Doorrijden na aanrijden kat??!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:37

Amaris schreef:
Toevallig is mijn kat twee weken terug aangereden (de blauwe uit mn profiel).

Zij woonde op stal, juist omdat het een buitenkat is die ook niet gelukkig wordt van mijn postzegelachtertuin. Dus is ze naar stal gegaan midden tussen de bossen. Maar helaas loopt er 1 weg door die bossen (60 km weg) en net daar is ze aangereden.

Gelukkig zag een automobilistmevrouw de poes midden op de weg liggen en had zij wel het hart in haar lijf om even te stoppen en te checken (gzd heette deze mevrouw niet Ayasha)

Poes was nog versuft dus kon opgepakt worden en door het kokertje om haar nek kon staleigenaar gebeld worden, die is met poes naar de dierenarts gereden en heeft haar later die avond naar mij gebracht.

Schade: oogje was gewond, maar ziet er inmiddels weer redelijk okee uit. Of ze er ooit helemaal weer mee kan zien is de vraag, maar poes is weer helemaal toppie joppie. Alleen haar oog ziet er nog raar uit.

Dat had heel anders af kunnen lopen als die mevrouw poes op straat had laten liggen en er was iemand overheen gereden.

In dit geval: kleine moeite, groot plezier. Ik snap mensen die maar gewoon doorrijden echt niet....

Dat dus! _/-\o_

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:40

:') :') _/-\o_

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:49

Onze poezen zijn allebei aangereden.
De ene leefde nog en de bestuurder heeft ook netjes aangebeld want durfde haar zelf niet oppakken.
Ze had er wel de auto bij laten staan met gevaren pinkers op. (is een kleine dorpsweg)
We hebben meteen de dierenarts gebeld en gevraagd of hij kon komen, maar hij was niet aan huis.
We mochten wel zelf naar ginder gaan en kregen het advies om de kat plat te houden en te vervoeren.
Ze is dan op een plank geschoven en netjes toegestopt naar de DA gebracht.
Even later was die aan huis en heeft haar geholpen, ze is goed hersteld.
De bestuurder heeft later nog gebeld om te kijken of de kat het gehaald had, en heeft ook de rekening van de DA vergoed.
Vond ik erg netjes van haar, want in principe kan zij het ook niet helpen als er plots een kat voor haar auto doorrent.

Onze andere kat had helaas minder geluk.
Ze is bij aanrijding ter plaatse overleden aan een gebroken nek.
Buurman zag het gebeuren ...
Motorrijder knalde door de straat (gebeurd wel vaker) waar je normaal maar 50 mag.
Kat twijfelde even of ze nog over zou gaan of niet (was altijd erg voorzichtig) en net toen hij langskwam schoot de kat alsnog over.
Motorrijder kon natuurlijk niet meer ontwijken, dat begrijpen wij ook wel.
Maar het was wel netjes om even te stoppen en te kijken en iets te melden.
Onze buurman heeft ons dan meteen opgebeld omdat wij op dat moment de enigen waren in de straat met een volledig witte kat.
Alsnog ben ik daar heel dankbaar voor, want ik heb haar meteen van straat kunnen halen en wist dus ook dat ze op slag dood was.
Als niemand iets gezien had, hadden de kinderen haar de volgende morgen als eerste gevonden, nadat er waarschijnlijk nog een rits auto's overheen waren gegaan. Vreselijke gedachte ...
Je weet dan ook nooit of je huisdier nog geleden heeft of niet.
Wij waren tenminste zeker dat het gelijk over was voor haar, ze heeft niet afgezien.

Anoniem

Re: Doorrijden na aanrijden kat??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:55

Ik woon aan een 30 km weg, waar meestal 60 tot 80 word gereden. Noway dat mijn kat buitenkomt. Dat is vragen om een platte kat.

Bij mijn moeder lopen de katten nog wel los. Maar ik vind intussen dat je katten gewoon bij je hoort te houden. Ze schijten in andermans tuinen enzo. Maar ik kan moeilijk mijn moeder verplichten haar katten binnen te houden of een catproof tuin te maken.

Ik laat mijn hond toch ook niet zomaar los lopen. En gezellig bij de buurvrouw in de tuin laten poepen. Nee hoor die gaat netjes aan touw en in de bossen mag hij los.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:01

Friendly: dat kan je een hond ook niet aan leren, daarvoor hebben ze afsluitingen uit gevonden.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:04

Ayasha: een hond luisterd over het algemeen nog als je m terugroept.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:07

friendly schreef:

Als ie echt vertrekt omdat ie een konijn ziet of whatever? Vergeet het maar. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:10

Ayasha schreef:
friendly schreef:

Als ie echt vertrekt omdat ie een konijn ziet of whatever? Vergeet het maar. ;)

Dan is je hond niet goed opgevoed. Hier een jonge labrador. Maar die laat wild gewoon met rust.

Laat je het hek over. Dan blijft hij als nog achter het hek. Waar hij met gemak overheen kan springen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:12

Het hele gezeur of ze wel of niet los mogen lopen is niet van toepassing. Als je een dier aanrijd heb je in mijn ogen de plicht (mits het kan uiteraard) om het dier aan de kant te leggen of hulp te bieden als dat nog kan. Of het nu een kat eend of fazant of pony is .. doe je plicht. Ten eerste weet je dan zeker dat het dier niet hoeft te lijden (je moet hem helpen als het een uitzichtloze situatie is in mijn ogen en anders de da waarschuwen of iets) Als je een dier achterloos op of naast de weg laat liggen ben je in mijn ogen geen dieren liefhebber en hoop ik dat het nooit met 1 van jou gebeurt. Kat hond kanarie paard koe, maakt allemaal geen flikker uit. Controleer en probeer het voor de eigenaren en het diertje wat makkelijker te maken als het kan. Niks is zo erg om in onwetendheid te leven als je dier weg is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:15

MIJN hond gaat niet eens achter hazen aan maar de gemiddelde beagle is ene beetje anders. ;) Alsnog zal mijn hond langs een straat niet loslopen. Ik vind het niet zo nodig om haar gehoorzaamheid te bevestigen met het risico dat ze schrikt en alsnog een ongeluk veroorzaakt door de weg op te rennen. Wil wel eens zien of die lab nog mooi achter het hekkie blijft als jij de hele dag weg bent met het poortje open. :)

However; voel ik me nog steeds niet geroepen om een ander zijn falen op te ruimen als ik de mogelijkheid niet heb om te stoppen. Als ik die mogelijkheid wel heb gooi ik alles dicht en kijk ik om eventueel uit te wijken maar goed, die optie ís er nu eenmaal niet altijd. :) Ik zal nooit doelgericht over een kat heen rijden. Maar neen, ik ga ze ook niet opruimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:18

Ayasha schreef:
MIJN hond gaat niet eens achter hazen aan maar de gemiddelde beagle is ene beetje anders. ;) Alsnog zal mijn hond langs een straat niet loslopen. Ik vind het niet zo nodig om haar gehoorzaamheid te bevestigen met het risico dat ze schrikt en alsnog een ongeluk veroorzaakt door de weg op te rennen. Wil wel eens zien of die lab nog mooi achter het hekkie blijft als jij de hele dag weg bent met het poortje open. :)

However; voel ik me nog steeds niet geroepen om een ander zijn falen op te ruimen als ik de mogelijkheid niet heb om te stoppen. Als ik die mogelijkheid wel heb gooi ik alles dicht en kijk ik om eventueel uit te wijken maar goed, die optie ís er nu eenmaal niet altijd. :) Ik zal nooit doelgericht over een kat heen rijden. Maar neen, ik ga ze ook niet opruimen.

Ja hoor. Laten regelmatig het hekje open. Blijft er netjes achter. Kwestie van oefenen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:38

Ayasha wil je nou eens ophouden. Het is GEEN falen dat de katteneigenaars een kat hebben en deze zijn ding laten doen. Dat ie dan onverhoopt onder een auto terecht kan komen is heel vervelend maar het is NIET moeilijk te remmen als de mogelijkheid daartoe is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:40

En ik heb al gezegd dat ik dat ook doe. Maar ik vind het wel degelijk een falen van de eigenaar en wat jij daar verder van vindt daar koop ik niks voor.. Ik zou mezelf niet vergeven als mijn hond onder de auto kwam omdat ze los geraakt was of mijn paard of whatever... Maar katteneigenaren kunnen dat blijkbaar wel. :)
Nog vreemder vind ik dan dat ze een ander durven aanspreken op diens dierenliefde als die weigert het dier van straat te schrapen... :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-03-14 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:43

Dat maak jij ervan. Maar het is geen falen. Het is omgaan met een verkeerde keuze. En je mag best oa mijn naam noemen, want ik vind het inderdaad belachelijk dat als je remt wanneer dat kan je dan niet het dier langs de kant van de weg wil leggen en indien mogelijk de eigenaar bellen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:44

Ik zeg het ook niet als een feit, ik zeg het als een mening, (zie ook het veelvuldig gebruik van "ik vind".)
Jij maakt er dan weer wel een feit van dat het niet zo zou zijn maar goed. Dat moet je zelf weten. Ik blijf bij mijn mening want ik kan die van jou simpelweg niet begrijpen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:44

friendly schreef:
Ayasha wil je nou eens ophouden. Het is GEEN falen dat de katteneigenaars een kat hebben en deze zijn ding laten doen. Dat ie dan onverhoopt onder een auto terecht kan komen is heel vervelend maar het is NIET moeilijk te remmen als de mogelijkheid daartoe is.

Dus ik moet mijn kat maar loslaten omdat het een behoefte is van een kat? Terwijl ik dan zeker weet dat ik het beestje ooit plat terug vind. Ja echte dierenliefde :j En de buren die telkens hun tuin onder de katten stront hebben zitten. Ze zullen mij vast lief vinden dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:47

friendly schreef:
Dat maak jij ervan. Maar het is geen falen. Het is omgaan met een verkeerde keuze. En je mag best oa mijn naam noemen, want ik vind het inderdaad belachelijk dat als je remt wanneer dat kan je dan niet het dier langs de kant van de weg wil leggen en indien mogelijk de eigenaar bellen.

Sorry maar ik zal als ik ooit een dier aanrijd, zal ik hem niet aan de kant leggen. Wel kijken als het dier dood is of niet. Maar ik raak gewoon geen dode dieren aan. Zelfs mijn voeder ratten pak ik nog met handschoenen aan. Ik vind dode beesten gewoon goor.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:47

Ja. Je houdt toch van je dier? Dan moet ie kunnen doen waar hij voor bedoeld is. Als hij daarmee een verkeerde keuze maakt is het heel verdrietig maar kun jij er verder niks aan doen. En ayasha, je hoeft mij niet te begrijpen, ik begrijp jou ook niet. En wil dat niet eens. Je lijkt het ok te vinden als iemand (in jouw geval wellicht een hond) je dier aanrijdt deze maar op de weg laat liggen zodat er nog 100 auto's overheen kunnen rijden en jij heel lang jezelf afvraagt of je dier nog thuiskomt. Dan heb ik persoonlijk liever dat ik gebeld word dat Pietje niet meer komt.

Love western: met handschoenen oid uiteraard ;) Met blote handen zou ik het ook niet doen hoor.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:49

Mijn schoonouders hebben al 30 jaar katten en moeten er niet aan denken ze binnen te houden.... Lopen dus ook altijd buiten. En gaan altijd dood door ouderdom of andere kwalen. Dus dat zo'n beestje altijd onder een auto terecht komt is een krom argument.
De tuin is ook geen optie, er moet dan heeeeel veel aan de schutting gaan gebeuren voordat die kat er niet overheen onderdoor tussendoor kan klimmen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:51

Ayasha: ik wil eigenlijk nog 1 ding opmerken. Ik heb respect voor jouw mening, ondanks dat ik m niet begrijp en mijn mening anders is. Daarom wil ik het dan ook graag eens zijn dat wij het oneens zijn. Is ook helemaal niet erg.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:52

friendly schreef:
Ja. Je houdt toch van je dier? Dan moet ie kunnen doen waar hij voor bedoeld is.

Oeij.. Dat is een lastige. Mijn herdershondjes zijn bedoelt om vee te houden. Betekend dat bij deze dan dat ik ze bij een boer in de wei mag laten gaan omdat ze vee willen houden (= naar mij brengen?) En moet ik voor mn retriever dan maar fazanten dood maken, in het bos gooien en de hond ze laten apporteren? Waar ligt die grens? Volgens mij hebben alleen katten dat zogenaamde recht.

Ik had er laatst bijna 1 onder de auto. Ik ben me kapot geschrokken. 80 km weg en zo'n kat die ineens oversteekt. Je hoort je beesten gewoon bij je te houden. Geldt voor iedereen en voor alle dieren :) Buiten lopen, helemaal prima, maar dan op eigen terrein :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:54

friendly schreef:
Ja. Je houdt toch van je dier? Dan moet ie kunnen doen waar hij voor bedoeld is. Als hij daarmee een verkeerde keuze maakt is het heel verdrietig maar kun jij er verder niks aan doen. En ayasha, je hoeft mij niet te begrijpen, ik begrijp jou ook niet. En wil dat niet eens. Je lijkt het ok te vinden als iemand (in jouw geval wellicht een hond) je dier aanrijdt deze maar op de weg laat liggen zodat er nog 100 auto's overheen kunnen rijden en jij heel lang jezelf afvraagt of je dier nog thuiskomt. Dan heb ik persoonlijk liever dat ik gebeld word dat Pietje niet meer komt.

Love western: met handschoenen oid uiteraard ;) Met blote handen zou ik het ook niet doen hoor.

Misschien is het dan idd een optie om een paar handschoenen in de kofferbak te gooien. Maar ik ben echt panisch voor dode dieren. Ook eigen dieren raak ik nauwelijks meer aan nadat ze zijn overleden. Hooguit nog een aai. Maar optillen zeker niet.
En als ik mijn slang voer, dan ben ik gewoon de hele avond misselijk doordat ik een dode rat heb aangeraakt met handschoenen.

En ik hou zeker van mijn dier. Daarom laat ik mijn kat niet los lopen, omdat ik zeker weet dat hij eindigt als een platte kat. Voorkom ik eventuele pijn/leed mee. Maar van zomer word de tuin catproof gemaakt. Dus kan hij gewoon veilig buitenkomen.

En als mijn hond ontsnapt, dan zal ik opzoek gaan. En als ze willen weten dat de hond van mij is, dan zal er eerst een dierenambulance moeten komen. Want alleen zo kunnen ze er achter komen dat het mijn hond is.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:59

Als je het niet durft dan moet je het ook vooral niet doen hoor. Dan zou ik alleen kijken of het dier nog leeft en dierenambulance bellen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:12

friendly schreef:
Ayasha: ik wil eigenlijk nog 1 ding opmerken. Ik heb respect voor jouw mening, ondanks dat ik m niet begrijp en mijn mening anders is. Daarom wil ik het dan ook graag eens zijn dat wij het oneens zijn. Is ook helemaal niet erg.

Geen probleem hoor. Ik 'wil' jouw mening nl ook niet begrijpen in de zin van me er in kunnen vinden dus er uit komen we toch niet maar ik hoop wel dat je snapt dat ik het nogal wat vind om mij dan geen dierenvriend te noemen. :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:36

Ja dat klopt, dat ging ook wel een beetje ver inderdaad. Mijn excuses daarvoor. Nou dan zijn wij het in ieder geval érgens wel over eens. Dat wij het niet dezelfde mening hebben.