[Info] Discussietopic over het houden van katten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:41

Kop op,tuin verknallen valt mee gewoon een schrikdraadje op de schutting.

Dieren schoppen is not done,zet de tuinslang er anders op.
Laatst bijgewerkt door blackflicka op 25-11-15 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:41

finnens schreef:
xniieeenke schreef:
finnens ik zit al mijn hele leven met katten en als ze klagen (ene kant buren zijn toch 24/7 dronken) doen we wel wat hoor, echt wel. Maar om nou onze hele tuin af te zetten... we hebben een enorme tuin dat kost knetterveel.

Zolang er wat aan gedaan wordt wanneer mensen gaan klagen is het goed. Dat idee kreeg ik niet toen ik je berichten las.

Sorry, dan. MAar dat bedoel ik wel hoor.

[***] schreef:
Ik zou niet eens durven om mijn beesten zomaar alleen de straat op te sturen. Wat dacht je van al die auto’s? Of honden die niet gek zijn op katten? Of mensen die geen dierenvriend zijn en dat uiten op je kat? Of kinderen die het leuk vinden om staartje te trekken? En over het poosje jongeren met vuurwerk. Nee bedankt. :n

Je kunt je kat wel eerst streng controleren op het niet naar de straat gaan en ook straffen als ze dat wel doen, mijne altijd bij gedaan geen problemen.
Katten zijn veel sneller dan honden, dus ontsnappen doen ze wel.
Die laatsten; op oudejaarsdag kun je voor een keer je katten zeker binnenhouden, en die jongeren jagen we allemaal vast het liefste op met onze longeerzwepen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:42

xniieeenke schreef:
lor1_1984 schreef:
Oh en of ik weet hoe slim ze zijn. :j
heb er zelf 2, die leven binnen waar ze geen overlast kunnen veroorzaken, ja mss geluidsoverlast als ze weer eens bezig zijn. :Y)
Kat te slim = tuin niet goed genoeg afgezet in 9 vd 10 gevallen. ;)

Ja en als je dat goed af zet dan kost het je honderden euro's. Fijn hoor...

Dat is niet waar en ja de katten blijven echt wel achter stroomdraad (zelf de hele slimme)..
100% zeker....

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:51

Nou dames en heren, laat ik het hier dan maar weer open halen om onze discussie voort te zetten, of zo?

anjali

Re: [Centraal] Discussietopic over het houden van katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:57

Nee dank je wel, ikwas aan het overwegen om weer op zoek te gaan naar een kat, maar ik heb er nu al genoeg van en zie ermaar van af voorlopig. :(

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:59

anjali schreef:
Nee dank je wel, ikwas aan het overwegen om weer op zoek te gaan naar een kat, maar ik heb er nu al genoeg van en zie ermaar van af voorlopig. :(

Ach, ik heb 2 katten die binnen leven, stikgelukkig zijn en zich prima vermaken met het naar buiten kijken in de vensterbanken. :)
Kwestie van goed selecteren voordat je een kat neemt.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:00

anjali schreef:

Kijk goed naar karakter, en is het een binnen/buiten kat, heb je genoeg geld voor speeltjes, voer, enting?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:01

xniieeenke schreef:
anjali schreef:

Kijk goed naar karakter, en is het een binnen/buiten kat, heb je genoeg geld voor speeltjes, voer, enting?

en sluit een verzekering af of zet geld opzij voor dierenartskosten. :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:02

lor1_1984 schreef:
xniieeenke schreef:

en sluit een verzekering af of zet geld opzij voor dierenartskosten. :)

Had ik het niet al over geld :+ maar inderdaad klopt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:04

je noemde voer, enting, speeltjes. :P
Ik dacht vul dat meteen even aan, want je hebt uiteraard nog kosten van castratie/sterilisatie, chippen, maar ook kan je kat ziek worden, speciaalvoer nodig hebben of bijv eens een poot breken ofzo en daaraan geopereerd moeten worden (hoppa, weer ong €500,- :+)

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:11

Nou xnileeeenke volgens mij ben jij degene die niet open staat voor verandering "waarom zou ik mijn tuin afhekken lekker lelijk.
Helaas ben jij nou echt het voorbeeld van een katteneigenaar waarvan de katten andere lekkerblastig mogen vallen.
Ik heb geen hekel aan katten maar een hekel aan d mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen.
De katten kunnen er eigenlijk niets aan doen.
Het blijft denk ik een probleem waar niet uit gekomen gaat worden.
Verder maak ik er nu geen woorden meer over vuil

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:12

Mijn kat is een echte binnenkat. Ze vindt het in de zomer prima om een half uurtje aan een lijn in de tuin te neuzen, maar zodra wij naar binnen gaan of ze alleen is, wil ze weer naar binnen. Ik ben daar blij mee, want ik zou niet willen dat anderen last hebben van mijn kat. Ik vind het zelf ook vervelend als ik aan het tuinieren ben en ik vind weer eens een kattendrol tussen de planten. Ik moet er niet eens aan denken wat er zou gebeuren als onze kat onder een auto zou komen.. ik heb een keer een kat zien aangereden worden door een vrachtwagen en dat beeld staat voor eeuwig in mijn geheugen gegrift.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:14

sandra8 schreef:
Nou xnileeeenke volgens mij ben jij degene die niet open staat voor verandering "waarom zou ik mijn tuin afhekken lekker lelijk.
Helaas ben jij nou echt het voorbeeld van een katteneigenaar waarvan de katten andere lekkerblastig mogen vallen.
Ik heb geen hekel aan katten maar een hekel aan d mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen.
De katten kunnen er eigenlijk niets aan doen.
Het blijft denk ik een probleem waar niet uit gekomen gaat worden.
Verder maak ik er nu geen woorden meer over vuil

Jij maakt het topic aan dus zou degene zijn die meningen moet verwelkomen, just saying.
Wat zou ik fout doen als eigenaar? En wat 'moet ik anders doen'?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:17

:( 8)7 Onze vorige kat was achtergelaten door de buren toen die gingen verhuizen. Ik woon in een katvriendelijke wijk waar de meeste katten zonder problemen buitenlopen. Maar je hebt er dan soms weinig gezelligheid van omdat ze net zo graag bij iemand anders op bezoek gaan. Wel hielden we onze kat s,nachts altijd binnen om kattenkwaad te voorkomen, en ook veiliger voor hemzelf. Ik kon laatst een Brits Korthaar katje kopen, die alleen binnen werd gehouden. Maar ik kreeg er hier thuis geen draagvlak voor. Onze vorige kat was een Europees Korthaar, gstorven op 19-jarige leeftijd. wel een moeilijk karakter, soms sprong hij zomaar in je kuiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:21

Wij hielden onze katten altijd netjes binnen en in de tuin. Tuin was volledig afgezet, onze katent waren echter erg slim en vonden dan toch weer een onstnaproute. Dit heeft zich zo'n 15 keer herhaald en elke keer dichtten wij het gat weer.

Totdat...

Op een dag was mijn moeder in de tuin bezig, en toen stond de poort van de tuin open (schutting). Kat zat lief in de tuin en was niet van plan om eruit te gaan. Plotseling kwam er een hond binnenrennen die onze kat in één hap dood heeft gebeten.

Sindsdien loopt onze andere kat lekker buiten. Je kan je uiterste best doen om je kat in je tuin te houden, en als dank komt er dan een onopgevoede hond binnenrennen die jouw kat vermoord terwijl je altijd je best deed om je kat juist binnen te houden.

Ja, misschien scheren we alles dan over één kam, maar voor ons weegt dat niet op tegen dit alles. Kat is slim genoeg om geen voet meer in een tuin te zetten als ze daar niet welkom is en een emmer water over zich heen krijgt oid. Wij krijgen nooit klachten en iedereen in de buurt weet van wie ze is. Zover gaat ze tegenwoordig niet meer aangezien ze al wat ouder wordt.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:22

Resistance schreef:
Wij hielden onze katten altijd netjes binnen en in de tuin. Tuin was volledig afgezet, onze katent waren echter erg slim en vonden dan toch weer een onstnaproute. Dit heeft zich zo'n 15 keer herhaald en elke keer dichtten wij het gat weer.

Totdat...

Op een dag was mijn moeder in de tuin bezig, en toen stond de poort van de tuin open (schutting). Kat zat lief in de tuin en was niet van plan om eruit te gaan. Plotseling kwam er een hond binnenrennen die onze kat in één hap dood heeft gebeten.

Sindsdien loopt onze andere kat lekker buiten. Je kan je uiterste best doen om je kat in je tuin te houden, en als dank komt er dan een onopgevoede hond binnenrennen die jouw kat vermoord terwijl je altijd je best deed om je kat juist binnen te houden.

Ja, misschien scheren we alles dan over één kam, maar voor ons weegt dat niet op tegen dit alles. Kat is slim genoeg om geen voet meer in een tuin te zetten als ze daar niet welkom is en een emmer water over zich heen krijgt oid. Wij krijgen nooit klachten en iedereen in de buurt weet van wie ze is. Zover gaat ze tegenwoordig niet meer aangezien ze al wat ouder wordt.

Wat vervelend van jullie kat :(:) maar je verhaal klopt echt.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:25

Toen ik nog bij mijn ouders op het platteland woonde hadden we weinig last van katten uit de buurt door onze Duitse Herder die ze uit de tuin hield. Nu is de hond overleden, hebben de naaste buren 18 katten en heeft mijn vader postduiven. Je begrijpt dat de katten niet meer uit onze tuin weg te slaan zijn en dat ze flink wat overlast bezorgen. Onder andere door op de ren te klimmen en we hebben zelfs eens een kat in het hok gehad (maakte zelf een weg naar binnen) die bijna alle duiven in dat hok uitgemoord heeft. Waren we niet zo blij mee :n Ook hebben we een aantal van de katten (onopzettelijk) vergiftigd doordat wij een ratten- en muizenplaag in de schuur aan het bestrijden waren (hond ving eerder de ratten en muizen) met gif en de katten de vergiftigde muizen dan vingen en opvraten. De buurvrouw vind het zelf namelijk ook erg vervelend dat wij overlast hebben en dat ze destijds katten kwijtraakte door het gif, maar het lukt haar niet altijd om alle beesten binnen te krijgen/houden in de schuur. Binnenkort komt er een nieuwe hond, dus zijn de problemen weer opgelost.

Ik woon niet meer thuis, maar in een woonwijk in een groot dorp. Hier worden we regelmatig nachtenlang wakker gehouden door katten die onder het raam janken en/of vechten. De hele buurt heeft er last van en wegjagen is slechts goed voor ongeveer 15 minuten, dan zitten ze er weer. Ook ben ik vrijwilliger bij een dierenweide in het dorp en daar moeten we de kuikens wegvangen bij de kippen voordat de katten dat doen. Ook zitten ze achter de duiven aan en zorgen ze continue voor stress bij de vogels in de volière.

Ontlasting van katten vind ik niet het grootste probleem, maar als ze mij nachten wakker houden of andermans beesten lastigvallen/hobby's verpesten bezorgen ze mij veel overlast en mogen ze die beesten wat mij betreft lekker in huis houden. Geldt overigens net zo goed voor honden die niet opgevoed zijn/niet luisteren, lekker aan de riem houden die beesten en zorgen voor een goede omheining in de tuin.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:26

xniieeenke schreef:

Je zou kunnen investeren in een goede afzetting van je tuin.
Hoeft niet perse ontsierend te zijn, je hebt een aantal mogelijkheden:
stroomdraadje boven de schutting langs
stuk kippengaas wat 45c naar binnen steekt vanaf de bovenkant vd schutting
rollende palen: palen die in houders rusten en wanneer de kat erop klimt gaan rollen zodat de kat weinig tot geen grip heeft
een kattenren

Verder zou ik als je je kat buiten laat lopen evt klachten heel serieus nemen, dus niet als iemand aangeeft last te hebben antwoorden met 'pleur er maar een emmer water overheen' of iets in die trant maar ook zelf actief herhaling proberen voorkomen. :)
En alles vergoeden qua schade, ook al is het een koikarper van €2000,- (en dan zou je wénsen dat je die afzetting had neergezet :+).

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:31

lor1_1984 schreef:
xniieeenke schreef:

rollende palen: palen die in houders rusten en wanneer de kat erop klimt gaan rollen zodat de kat weinig tot geen grip heeft
een kattenren

Verder zou ik als je je kat buiten laat lopen evt klachten heel serieus nemen, dus niet als iemand aangeeft last te hebben antwoorden met 'pleur er maar een emmer water overheen' of iets in die trant maar ook zelf actief herhaling proberen voorkomen. :)
En alles vergoeden qua schade, ook al is het een koikarper van €2000,- (en dan zou je wénsen dat je die afzetting had neergezet :+).

wij hebben een heel pad waar de hele dag auto's op en neer rijden :P

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:37

Gadver... Dat is naar zeg, dat zo'n hond opeens binnen komt rennen...

Ik ben het er mee eens dat de hond ene jachtintsimct heeft, maar ook ik heb mijn aangeleerd om met allemaal soorten dieren om te gaan. Als ik dat niet doe en er schiet een keer een vogel of kat over straat en mijn hond rent er achteraan omdat ik hem niet goed heb opgevoed... Dan voel ik mij toch echt wel erg schuldig als hij het dier te pakken krijgt.

Misschien een beetje banketstaaf dat ik dat zeg omdat er in de achtertuin bij ons kippen en een konijn zitten en we twee katten hebben, en nogal vaak bezoek van andere katten. Kippen en konijnen zitten totaal afgesloten voor katten van de buren (onze eigen doen niks tegen ze, konijn gaat achter ze aan en kippen pikken de katten). Maar als mijn hond het ook maar probeert! De huiskat heeft nooit afgeleerd om niet te jagen, het is voor vele juist de reden om een kat in huis te nemen. Honden daarentegen worden veel minder voor echte jacht gehouden, alleen als hobby. Dus ga nou niet zeggen dat dat oneerlijk zou zijn, het honden instinct is volgens mij een stekkie kleiner dan die van huiskatten.

Maar ik vind dit allemaal aan de dieren zelf, de eigenaren en de woonplaatsen liggen.

Mijn hond zal ik altijd afleren op katten te jagen, die we nu hebben gaat alleen achter de kat van de buren aan als ik zeg dat het mag, maar doet verder niets. En het is een Stabij, laat verder ook gewoon de mollen met rust hoor...

Als ik mijn katten binnen zou houden zou ik ze echt gek maken, vind ik onnodig, de wijk heeft ook allemaal huisdieren. Volières, wij een kippenren, honden en katten. Kunnen allemaal levend uit elkaars tuin komen.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:39

Moderatoropmerking:
Ik werd er door mijn oplettende collega [***] op gewezen dat we als mods ook topics kunnen samenvoegen. Deze functie gebruiken we bijna nooit, dus had ik er zelf niet aan gedacht. Omdat het voor jullie vast een stuk handiger is om alle berichten op één plek te hebben, staan nu alle berichten van het LZP topic in dit centrale topic op BB. Veel plezier! :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:48

Sinds onze kat is overleden hebben we wel veeeel meer vogels in de tuin.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:51

xniieeenke schreef:

xniieeenke schreef:
lor1_1984 schreef:
een kattenren

wij hebben een heel pad waar de hele dag auto's op en neer rijden :P

Dan moet je creatief gaan nadenken hoe je kunt voorkomen dat je kat overlast veroorzaakt. :)*

Overigens vind ik het heel storend dat je heel geïnteresseerd en oprecht lijkt te vragen wat jij zou kunnen doen en als je dan antwoord krijgt op zo'n manier erop reageert.
Geeft mij een beetje het gevoel dat ik die reactie voor de kat z'n viool zit te typen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 08:19

Nou, ik wil er best op reageren maar dan is 90% toch er om heen vertellen en brabbelen.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:56

Wat een stel intolerante mensen zijn we met z'n allen aan het worden.. Iedereen heeft overal gelijk overlast van.. Het komt me steeds meer tegen te staan dat beterende vingertje van iedereen.. En ik blijf het net zolang uitleggen tot je het snapt en mij gelijk geeft of mijn zienswijze aanneemt..

Katten zijn nu eenmaal jagers en staan veel dichter bij de natuur dan de rest van de gedomesticeerde dieren.. Ze helpen de muizen/ratten/vogel populatie een beetje onder de duim te houden..