Poes verwacht ieder moment kittens!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: Poes verwacht ieder moment kittens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:56

Ik zou gewoon nog lekker niks doen :) ze zijn net geboren....

Op een gegeven moment herken je ze echt wel, elk kitten krijgt zijn of haar eigen karakter :) Soms wijken de vlekjes ook iets af van de ander, en hoe meer je erop smeert hoe meer de moeder poes zich ook gaat irriteren....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:03

Fokkers gebruiken nooit elastiekjes!!!!

Fokkers gebruiken of zelfgevlochten bandjes met kleuren of gekochte bandjes met kleuren. En wat wij bij onze pups deden was direct bij de geboorte een bandje erom. Werkt hartstikke makkelijk en ze hebben er geen last van.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:07

Amandavd schreef:

Fokkers gebruiken of zelfgevlochten bandjes met kleuren of gekochte bandjes met kleuren. En wat wij bij onze pups deden was direct bij de geboorte een bandje erom. Werkt hartstikke makkelijk en ze hebben er geen last van.

Hmmm ik ken een heel stel blauwe rus fokkers die dit anders wel doen. Dus jij wil beweren dat deze mensen, welke al jaren goed bezig zijn, geen fokkers zijn?
Ik heb het trouwens niet over gewone haarelastiekjes, maar elastiek wat je zelf vast knoopt. Gevlochten of gekochte bandjes kunnen ze net zo goed mee blijven hangen.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:07

Wij hebben vroeger meerdere nestjes kittens gehad (3 stuks) en nooit iets gewogen...
Het groeit allemaal vanzelf en moeder natuur is toch niet te dwingen...

Maar super gefeliciteerd met je kittens! En het is toch altijd weer heerlijk dat kleine spul :D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:15

Zwerte schreef:
Amandavd schreef:

Hmmm ik ken een heel stel blauwe rus fokkers die dit anders wel doen. Dus jij wil beweren dat deze mensen, welke al jaren goed bezig zijn, geen fokkers zijn?
Ik heb het trouwens niet over gewone haarelastiekjes, maar elastiek wat je zelf vast knoopt. Gevlochten of gekochte bandjes kunnen ze net zo goed mee blijven hangen.

Ah oke, excuus, ik dacht echt dat je haar elastiekjes bedoelde. Stom van mij.

Fem, wegen is juist heel belangrijk. Als het niet goed gaat met een kitten/pup zie je dat vaak als eerste terug in het gewicht.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:18

Ik zeg niet dat het niet belangrijk kan zijn, maar dat TS gaat vragen 'Is dit een zorglijk gewicht?'
Dan denk ik... Dat is echt bij elke kitten anders... De ene wordt geboren met 60 gram, de andere met 150.. En natuurlijk houd je ze in de gaten..

Maar gewicht zegt echt niet alles. (zolang het maar omhoog gaat en niet omlaag)..
Maar jaren geleden (de oudste uit een van de nesten is nu 12) was dit allemaal niet zo dramatisch benadrukt als nu..
Ik bedoel, dat fokkers van raskatten dit doen snap ik ergens nog wel, die houden alles bij in hun boekjes...
Maar vroeger deed men dit helemaal niet met HTK katten..
Wat denk je van al die zwerfkatten/boerderijkatten.. Die worden ook niet gewogen en worden vaak allemaal netjes groot..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:45

Je kan ook een tipje naggellak op de staart doen?
De een blauw, de ander groen, de ander wit, en een niet?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:49

Nageltjes lakken?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:52

oh hou de poes wel in de gaten , hier liep de poes met haar baarmoeder buitenboord.
gelukkig is het goed afgelopen en is ze geholpen....maar het had zo anders kunnen aflopen :o

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:52

Gewoon lekker met rust laten en van genieten, vaak is er in elk nest wel een kleinere. Moeder natuur regelt het vanzelf.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:06

Fem schreef:
Ik zeg niet dat het niet belangrijk kan zijn, maar dat TS gaat vragen 'Is dit een zorglijk gewicht?'
Dan denk ik... Dat is echt bij elke kitten anders... De ene wordt geboren met 60 gram, de andere met 150.. En natuurlijk houd je ze in de gaten..

Maar gewicht zegt echt niet alles. (zolang het maar omhoog gaat en niet omlaag)..
Maar jaren geleden (de oudste uit een van de nesten is nu 12) was dit allemaal niet zo dramatisch benadrukt als nu..
Ik bedoel, dat fokkers van raskatten dit doen snap ik ergens nog wel, die houden alles bij in hun boekjes...
Wat denk je van al die zwerfkatten/boerderijkatten.. Die worden ook niet gewogen en worden vaak allemaal netjes groot..

Het is maar net hoe veel waarde je er aan hecht. Bij zwerfkatten/boerderijkatten is het niet erg als de zwakste het niet overleefd. Wanneer je betrokken bent bij het nest, is het wel erg als er één dood gaat. Hoe betrokkener je er bij bent, hoe erger het is om zo'n kleintje dood te zien gaan. Er kan heel makkelijk wat mis gaan hoor. Maar als je dat niet erg vind hoef je ze inderdaad niet te wegen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:18

Thesserd schreef:
Fem schreef:

Het is maar net hoe veel waarde je er aan hecht. Bij zwerfkatten/boerderijkatten is het niet erg als de zwakste het niet overleefd. Wanneer je betrokken bent bij het nest, is het wel erg als er één dood gaat. Hoe betrokkener je er bij bent, hoe erger het is om zo'n kleintje dood te zien gaan. Er kan heel makkelijk wat mis gaan hoor. Maar als je dat niet erg vind hoef je ze inderdaad niet te wegen.

Amen! *\o/* Ik wist al niet hoe ik het moest verwoorden.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:20

Gewoon lekker laten gaan geen bandjes en zeker geen nagelak gebruiken

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:27

Thesserd schreef:
Fem schreef:

Nou, hoeveel waarde je er aan hecht is niet helemaal waar...
Ik hechtte heel veel waarde aan die katjes... Was (en ben) er helemaal dol op!
Maar je kunt ook angstvallig gaan wegen, meten, etc.
Dat is meer wat ik wil zeggen..
Ik snap best dat het belangrijk kan zijn om het bij te houden of de ontwikkeling van de katjes wel goed is, maar om nou angstvallig te doen bij het feit dat de ene maar 104 gram weegt, terwijl er bij wijze van: 'volgens het boekje moeten ze bij de geboorte 100 gram wegen', hmm die van mij weegt na een paar dagen maar 4 gram meer..

Niet alles gaat volgens het boekje en niet alles wat in het boekje staat is zoals het moet gaan.

Anyway, TS moet gewoon doen waar ze zich goed bij voelt, dat is wat ik ook probeerde te zeggen en wat ik ook probeerde aan te geven dat er genoeg kittens gezond oud zijn geworden zonder te wegen.
Niets meer niets minder..
En om dan te suggereren dat ik het dus mogelijk niet erg zou vinden als er eentje dood gaat, dat vind ik wel wat ver gaan..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:29

Elke kitten groeit op haar of zijn snelheid :).

Zo is ook niet elk kind 5 pond als t geboren word, wat wel t gemiddelde is...

Zolang t aankomt is t prima ! Dan gaat het goed !

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:30

Precies Mioux... En ik zou me daar dus ook niet te druk over maken...
En ik ben van mening dat 1 of 2x per dag wegen dan ook wel echt meer dan voldoende is als je ze graag weegt.

Hoe meer je er aan gaat zitten, hoe meer kans er is dat moeder de boel gaat verslepen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:34

Ik snap wel wat Fem bedoelt. Ik zit momenteel met jonge valkparkieten en ben zelf ook een redelijke controlfreak die alles in de gaten wilt houden, maar je moet mams wel de kans geven het zelf goed te doen. Anders loop je kans dat je het natuurlijke proces teveel verstoort en met goedbedoelde interventie de overlevingskansen van de kittens verkleind.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:39

Er is ook niemand die zegt dat je ze elk half uur moet wegen. De eerste weken een x per dag, het liefst in de ochtend, en daarna om de twee dagen tot helemaal niet meer. De reden dat er zo gereageerd wordt omdat men doet overkomen alsof wegen niet belangrijk is. Hetgene het zeker is, het gaat ontzettend vaak de mist in de eerste weken na de geboorte omdat men te weinig doorheeft hoe het echt gaat. Door te wegen kun je zien of een dier afvalt, en of hij of zij wel genoeg groeit. Het gaat hier dus ook niet om grammen tellen en je aan het boekje houden, maar om overzicht te krijgen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:40

Maar TS heeft toch helemaal niet gezegd dat ze de kittens 5x per dag weegt? Ze vroeg zich alleen af of die ene niet wat klein was, en imo is dat helemaal geen panische vraag.

Snap best dat ze zich wat zorgen maakt zo voor de eerste keer een nestje, en TS kennende gaat het allemaal goed komen!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 11:55

Ja heb ze tot nu toe maar 2 x gewogen nog, niet eens allemaal wil er nog niet teveel aan zitten de eerste dagen. Eerst het vertrouwen winnen van moeders. Maar dit gaat al top, kan haar al helemaal aaien en mag de kittens pakken!

Nagellak en bandjes laat ik ook achterwege. Ik denk dat het wel goed komt, zullen vast wel een herkenningspunt krijgen. :D

Nu maar toch snel even overleggen of we er een houden, met 4 stuks zijn ze zo weg! :D Is het geslacht nu al makkelijk te zien?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:58

Groot gelijk dat je eerst gewoon het vertrouwen van moeders wil winnen.
Fijn dat je alle kittens al mag aaien en pakken!
Ik denk ook zeker wel dat je ze straks goed uit elkaar kunt houden hoor!

Geslacht kun je al goed zien, maar soms is het ff goed kijken.. :')
Wel leuk als je er eentje zou kunnen houden!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:10

Maar Fem, ik zeg toch ook niet dat het erg is dat die kitten 100gr weegt? :P ik zeg alleen dat ik wel snap waarom je zou willen wegen. Je kunt een paar dagen oude kitten of pup heel gemakkelijk verliezen omdat deze bijv niks heeft binnen gekregen.

De pups van ons laatste nestje vielen de eerste 2 dagen af omdat moeders niet genoeg melk gaf. Als we ze niet hadden bijgevoerd (en dus gewogen hadden) was het zeer waarschijnlijk niet zo mooi afgelopen.

Het 'gewoon laten gaan' is het andere uiterste en dat heeft naar mijn mening wel zeker te maken met hoe betrokken je bij het nestje bent, hoe veel waarde je er aan hecht. Of er is sprake van (te) veel vertrouwen in moeder natuur :+

Mijn moeder was er al kapot van dat 1 van de pups dood ging bij de geboorte. Het is echt nog veel erger om na een paar dagen nog zo'n nieuw klein leventje te verliezen.

Geen commentaar op TS overigens hoor, volgens mij pakt ze het heel goed aan! :D
Wij hadden destijds op een briefje staan "met witte voorpoot" "beide witte voorpoten" etc als herkenningspunten :') Misschien handig?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:29

Sammie schreef:
Ik denk dat je winst sowieso kunt laten varen.

Als dit haar eerste nestje is heb je kans op 2 a 3 kittens. En 1 is ook heel goed mogelijk.

Ik had er 6 in mijn ongelukje nest 10 jaar terug!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 13:06

Ja zou er erg kapot van zijn als er nu nog eentje dood gaat! Als ik dat kan voorkomen doe ik dat graag!

Thesserd, dat is een goede tip! Ga ik doen! Ga het anders vast iedere keer vergeten :+

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:11

Als je gaat wegen dan moet je dit een beetje op vaste tijdstippen doen dus bij bijvoorbeeld elke avond om redelijk dezelfde tijd.
Ik weeg de kittens altijd 2 keer per dag tot ze een paar weken zijn , ik vergelijk dan de ochtend gewichten met elkaar en de avond gewichten.
een kitten moet eigenlijk groeien maar een keer gelijk blijven in gewicht is niet heel erg afvallen is een teken dat er iets niet goed gaat.
Als je kan moet je ook de tepels van de moederpoes in de gaten houden op eventuele borst ontsteking. Geef haar wat extra's zodat ze geen calcium te kort krijgt nu ze een bevalling achter de rug heeft en zogende is.

onze kittens geboren op 5 mei met gewichten van 107 / 116 /121
wegen nu 139 /141 / 145 ( ze groeien dus lekker ;) )