Wat voeren jullie je hond / pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:45

Ik weet hoe ik het moet voelen en ik weet wanneer een hond goed op gewicht is en wanneer hij te dik/te dun is. een langharige hond waar je de ribben bij voelt als je langs de vacht gaat vind ik toch echt te mager.
Mijn hond is goed op gewicht zoals ik al zei, zeker niet te dik.

Kuggur

Re: Wat voeren jullie je hond / pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:44

Tsja, ik vind een ook een langharige hond waar je geen ribben van kan voelen op de manier die jij beschrijft toch echt te dik...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 23:37

Dees-daan, ik heb een langharige hond, waar je de ribben van voelt als je hem aait.
Hij is zeker niet te mager gelukkig. :)
Dus het klopt niet als je de ribben voelt bij een langharige hond hij dan te mager is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 06:17

Als ik hem aai voel ik zijn ribben ook inderdaad, misschien was dat een betere beschrijving geweest. Verder ga ik me niet verantwoorden, ik weet wanneer een hond te dik is en dat is hij zeker niet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:33

Onze staff is mooi op gewicht,de aussie zou voor het perfecte nog iets kwijt mogen.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:03

Ach ja 'perfect' een heel klein beetje vlees te veel kan ook geen kwaad. Écht overgewicht is niet gezond natuurlijk. En hebben wij zelf allemaal zo'n perfect gewicht ;)

Maar het zou wel goed zijn als meer eigenaren het gewicht van hun dier in de gaten hielden... (en dat van zichzelf...)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:38

Mijn ervaring in mijn pension is dat tegenwoordig ook veel honden te mager zijn en dan vooral jonge honden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:10

En wat vind jij te mager dan kohtje? Ik zie juist heel veel dikke pups. Maar goed, mijn jonge hond was ook mager, vond ik niet leuk, maar wel beter dan heel dik. Ik kon er alleen niks aan doen. :')

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:49

Ik ben blij dat ik nu kvv voer. Met groentes, rijst, ei etc. Mijn hond vind het geweldig. Iedere maaltijd is een feestje. Hij krijgt wel minder dan de richtlijn.

Mijn herder weegt 40 kilo en is bijna 1. Hij is ook aardig groot, kan zijn ribben gewoon wel voelen met aaien. Op de club vinden ze hem ook allemaal mooi op gewicht alleen onze dierenarts vindt hem aan de dunne kant.
Maar ik heb liever een iets te dunne hond dan een iets te dikke hond.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:54

We gaven onze hond eerst pedigree daarvan was ze vaak aan de diarree en poepte ze in huis... nu gebruiken we fokker lam en rijst en het gaat echt super!!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:46

MyWishMax schreef:
En wat vind jij te mager dan kohtje? Ik zie juist heel veel dikke pups. Maar goed, mijn jonge hond was ook mager, vond ik niet leuk, maar wel beter dan heel dik. Ik kon er alleen niks aan doen. :')

Kromgetrokken rug van te weinig voeding, rozekrans op de ribben , opgetrokken buik .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:54

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over het voeren van een pup :)
Ik wil mijn pup vers vlees voeren, zoals al mijn honden krijgen. Geen Barf, maar KVV.
Maar moet de pup eerst op speciale puppy variant en tot welke leeftijd doe je dat?
Lotgering geeft bijvoorbeeld aan dat je vanaf 8 weken over kan gaan op "normale" vers vlees voeding (wat de volwassen hond ook krijgt dus), maar op andere sites wordt geadviseerd om zelfs tot de leeftijd van een jaar puppy voer te geven.
Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen?
Ook de hoeveelheid om mee te beginnen denk ik nog over na. Natuurlijk voer je op zicht van je hond, maar daarvoor moet je hem wel eerst een beetje leren kennen... dus waar start je mee?

Bedankt vast,

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:57

Wat is het van pup? Het liefst geef ik gewoon puppybrok van Cavom aan mijn pups. En af en toe energique puppy .

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:03

Nikass schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over het voeren van een pup :)
Ik wil mijn pup vers vlees voeren, zoals al mijn honden krijgen. Geen Barf, maar KVV.
Maar moet de pup eerst op speciale puppy variant en tot welke leeftijd doe je dat?
Lotgering geeft bijvoorbeeld aan dat je vanaf 8 weken over kan gaan op "normale" vers vlees voeding (wat de volwassen hond ook krijgt dus), maar op andere sites wordt geadviseerd om zelfs tot de leeftijd van een jaar puppy voer te geven.
Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen?
Ook de hoeveelheid om mee te beginnen denk ik nog over na. Natuurlijk voer je op zicht van je hond, maar daarvoor moet je hem wel eerst een beetje leren kennen... dus waar start je mee?

Bedankt vast,

Nee hoor puppy variant is niks meer dan iets fijner gemalen :) dus je kan gewoon normale varianten KVV geven. Qua hoeveelheid moet je even opzoeken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:04

Darf Natuur: 1.6%
Carnibest Natuur/Puppy: 1.2%
FarmFoodFresh pens en hart: 1.5%
FarmFoodFresh rundvlees compleet: 1.5%
Kivo Lam: 1.4%
Smuldier pens/vlees compleet: 1.4%
Smuldier vlees compleet: 1.3%
Lotgering vis: 1.5%

Deze smaken van merken zijn geschikt om te voeren aan een jonge pup qua calcium en fosfor. Een hoop kvv's hebben te veel calcium en een verkeerde calcium-fosfor verhouding.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:33

Dank je Mizora voor de uitgebreide info. Vis lijkt me niet voor dagelijks?

Essiesilly: ja zo dacht ik ook. Ik heb volgens mij mijn huidige hond (die ik vanaf vier maanden heb) ook meteen gewoon voer gegeven.

Kotje het is een oud ras Duitse herder. We gaan sowieso geen brok voeren.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:40

Hier krijgt onze 6 maanden oude pup(teckel) Carnibest Natuur of Smuldier Pens/Vlees compleet. Dit wisselen we af.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:41

Smuldier en lotgering zou ik sowieso niet als hoofdvoer gebruiken om een pup op op te laten groeien. Dan zou ik altijd gaan voor carnibest of darf. Ik weet wat de boer krijgt aan kgprijs voor zijn vee en ik geloof niet dat je tegen die prijs een acceptabele kwaliteit hondenvoer kan maken. Bij smuldier heb ik al ervaren dat het inderdaad niet altijd gaat en van lotgering heb ik eerste hand verhalen gehoord dat het bij hen blijkbaar ook niet altijd lukt. Dat lijkt me geen goede basis voor een jonge hond.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:18

Hmm.. het ging hier over "wat voer je je pup" en niet over "welk vlees voer je of wil je voeren" toch*piept voorzichtig achter steen uit*

Ik heb een pup van 15 weken in huis. Klein ras (Dwergschnauzer). Ik ben begonnen met 10 kg champ breed pup te kopen, dit voerde de fokker ook. Echter past het net niet bij mijn"overtuiging" (granen voorop in de lijst), en mijn pup poept 5 tot 6 keer per dag (..) Ik ben nu halverwege de zak voer, dus aan het bedenken hoe verder..

Mijn katten staan alle 3 naar tevredenheid op applaws. En daar is ook hondenvoer van. Maar verder heb ik er weinig kaas van gegeten..

Soms komt er hier een naturis worst in huis, die voer ik dan meteen mee op aan de katten, maar ivm zeer kleine vriezer kan ik niet van brokken af..
(Ik wilde een screenshot van de applaws-puppy inhoud toevoegen maar dat gaat helaas niet vanaf mijn telefoon)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:30

Mizora schreef:
Smuldier en lotgering zou ik sowieso niet als hoofdvoer gebruiken om een pup op op te laten groeien. Dan zou ik altijd gaan voor carnibest of darf. Ik weet wat de boer krijgt aan kgprijs voor zijn vee en ik geloof niet dat je tegen die prijs een acceptabele kwaliteit hondenvoer kan maken. Bij smuldier heb ik al ervaren dat het inderdaad niet altijd gaat en van lotgering heb ik eerste hand verhalen gehoord dat het bij hen blijkbaar ook niet altijd lukt. Dat lijkt me geen goede basis voor een jonge hond.

Ik ben altijd fan geweest van Carnibest maar het is wel verschrikkelijk duur. Voor Carnibest betaal ik 5 euro per kilo en voor Lotgering hooguit 2. Of dat per definitie iets over de kwaliteit zegt weet ik niet.
Voor twee honden Carnibest kopen is misschien niet betaalbaar meer.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:34

wij halen al járen vlees bij een slachthuis en echt heel mooi vlees!!

betalen voor rund 1,50 de kilo ,tongen/hart en strotten zijn goedkoper.

paard kregen we laatst ook voor die prijs mee,en dat is echt vlees wat je zo zelf in je pannetje zou gooien...

schaap kopen wij online voor een kleine 3 euro de kilo,konijn 2,50 de kilo en kippen kopen we gewoon braadkippen in de supermarkt a 1.85 de kilo,soms van die zakken met poten en rugstuk voor 1,29 de kilo :)

ik vraag mij dan altijd af hoe kvv makers aan prijzen komen van 5 euro de kilo,want wij nemen 'maar' 20 kilo de week af bij een kleine slachterij ,laat staan kvv producenten die bij grote slachterijen echt wel goede deals met prijzen zullen maken voor het slachtvleesfafval...

maar ja,zolang mensen blijven verkondingen en geloven dat goedkope kvv rotzooi is, zullen de dure kvv makers deze mensen vast koesteren :D :))

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:25

Wat jij doet is zelf samenstellen dus? Dat is niet wat ik van plan ben te gaan doen... Dat lijkt me sowieso goedkoper als wanneer hetr voor je samengesteld is (KVV)
Ik dacht dat Carnibest biologisch was? Dan zou dat het prijsverschil ook verklaren. Ik zou dus echt nooit die kippen in de supermarkt kopen, dat vind ik gewoon té zielig. Het laatste wat ik mijn hond dan ook geef is kip ;(

Edit± de site van Carnibest vermeld: Alle voedingen van Carnibest zijn gegarandeerd vrij van: gluten, geur- kleur en smaakstoffen, houdbaarheidsmiddelen, synthetische toevoegingen, varkensvlees, slachtafval en dierproeven.
Misschien heeft dat met het kostenplaatje te maken? (ik weet het dus echt niet)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:36

ik stel voor een deel samen en voor een deel eten mijn honden kvv,en dan gewoon smuldier,voor mijn oudje haalde ik speciaal ahv breda,maar eigenlijk vind ik dat al een te dure kvv worden ( gaat naar de 3 euro de kilo) ,nu deze overleden is heb ik de doos ahv opgevoerd en zullen de honden voor de rest gewoon af en toe smuldier krijgen.

en hier eten ze lekker kippie hoor :D ,die duitse kippen doen het uitstekend :D :))

ik heb nooit carnibest gevoerd,maar dat is omdat ik echt geen 5 euro de kilo ga betalen voor gewoon slachtvleesafval,met 7 honden die nogal wat kilootjes weg eten per dag,kunnen we wel en bijbaan erbij gaan nemen :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:55

Nee dat snap ik :)

Ik ben een beetje aan het inlezen hier en daar en dan kom je wat verschillen tegen. Zo zijn er KVV´s die bot gebruiken als calciumbron en er zijn KVV´s die een premix gebruiken. Dit laatste betekent dat er synthetische toevoegingen zijn. Dit is bijvoorbeeld bij Carnibest en Smuldier het geval. In AHV Breda (wat ik persoonlijk niet ken) zit mais, en zou ik om die reden niet geven.
Als beste komt vooralsnog voor mij uit de bus Bandit, omdat dit volledig biologisch is. Maar is dan ook meteen zeer prijzig: 5,90 de kilo.
Carnibest is niet biologisch, zij hebben één biologische variant. Ik heb nog even niet gevonden hoe duur die is.
Darf is ook biologisch (ik ken het verder niet) en komt op 3,96 de kilo.
Lupa KVV is de goedkoopste biologische, voor 2,50 per kilo. Ik ken het niet en zou op zoek moeten naar een leverancier.

Edit: ik ben trouwens ook wel enthousiast over Renske. Alleen zag ik dat zij wel iets aan knoflook aan het voer toevoegen. Dat vind ik dan weer een beetje jammer.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:21

ik geef graag juist kvv mét premix ,maar goed ik maak mij dan ook minder druk om een evt maiskorrel ( honden krijgen hier ook gewoon hondenkoekjes nl en eten ook brood mee of aardappels savonds ) .

maar dat is ieder voor zich,zoveel keuze op de markt,voor ieder wat wils zou je bijna zeggen..

mijn oudje smulde van de ahv breda en zag er met zijn 14,5 nog zo mooi glanzend uit :) ,tis dat het gewoon zo duur aan het worden is,maar anders zou ik ahv zeker als kvv blijven voeren.