Spannende week.. bevalling van ons geitje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xkimmx

Re: Spannende week.. bevalling van ons geitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 09:59

Ja toen dit geitje geboren werd lag ze ook opeens buiten op de grond, moeders toen naar binnen gehaald en daar heeft ze de andere 2 uitgepoept, was ook een drieling! Heb je misschien het filmpje voor me ? :D Dankjewel!

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:19

Ik zal vanavond het filmpje wel even op youtube zetten en de link hier plaatsen kan iedereen die het wil zien het bekijken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:01

Alfi, wat een mooie geit is dat en schattig die lammetjes! Gefeliciteerd!

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:33

Zoals beloofd hier het filmpje van de bevalling van onze geit Pinkeltje, op het filmpje worden de eerste 2 geitjes geboren, na een half uurtje kwam nummer 3 maar dat staat niet op dit filmpje.
Veel kijk plezier.

http://youtu.be/Wf7eRsJIG8o

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:41

*Komt onder de mee-lees-steen vandaan*
Mijn vriend en ik zijn dol op geitjes, we willen ze zeker als we groter gaan wonen ooit!

Succes nog even, hopelijk kan je de geboorte mee kijken, en krijg je snel weer wat rust en een goede lunch haha!

*Kruipt weer terug*

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:47

Alfi2010 schreef:
Zoals beloofd hier het filmpje van de bevalling van onze geit Pinkeltje, op het filmpje worden de eerste 2 geitjes geboren, na een half uurtje kwam nummer 3 maar dat staat niet op dit filmpje.
Veel kijk plezier.

Mag ik vragen waarom jullie niet geholpen hebben? (Geit doet het prima, maar zeker de eerste had ik toch liever even geholpen met de achter pootjes en voor de geit gelegd ipv erachter laten liggen.)
Geen verwijt oid hoor, gewoon interesse :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:51

Alfi2010 schreef:
Veel kijk plezier.

Ach gos! Wat schattig! En wat een lieve mama :)

TS je hebt ons wel nieuwsgierig genoeg gemaakt hoor, laat ze nu maar komen! *\o/*

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 09:10

Alfi2010 schreef:
Veel kijk plezier.

Bedankt! Interessant om het zo van dichtbij te zien. :) Wat gek dat de eerste 2 zo dicht achter elkaar komen en de derde pas na een half uur!

Ik zit ook altijd te denken, hoe bepalen ze wie eerst gaat. :+ Ze liggen niet allemaal achter elkaar maar zal de natuur wel goed bedacht hebben. :P

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:13

Nog niks? Pff je moet wel kapot zijn nu! Elke nacht om de 2 uur je bed uit! Zou t niet eens 1 nacht trekken :')

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 09:20

Nee nog niks btw :n Word het inderdaad ook wel zat, gelukkig val ik redelijk snel in slaap. Maar al ben ik lang buiten geweest duurt het soms nog wel even.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:03

Troost je.....ik ben ook elke nacht om de 2 a 3 uur mijn bedje uit. Eerst even kijken of bij de geiten en schapen alles rustig is en dan ons kleine flessegeitje Jantje de fles geven en van de drieling van het filmpje voeren we er ook 1 bij.
En dat waken al vanaf maandag en ook overdag gewoon aan het werk. Heb het wel zo kunnen regelen dat ik in de avond om 20.00u ga slapen, mijn vriend geeft dan in de avond nog de fles en kijkt regelmatig. Hij gaat dan om 0.00 u slapen en ik ga er dan rond 2.00u en 5.00u weer uit. Zo kom ik in ieder geval wel aan mijn slaapuren want anders is het inderdaad niet vol te houden (en af en toe in de namiddag even wegdoezelen op de bank :-) Het is even doorbijten maar als je dat kleine spul straks in het land ziet rondrennen ben je alles zo weer vergeten. Succes!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 10:11

Jeetje dat is ook niet niks, ook al krijg je genoeg slaap, heel ander ritme zo! Hoezo voeren jullie eén van de drieling bij? Inderdaad, ik kan niet wachten tot ik ze weer rond zie springen, dan weet ik waar ik het allemaal voor gedaan heb :D

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:35

De kleine komt vast snel :D

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 10:37

Dat dachten wij en de dierenarts vorige week maandag ook :D En iemand hier in het topic dacht toen ook dat het binnen 24 uur kwam. Niet dus :+ Ik ben gestopt met hopen en vermoeden, zie vanzelf wel wanneer het komt. :P

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:42

Vaak komt het als je het niet verwacht.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:14

xkimmx schreef:
Jeetje dat is ook niet niks, ook al krijg je genoeg slaap, heel ander ritme zo! Hoezo voeren jullie eén van de drieling bij? Inderdaad, ik kan niet wachten tot ik ze weer rond zie springen, dan weet ik waar ik het allemaal voor gedaan heb :D

De lammetjes schreeuwden de hele dag: voor ons is dat een teken dat ze niet genoeg melk krijgen. Aangezien we al een lammetje aan de fles hebben ook bij de drieling maar even geprobeerd of er 1 honger had, er was er maar 1 die de fles wilde leegdrinken, sinds we diegene steeds melk uit de fles bijgeven (om de 3uur) zijn ze allemaal stil. Blijkbaar heeft mama (nog) niet genoeg melk om ze alle drie te voeden.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 11:16

Oh dan is het fijn dat jullie deze oplossing kunnen bieden! Wat voor melk is dat? Ik neem aan speciale melk? Kon je aan de buik wel zien dat er veel in zaten? Of hadden jullie er geen 3 verwacht?

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:22

Lammerenmelk: koop je in zakken van 20kg poeder, aanmaken met water in de juiste verhouding, we maken meestal een liter aan en bewaren dat in de koelkast, en dan even opwarmen in de magnetron voor gebruik. Aangezien de geitjes maar heel klein zijn (dwerggeiten) gebruiken we niet de standaard flessen met spenen voor lammeren, maar een baby flesje met 3 standen speen. Dagelijks even uitkoken en goed schoonmaken na gebruik.
We zorgen wel altijd dat ze eerste een paar keer melk van de moedergeit (de biest) hebben gehad ivm de afweerstoffen die daarin zitten. Heeft de moeder echt geen melk dan geven we koebiest (hebben geen koeien maar de buurman wel en in januari vragen we hem altijd wat biest te bewaren wat we dan invriezen), evt kun je bij de dierenarts of boerenwinkel ook biest in poedervorm kopen.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 11:42

Alfi2010 schreef:
Lammerenmelk: koop je in zakken van 20kg poeder, aanmaken met water in de juiste verhouding, we maken meestal een liter aan en bewaren dat in de koelkast, en dan even opwarmen in de magnetron voor gebruik. Aangezien de geitjes maar heel klein zijn (dwerggeiten) gebruiken we niet de standaard flessen met spenen voor lammeren, maar een baby flesje met 3 standen speen. Dagelijks even uitkoken en goed schoonmaken na gebruik.
We zorgen wel altijd dat ze eerste een paar keer melk van de moedergeit (de biest) hebben gehad ivm de afweerstoffen die daarin zitten. Heeft de moeder echt geen melk dan geven we koebiest (hebben geen koeien maar de buurman wel en in januari vragen we hem altijd wat biest te bewaren wat we dan invriezen), evt kun je bij de dierenarts of boerenwinkel ook biest in poedervorm kopen.

Oke bedankt voor de uitleg! Mocht moeders straks ook te weinig melk hebben weet ik wat ik moet doen! En even gekopieerd uit mijn vorige bericht, denk dat je het vergeten was of over heen gelezen hebt:
Kon je aan de buik wel zien dat er veel in zaten? Of hadden jullie er geen 3 verwacht?

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:49

We hadden er wel drie verwacht, afgelopen twee jaar had ze er ook 3 en ze was net zo dik als voorgaande jaren en duidelijk dikker dan de andere geiten (die er dan maar 1 of twee hebben). Ik was ook een beetje verbaasd ten er 2 waren en het even stil bleef, gelukkig kwam na een half uurtje nummer 3 alsnog.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:00

Tsjee, ik had niet verwacht dat het zo lang nog zou duren. Wanneer is ze eigenlijk uitgerekend?

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:33

Nog niks ts, ben wel heeeeel benieuwd

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:50

Hevonen schreef:
Tsjee, ik had niet verwacht dat het zo lang nog zou duren. Wanneer is ze eigenlijk uitgerekend?

Dat weet ts niet, onduidelijk wanneer ze gedekt is.

Echte verrassing dus.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 11:58

Ja dat hadden wij ook niet verwacht. Weten inderdaad niet wanneer ze uitgerekend is dat is het moeilijke! Ze houdt niet alleen ons maar ook vele bokkers in spanning:D

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:04

Zeg dat wel ts