Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:50

Hihi, gooi die goudvis maar in mijn zwembad hoor. Moet je wel even graven enzo, maar ik ben je dan wel dankbaar.

Als ik zo'n bordje zou zien van de reeën dan zou ik hem aan de lijn houden. Moet eerlijk zeggen dat Kenji ook los loopt in het bos. Verder hou ik hem aan de riem omdat ik bang ben dat hij wordt aangereden.

Kenji gaat alleen achter de kleine dieren aan. Dus konijntjes. Laatst nog een ree gezien die op een meter of 10 naar ons stond te kijken. Kenji maalde er niet om.

Ik laat hem dus idd ook los omdat Kenji het zo heerlijk vind in het bos.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:52

slimmerik schreef:
Geweldig die smoezen en verwijzingen naar situaties die niet te vergelijken zijn...... :n Als je je hond los wilt laten lopen en er is geen losloopgebied in de buurt en je hebt geen eigen terrein...... Neem dan geen hond. Je koopt toch ook geen vogel zonder volière of kooi..... Of een vis zonder vijver of aquarium?

dat is best kortzichtig.

mijn hond is pas 11 jaar..

maar in die 11 jaar is het volgende veranded.:
-mijn gemeente had geen 'lijn' verordening, nu wel
-honden mochten in het grote park net buiten de stad overal los lopen met uitzondering van het strand,
nu moeten ze overal aan de lijn behalve op het kleine hondenstrandje en een strip van 100 meter
- het park waar we bij woonden was een 'gelijnd' park. Het kindvriendelijke en hondvriendelijke park is nu een omheind basketbalveld en hondwerend park (op een stripje van 25 meter berm na).
- het grote park in de buurt was vrij voor honden.. nu staat er een miniscuul hondenveldje, waar je met een werpstok nog geen bal weg kunt gooien omdat die altijd over het hek zal verdwijnen..

Nederland is zeer intolerant geworden naar honden.. Vooral omdat sommige hondenbezitters het verdommen om de stront achter hun hond op te ruimen.. of katten en kinder killers niet aan de lijn houden.. Maar je kunt mij moeilijk zeggen.. je hebt geen ruimte om de hond los te laten lopen.. dus jij moet het jezelf maar verwijten, daar had je aan moeten denken voor je aan een hond begint..

mijn hond had een prima leven.. 11 jaar later nog steeds.. omdat ik mijn hond keurig heb opgevoed, maar wel waar het kan de regels aan mijn laars lap..

mijn hond vind het prachtig om van een glijbaan af te roetsjen..
natuurlijk staan de glijbanen in het stadspark ver van het losloop gebied.. maar sorry, ik ga niet het risico lopen dat de riem ergens blijft haken of dat ik mijn hond ophang omdat ik niet zo snel kan meerennen.. mijn hondje gaat lekker los van die glijbaan af..

mocht je komen met 'bah' honden horen niet op glijbanen.. de voetjes van mijn hond zijn schoner dan menig kinderkontje en schoenzolen.. over het algemeen heeft ze er alleen maar veel bekijks mee en hoef ik er alleen maar bij te zitten.. mijn hond verzamelt daar haar eigen ploegje personeel om mee de berg op te rennen, te doen wie het 'eerste' beneden is en ballen te gooien.. (ja ik zit dicht genoeg bij en als mijn hond onzeker of bang wordt van een 'slecht' kind, dan laat ze alles vallen en komt naar mij toe)..

dus aub wat minder kortzichtiger..
situaties veranderen..

Inmiddels gelukkig verhuisd.. zit op de rand van een beschermd natuurgebied (begin nu niet daarover ik had weinig keuzes) waar ze net zo rustig mee wandelt, zonder riem waar mogelijk, aan de riem als ergens problemen kunnen ontstaan, voor mij, haar of de natuur.. ik verzin alleen geen spoken die niet op haar van toepassing zijn (zoals opjagen wild, laten schrikken van wild etc)

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:58

Mis de knop 'vind ik leuk'

Ben het helemaal met je eens hoor. Maar snap de regel van aangelijnde honden in een paard ook. Er zijn nu eenmaal mensen die echt bang zijn voor een hond. Bos vind ik wat anders. Zoveel ruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:59

slimmerik schreef:
Geweldig die smoezen en verwijzingen naar situaties die niet te vergelijken zijn...... :n Als je je hond los wilt laten lopen en er is geen losloopgebied in de buurt en je hebt geen eigen terrein...... Neem dan geen hond. Je koopt toch ook geen vogel zonder volière of kooi..... Of een vis zonder vijver of aquarium?

Of kat zonder ..... ???
Wat is er dan van toepassing op de kat die blijkbaar wel alles mag?

Shirley

Re: Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:03

Een kat is toch niet te vergelijken met een hond ?

Katten hebben hun eigen territorium, rond elk bedrijf lopen de "eigen" katten en die komen zelden op andermans land of erf.

Vind dat heel iets anders dan dat mensen uit de stad hier hun honden bewust komen uitlaten en voor overlast zorgen.

In de stad zal dat uiteraard anders zijn :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:06

Katten hebben inderdaad vaak een eigen territorium, van minimaal 1km2. De meeste mensen gaan uit van een stadse omgeving, want daar wonen nou eenmaal de meeste mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:08

Jij hebt weinig ervaring met katten. Katten komen overal, ook hier in alle weides en op ieder erf. Katten vangen dure koi karpers uit vijvers en doden jonge vogels.
Ik zal er niet raar van op kijken als 1 van mijn honden de kat van de buren binnenkort een keer opvreet.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:09

slimmerik schreef:

Maar een volière of vijver kun je kopen.
Ik kan toevallig net even geen prive bos kopen of een huis vlakbij een losloopgebied...
Ik persoonlijk vind dit een beetje een rare vergelijking..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:10

Mijn hond heeft ook zijn eigen territorium van 1 km, dan mag die ook overal door de tuin banjeren en schijten.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:10

Shirley schreef:
Een kat is toch niet te vergelijken met een hond ?

Katten hebben hun eigen territorium, rond elk bedrijf lopen de "eigen" katten en die komen zelden op andermans land of erf.

Vind dat heel iets anders dan dat mensen uit de stad hier hun honden bewust komen uitlaten en voor overlast zorgen.

In de stad zal dat uiteraard anders zijn :j

Katten komen zelden op andermans land of erf??? Hoe kom je daar bij?
Bij ons lopen (heel) veel katten en die blijven echt niet op eigen terrein. De katten van de buren lopen bij mij op het erf, in de tuin, in de paddock, in de weilandjes. Ze komen in de garage en als ik niet oppas zelfs in m'n huis. :+
Nu ben ik een enorme dierenvriend, dus vind het niet erg, maar katten blijven juist zelden op eigen terrein. In tegenstelling overigens tot mijn hond, die niet zonder mijn toestemming van het erf af gaat. Zelfs niet als ie de katten van de buren weg jaagt, hij stopt altijd op de erfgrens. :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:12

Anoniem schreef:
Jij hebt weinig ervaring met katten. Katten komen overal, ook hier in alle weides en op ieder erf. Katten vangen dure koi karpers uit vijvers en doden jonge vogels.
Ik zal er niet raar van op kijken als 1 van mijn honden de kat van de buren binnenkort een keer opvreet.

Heb je het tegen mij ?

Iedereen hier heeft katten, wij ook ( en twee honden ook trouwens, voordat iedereen denkt dat ik een hondenhater ben ;) ) maar die veroorzaken nergens overlast onderling, hoor.

Nu heeft hier niemand in de buurt een vijver, dat scheelt wellicht.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:16

Nederland is intoleranter naar honden geworden maar als dat gaat om plek waar je met je hond kan spelen geld dat voor plekken waar kinderen kunnen spelen ook. Toen ik 8 jaar was had ik een leuke speeltuin met zandbak, schomels, glijbaan en rekstok. Achter mijn huis lag een groot grasveld met ook nog een stuk riet waar je in de zomer heerlijk verstoppertje kon spelen omdat het riet dan heel hoog was. Dan ook nog een een stuk natuurgebied op 10 minuten loopafstand waar ik naar hartelust kon spelen en af en toe een hond mocht uitlaten. Nu is alleen dat grasveld achter mijn toenmalige huis nog wat het is geweest toen ik er speelde. De rest is niet meer toegankelijk of weg. Alleen nog maar huizen en straten van over. In de hele omgeving zijn er nog 2 baby speeltuintjes over waar een kind van 8 nog net met plezier kan spelen. Ze liggen ook allebei vlak langs een drukke weg, dus dat is ook niet wat je noemt ideaal.

Nogmaals, doe rond andere onbekende mensen je hond alsjeblieft een riem om. Mensen die echt bang voor honden zijn boeit het niet of jou hond nou goed luistert of niet; ze voelen zich niet comfortabel. Als de hond aan een riem zit weten ze zeker dat die honden niet zo maar naar ze toe kan lopen. Voelen ze zich een stuk prettiger en het is maar een kleine moeite.

Reeën gaan denk ik niet zomaar langs een pad liggen. Als je je hond aan de lijn hebt en je houd je hond op het pad schrikt er ook geen ree. Het gaat om als je hond de bosjes inschiet om weet ik veel wat te doen. Een stuk van het pad af kan er wel een liggen en dan wordt-ie toch mooi opgejaagd. Honden los op een afgelegen stuk strand of niet tijdens het reeën seizoen los in het bos heb ik geen moeite mee. Ga vooral je gang, maar ruim wel alsjeblieft de hondenpoep op. Dan hoor je mij echt niet zeuren

Katten houden ook de muizen en vogelpopulatie op peil. Mijn kat eet overgens alles wat hij vangt ook op, dus het dier wordt genuttigd. Verder maken katten zich vaak snel uit de voeten als ze onbekende zien of ze lopen er met een grote boog omheen. Zelfs mijn eigen kat loopt weg als we elkaar buiten tegenkomen, maar binnen is het een lief kroelbeest. Honden zijn groepsdieren, katten niet. Daarin verschillen ze al een hoop als het om gedrag gaat. Katten rennen niet op jan en alleman af om lekker te snuffelen, ook al vind de persoon honden heel erg eng.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 10-08-14 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:16

Shirley schreef:
[naam] schreef:

Heb je het tegen mij ?

Iedereen hier heeft katten, wij ook ( en twee honden ook trouwens, voordat iedereen denkt dat ik een hondenhater ben ;) ) maar die veroorzaken nergens overlast onderling, hoor.

Nu heeft hier niemand in de buurt een vijver, dat scheelt wellicht.

Ohh nou mijn honden bezorgen anders ook nergens overlast hoor als ze loslopen :roll:

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:19

Vijvers die leeggeplukt worden, volieres waar de vogels zich doodvliegen door katten die ertegenop springen. Auto's die beschadigd worden door katten die erop liggen en een keer schrikken. Mijn autostoelen zijn aan gort doordat een kat het de plek vond om lekker aan te klauwen (deze zaten in een donorauto). Dit soort problemen met je minder op het platteland, maar in de stad zijn dit voor de meeste mensen toch zeer vervelende dingen.

Overigens geen kattenhater, maar ik vind wel dat katten in de stad niet zonder toezicht buiten moeten komen. Zou trouwens ook een hoop kattenleed schelen.

Mijn ervaring is trouwens dat katten wel degelijk op mensen af komen, ook als deze bang er voor zijn. Ze laten zich vaak slechter wegjagen dan honden. En daardoor is het soms best een kunst om er met een kleine hond langs te gaan op een smal pad, want dan kan de hond een haal verwachten.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 10-08-14 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:20

Dus als een kat een vogel dood dan houdt hij de populatie op peil... Dan denkt een hond vast dat als hij een ree dood hij de reeën populatie op peil houdt. Kunnen we de natuur toch beter zijn gang laten gaan, zijn jagers overbodig :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:20

Laat ik het dan even duidelijk stellen:
Wij als buren hebben totaal geen last van elkaars dieren.
Alleen van loslopende onopgevoede honden van dito eigenaren die hier niks te zoeken hebben.
Zo duidelijk dan ?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 14:51

Sommige hondeneigenaars blijken dus helemaal geen dierenliefhebbers te zijn.... Vreemd..... En schokkend....

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:53

Anoniem schreef:
Dus als een kat een vogel dood dan houdt hij de populatie op peil... Dan denkt een hond vast dat als hij een ree dood hij de reeën populatie op peil houdt. Kunnen we de natuur toch beter zijn gang laten gaan, zijn jagers overbodig :P

Punt is, wat wil die hond in hemelsnaam met een ree? Een kat (in ieder geval die van mij) eet zijn muis of vogeltje op. Die hond laat een ree schrikken en die ree rent zichzelf onder een auto. Wat moet de natuur met een ree die zich letterlijk dood geschrokken is? We hebben al genoeg mensen die voor de sport reeën neerschieten (vind ik overgens niets mis mee, als die ree vervolgens dan ook maar genuttigd/gebruikt word als hij dood is) maar geen enkele jager die denkt "goh, laat ik vandaag eens muizen neerschieten." We kunnen die muizen niet eens vinden, laat staan dat we ze te pakken krijgen.

Wij hebben nooit schade aan auto's, er word nooit iets in andermans tuin vernielt door een kat. Ik vind dat katten zoiezo niet in een stad thuis horen maar gewoon op het platte land/ in een rustig dorp waar ze de ruimte hebben om kat te zijn. Dat geld voor honden ook. Of je hebt een grote tuin, dat kan ook.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:57

Wanneer ben je in jou ogen een dierenliefhebber? Dat is denk ik weer een hele andere discussie.

Kenji is een klein hondje. 40cm en ziet er lief uit. Dat scheelt natuurlijk ook. Als er een Shiba Inu op je af komt of een rottweiler. Begrijp me goed ik ken enkele rottweilers en dat zijn schatten van honden maar toch is het anders.

Kwam vandaag een meisje tegen met down. Ik wilde Kenji net aan de riem doen toen ze enthousiast op Kenji kwam aflopen alsof ze hem al lang niet meer had gezien. En Kenji deed ook alsof hij haar al lang niet meer had gezien. Zo schattig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:00

Finliox schreef:
Anoniem schreef:

Punt is, wat wil die hond in hemelsnaam met een ree? Een kat (in ieder geval die van mij) eet zijn muis of vogeltje op. Die hond laat een ree schrikken en die ree rent zichzelf onder een auto. Wat moet de natuur met een ree die zich letterlijk dood geschrokken is? We hebben al genoeg mensen die voor de sport reeën neerschieten (vind ik overgens niets mis mee, als die ree vervolgens dan ook maar genuttigd/gebruikt word als hij dood is) maar geen enkele jager die denkt "goh, laat ik vandaag eens muizen neerschieten." We kunnen die muizen niet eens vinden, laat staan dat we ze te pakken krijgen.

Wij hebben nooit schade aan auto's, er word nooit iets in andermans tuin vernielt door een kat. Ik vind dat katten zoiezo niet in een stad thuis horen maar gewoon op het platte land/ in een rustig dorp waar ze de ruimte hebben om kat te zijn. Dat geld voor honden ook. Of je hebt een grote tuin, dat kan ook.

Wat hebben die vogels eraan die door schrik zich dood vliegen?

Ik woon op platteland. Maar hebben hier veel last van katten. Omdat meeste boeren weigeren om de katten te laten helpen. Liggen vaak zat dode katten langs de weg.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 15:02

Heike schreef:
Kwam vandaag een meisje tegen met down. Ik wilde Kenji net aan de riem doen toen ze enthousiast op Kenji kwam aflopen alsof ze hem al lang niet meer had gezien. En Kenji deed ook alsof hij haar al lang niet meer had gezien. Zo schattig.

En dat had natuurlijk niet gekund aan de lijn... }:0

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:15

Ik weet een veel beter iets. Die regels van honden aan de lijn gewoon afschaffen, honden blij, baasjes blij en er worden geen regels geschonden. Allicht nog regels opstellen voor het aanlijnen in bijv het broedseizoen of als er een tegenligger/andere hond aan komt. Ik denk dat dat veel beter zal werken

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:16

Wat een kulreden.. Vogelpopulatie op peil houden.. Zo goed gaat het helemaal niet met de zangvogelpopulatie in Nederland.

Jij bent veel asocialer bezig dan ik.. Mijn honden zoeken alleen het wild, maar doden het niet.. Die van jou dood jonge of broedende zangvogels.. Dat is pas dierenmishandeling.

Edit: Net als ik er voor moet zorgen dat mijn honden niet achter het wild aan moet gaan, zo zouden katten eigenaren ervoor moeten zorgen dat ze geen wild kunnen doden (aan een lijn, binnen houden, kattenren etc.) Toch?
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 10-08-14 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:23

Shirley schreef:
Laat ik het dan even duidelijk stellen:
Wij als buren hebben totaal geen last van elkaars dieren.
Alleen van loslopende onopgevoede honden van dito eigenaren die hier niks te zoeken hebben.
Zo duidelijk dan ?

Jij kent iedereen die in een straal van een km om je heen woont en iedereen daar kent jouw kat? Of durft je kat de straat niet over te steken? Hoe kun jij nou weten of niemand last heeft van jouw loslopende kat?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:28

Ja, zijn maar vijf huizen, dus dat is niet zo moeilijk.

Wij zien hier echt alleen onze eigen katten.
Zijn ook wel gecastreerd en gesteriliseerd, dat zal ook wel schelen in het (niet)aantrekken van andere katten.