Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 21:07

xRaisin. Zak vind juist wel dat honden een leider nodig hebben :? , hij vind alleen niet dat je dat leiderschap moet afdwingen, maar door houding en zekerheid uitstralen dat van nature te krijgen. Hij wil dat de hond er zelf voor kiest jou te volgen, omdat jij een goede, duidelijke en fijne leider bent. Ik kan me ook niet herinneren dat ik hem dat heb horen zeggen, als ik dat mis heb, dan graag even laten weten waar je dat gehoord hebt?

De rest verschillen we simpelweg van mening. Ik vind niet dat het werken met dieren per definitie vanuit rust moet zijn, ik vind ontspanning, vrij kunnen gedragen en aandacht voor de baas veel belangrijker. Dat betekend niet dat een hond zo enthousiast moet worden dat je hem niet meer kunt bereiken, dan ben je te ver gegaan.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:16

In dat derde filmpje in je OP beweerde hij zelfs dat het niet eens wetenschappelijk bewezen is dat wolven een 'alpha' hebben. Of ik heb het verkeerd begrepen.

En als ik wat Zak doet bij mijn hond doe, dan raakt hij dus wel zo overenthousiast dat ik er niks meer mee kan.

Edit: Oh ja, en dat zelfverzekerde houding waar je het net over had, zie ik bij Zak niet echt terug. Hij huppelt gebogen rond, en gedraagt zich meer als een speelmaatje dan een natuurlijke leider.

Het 'zelfverzekerde houding en hond volgt vanzelf' zie ik wel in CM terug.
Laatst bijgewerkt door xRaisin op 30-11-14 21:19, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:16

Air schreef:
Shiloh schreef:
Omdat je de tijd moet nemen gedrag af te leren. Dat kost tijd, soms betekend dat dat je niet verder komt dan 20 meter je straat uit. Voor uitlaten werkt dat niet, en bijvoorbeeld in de ochtend voor je werk heb je daar de tijd gewoon niet voor. Daarom moet je echt momenten inbouwen waarin je daar heel bewust mee aan de slag gaat en de situatie opbouwt, waarin je je hond ook in de juiste frame of mind van opletten krijgt. Bovendien kun je dan vooral ook de situatie beter controleren, en beter ervoor kunt zorgen dat triggers rustig opgebouwd worden, bij een wandeling kan dat niet altijd. Meer dan je best om situaties te vermijden kun je niet doen, maar toch blijft dat jou verantwoordelijkheid en niet die van je hond. Hij kan er toch niks aan doen dat hij een fietser tegen komt als hij daar nog niet aan toe is. Dus gebeurd de situatie toch, vind ik niet dat je je hond moet straffen (met een dergelijke state of mind bereik je hem toch niet!), maar dat je de trigger van de situatie moet wegnemen. Reageert die op een fietser, haal hem weg bij de fietser, reageert die op een hond, loop de andere kant op etc. Vergroot de afstand tussen de hond en de trigger. In je trainingssessies kun je dan weer zorgen dat je verder gaat met heel erg stapje voor stapje opbouwen. In het filmpje van Zak uit de openingspost legt hij dit ook goed uit.

Zeer gevaarlijk om te doen bij honden die de agressie vertonen uit onzekerheid(en dat is het vaak).
'We moeten weg van de situatie dus er is inderdaad iets wat niet klopt.'
En zo maak je van een klein iets een steeds groter wordend probleem.

Even één ding waar ik op wil reageren:

Corrigeren bij een angstagressieve hond kan ook zeer gevaarlijk zijn. Op de manier zoals in de quote beschreven heb ikmijn hond van haar angstagressie afgekregen, wel met belonen zodra ze stopte, terwijl op de CM manier ze alleen heftiger werd en om zich heen ging bijten. Het moet zowel bij de geleider als de hond passen. Als je een hond steeds corrigeert als deze uitvalt, kan die de link gaan leggen dat die andere hond (fiets, auto, mens) inderdaad heel eng en slecht is.

Verder vind ik beide manieren niet alles. Ik werk liever vanuit het positieve, maar wel vanuit rust en ontspanning. En zonder dwang. Ik corrigeer ook, maar ben vooral bezig met een vertrouwensband en veel spel. En ja, zo zijn bijna alle honden bij ons op de club opgevoed, op de positieve koekjes en snoepjes manier. Pas als ze weten wat de bedoeling is, zowel met opvoeding als training, krijgen ze een correctie als ze iets niet doen of juist iets fouts wel doen. (En ja, dan is een lichte aanraking genoeg, want een hond kan zich inderdaad zo focussen dat die niks meer ziet staan behalve de trigger)

Alleen kan je beide manieren niet proberen. Je moet het helemaal doen en als mensen iets gaan proberen, gaan ze er meestal niet voor de volle 100% voor. Dan past het niet bij je en behaal je nooit de resultaten die je wilt hebben. Dat maakt die methode niet slecht, alleen de match met jou of jouw hond wel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:17

Ik vind Zak zn technieken prima voor een happy go lucky pup en huishond met een gemiddelde energiebehoefte en een gemiddelde intelligentie.

Maar ik denk wel dat de echt zware gevallen baat hebben bij de technieken die CM toepast. Ik zie eerlijk gezegd ook niet in dat je zijn technieken thuis kunt gebruiken. Het is machtig om te zien op tv, maar laat het maar bij hem blijven.

Ik vind het wel heel erg jammer dat er maar weinig tegenstanders van CM zijn die ook de goede kanten durven te benoemen. Ik ben atm CM aan het kijken op Nat Geo Wild waarbij hij met een bange hond aan het surfen en het wandelen en knuffelen is.

MyWishMax

Re: Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:21

Ik ben naar zijn shows geweest en ben het lang niet met alles eens, maar hij heeft ook gewoon wel veel inzicht en goede dingen. Ik vind een calm submissive hond zoals hij het noemt om te zien/mee te lopen. Ik ben samen met mijn hond op ontdekkingstocht, dus er wordt wel eens getrokken, maar op commando lopen ze keurig naast. Persoonlijk dus.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 21:24

Dat heb je inderdaad verkeerd begrepen xRaisin. Hij maakt het argument dat het concept "alpha" juist gebaseerd is op wolven, maar dat je onze hedendaagse honden niet moet vergelijken met wilde honden. Honden zijn duizenden jaren gefokt en geselecteerd op hun sociale gedrag en hun mogelijkheid om menselijke aanwijzingen te volgen. Dat wil niet zeggen dat er geen wolfachtige gedragingen in een hond zitten, maar waarom volledig terug gaan naar dat wolfse primitieve manier van communiceren, als honden juist honden zijn omdat ze aanwijzigingen van mensen kunnen volgen. Ik vind dat persoonlijk een sterk argument, ik snap het als mensen het daar niet mee eens zijn. Ik ben dat wel.

xRaisin schreef:
En als ik wat Zak doet bij mijn hond doe, dan raakt hij dus wel zo overenthousiast dat ik er niks meer mee kan.

En daarom is elke hond anders, en is de methode van Zak ook niet op basis van video met 1 hond (die daar wel op reageerd en juist rustiger is als je eigenaresse mag geloven halverwege het filmpje) te beoordelen. Het gaat me dan ook meer om de positieve benadering.

Er zijn ook meer dan genoeg filmpjes van Zak waarin hij omgaat met veel enthousiastere en zogenaamde "hyper" honden, waar hij veel rustiger is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:25

Shiloh schreef:
Ik zou zorgen dat het kind niet kan oversteken, door zijn omgeving te controleren (hand vast te houden), zoals ik dat ook bij een hond zou doen. Tot dat het kind het geleerd en het echt begrepen heeft en het niet meer doet. Dan pas mag dat kind zonder aan de hand te lopen over straat lopen, of zelfs alleen het verkeer in. Lijkt me simpele logica?

Ik vind daar geen verschil tussen zitten.

Dus dan loop je een keer met boodschappen in je beide handen, kind loopt naast je en wil of rent toch de weg op. Wat doe je dan?

'Dat gebeurt niet' is onrealistisch. Een kind blijft een kind, ook na het 'begrepen te hebben' is het nog geen volwassene. En op school zijn er ook niet voldoende juffen of meesters om allemaal een handje van een kind vast te houden. Dat moet je toch ook helemaal niet willen.

In welk opzicht ben je leider wanneer je 'iets' nodig hebt? Sowieso snap ik niet hoe je verwacht met je houding een leider te worden wanneer je met een hoge energie bezig bent bij een hond met een hoge energie.
Ik blijf het frappant vinden dat wanneer Cesar iets zeg het slecht is en wanneer Zak het zegt is het prima....

Nikass: Waar schrijf ik dat? Nergens.

MyWismMax: Op het moment dat die correctie bestaat uit corrigeren en daarna direct rust + beloning, dan kan de hond die link toch niet gaan leggen? Wel als je de rust vergeet toe te passen, maar dat is dus niet de CM manier. Ik had het overigens over hoe angstagressie opgewekt kan worden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 21:29

Dan doe je het toch niet goed Air, jij hoort als ouder je verantwoordelijkheid te nemen. Ook bij kinderen, en als een kind het concept van een rood licht nog niet volledig snapt, is het jou taak te zorgen dat dat kind niet bij dat rode licht komt, zonder controle. Desnoods heis je hem in een harnasje en bind je hem met een lijntje aan je vast (zijn genoeg ouders die dat doen). Je gaat toch niet het risico lopen dat je kind over steekt en onder een auto komt? Of hang de boodschappen aan de kinderwagen en neem je kind in die wagen mee. Ik denk dat dat helemaaaaaal niet onrealistisch is.

Als het wel gebeurd vind ik het verkeerd boos te worden op het kind. Het is jou schuld dat je je kind teveel vrijheid hebt gegeven terwijl het kind daar nog niet aan toe was. Niet de schuld van het kind, omdat het een concept wat aangeleerd wordt nog niet volledig begrijpt, of zijn jeugdige impulsen nog niet volledig heeft leren bedwingen.

Dat is net zoiets als dat je niet boos mag worden op je hond omdat hij in huis plast. Je wordt toch ook niet boos op een kind omdat die in zijn broek plast?
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 30-11-14 21:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 21:32

Overigens klopt het dat juffen niet alle kindjes in de klas een hand kunnen geven. Daarom liepen wij vroeger ook hand in hand met andere kindjes naar de sportzaal, zodat we niet individueel konden gaan rennen, maar bij elkaar bleven. Juf loopt vervolgens voorop, om kinderen die toch in hun eentje er vandoor gaan, in te kunnen grijpen. Vaak ook nog een begeleider achteraan, voor het zelfde principe.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:33

Shiloh, het hele leven bevat risico's... Je kan nooit alles voorkomen. Hoe goed je je best ook doet.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:33

Shiloh schreef:
xRaisin. Zak vind juist wel dat honden een leider nodig hebben :? , hij vind alleen niet dat je dat leiderschap moet afdwingen, maar door houding en zekerheid uitstralen dat van nature te krijgen. Hij wil dat de hond er zelf voor kiest jou te volgen, omdat jij een goede, duidelijke en fijne leider bent. Ik kan me ook niet herinneren dat ik hem dat heb horen zeggen, als ik dat mis heb, dan graag even laten weten waar je dat gehoord hebt?

De rest verschillen we simpelweg van mening. Ik vind niet dat het werken met dieren per definitie vanuit rust moet zijn, ik vind ontspanning, vrij kunnen gedragen en aandacht voor de baas veel belangrijker. Dat betekend niet dat een hond zo enthousiast moet worden dat je hem niet meer kunt bereiken, dan ben je te ver gegaan.

Even een off topic vraagje.. Is dit ook jouw wijze van omgang met paarden?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 21:34

MalaQ schreef:
Shiloh, het hele leven bevat risico's... Je kan nooit alles voorkomen. Hoe goed je je best ook doet.

Mee eens, het gaat ook wel eens mis, maar dan ligt de schuld nog wel bij jou als verantwoordelijke en niet bij de hond of het kind, die het concept nog niet volledig onder de knie heeft, en dus is het alleen maar eerlijk boos op jezelf te worden, en niet boos op het kind of de hond.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:37

Shiloh schreef:
ierusju schreef:
Ik ben echt een leek op dit gebied, maar hoe kan het dan dat cecar milan wel resultaat boekt, als zijn methode dus achterhaald is?

Het resultaat is er wel, maar ik vraag me dan af of dat het resultaat is wat je wilt en of je het op die manier wilt. Het verschil is tussen je hond domineren en hem dwingen naar je te luisteren, of het leuk maken om naar je te luisteren en de band tussen hond en baas versterken zodat ze graag willen luisteren.

Het is het verschil tussen dat je hond luistert omdat hij iets naars wil vermijden, of dat hij luistert omdat hij het leuk vind en hij weet dat hij dan braaf is.

Dit geldt mi niet alleen voor honden maar ook voor paarden.

Van honden heb ik geen verstand maar ik kijk graag naar de programma's van cm. Hij lijkt me bij de honden die extreem gedrag vertonen geen verkeerde manier.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:39

Shiloh schreef:
MalaQ schreef:

Mee eens, het gaat ook wel eens mis, maar dan ligt de schuld nog wel bij jou als verantwoordelijke en niet bij de hond of het kind, die het concept nog niet volledig onder de knie heeft, en dus is het alleen maar eerlijk boos op jezelf te worden, en niet boos op het kind of de hond.

Een consequentie is niet direct vanuit boosheid, het is ook een leerproces om iets te leren waarom dat wat gedaan is misschien niet zo handig was.

Als mijn hond los met mij mee loopt, en zomaar de weg op zou lopen, zit daar echt wel direct een consequentie aan vast. Dan ga ik niet 'ah koetsjie, koetsjie, kom maar braaf terug' zeggen omdat het mijn fout was. Nee, ze mag het niet, en dat moet ze maar leren. Vanuit het positieve als ze het goed en braaf doet, maar óók vanuit het negatieve als ze het niet goed doet.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:42

[/quote]

Mee eens, het gaat ook wel eens mis, maar dan ligt de schuld nog wel bij jou als verantwoordelijke en niet bij de hond of het kind, die het concept nog niet volledig onder de knie heeft, en dus is het alleen maar eerlijk boos op jezelf te worden, en niet boos op het kind of de hond.[/quote]

Een consequentie is niet direct vanuit boosheid, het is ook een leerproces om iets te leren waarom dat wat gedaan is misschien niet zo handig was.

Als mijn hond los met mij mee loopt, en zomaar de weg op zou lopen, zit daar echt wel direct een consequentie aan vast. Dan ga ik niet 'ah koetsjie, koetsjie, kom maar braaf terug' zeggen omdat het mijn fout was. Nee, ze mag het niet, en dat moet ze maar leren. Vanuit het positieve als ze het goed en braaf doet, maar óók vanuit het negatieve als ze het niet goed doet.[/quote]

Maar ook vanuit het negatieve als ze het niet goed doet.
Moet dat nodig zijn? Heb je haar het misschien niet goed geleerd? (niet persoonijk)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 21:46

Als jou hond de weg op loopt, zonder dat jij hem hebt kunnen stoppen, of zonder dat hij weet dat dat niet mag, dan heb je hem in mijn ogen gewoon te vroeg los gelaten.

Pas als je je hond geleerd hebt niet zomaar de weg op te lopen, of op jou "nee" simpel weg stopt en bij "komt" naar je toe komt, of een ander commando waarmee je aangeeft dat hij de weg niet mag oversteken, kun je je hond loslaten. Anders is het simpel weg gevaarlijk en moet je het gewoon niet doen.

Als je hond het weet, en jij dondersgoed weet dat hij weet dat het niet mag, en hij het eigenlijk ook nooit doet, en het dan ineens een keer gebeurd, (het blijven dieren), dan vind ik best dat je je hond mag corrigeren, en duidelijk mag aangeven dat dat niet is wat je wilt. Een kind die dondersgoed weet dat hij geen snoep uit de snoeppot mag pakken en het toch doet, corrigeer je immers ook. Maar dan is de band tussen jou en je hond al lang bevestigd, hij luisterd over het algemeen goed, en het is dan een incident, en een dergelijke correctie is dan ook niet de basis van je opvoeding. In dat geval heb ik daar helemaal geen moeite mee.

Maar straffen om iets wat hij eignelijk nog niet begrijpt, nee dat vind ik echt niet kunnen.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:47

Tabaluga12 schreef:
Moet dat nodig zijn? Heb je haar het misschien niet goed geleerd? (niet persoonijk)

Ze heeft het prima geleerd, en doet het 99/100 keer keurig :) Maar het blijft een dier, een individu met een eigen karakter en soms met streken. En als ze dan iets doet wat niet mag dan geef ik haar zeker op haar kop. Daarentegen beloon ik haar juist ook als ze het wel goed doet. Het is in mijn ogen niet alleen het één of alleen het ander! Er moet gewoon een goede balans zijn!

Het is toch logisch dat er een consequentie hangt aan iets niet goed doen? Dat doe je bij een kind toch ook? Als ik vroeger stout was dan kon ik zonder eten naar bed. Van alleen maar lief doen krijg je verwende en vervelende honden van (en kinderen ook, overigens :') ).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 21:49

Ik denk dat onze ideëen daarin niet zo gek veel verschillen MalaQ, ik praat alleen over de "aanleer" fase, terwijl jij praat over de "dit weet hij al lang fase", maar hij is nu gewoon stout situatie. En zoals ik net uitlegde, ja dan ben ik het met je eens, dan mag je wat mij betreft prima (straffend) corrigeren en laten weten dat je dat écht niet wilt. In de aanleer fase, als hij het eigenlijk nog niet begrijpt vind ik het 100% uit den boze.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:52

Denk dat we het deels eens zijn, niet geheel. Ook in de opvoeding mag je best correctie toepassen in mijn ogen. Daar leren ze ook van. Als je je hond maar wel uitlegt/leert wat je dan van hem verwacht.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:53

Shiloh schreef:
Dan doe je het toch niet goed Air, jij hoort als ouder je verantwoordelijkheid te nemen. Ook bij kinderen, en als een kind het concept van een rood licht nog niet volledig snapt, is het jou taak te zorgen dat dat kind niet bij dat rode licht komt, zonder controle. Desnoods heis je hem in een harnasje en bind je hem met een lijntje aan je vast (zijn genoeg ouders die dat doen). Je gaat toch niet het risico lopen dat je kind over steekt en onder een auto komt? Of hang de boodschappen aan de kinderwagen en neem je kind in die wagen mee. Ik denk dat dat helemaaaaaal niet onrealistisch is.

Als het wel gebeurd vind ik het verkeerd boos te worden op het kind. Het is jou schuld dat je je kind teveel vrijheid hebt gegeven terwijl het kind daar nog niet aan toe was. Niet de schuld van het kind, omdat het een concept wat aangeleerd wordt nog niet volledig begrijpt, of zijn jeugdige impulsen nog niet volledig heeft leren bedwingen.

Dat is net zoiets als dat je niet boos mag worden op je hond omdat hij in huis plast. Je wordt toch ook niet boos op een kind omdat die in zijn broek plast?

Nee, je moet je kind leren dat het consequenties heeft wanneer het regels niet nakomt. Als jij als ouder hebt gezegd dat je kind niet mag oversteken, dan moet ie zich daar aan houden. Door altijd maar te beschermen en nooit streng maar rechtvaardig te zijn krijg je van die irritante kinderen, die je tegenwoordig zoveel ziet(tienduizend keer nee moeten zeggen bijv.).
Want owee als je je kind strenger opvoedt, dat kan echt niet hoor.
Op het moment dat het duidelijk is dat er een consequentie aan het niet luisteren zit, steekt ie de straat niet over en heb je dat gevaar niet. Dan maak het niet uit waarom ie niet mag oversteken, dat concept begrijpen ze toch nog niet.
Daarnaast is het een voorbereiding op het latere leven waar je je aan heel wat meer regels moet houden.

Dus steken ze ondanks dat je hebt gezegd dat het niet mag toch de straat over, dan moet je corrigeren.
Want dat het nooit zal gebeuren, of dat nou bij jou als ouder is, op het moment dat je kind zich bij een vriendje of vriendinnetje bevindt of op school, is een sprookje. Je kind zal grenzen overschrijden en het is aan jou om dat te corrigeren. Negeren helpt daarbij echt niet.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:55

Air, jij schrijft precies wat ik bedoel :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 22:03

Maar ook jij Air hebt het over een andere situatie. Jij hebt het over een situatie waar het kind gewoon stout is, niet een situatie waar een kind het nog aan het leren is, en nog niet geleerd heeft zijn eigen impulsen te beheersen. Van een kind dat zijn impulsen nog niet voldoende kan beheersen, om zoiets essentieels te kunnen als stoppen voor een rood licht, is het gewoon niet veilig dat kind los over straat te laten lopen. Pas als jij heel goed weet dat het kind het echt wel begrijpt, en het normaal eigenlijk ook prima doet, vind ik dat jij best boos mag worden en consequentie mag geven als hij het toch doet.

Maar dat vind ik het grote verschil tussen de aanleer fase en we begrijpen het prima fase, maar nu zijn we gewoon stout. En bij een hond, als de hond uitvalt, maar jij hem nooit écht geleerd hebt, hoe hij zeg hoort te gedragen, mag je niet straffen, maar moet je het gedrag ombuigen.

En daarin denk ik dat kinderen veel vaker gewoon stout zijn dan honden, want honden willen nu eenmaal veel liever deugen dan kinderen. Maar ja, ik denk wel dat het voorkomt.

Maar in de fase dat het kind het eigenlijk nog niet snapt, en het toch doet, vind ik dat je dat gedrag bij een hond moet negeren/ombuigen naar iets dat je wel wilt. En bij een kind rustig nog eens moet uitleggen waarom het niet mag (een hond kun je dat niet uitleggen, een kind wel) en wellicht nog eens een keer moet oefenen voor het effect. Maar op dat moment boos worden op het kind, vind ik echt niet kunnen. Het is jou fout, niet die van het kind op dat moment.

Mariska_28Jarig

Re: Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:07

Maar 99% van de honden die CM krijgt zijn nou precies dat soort honden... Worden door de eigenaar lief gevraagd om niet te blaffen o.i.d. maar hebben gewoon schijt aan hun baas....

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 22:08

Onzin, 99% van de honden die CM krijgt, zijn gewoon slecht opgevoede honden, die de kans hebben gekregen agressief te worden en nooit fatsoenlijk hebben geleerd hoe het wel moet. Als die gewoon fatsoenlijk opgevoed waren (ongeacht welke methode de voorkeur heeft), waren de meeste nooit zo uit de hand gelopen.

Dat zijn echt geen honden die van zichzelf echt slecht zijn, en gewoon schijt hebben aan alles.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 30-11-14 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:09

Shiloh schreef:
Op overigens nog even terug te komen op de kritiek te dicht bij de hond komt, hij doet dit echt alleen bij honden die comfortabel zijn en niet gestrest zijn. Hier een heel mooi voorbeeld waarbij hij dat dus absoluut niet doet bij een nerveuze hond:
https://www.youtube.com/watch?v=ZMRsUnYezY8

Sorry hoor maar hier vind ik hem heel erg confronterend naar de hond toe.

Je ziet de hond ook erg bang van hem worden en daardoor gaan blaffen.

Als hij zich gewoon klein had gemaakt en niet zo was gaan staren had deze hond nooit zo gereageerd.