Katten weren uit de tuin.....aparte oplossing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij het eens met deze oplossing??

eens
94 (56%)
oneens
73 (43%)

Totaal aantal stemmen: 167

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:42

quartel schreef:
Irma_Maandag schreef:
Nee, de vraag is: welk baasje van welk dier heeft pech?

nee....de vraag is of je de oplossing van mijn buurman wel of geen goede vind :)

Zijn de spijkers voor de kat zichtbaar vanaf de grond? Zo nee, dan vind ik het geen goede oplossing. Katten liggen er vaker, dus zullen er niets vermoedend bovenop springen en kunnen daarbij flink gewond raken. Is het wel zichtbaar, dan zullen ze er echt niet zomaar op springen en is het dus een mooi afweermiddel.

Alsnog zou ik zelf wel de beste man aanspreken. Geef aan dat je juist bereid bent om te helpen, dat je absoluut niet wil dat mensen last van jouw katten hebben. Mocht de spijkerplank niet werken of wat dan ook, dan weet hij wel dat jij iig aanspreekbaar bent. Probeer de communicatie open te houden, dat is altijd de beste manier.

Verder wil ik nog even mn bewondering uitspreken over je kalmte hier. Er wordt al paginas lang allemaal nonsens bijgehaald en de meesten hadden allang hun geduld verloren. Echt heel erg netjes hoe je hier blijft reageren! Kunnen veel mensen hier een voorbeeld aan nemen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 19:43

Lisa_H schreef:
Ik vind spijkers persoonlijk niet echt een diervriendelijke oplossing.. Maar de buren van mijn moeder hebben ook stalen stekels op de schutting geplaatst en er zijn daar toch geen katten meer in de tuin gesprongen sinds die er op staan. Nu zien katten die stekels wel en daarom denk ik ook dat ze slim genoeg zijn om er niet op te springen.
Helaas weet ik ook niet echt een oplossing, ik hoop dat je er samen met je buurman uit kunt komen om wat vriendelijkers te vinden. Allicht iets plaatsen wat schuin staat zodat ze er niet meer goed overheen/op kunnen springen?

Daar hoop ik ook op :)
Alleen jammer dat dit hekje op heuphoogte gewoon echt te laag is voor katten.
Ze kunnen er te makkelijk overheen.
Het muurtje met de spijkers is even hoog helaas.

we gaan er vast uit komen met wat goede wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:44

Leuk onderschrijft.....misschien leuk voor TS?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:44

Je bent verantwoordelijk voor je eigen dieren, zo staat het ook in de wet. Dus kat binnen je tuin houden of diegene die overlast ervaart een oplossing bieden. Zo heb je apparaten die een straal water sproeien als er een kat langs loopt, er zijn voldoende andere oplossingen.
Spijkers in een plank is een stuk vriendelijker als vergiftigen of een pijp in de grond, kat leert snel genoeg dat hij niet meer voor de vogels kan gaan zitten. Mijn opa heeft ook vogels, die vliegen zich 's nachts dood als er een kat tegen de ramen opspringt. Hij heeft een rij planten/struiken voor het hok gepoot zodat de katten er niet meer zo makkelijk bij kunnen.
Laatst bijgewerkt door CK88 op 26-04-14 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:45

Wij doen de kat niet buiten omdat dat makkelijker is. In tegendeel.. :+ Geeft ook veel meer dierenartskosten.
Als ik binnenkatten met mijn kat vergelijk, dan is het net of die binnenkatten echt een sneu leven hebben. Maar als ze eraan gewend zijn, kunnen ze net zo gelukkig zijn :) Ik zou alleen geen kat nemen als ik die niet vrij kan laten.

HorseTopShop schreef:
Geryon schreef:
Bij een ongeluk is er niemand schuldig in mijn ogen.. Maar voor hetgeen wat de buurman van TS doet, mag hij van mij echt een gevangenisstraf krijgen.

Jazeker wel. Als jij veel te hard rijd en onopzettelijk iemand aanrijd o.i.d. ben je zeker wel schuldig. Ondanks dat het niet opzettelijk was en het per ongeluk ging. Je reed te hard...
En gevangenisstraf vind ik ook echt overdreven. :')

Ik heb het niet over hoe het wettelijk zit. Als jij per ongeluk mijn kat aanrijd zal ik niet boos zijn. Als jij dat opzettelijk doet dan wel, ookal weet ik dat ik mijn kat daaraan blootstel als ik hem los laat.

Waarom vind je dat overdreven, omdat het maar een dier is? Mishandeling is mishandeling.

Billy schreef:
Geryon schreef:
Ongelukken en opzettelijke bedoelingen. Bij een ongeluk is er niemand schuldig in mijn ogen.. Maar voor hetgeen wat de buurman van TS doet, mag hij van mij echt een gevangenisstraf krijgen.

Daar zit je toch fout. Stel, jouw kat springt de weg op, iemand wijkt daarvoor uit, raakt de kat en rijdt dan tegen een boom, dan komen ze bij jou verhaal halen als de kat gechipt is. Dan ben je als eigenaar aansprakelijk, en kun jij voor de kosten opdraaien....

Nou ik vind het echt bullshit dat de katteneigenaar dan voor de kosten opdraait. :o Hij geeft mij dan toch net zo goed kosten.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:45

quartel schreef:
Lisa_H schreef:
Ik vind spijkers persoonlijk niet echt een diervriendelijke oplossing.. Maar de buren van mijn moeder hebben ook stalen stekels op de schutting geplaatst en er zijn daar toch geen katten meer in de tuin gesprongen sinds die er op staan. Nu zien katten die stekels wel en daarom denk ik ook dat ze slim genoeg zijn om er niet op te springen.
Helaas weet ik ook niet echt een oplossing, ik hoop dat je er samen met je buurman uit kunt komen om wat vriendelijkers te vinden. Allicht iets plaatsen wat schuin staat zodat ze er niet meer goed overheen/op kunnen springen?

Daar hoop ik ook op :)
Alleen jammer dat dit hekje op heuphoogte gewoon echt te laag is voor katten.
Ze kunnen er te makkelijk overheen.
Het muurtje met de spijkers is even hoog helaas.

we gaan er vast uit komen met wat goede wil

Ik ben bang dat een hoger hek ook niet zal helpen.
De overburen hebben 3 katten die ze netjes binnen en in de tuin houden. De hebben een hoge schutting. Deze is hoger dan een normale schutting. Daar bovenop hebben ze ook nog een staaldraadje gespannen. En dan nog is er 1 kat die het voor elkaar krijgt om uit de tuin te komen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 19:46

russel schreef:

Dank je russel, ik had het zelf nog niet gezien.
Alleen heb ik geen katten die gedragsproblemen hebben :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:46

KimD schreef:
Je ontwijkt ontzettend een antwoord omdat je het waarschijnlijk niet kunt geven.... :n

Citaat:
Blijkbaar niet, want andersom is de hondeneigenaar wel schuldig aan het verwonden van de kat en krijgt een boete. Ik spoor de eigenaar op van poes en ga daar naartoe met de rekening van DA, hoe moet een katteneigenaar volgens jou dan reageren?

Ik kan prima antwoord geven.

Excuses aanbieden en samen kijken hoe op te lossen....zo moeilijk is dat toch niet. Maar ik zou toch wel een bewijs willen dat het mijn kat is en die van de buurman die ook rood is :z

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:47

Billy schreef:
Daar zit je toch fout. Stel, jouw kat springt de weg op, iemand wijkt daarvoor uit, raakt de kat en rijdt dan tegen een boom, dan komen ze bij jou verhaal halen als de kat gechipt is. Dan ben je als eigenaar aansprakelijk, en kun jij voor de kosten opdraaien....

geryon schreef:
Nou ik vind het echt bullshit dat de katteneigenaar dan voor de kosten opdraait. :o Hij geeft mij dan toch net zo goed kosten.

Of je het leuk vindt of niet, het werkt wel zo...
Laatst bijgewerkt door Billy op 26-04-14 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:49

Geryon schreef:
Ik heb het niet over hoe het wettelijk zit. Als jij per ongeluk mijn kat aanrijd zal ik niet boos zijn. Als jij dat opzettelijk doet dan wel, ookal weet ik dat ik mijn kat daaraan blootstel als ik hem los laat.

Waarom vind je dat overdreven, omdat het maar een dier is? Mishandeling is mishandeling.

Dat is een heel ander voorbeeld. Als jij te hard rijd, rijd je niet te hard met het doel iemand aan te rijden. Je rijd te hard met het doel om snel op bestemming te komen. Dan nog ben je verantwoordelijk, want ondanks dat het geen opzet was iemand aan te rijden, heb je dat wel gedaan. Je zat hoe dan ook fout, want je reed te hard.

Zelfs voor mishandeling (iemand in elkaar slaan) krijg je nog geen gevangenisstraf. Hooguit een taakstraf.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 26-04-14 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 19:49

Billy schreef:
Billy schreef:

Of je het leuk vindt of niet, het werkt wel zo...[/quote]

Ik kies er zelf voor om de kosten voor mijn katten te betalen als er iets mocht gebeuren.
Ik vind dat mijn verantwoording als ik er voor kies ze de vrijheid te geven.
Zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

Dus, dat is dan ook geen punt van discussie meer

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:51

Billy schreef:
Billy schreef:

Of je het leuk vindt of niet, het werkt wel zo...[/quote]

Ja dat geloof ik graag.

HorseTopShop schreef:
Geryon schreef:

Dat is een heel ander voorbeeld. Als jij te hard rijd, rijd je niet te hard met het doel iemand aan te rijden. Je rijd te hard met het doel om snel op bestemming te komen.

Zelfs voor mishandeling (iemand in elkaar slaan) krijg je nog geen gevangenisstraf. Hooguit een taakstraf.

Waar heb je het over?

Ik heb het gewoon over het per ongeluk of opzettelijk aanrijden, punt. :+

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:52

Geryon schreef:
Waar heb je het over?

Ik heb het gewoon over het per ongeluk of opzettelijk aanrijden, punt. :+

Over een paar posts hierboven van mij die je gequote hebt.

Billy

Hey, je hebt mn quote verkloot :D
Een verantwoordelijke katteneigenaar doet dat ook, maar de meeste niet. ;)

vuurneon

Ik bedenk mij net dat wij prikkeldraad hebben op het hek, niet tegen katten maar tegen hangjeugd :=

Werkt als een tiet!

Maar ja, ik denk dat als de katten het wel kunnen zien ze er niet op zullen springen. Ze zitten ook niet bij ons op het prikkeldraad.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:54

Cowgirl schreef:
Citaat:
Ik heb het niet over juridisch. Als jij als eigenaar je dier vrij rond laat lopen, breng je dat dier moedwillig in gevaar, je weet dat er allerlei nare dingen kunnen gebeuren. Dat kan een auto zijn, die over het dier heen rijdt, waardoor het achterlijfje aan het wegdek geplakt zit (en met pech leeft hij dan ook nog), maar dat kan ook een plank met uitstekende spijkers op een braakliggend terrein of bij de buurman zijn. En dan een ander de schuld geven, die snap ik even niet.

Ja ik weet dat er allerlei nare dingen kunnen gebeuren maar ik ga er niet vanuit dat mijn kat moedwillig word verwond door de buurman die BEWUST glas, spijkers etc neerlegt om katten te verwonden. (mijne zitten trouwens netjes in de tuin, heb al genoeg dagelijks leed van aangereden katten namelijk).

Het is wel de buurman zijn tuin, daar mag die in doen wat die wilt.
Maar TS zit nog met de vraag!
Kan je niets op de schuur maken dat ze er niet opgaan?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:58

Geryon schreef:
Diablo schreef:
Ik heb het niet over juridisch. Als jij als eigenaar je dier vrij rond laat lopen, breng je dat dier moedwillig in gevaar, je weet dat er allerlei nare dingen kunnen gebeuren. Dat kan een auto zijn, die over het dier heen rijdt, waardoor het achterlijfje aan het wegdek geplakt zit (en met pech leeft hij dan ook nog), maar dat kan ook een plank met uitstekende spijkers op een braakliggend terrein of bij de buurman zijn. En dan een ander de schuld geven, die snap ik even niet.

Je hebt het over twee verschillende dingen.

Ongelukken en opzettelijke bedoelingen. Bij een ongeluk is er niemand schuldig in mijn ogen.. Maar voor hetgeen wat de buurman van TS doet, mag hij van mij echt een gevangenisstraf krijgen.

Ik heb het niet over twee verschillende dingen. Ik heb het over één ding, nl moedwillig je dier in gevaar brengen. En op welke manier doet voor mij niet ter zake.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:00

Misschien een hele rare vraag....

Voor honden heb je van die banden die een piepje (of schokje geloof ik) geven. Je zet je tuin af met bepaalde sensoren en de hond krijgt een band om die de signalen o.i.d. opnemen. Als de honden buiten de sensoren komt, geeft de band een bepaalde toon (of schokje geloof ik) waardoor de hond schrikt.
De hond gaat de plekken, waar hij/zij de tuin uit probeert te komen, associëren met die piep (of schokje geloof ik :P ) en ervaart dit als zeer onprettig. Uiteindelijk leert de hond hoe ver hij mag/kan lopen.

Voor de hond vind ik dit een oplossing voor luie mensen, want een hond kan je dit makkelijk zelf aanleren.

Maar is er niet zoiets voor katten?
Dat zou toch wel ideaal zijn lijkt mij.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:01

Citaat:

art 36. Buurman mag niet zomaar iets doen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:01

Geryon schreef:

:r. Ik kan hier alleen maar uit opmaken hoe egoistisch jij bent. Dat je er zo'n denkwijze op na houdt. :roll: het feit dat jouw kat door jouw laksheid een ongeluk veroorzaakt kan je niets interesseren. Uit je post haal ik ook helemaal geen verantwoordelijkheidsgevoel.

@Ts ik kan de buurman goed begrijpen. Mijn schoonvader heeft een voilliere met zeer dure vogels en heeft nu een stroomdraad om de voilliere gespannen. In eerste instantie vond hij het zielig maar hij moet toch aan zijn vogels en portemonnee denken. Alhoewel de stroomvoorziening ook niet gratis was. Ik zou als ik jou was met hem een praatje aangaan en zo'n stroomvoorziening anders schenken. Dat het hekje te laag is is namelijk niet belangrijk, al had de beste man helemaal geen hek gehad. Je kat gaat er toch wel overheen. Op deze manier behoudt je een fijne burenrelatie en weet je zeker dat je kat geen blijvende schade eraan overhoudt.
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 26-04-14 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:02

quartel schreef:
russel schreef:

Dank je russel, ik had het zelf nog niet gezien.
Alleen heb ik geen katten die gedragsproblemen hebben :)

Maar misschien kan ze ze wat leren? Alles is gedrag...... :D

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:03

Cowgirl schreef:
Citaat:

art 36. Buurman mag niet zomaar iets doen.

Dat is kwats, is toch zijn eigen tuin.
De buren gaan toch niet vertellen wat ik in me tuin doe?
Misschien wil die man zelf wel op die spijkers gaan zitten van de zomer.
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 26-04-14 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Katten weren uit de tuin.....aparte oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:04

Jaaaa, maar dan mag je nog niet zomaar alles.....

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:05

TS dat wat jouw buurman doet is zeker niet goed. Sterker nog als jouw kat gewond raakt door die spijkers dan is hij strafbaar volgens artikel 36 van de gezonheid en welzijnswet voor dieren. Hierin staat onderandere vermeld dat het strafbaar is een dier opzettelijk pijn of letsel toe te brengen. Aangezien jouw buurman bewust spijkers rechtop zet om katten pijn toe te brengen in de hoop dat ze daardoor niet meer in de tuin komen, kan je spreken van opzet. Juridische gezien spreek je van mogelijkheidsbewustzijn.

Een ieder die zegt dat het je eigen keuze is om je kat in gevaar te brengen door hem buiten te laten lopen, zit wat deze casus betreft fout. Je spreekt hier namelijk van opzet.
Het zelfde zou zijn dat ik een rij met spijkers langs de weide zet omdat de shetlander van de buren onder het schrikdraad door loopt en ik hem zou willen weren uit mijn weide. Ik hoop dat als de pony onder draad door gaat, hij in een spijker trapt en zich flink pijn doet zodat hij niet meer in mijn weide komt.
Het komt op het zelfde neer als het verhaal van de kat, je bent gewoon harstike strafbaar. Voor de gene die er van overtuigd zijn dat het goed is wat de buurman doet, lees art.36 en de strafbepaling van de GWWD er maar op na. Tevens is er ook wel jurisprudentie over te vinden.

TS gewoon met je buurman in gesprek gaat hierover. Er zijn ook diervriendelijk manieren om katten uit de tuin te weren.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:06

russel schreef:
Jaaaa, maar dan mag je nog niet zomaar alles.....

Als ik het mooi vind staan om een gat van 3 meter diep te graven in mijn tuin, wie houd mij tegen.
Hier zeggen we altijd: ieder zorgt voor zich, en god voor ons allen.
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 26-04-14 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt