Eindelijk... Ik mag een kitten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Catnip

Re: Eindelijk... Ik mag een kitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:34

Precies. Er is ook een sterk verband tussen te vroeg weg van moederpoes en/of alleen opgroeien en het ontwikkelen van gedragsproblemen.

Dus TS, als je nu je verantwoordelijkheid niet neemt en toch voor een eenzaam kitten kiest, hoop ik dat je daarna wél je verantwoordelijkheid neemt als je met een kat zit die elk meubelstuk in je huis vernielt, hele dagen loopt te jammeren (ook 's nachts), zichzelf kaal likt, en/of agressief wordt naar jou toe.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 07:33

Ik heb zelf meerdere ervaringen met een solo kitten en duo kittens.

Toen ik bij mijn ouders noh woonde kregen we op mijn 4e ongeveer een kitten. Altijd in haar eentje gezeten en was niks mis met die poes. Poes is 11 jaar geworden.
Daarna weer een solo kitten, gaat ook super goed.

Ondertussen ben ik een jaar het huis uit. In april een perzische kitten genomen, we merkte dat ze gezelschap mistte overdag. In oktober is een vriendinnetje gekomen. Na een maand heisa en hel zijn ze nu dikke vriendjes en kunnen niet meer zonder elkaar.

De kitten die we in april hebben genomen heeft ook bij mijn ouders gelogeerd toen wij 2 weken op vakantie waren. De kat van mijn ouders en 2 weken niet de huiskamer in geweest. Die vond het helemaal niks. Maar merkte toen wel dat de onze het wel heel erg leuk vond zon speelmaatje.

Nee, ik ben er dus niet mee eens dat kitten persé een maatje moeten. Je moey kijken naar hun eigen gedrag en dat merk je in de loop der tijd dat je ze hebt.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 08:24

Ik word hier zo moe van he, alles moet hier 1000 keer herhaald worden want in het begin van dit topic ging het er ook al over, kijk vind het super dat jullie je zo bekommeren over dieren, want zelf ben ik ook een echte dierenvriend en probeer altijd mijn best te doen. We zullen zien, misschien komt er toch een tweede bij.

Maar ik ga vanaf nu niks meer op bokt posten hierover. Word er namelijk echt een beetje moe van en vind het erg jammer want ik ben enthousiast en het is jammer dat andere dat steeds verpesten.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 08:51

Oh boehoeeee wat een gezellige reacties hier!
(En dan heb ik nog niet eens het hele topic gelezen, want dan was ik waarschijnlijk echt gaan huilen)..

Maar er zijn ook écht genoeg katten die het veel beter alleen doen.
Wij hebben er thuis 4, dus dan zou je zeggen; 'Hoe weet jij dat nou?....
Nou ik heb er eentje op zolder zitten.. Dit vind het vreselijk met de andere katten.. Die krijgt helemaal de stuipen van ze...

Verder heb ik genoeg vrienden die er ook maar een hebben en ECHT niet allemaal zijn het van die loeders die de banken kapot krabben, etc.
Echt weer kort door de bocht gedacht.
Ik ben van mening dat er heel veel katten zijn die einzelgangers zijn. Dus niets mis mee, gewoon even goed naar het karakter kijken, dat kun je bij sommige al prima zien in de kittentijd.

En verder ontopic:
Gefeliciteerd TS! Wat super leuk dat je een kitten mag eindelijk!
Ik denk dat je de meeste dingen al wel weet waar je rekening mee moet houden zoals voeding, kattenbak, etc.
Wat leuke speeltjes en misschien wat kattengras. Vroeger waren onze kittens er gek op, nu als volwassenen vinden ze er niets meer aan..
Verder een krabpaal is geen overbodige luxe als je niet wil dat de kitten aan je meubels zijn nagels gaat scherpen..
Verder zeg ik: geniet van de kittentijd, want ze zijn zo snel groot! Maar ook dan zijn het heerlijke huisdieren!

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 08:55

Femke_L schreef:
Oh boehoeeee wat een gezellige reacties hier!
(En dan heb ik nog niet eens het hele topic gelezen, want dan was ik waarschijnlijk echt gaan huilen)..

Maar er zijn ook écht genoeg katten die het veel beter alleen doen.
Wij hebben er thuis 4, dus dan zou je zeggen; 'Hoe weet jij dat nou?....
Nou ik heb er eentje op zolder zitten.. Dit vind het vreselijk met de andere katten.. Die krijgt helemaal de stuipen van ze...

Verder heb ik genoeg vrienden die er ook maar een hebben en ECHT niet allemaal zijn het van die loeders die de banken kapot krabben, etc.
Echt weer kort door de bocht gedacht.
Ik ben van mening dat er heel veel katten zijn die einzelgangers zijn. Dus niets mis mee, gewoon even goed naar het karakter kijken, dat kun je bij sommige al prima zien in de kittentijd.

En verder ontopic:
Gefeliciteerd TS! Wat super leuk dat je een kitten mag eindelijk!
Ik denk dat je de meeste dingen al wel weet waar je rekening mee moet houden zoals voeding, kattenbak, etc.
Wat leuke speeltjes en misschien wat kattengras. Vroeger waren onze kittens er gek op, nu als volwassenen vinden ze er niets meer aan..
Verder een krabpaal is geen overbodige luxe als je niet wil dat de kitten aan je meubels zijn nagels gaat scherpen..
Verder zeg ik: geniet van de kittentijd, want ze zijn zo snel groot! Maar ook dan zijn het heerlijke huisdieren!

Helemaal mee eens!

Laat je niet teveel leiden door wat andere zeggen. Je merkt het vanzelf aan je kitten zoals gezegd word! Veel plezier vanmiddag met je hopelijk toekomstige kitten!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 09:04

Ruby1995 schreef:
Maar ik ga vanaf nu niks meer op bokt posten hierover. Word er namelijk echt een beetje moe van en vind het erg jammer want ik ben enthousiast en het is jammer dat andere dat steeds verpesten.

Neee! Je moet wel blijven posten hoor..
Ik ben zo benieuwd naar de kitten waar je straks mee thuis komt en hoe het gaat!
Weetje, net wat Suzan_v_h zegt... Het is zo wisselend.. En het gaat er om hoe je er dan uiteindelijk op inspeelt..
Merk je dat je katje echt eenzaam is, dan kun je daar dan altijd nog op inspelen..

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 09:10

Ik heb een herplaatser in huis van 1.5 jaar. Zij is bang voor andere dieren (honden en katten). Dus zij zit ook alleen bij mij.
En in de toekomst ga ik wel zien hoe het gaat. Nu is ze blij om in de rust te zijn.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 09:22

Een kat is naar mijn idee gewoon een solitair dier!! Ik heb al zoveel stresskatten gezien op de kliniek omdat mensen meerdere katten hielden. Gewoon lekker 1 nemen ts! Veel plezier er mee :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 09:31

TS, je kitten gaat het vast prima doen in zijn eentje! Niet druk om maken.
Ben benieuwd, veel plezier en post vooral een foto als hij/zij er is :D

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 09:54

Dan blijf ik toch plaatsen :) als er toch nog leuke reacties zijn!
En we zullen zien, ik wil altijd het beste voor mijn dieren! Hij mag als hij groot genoeg is en gecastreerd is gewoon naar buiten en dan komt hij genoeg andere katten vriendjes tegen :) en kan hij lekker klimmen in bomen.

Ik heb de spullen allemaal besteld en heb al veel speeltjes. Mijn oom heeft een grote bekende dierensite dus dat is wel leuk :D

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 10:23

Inderdaad, gewoon blijven plaatsen TS!
Ik volg je topic al vanaf het begin en ik ben razend benieuwd :D.

En niet alle katten hebben een maatje nodig!
Onze kat zit ook alleen en daar is hij nog steeds niet dood aan gegaan :')

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 10:32

Hoi ts, Wat super dat je een kitten uit het asiel haalt.
Ben heel benieuwd waar je mee thuiskomt.

Over de solitiar vs duo's, Ik heb verschillende katten gehad. Imo heb je de catagorie "Verwend enigst kind", "Ik vind alles best.", "Over mijn lijk!" en de "Feestbeest".
Alleen bij een "Over mijn lijk"-kat zou ik nooit een andere kat plaatsen.
Een "Feestbeest" kun je eigenlijk niet alleen houden.

Het is even kijken wat jij en je kat het prettigst vinden.
Mijn huidige kitten is erg gericht op ander katten, al vanaf dat ze hier kwam.
Mijn oudere kat is echt een "Verwend enigst kind" die langzaam bijdraait en gewoon gesteld is op dr eigen plekje en spulletjes.
Om het voor beide katten prettig te houden zorg ik ervoor dat mijn oudere kat lekker bij mij op schoot kant zonder dat de kitten er is of dat ze even een paar uurtjes rust heeft door naar buiten te gaan of omdat de kitten in een andere kamer is.

Ik wens je heel veel plezier en vele gezonde jaren met je kitten

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 10:37

Ja hoor, echt een dierenvriend ben je, als je 1 dier koopt, zonder je verder te verdiepen in de behoeftes van dat diertje :').
Tjoh bokt is een openbaar forum, get used to it.
En nogmaals de meeste mensen die hier zeggen dat hun kat liever alleen is, hebben het over een volwassen kat en NIET over een kitten.
Grote onzin dat een kitten liever alleen is.

Oh en voor de mensen die dit kort door de bocht noemen? Weet je wat kort door de bocht is?
Slechts 1 kitten gaan nemen, omdat je dat zelf zo graag wilt, zonder naar de behoeftes van de kat zelf te kijken. DAT is kort door de bocht en een geweldig voorbeeld van het egoïsme van een mens.

Er is een reden waarom een dierenasiel vrijwel nooit 1 kitten meegeeft, als de kitten zonder soortgenootjes komt.
Ze zouden dit moeten verbieden, echt waar. Je zou een bange mishandelde kitten kunnen treffen die echt alleen wilt zijn, maar dat komt vrijwel nooit voor, want zelf bange in de steek gelaten kittens, vinden hun bescherming bij soortgenootjes.
Dat hier mensen continu blijven herhalen dat hun volwassen kat liever alleen is, wekt me echt op mijn zenuwen. Het is niet vergelijkbar, ugh.

Als je zo'n dierenliefhebber bent TS, waarom praat je dan alleen maar over jezelf? En dat wij jouw enthousiasme bederven? Waarom? Het gaat toch ook om het dier, wil je daar niet het beste voor?
Een kat van een jaar oud kopen, is ook heel leuk hoor!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 10:45

En wat als ze groot zijn elkaar niet meer kunnen uitstaan? Ik heb er hier 3 lopen die elkaar echt niet leuk vinden en elkaar nooit opzoeken.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 10:49

Ja en dan brengen mensen uiteindelijk een naar het asiel omdat je perse er twee moest toen ze jong waren. Dat is pas triest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 10:52

Ik heb bij mijn oma de resultaat gezien van een kitten die alleen is opgegroeid. Bloed zat 2 m hoog tegen de muur en mijn oma mocht 3 maanden revalideren. Nu is dit wel een zeer extreem geval. En is ze onwijs happy met mijn kat die liever onder de mensen is dan bij katten.

Mijn katten zijn dus allemaal met een soortgenoot opgegroeid. Waarvan 2 katten op volwassen leeftijd niet zoveel met andere katten heeft.

Een kitten alleen is net als een veulen alleen. Ze hebben soortgenoten nodig om hun grenzen te leren kennen en om mee te spelen.

En als ze op volwassen leeftijd elkaar niet kunnen uitstaan (wat ik dus zeer weinig heb meegemaakt) dan zoek je een passende oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 10:53

Ruby1995 schreef:
Ja en dan brengen mensen uiteindelijk een naar het asiel omdat je perse er twee moest toen ze jong waren. Dat is pas triest

Nee een kitten alleen is triest. En komt weinig voor dat ze elkaar op volwassen leeftijd elkaar ontlopen. Mits ze correct zijn opgevoed.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:00

Ruby1995 schreef:

Nee, je ontneemt ze hun hele jeugd, dat is een goede oplossing joh dierenvriend!
Kittens hebben de opvoeding en het contact nodig met soortgenootjes, klaar. Het valt niet goed te praten. En vrijwel alle kittens die groot worden met elkaar blijven ook vriendjes.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:02

Knap hoe sommige mensen een topic kunnen bederven zeg, echt top gewoon. +:)+

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:03

Cinderella schreef:
Ruby1995 schreef:

Nee, je ontneemt ze hun hele jeugd, dat is een goede oplossing joh dierenvriend!
Kittens hebben de opvoeding en het contact nodig met soortgenootjes, klaar. Het valt niet goed te praten. En vrijwel alle kittens die groot worden met elkaar blijven ook vriendjes.

Ja, nu weet TS het wel.
Als je zo nodig de wereld wilt laten weten wat voor dierenmishandeling het is, dan kan je daar een eigen topic voor maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:03

Suzan_v_h schreef:

Alleen omdat we andere mening hebben? Als je een veulen alleen plaatst, staat heel bokt op zijn achterste poten. Maar een kitten is prima. Ik snap het niet :+

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:05

Ik zou me bijna schuldig gaan voelen dat Kito hier ruim een half jaar alleen is geweest.
Wij hebben hem gekregen van mensen die hem gevonden hebben. Hij zwierf al zeker 2 weken door het dorp. Doodsbang voor alles en iedereen. Heeft hier ook de eerste week alle ontweken en vloog uit naar iedereen. In overleg met een kattenfokker besloten om er toen geen kat bij te zetten (is geprobeerd, maar hij trok zich alleen maar meer terug en vloog meer uit omdat hij bang was voor die kat. Eten durfde hij niet meer want als die andere kat eraan kwam wandelen schoot hij weer onder de kast).
Toen Kito een half jaar bij ons was is bij mijn verzorgpony van toen een nestje kittens geboren. Wij hebben toen afgesproken dat 1 van de kittens als die oud genoeg was bij ons zou komen en dat we het een maand gaven. Lukte het mocht die kitten blijven. Zo niet dan ging die terug en zou Kito alleen blijven.
Na 2 weken waren die 2 aan elkaar gewend.
Dus het kan ook anders lopen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:06

Wij bederven het topic niet hoor, dat doen de mensen die niet uitgaan van de behoefte van een dier en alleen maar naar zichzelf kijken :D.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:06

love_western schreef:
Suzan_v_h schreef:

Alleen omdat we andere mening hebben? Als je een veulen alleen plaatst, staat heel bokt op zijn achterste poten. Maar een kitten is prima. Ik snap het niet :+

Omdat er duidelijk meerdere ervaringen mee zijn met solo kittens en duo kittens. Een solo kitten nemen is niet gelijk een verpeste kat voor de rest van je leen hoor.
Je blind staren op feiten dat het beter voor de kat is best wel krom, je moet kijken naar wat het beestje aangeeft.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:08

Cinderella schreef:

Een van mijn katten kwam bij mij toen ze 1 was. Ze was opgegroeid met een andere kitten, is nooit alleen geweest en was dood-, maar dan ook echt doodongelukkig. Ze leefde onder de kast, schoot weg voor de andere kat en liet zich nooit zien.
Ze is bij mij gekomen en ik heb er een nieuwe kitten bij gezet, dit ging goed, ze zijn veel bij elkaar, spelen en slapen samen en alsnog is ze gelukkiger in haar uppie. Vorig jaar toen mijn andere kat in de dierenkliniek zat enkele dagen was ze op haar gelukkigst. Mocht hij ooit dood gaan neem ik voor haar zeker niet nog een tweede kat erbij.
Het is dus zeker geen feit dat kittens per definitie gelukkig zijn als ze opgroeien met andere kittens.