Hond 7 maanden 'valt' mijn moeder aan..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:45

Amandavd schreef:
Diablo, de pup ging niet weg met twaalf weken. TS heeft het net uitgelegd.

En ik had al ge-edit ;)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:53

[

Echt zo'n onzin, ik ben inmiddels 45 jaar oud en heb nu zo'n 20 jaar zelf honden. Rottweiler en Ridgeback's, altijd positief opgevoed. Ja met kaas en koekjes en vooral heel veel knuffels en liefde. Ze slapen op mijn bank en in mijn bed, en mogen ontzettend veel. Er zijn een paar dingen die ik belangrijk vind, maar al die dominantie regeltjes van eerst eten, eerst de deur uit ect. vind ik zo'n onzin. Ook geloof ik absoluut niet in slaan, schreeuwen, schoppen, nekvel pakken, slipketting, stroombanden ect. Roedelleider ook zo'n kul, wij zijn mensen geen honden!

Mijn honden zijn best verwend :o , maar hebben nog nooit gegromt, nooit gebeten of geprobeerd naar mens of dier. Dus nee geen nieuwe generatie hier en ook geen stinkende wonden :D[/quote]

Grappig ik ben ook 45 jaar oud, heb al 20 jaar honden en deel dezelfde mening. :D Bij mij slapen ze alleen niet in mijn bed, dat vind mijn man niet goed. :+ Ben het helemaal met je eens, denk er net zo over![/quote]

heerlijk om te lezen!
Waar komt al die agressie van sommige posters hier toch vandaag?, vraag ik me af.

lady62

Re: Hond 7 maanden 'valt' mijn moeder aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:59

Als je gebeten word dan ga je geen koekje geven met dat doet hij anders nooit hoor, kom op zeg. :)
Een hond die bijt tot bloedens toe is zeker niet agressief, nee hij wil spelen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:26

lady62 schreef:
Als je gebeten word dan ga je geen koekje geven met dat doet hij anders nooit hoor, kom op zeg. :)

Slaat nergens op... Lees mijn voorgaand verhaal. Snap nooit dat er zoveel mensen zonder verstand van honden opvoeden reageren. Ik snap dat het goed bedoeld is, maar dat is hetzelfde als dat je in ieder topic over paarden maar oppert dat je met sporen moet rijden. Terwijl dat helemaal geen oplossing is. Er is altijd een reden: net zoals paarden die vanwege pijn aan de rug onder het werk uit willen komen. Dan ga je het paard toch ook niet vooruit schoppen en in de krul trekken?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:34

Cyella schreef:
lady62 schreef:

Slaat nergens op... Lees mijn voorgaand verhaal. Snap nooit dat er zoveel mensen zonder verstand van honden opvoeden reageren. Ik snap dat het goed bedoeld is, maar dat is hetzelfde als dat je in ieder topic over paarden maar oppert dat je met sporen moet rijden. Terwijl dat helemaal geen oplossing is. Er is altijd een reden: net zoals paarden die vanwege pijn aan de rug onder het werk uit willen komen. Dan ga je het paard toch ook niet vooruit schoppen en in de krul trekken?

Als je geen ervaring hebt met een hond die bijt kun je ook niet oordelen.
Deze hond bijt alleen bij moeder dus angst bijten lijkt mij niet aan de orde.
En wie zegt dat ik geen ervaring heb met honden in het algemeen ik heb alleen geen ervaring met dit ras.
Een paard die bijt krijgt ook een tik en rijden met sporen en in de krul trekken is ook niet mijn ding.
Laatst bijgewerkt door lady62 op 13-11-14 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:42

Jeetje, wij hebben een Cane Corso (teefje) van 6 maanden en kan mij niet voorstellen dat dit ooit met haar voor gaat komen. Eigenlijk geen trouwere hond meegemaakt én makkelijk. Bij ons leeft ze op het erf en komt nooit binnen. Wij gaan heel neutraal met de hond om. Niet te uitbundig en straffen doen we eigenlijk nooit, hooguit negeren. Als ik iets accuut moet corrigeren, dan is een streng commando al voldoende en daar heeft ze echt al "last" van. Het is een heel sterk ras, maar naar eigen mensen zijn ze normaal gesproken juist ontzettend trouw.

Met herders heb ik dit vaker gehad, en het is lastig op te lossen. Ja, voorkomen dat de hond daadwerkelijk je moeders arm te pakken krijgt en er dus bovenop zitten. En verder zijn er al een aantal goede tips gegeven.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:42

Ts, weet je toevallig ook uit welke lijnen je hond komt en heb je al contact gehad met de fokker? Misschien zijn er nestgenoten met hetzelfde probleem.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:45

Ik zou in dit geval een castratie overwegen

en ik denk dat de hond meer uitdaging nodig heeft zodat hij geen tijd heeft om je moeder pijn te doen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:09

Cyella schreef:
lady62 schreef:

ik mag toch wel aannemen dat ik redelijk verstand van honden heb,als ik al meer dan 20 jaar honden met een flink verleden weer goed krijg.En ook nog met weinig moeite/straf of driltraining.Maar geen koekjes.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:14

Geerke: Dat is Bokt, 9 van de 10 bokkers vindt zichzelf de expert en de ander doet maar wat..
Altijd zo snel conclusies trekken.. Impulsaankopen gaat noooit goed. Nou ik kan je uit ervaring zeggen dat dat absoluut wel mogelijk is!

Ts ik hoop dat je verder gaat komen met een GT, heel veel succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:26

berdien85 schreef:
Geerke: Dat is Bokt, 9 van de 10 bokkers vindt zichzelf de expert en de ander doet maar wat..
Altijd zo snel conclusies trekken.. Impulsaankopen gaat noooit goed. Nou ik kan je uit ervaring zeggen dat dat absoluut wel mogelijk is!

Ts ik hoop dat je verder gaat komen met een GT, heel veel succes!

maar ik noem mijzelf toch geen expert?Er redelijk verstand van hebben...dat maak ik uit de resultaten die ik heb met mijn honden op.
Impulsaankopen?Ik raap mijn hele leven al de meeste honden van de straat op.En vaak geen kleine jongens.Voordat ze platgereden worden.
Dat is dan ook impuls....gaat altijd goed in mijn stabiele roedel,en met mijn ''opvoeding''.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:43

lady62 schreef:
Als je geen ervaring hebt met een hond die bijt kun je ook niet oordelen.
Deze hond bijt alleen bij moeder dus angst bijten lijkt mij niet aan de orde.
En wie zegt dat ik geen ervaring heb met honden in het algemeen ik heb alleen geen ervaring met dit ras.
Een paard die bijt krijgt ook een tik en rijden met sporen en in de krul trekken is ook niet mijn ding.

Ik heb wel ervaringen met honden die bijten. Angst is bij lange na niet de enige reden waarom honden bijten...

Ik zeg niet dat je geen ervaring hebt. Maar ervaring is niet genoeg. Verstand/kennis is minstens even belangrijk. Aan je reacties te zien heb je duidelijk geen (recente) kennis van de leefwereld van honden en hun opvoeding. Geef dan ook gewoon geen advies. Ik zeg niet dat ik het zo geweldig kan allemaal, maar ik weet wel dat wat ik zeg te onderbouwen is met onderzoek én ervaring met voorbeelden. Paarden bijten en slaan om andere redenen dan honden, dus dat is op dat vlak niet echt te vergelijken. Ik zeg overigens niet dat je dat doet hoor: maar het was meer een vergelijking met wat je op dat moment met zo'n hond doet.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:47

Er is niet perse een goede of een slechte methode... Wat bij een Herder bijv. wel werkt hoeft bij een Shiba niet te werken. En zelfs binnen 1 ras kunnen honden erg verschillend van karakter zijn, waardoor de manier van omgaan en opvoeding weer net anders moet zijn.

Zo zijn wij met onze eerste Akita naar puppycursus gegaan. Volgens de trainer was iedere hond gewoon hond en allemaal hetzelfde. Nou... Na een paar weken training konden we toch allemaal beamen dat dat echt niet zo is :+

Ik snap ook niet dat iedereen hier elkaar daar op af kat, of dat iemand kan beweren dat zijn/haar manier de juiste is, ook voor deze hond.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 13-11-14 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:49

Thesserd schreef:
Er is niet perse een goede of een slechte methode... Wat bij een Herder bijv. wel werkt hoeft bij een Shiba niet te werken. En zelfs binnen 1 ras kunnen honden erg verschillend van karakter zijn, waardoor de manier van omgaan en opvoeding weer net anders moet zijn.

Ik snap ook niet dat iedereen hier elkaar daar op af kat, of dat iemand kan beweren dat zijn/haar manier de juiste is, ook voor deze hond.

_/-\o_

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:50

Thesserd schreef:

Zo zijn wij met onze eerste Akita naar puppycursus gegaan. Volgens de trainer was iedere hond gewoon hond en allemaal hetzelfde. Nou... Na een paar weken training konden we toch allemaal beamen dat dat echt niet zo is :+

Klopt, maar ik vind het een verschil tussen kunnen onderbouwen en zomaar iets zeggen omdat je 'er ooit ervaring mee hebt gehad'.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:53

Cyella is de leefwereld in vergelijking met vroeger veranderd dan.
De honden van tegenwoordig zijn niet anders als vroeger wel hoe wij ze benaderen.
Daarom als je even terug leest zeg ik ook dat ik het waarschijnlijk niet goed zou aanpakken en ook helemaal geen advies geef.
Ik maak ook geen vergelijking met paarden ik reageer alleen op een opmerking over paarden van jou.
Maar ik blijf erbij als een hond mij zou bijten dan pik ik dat echt niet.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:57

lady62 schreef:
Cyella is de leefwereld in vergelijking met vroeger veranderd dan.
De honden van tegenwoordig zijn niet anders als vroeger wel hoe wij ze benaderen.
Daarom als je even terug leest zeg ik ook dat ik het waarschijnlijk niet goed zou aanpakken en ook helemaal geen advies geef.
Ik maak ook geen vergelijking met paarden ik reageer alleen op een opmerking over paarden van jou.
Maar ik blijf erbij als een hond mij zou bijten dan pik ik dat echt niet.

De leefwereld is niet veranderd, maar wel de manier waarop we daar tegenop kijken. Er is veel nieuw onderzoek gedaan die oude onderzoeken weerlegd hebben. Ik denk dat veel mensen het niet zouden pikken als een hond zou bijten, maar dat is verder niet erg. Het heeft in dit geval verder weinig zin om de situatie op te lossen en daarom geen toegevoegde waarde.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:59

Dat zeg ik.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:05

Cyella schreef:
Thesserd schreef:

Klopt, maar ik vind het een verschil tussen kunnen onderbouwen en zomaar iets zeggen omdat je 'er ooit ervaring mee hebt gehad'.

Misschien dat ervaring met een zelfde geval wel waardevoller is voor TS dan 1 of andere opvoedtheorie met onderbouwing. Dat kun je niet zeggen, want per hond kan het gewoon enorm verschillen. Er is ook niks mis mee dat mensen ervaringen vertellen, dat is goed, maar je kan gewoon niet beweren dat het 1 wel goed is en het andere niet. Dat kan je pas als je de hond een week meemaakt. Dan kan je een 'werkwijze' gaan bepalen. Daarom is een goede GT die er zelf bij gaat zijn de beste oplossing lijkt mij. Dit is niet zomaar even een probleempje...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:07

Een aanpak moet bij de hond én bij de baas passen. Een overtuigende, goed getimede correctie kan enorm effectief zijn. Een halfslachtige correctie die te laat komt doet meer kwaad dan goed. Beloning op het juiste moment kan een gedragsverandering teweeg brengen, op het verkeerde moment bekrachtig je exact wat je af wil leren. En waar de ene hond volledig in de stress schiet van een milde correctie, een volgende met agressie reageert, zal een derde er juist prima bij gedijen.

Ik heb zelf ook een hond die durfde te bijten en dat heb ik succesvol afgeleerd. Zou ik daarom mijn aanpak ook aan TS aanraden? Nee! Dat het voor mij werkt zegt niets over hoe goed het voor TS gaat werken. Ik ken de hond niet, ik ken haar niet, ik ken haar moeder niet. Ik weet niet hoe overtuigend ze kunnen corrigeren, hoe hun gevoel voor timing is, hoe de hond zich gedraagt - je weet he-le-maal niks. Is de hond agressief? Onzeker? Angstig? Baldadig? Hoe is de omgang met de hond? Welke signalen geeft de hond af? Je weet het niet. En je kan ook niet afgaan op wat de eigenaar ziet want het gaat vaak nou net om wat de eigenaar níet ziet. De signalen die ze missen, of verkeerd interpreteren.

Nu hebben sommige mensen van nature een goed gevoel voor de omgang met honden. Die kunnen zowel effectief corrigeren als positief werken, én kunnen inschatten welke aanpak op ieder moment de beste is. Maar niet iedereen kan dat! Er zijn echt ontzettend veel mensen die goede bedoelingen hebben en de theorie best begrijpen maar die het in de praktijk consequent fout doet. Ze zijn te laat, te vroeg, gaan te lang door, stoppen te snel, trainen te weinig, trainen te veel - en ga zo maar door. Waarom mensen nu al 9 pagina's lang denken dat ze allemaal het allerbeste advies kunnen geven, ook maar gelijk 't advies van anderen afkraken, zonder dat ze ooit de hond, TS, en TS d'r moeder gezien hebben is mij werkelijk een raadsel. Dat kan heus bij simpele problemen maar bij een situatie waar iemand mogelijk ernstig gewond zou kunnen raken moet je dat niet eens wíllen ook. Straks volgt TS jouw advies op, maar doet ze net iets verkeerd en eindigt er iemand in het ziekenhuis. Omdat jij vond dat je vanachter je computerscherm wel goed genoeg wist hoe 't moest.

Als je echt zo graag wil helpen biedt je aan om langs te komen. Of je geeft adressen door van goede GT's of hondenscholen. Maar dan ga je niet een aanpak adviseren omdat jij daar toevallig goede ervaringen mee hebt zonder erbij te bedenken dat succes of falen 'm altijd in de nuances zit en dat je die nuances niet via een forum over kan brengen. Die moet je zíen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:11

Dani schreef:
Een aanpak moet bij de hond én bij de baas passen. Een overtuigende, goed getimede correctie kan enorm effectief zijn. Een halfslachtige correctie die te laat komt doet meer kwaad dan goed. Beloning op het juiste moment kan een gedragsverandering teweeg brengen, op het verkeerde moment bekrachtig je exact wat je af wil leren. En waar de ene hond volledig in de stress schiet van een milde correctie, een volgende met agressie reageert, zal een derde er juist prima bij gedijen.

Ik heb zelf ook een hond die durfde te bijten en dat heb ik succesvol afgeleerd. Zou ik daarom mijn aanpak ook aan TS aanraden? Nee! Dat het voor mij werkt zegt niets over hoe goed het voor TS gaat werken. Ik ken de hond niet, ik ken haar niet, ik ken haar moeder niet. Ik weet niet hoe overtuigend ze kunnen corrigeren, hoe hun gevoel voor timing is, hoe de hond zich gedraagt - je weet he-le-maal niks. Is de hond agressief? Onzeker? Angstig? Baldadig? Hoe is de omgang met de hond? Welke signalen geeft de hond af? Je weet het niet. En je kan ook niet afgaan op wat de eigenaar ziet want het gaat vaak nou net om wat de eigenaar níet ziet. De signalen die ze missen, of verkeerd interpreteren.

Nu hebben sommige mensen van nature een goed gevoel voor de omgang met honden. Die kunnen zowel effectief corrigeren als positief werken, én kunnen inschatten welke aanpak op ieder moment de beste is. Maar niet iedereen kan dat! Er zijn echt ontzettend veel mensen die goede bedoelingen hebben en de theorie best begrijpen maar die het in de praktijk consequent fout doet. Ze zijn te laat, te vroeg, gaan te lang door, stoppen te snel, trainen te weinig, trainen te veel - en ga zo maar door. Waarom mensen nu al 9 pagina's lang denken dat ze allemaal het allerbeste advies kunnen geven, ook maar gelijk 't advies van anderen afkraken, zonder dat ze ooit de hond, TS, en TS d'r moeder gezien hebben is mij werkelijk een raadsel. Dat kan heus bij simpele problemen maar bij een situatie waar iemand mogelijk ernstig gewond zou kunnen raken moet je dat niet eens wíllen ook. Straks volgt TS jouw advies op, maar doet ze net iets verkeerd en eindigt er iemand in het ziekenhuis. Omdat jij vond dat je vanachter je computerscherm wel goed genoeg wist hoe 't moest.

Als je echt zo graag wil helpen biedt je aan om langs te komen. Of je geeft adressen door van goede GT's of hondenscholen. Maar dan ga je niet een aanpak adviseren omdat jij daar toevallig goede ervaringen mee hebt zonder erbij te bedenken dat succes of falen 'm altijd in de nuances zit en dat je die nuances niet via een forum over kan brengen. Die moet je zíen.

En hier ben ik het nu helemaal mee eens.
Zo goed verwoord.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:16

Ben het wel met je eens Dani, maar je vergeet 1 ding. De TS vraagt hier zelf om advies, daar kiest ze zelf voor, dus naar mijn mening mag je dat ook wel geven, echter moet er niet beweerd worden dat dat perse de enige juiste manier is :+ want dat kan niemand zomaar beweren van achter een computerschermpje inderdaad.

Paintlinger

Pardon? Castratie...?? Want?
En waarom zo jong?

Pinda_Dipje

Laat alle opvoedingstheoriëen asjeblieft achterwege.

Wij hebben zelf verschillende honden (gehad), waaronder enkele Cane Corsos. Naar mijn ervaring behoeft iedere hond een andere aanpak, en hebben de opvoedingstheorieen dan ook bijzonder weinig nut. Hetgeen goed werkt voor de Duitse Herder van de buurman, is funest voor mijn dito dappere Cane Corso en andersom. Huur een professional in om te bekijken wat voor jullie dier de juiste weg is!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:19

Pinda_Dipje schreef:
Laat alle opvoedingstheoriëen asjeblieft achterwege.

Wij hebben zelf verschillende honden (gehad), waaronder enkele Cane Corsos. Naar mijn ervaring behoeft iedere hond een andere aanpak, en hebben de opvoedingstheorieen dan ook bijzonder weinig nut. Hetgeen goed werkt voor de Duitse Herder van de buurman, is funest voor mijn dito dappere Cane Corso en andersom. Huur een professional in om te bekijken wat voor jullie dier de juiste weg is!

Hmm dit is haast plagiaat op mijn post op de vorige pagina :+ haha.