andere honden, katten en paarden vandaan. Deze mensen waren naar Duitsland verhuisd en hij mocht van de overheid daar niet blijven. Duitsland heeft een streng beleid omtrent vechthonden, wat ik als Am. Staff. liefhebber niet eens zo slecht vind, zo denkt iedereen eens een beetje beter na over de aanschaf van zo'n hond!!

Wij hebben de hond goed getest op gedrag, we hebben met eigen ogen gezien hoe hij met andere honden/katten en kinderen is. Hij heeft een fantastisch karakter en superlief en soms wat onstuimig met spelen. We hebben wel gezegd dat hij bij ons kon komen mits hij gecastreerd was, dat gaf me gewoon een wat beter gevoel.

We hebben bewust voor dit ras gekozen omdat we zijn gevallen op hun geweldige karakter, maar we hebben ook heeeeeeeeeeeeeel goed nagedacht over de nadelen van een pitbull-achtige hond. Alleen op je eigen erf los laten lopen, altijd aangelijnd in het openbaar, voorzichtig zijn met andere honden etc. Hebben we wel genoeg tijd voor hem en dat soort dingen, 2 uur lopen per dag en daarbij andere "trainingsoefeningen" doen om hem zijn eten te laten "verdienen" etc. Dat vind hij fantastisch hij doet alles voor ons.

Nu lopen wij tegen het volgende probleem aan, doordat er vele honden op hem afgevlogen kwamen tijdens het wandelen in onze vorige woonplaats!! Die liepen los in een niet losloopgebied en die van ons was uiteraard aangelijnd (hij gaat buiten onze poorten NOOIT los) en die domme eigenaren zeggen maar iedere keer die van mij doet niks. Hij een paar keer enorm geschrokken omdat opeens een hond op hem afgerend kwam waardoor hij feller is gaan reageren. Wij hebben dit opgepakt en zijn gaan trainen, is verbeterd en hebben hem geleerd andere honden te negeren, totdat 3 weken geleden een klote poedersuiker jack russel hem bijna tegrazen genomen heeft (onze hond was aangelijnd en de JR liep los) . Tsja een enorme terugslag in gedrag door het ondoordachte gedrag van andere mensen. Dit doet mij ongelofelijk veel pijn omdat wij zo ons best doen voor onze zeer gewenste Am. Staff. Ik zie ook de blikken in de ogen van de andere mensen nu hij feller reageert. Het breekt gewoon mijn hart.

Daarbij wil ik ook zeggen dat als het fokbeleid eens zou worden aangepakt dat je dan ook al een heleboel problemen kunt filteren. De overheid zou hier een grote rol in kunnen spelen, maar ik vind dat dit niet alleen geld voor pitbull achtige maar voor alle honden. Ook dat geimporteerde gedoe met honden, je ziet de meest rare kruisingen voorbij komen..................Je maakt mij niet wijs dat het allemaal lieve knuffelhonden zijn, het zijn veel honden die al flinke trauma's hebben opgelopen en veel mensen snappen niet goed waar ze aan beginnen. Waardoor op straat ook veel problemen ontstaan.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:36

Dan ben jij een heel goed baasje Allienda!!
Ik vind dat je het super doet :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:40

Kuggur schreef:
De meeste mensen weten simpelweg niet wat ze moeten of kunnen doen om veilig in te grijpen als twee honden in een serieus gevecht zijn verwikkeld.
De opties die meestal worden toegepast zijn schreeuwen schoppen, slaan, en de allerdomste: de hond die bovenop ligt bij zijn halsband grijpen. De eerste drie helpen de zaak nog meer te escaleren, de laatste kan serieze bijtwonden in je hand/arm opleveren.
Dus ik gooi het eens in de groep, wat moet je wel doen als er bijvoorbeel d een rottweiller bezig is je bordercollie te vermoorden, je hond ligt gillend onder, de rottie heeft hem bij de keel, je hebt hoogstens een paar seconden zijn leven te redden ( reken niet op de eigenaar van de rottie, ze staat er gillend en huilend op veilige afstand naar te kijken). SNEL, hij is al bijn a dood!

Achterpoten pakken van de aanvallende hond, onder hem wegtrekken en vasthouden.
Het kan zijn dat ze nog vast houden dan, maar ze kunnen niet meer kracht zetten, niet scheuren, niet verhappen en door het evenwicht verlies lossen de meeste honden. Anders wachten tot hij lost, kan even duren, maar gaat gebeuren.
En vooral! De hond kan niet afbijten naar jou, dat is bij de meeste rassen namelijk een reeel risico.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 20-11-15 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:42

Diablo schreef:
Bowen schreef:
Die kans is erg klein. Heb redelijk wat ervaring met hond dominante honden en er zijn er maar bar weinig die ineens omslaan na 2 jaar zonder dat er een grote gebeurtenis aan vast zit die het veroorzaakt.
Vrijwel alle dominante honden die ik ken waren altijd al dominant. Dat zag je in de manier van spelen en de manier van doen. Vrijwel allemaal begonnen met macho gedrag vanaf een week of 16. Wat dan natuurlijk nog niet veel inhield en niet over ging tot agressie, maar wel zichtbaar was en meer reactie van andere honden gaf erop.

De enige honden die ik ken die later best wel om kunnen draaien zijn de ultieme waakhonden en kuddebewakers. Zijn ook erg grote honden meestal en worden laat volwassen. Maar ook bij hen keert het vrijwel altijd om ergens tussen de 6 maanden en anderhalf jaar.
Met 2 krijg je geen grote verrassingen meer, zelfs niet bij de reuze rassen.

Wel kan gedrag nog uitbouwen, dus als er nu gedrag is dat kan uitlopen tot problematisch dan kan dat wel nog verergeren natuurlijk. Maar als dat er niet is zal het er niet komen zonder dat er echt wat gebeurd wat het verklaart.

Die kans is helemaal niet klein. Vooral de grotere rassen zijn laat volwassen en slaan vaak na hun tweede jaar om.
Maar ook dat is een deel van het probleem; mensen denken dat hun hond niet zo zal worden, want hij is al van jongsaf zooo sociaal.....

Uit ruime ervaring zeg ik dat die kans erg klein is.

Als je nu zou zeggen dat mensen de signalen die kunnen leiden tot die ellende missen dan geef ik je gelijk. Maar na 2 jaar grote verrassingen zijn zeldzaam.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:46

Het probleem van verbieden is dat mensen dan weer wat nieuws bedenken zoals nu Bully's wat ook gewoon een bastaard kruising is waar heel veel voor betaald wordt.

Ik snap niet dat zo veel mensen een hond agressieve hond willen. En dan vooral zo'n sterke.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:46

PinkPrincess schreef:
Nou veel plezier, als het je lukt dan ga ik het ook eens proberen :+

Zullen vast ook wel andere manieren zijn om dieren af te leiden. Lijkt mij namelijk al dat als je als eigenaar daar staat te stuntelen alleen maar averechts werkt. Of nog erger dat het dier zich sterker gaat voelen omdat je erbij staat. Wordt vaak alleen maar hecviger

Heb het 3 keer toegepast (niet bij mijn eigen honden, op het asiel). 1 keer een boxer, 1 keer een new foundlander en 1 keer een herder. Alle 3 de keren was er wel een nare verwonding, maar is erger ermee voorkomen.
Het aparte van deze gevallen is dat het allemaal om pension honden ging die samen in pension kwamen, van dezelfde eigenaar waren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:10

Kuggur schreef:
Heb mijn post hierboven gewijzigd met een kleine rondvraag, wat is bv jouw reactie Sonja?
Oh ja de rottweiller in het voorbeeld is een random gekozen groot en sterk ras, niets tegen rotties ;)

We hebben het 1 keer aan de hand gehad, die van ons was winnende en die heb ik idd aan de achterkant omhoog getild en klaar met het gedonder.

Tweede partij stond idd hysterisch te zijn .

Geval in kwestie betrof een hond (Xlab) die al eens de pad af was komen zetten vanuit het niets en er op klapte bij die van mij.
Stond ik in mijn eentje en dan kan ik dus niet even de aanvaller pakken want die van mij klapt er op bij provocatie.
Hond is er af gesleurd door zoon van het gezin.
Later liepen wij vlakbij huis vrouw van het gezin op de kop van de andere straat en die begint uitgebreid die van ons te fixeren ... reactie vrouw: niets... lekker laten staren en grommen.
Dus die van ons pissed of, en toen brak de halsband.
:wave:
Uitkomst: Xlab met een wond aan de poot en die van ons niks. Helaas wel vriendlief een stel tanden in zijn kuit := maar goed, kan gebeuren in het heetst van de strijd ;)

Later stond die man bij ons aan de deur , we hebben het voa de verzekering opgelost, maar die maakte dus de opmerking
"Die van ons zou zoiets nooit doen"
die heb ik dus even op zijn nummer gezet, dat zijn hond de aanstichter was van al het geëtter.
Maar goed... ik heb een rottweiler dus die heeft het gedaan :roll:
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 20-11-15 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:10

Pittige en goede discussie hier! Ik heb zelf een weimaraner dus echt geheel wat anders, maar ik kon deze honden geregeld tegen, sommige los lopen andere steevast aan de lijn of zelfs standaard met muilkorf (is hier in Frankrijk verplicht eigenlijk). Een fok of houd verbod nee, dat is geen oplossing, maar een certificaat halen bv voor je zo een hond mag houden en 1 x een incident is nooit meer een vechthond mogen hebben. Iets in die trend is denk ik dan wel heel goed.
En wat mij betreft geld dat niet alleen voor vechthonden. Alles kan je agressief maken! Zoals hierboven het verhaal van de JR die aanvalt. Dat zijn ook gewoon pittige rothondjes soms hoor. Dus niet alleen het ras aankijken, maar de eigenaar die toch echt de opvoeding heeft gedaan!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:26

Bowen schreef:
Achterpoten pakken van de aanvallende hond, onder hem wegtrekken en vasthouden.
Het kan zijn dat ze nog vast houden dan, maar ze kunnen niet meer kracht zetten, niet scheuren, niet verhappen en door het evenwicht verlies lossen de meeste honden. Anders wachten tot hij lost, kan even duren, maar gaat gebeuren.
En vooral! De hond kan niet afbijten naar jou, dat is bij de meeste rassen namelijk een reeel risico.

Ik heb hier Jack russels anders nog flink weten scheuren ondanks die methode. Nee, honden die écht op leven en dood vechten (want dat deden die twee teven) daar helpt achterpoten op pakken echt niks aan. Net zo min als water. Enige wat daar aan hielp was zodra ze vast "hingen" allebei de keel toe pitsen tot ze loslieten en dan zsm uit elkaar (allebei andere kamer) en laten kalmeren (en ja, dat vonden we verschrikkelijk en raad ik echt iedereen af maar het was dat of één van de twee ging er aan. Simple as that. Alle trukjes waren we al af gegaan. Bij een jack kan dat... Maar bij een fikse herder/stafford/labrador/eender welke hond met een nek waar je handen niet rond passen of die simpelweg te sterk is voor een mens om at mee te doen zit je gewoon met een heel dik probleem als ze echt op leven en dood vechten. En die twee hierboven, dat waren an sich hele lieve honden. Die konden met elke andere hond om, Maar om één of andere reden op een gegeven moment niet meer met elkaar, die hadden letterlijk een bloedhekel aan elkaar gekregen. Is de eerste keer in al die jaren dat wij honden hebben dat we zo'n stel mee gemaakt hebben overigens.

Elke hond, ongeacht ras of leeftijd, zou gewoon aangelijnd moeten lopen ténzij beide bazen hun honden kennen. Dus niet als jij netjes je hond aangelijnd houdt dat Janneke haar Chihuahua er naar toe laat gaan ala 'hij doet niets hoor'.
Er zijn geen gevaarlijke honden. Er zijn alleen gevaarlijke (onverantwoorde en onnadenkende) mensen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-11-15 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:27

Bowen schreef:
PinkPrincess schreef:
Nou veel plezier, als het je lukt dan ga ik het ook eens proberen :+

Zullen vast ook wel andere manieren zijn om dieren af te leiden. Lijkt mij namelijk al dat als je als eigenaar daar staat te stuntelen alleen maar averechts werkt. Of nog erger dat het dier zich sterker gaat voelen omdat je erbij staat. Wordt vaak alleen maar hecviger

Heb het 3 keer toegepast (niet bij mijn eigen honden, op het asiel). 1 keer een boxer, 1 keer een new foundlander en 1 keer een herder. Alle 3 de keren was er wel een nare verwonding, maar is erger ermee voorkomen.
Het aparte van deze gevallen is dat het allemaal om pension honden ging die samen in pension kwamen, van dezelfde eigenaar waren.

Dat is wel heel apart ja

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:30

In Polen is het voor alle honden verplicht buiten een korf te dragen.
Dus van Teacup Chihuahua tot Tibetaanse Mastiff, heeft je hond geen korfje om ben je flink de sjaak.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:31

jorika1986 schreef:
In Polen is het voor alle honden verplicht buiten een korf te dragen.
Dus van Teacup Chihuahua tot Tibetaanse Mastiff, heeft je hond geen korfje om ben je flink de sjaak.

Is in duitsland toch ook? voor groot en deels

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:32

leonie87 schreef:
Pittige en goede discussie hier! Ik heb zelf een weimaraner dus echt geheel wat anders, maar ik kon deze honden geregeld tegen, sommige los lopen andere steevast aan de lijn of zelfs standaard met muilkorf (is hier in Frankrijk verplicht eigenlijk). Een fok of houd verbod nee, dat is geen oplossing, maar een certificaat halen bv voor je zo een hond mag houden en 1 x een incident is nooit meer een vechthond mogen hebben. Iets in die trend is denk ik dan wel heel goed.
En wat mij betreft geld dat niet alleen voor vechthonden. Alles kan je agressief maken! Zoals hierboven het verhaal van de JR die aanvalt. Dat zijn ook gewoon pittige rothondjes soms hoor. Dus niet alleen het ras aankijken, maar de eigenaar die toch echt de opvoeding heeft gedaan!

Wat ik misschien ook een oplossing vind is een soort van verplichte gedragstest bij de risico groepen of bij de grote hondenrassen omdat bij deze rassen de gevolgen nu eenmaal een stuk heftiger zijn.

Een ding staat overigens bij ons bovenaan, dat is de welzijn van de hond. Fysiek als mentaal, als wij op de een of andere manier merken dat hij stout wordt *oftewel agressief* is het verhaal voor ons voorbij. Dat is 1 ding wat wij vooraf besloten hebben, ik bedoel met een Staff te adopteren neem je wel een risico zegmaar.............Als hij 1 keer snapt naar ons, andere mensen, andere honden of onze paarden dan is het klaar. Maar dat geld ook voor een ander ras. Am. Staff/ Labrador/Visla/Poedel/JR of welk ras dan ook, ik accepteer geen enkele hond die uithaalt of bijt of dreigt.

Ter aanvulling van mijn persoonlijke verhaal:

Onze hond blijkt ontiegelijk veel lichamelijke "mankementen" te hebben. Dit ook doordat hij "doorgefokt" is bij een een "broodfokker" wij hebben inmiddels vreselijk veel DA kosten gehad. Hij staat onder behandeling van de DA, doordat hij medicatie krijgt is hij ook wat feller. Wij hebben dit ook aangegeven bij de DA en advies gevraagd. Eerste antwoord van de DA was dat ze versteld stond hoe vreselijk lief hij is als je eenmaal weet wat hij allemaal heeft! <3 Daarbij hebben we intensief contact en wordt zijn gedrag zeer intensief gemonitord ook door een gedragsdeskundige. Heel eerlijk zijn 75% van de honden lastiger en moeilijker dan onze Am.Staff. op dit moment. Maar ik wil gewoon geen risico nemen, vandaar onze voorzorgsmaatregelen. "voorkomen is beter dan genezen"

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:32

tja en dat zou ik geen fijne ontwikkeling vinden als dat hier zou komen. :) Als je weet dat je hond pittig of bang is houd je hem uit de buurt van andere honden, en als andere hondenmensen nadenken doen zij datzelfde tenzij je de andere honden en eigenaar goed genoeg kent dat je weet dat ze bij elkaar kunnen. Dan is er geen probleem en geen nood voor een muilkorf.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:44

Ayasha schreef:
tja en dat zou ik geen fijne ontwikkeling vinden als dat hier zou komen. :) Als je weet dat je hond pittig of bang is houd je hem uit de buurt van andere honden, en als andere hondenmensen nadenken doen zij datzelfde tenzij je de andere honden en eigenaar goed genoeg kent dat je weet dat ze bij elkaar kunnen. Dan is er geen probleem en geen nood voor een muilkorf.

Muilkorf ben ik niet zo voor eigenlijk. Dier kan zich niet meer verdedigen als er ooit iets bij hem/haar gebeurd. + ze worden er vaak stuk agressiever van.