slipketting (hond) zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:46

essiesilly schreef:
Nee paarden leer je net als honden bij je te blijven. Ik zei al los! Hoe meer je loopt te rukken en plukken in t begin hoe minder ze gaan luisteren. Ik heb geen druk op de halsters tot ze luisteren. Moet je nl bij de meeste veulens niet proberen want die liggen meteen op de rug. Net als de eerste keer bit in. Neem je veel druk tot ze naar voren lopen heb je grote kans dat ze op de rug liggen. Dus nee.. Met druk werken is niet mijn manier..

Ik leer het middels druk en niet los, gewoon met het halster en aan de lijn. Ik wil dat ze leren wijken voor druk. Los heb ik niets aan. Ik wil dat ze weten, druk is luisteren. Wat denk je dat je met een bit doet, ook wijken voor druk.
Druk geven is niet gelijk rukken en plukken, jammer dat dat in jouw beleving zo is. Of het is los of het is rukken en plukken, jammer.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:59

Nee het is los of vast zoals jij bedoeld.
Rukken en plukken zie ik veel te veel gebeuren
Dus als een paard moet nageven hou jij ook net zo lang vast tot hij nageeft? ( dat is bij jou blijkbaar wijken voor druk)
Los leren heb je heel veel aan. Als ze achter in de bak lopen en ik klop op m'n been staan ze naast me in welke gang ze dan ook zijn.. Zijn perfect opgevoed

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:11

Tessa_93 schreef:
Als je een normale halsband goed ''strak'' vastmaakt kan ie niet afgaan hoor :j

Rottweiler van mijn oom is een enorm lief beest, mijn zusjes kunnen er paardje op rijden bij wijze van maar ook ongelooflijk sterk! Mijn oom is echt geen klein iel mannetje maar zonder slipketting trekt die hem om. Een keer een correctie en het is klaar, een leren halsband heeft hij zelf al een keer kapot getrokken. En nee, heeft niets met opvoeding te maken want als hij los loopt luistert hij prima maar als hij een andere hond ziet wilt hij spelen en er naar toe. Dat mag meestal ook maar niet als de andere hond aan de riem zit, dan houd mijn oom hem weg maar dat kon niet zonder de slipketting. Tuigje heeft hij ook maar die vind ik nog onvriendelijker.

Anoniem

Re: slipketting (hond) zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:04

De jachtlijn die ik gebruik is 10 mm en heb de stop zo ingesteld dat als lijn strak staat er 1 vinger bij tussen past. Dus niks geen wurg effect

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:33

manumol schreef:
je kan hem op twee manieren om doen.....

De goede manier is zo, dat als de hond netjes naast je loopt (altijd links of altijd rechts ivm de "lus" ) dat de "lus" om zijn nek losser gaat. Dus voelt hij geen druk om zijn hals/nek. zo gauw hij gaat trekken zal de "lus" zich om de hals/nek sluiten en druk geven...... bedoeling is dat zo gauw de hond dus netjes naast je loopt de "lus" losser wordt en er geen druk is, Dus beloning voor het goede gedrag.

En elke keer bij die druk ontstaat er dus schade aan de hond die je aan de buitenkant ziet. Dus geen goede manier. De enige goede manier is hem zo te bevestigen dat die niet op slip staat, dus uiteinde ring vastmaken aan een schakel met de riem. Zodat de halsband niks doet en een nagenoeg normale halsband is.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:37

Wij hebben een boxer gehad. Enorm lief beest, luisterde altijd maar in een halsband ging ze echt hangen. Daarom hebben we bij haar altijd een slipketting gebruikt. Nooit echt hard gebruikt zeemaat, maar ze liep netter aan de slipketting. Nu hebben we een cane corso kalf, die in de puberteit is en nog wel eens weg wil sprinten en dan lekker je arm uit de kom rukt, daar gebruiken we een halve slipketting voor.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:43

Ik zie hier regelmatig honden lopen met een slipketting. En persoonlijk vind ik het altijd wel stoer staan. Het is ook maar net hoe je ermee omgaat. Ik ben er niet op tegen en ik vind het ook geen dierenmishandeling. Ze doen honden echt niet zomaar een slipketting om. Vrienden van mijn ouders hebben een Benner Senne en die heeft sinds kort een slipketting omdat hij zijn halsband elke keer aftrok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:46

Maar volgens mij moet een gewone halsband ook schade geven, bij honden die continue trekken en zowat geen lucht krijgen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:55

love_western schreef:
Maar volgens mij moet een gewone halsband ook schade geven, bij honden die continue trekken en zowat geen lucht krijgen.

Ik hoop dat je je kan voorstellen dat een ketting heel wat meer schade kan berokkenen dan leer of nylon?

Bij mij gaat de voorkeur voor een correctiemiddel dan ook uit naar een sliplijn, en geen ketting. Werkt ook nog eens sneller ook en met een betere release omdat het gewoon glad en rond is.

Vind wel dat iedere hond opgevoeg moet worden met een normale halsband of tuig, moet gewoon kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:18

Air schreef:
love_western schreef:

Ik hoop dat je je kan voorstellen dat een ketting heel wat meer schade kan berokkenen dan leer of nylon?

Bij mij gaat de voorkeur voor een correctiemiddel dan ook uit naar een sliplijn, en geen ketting. Werkt ook nog eens sneller ook en met een betere release omdat het gewoon glad en rond is.

Vind wel dat iedere hond opgevoeg moet worden met een normale halsband of tuig, moet gewoon kunnen.

Tuurlijk ben ook niet dom. Kan mij alleen niet voorstellen dat een gewone band ook geen schade kan aanrichten. Zie genoeg honden die zo hard trekken dat ze telkens nauwelijks lucht krijgen.

Maar dit is een discussie waar toch geen einde aan komt. Net zoals bij de discussies bit versus bitloos.

Hier loop ik dus meestal met jachtlijn maar die kan niet slippen, aangezien dat tegen word gehouden door de stop. En het kan ook niet te los hangen door het rubbertje. Maar die van mij heeft ook gewoon leren riem en halsband. Maar jachtlijn vind ik 10 x makkelijker met uitlaten. Aangezien hij zelf zijn kop er weer door steekt als hij weer aangelijnd word.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:40

Neej schreef:
Ik vind een slipketting vanwege het trekken eigenlijk nooit diervriendelijk. Hond trekt en wurgt zichzelf. Niet mijn manier van diervriendelijk in ieder geval. Een hond leren netjes naast je te lopen kan op veel meer manieren dan met een slipketting :)

Ja, maar soms gaat dat gewoon niet.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:47

Chroosje schreef:
Eoweyn_x schreef:
Ik las in een van de eerste posts dat je je hond dan maar correct moet opvoeden... Dus alle herplaatsers moeten maar afgemaakt worden? Zij hebben immers vaak niet de correcte opvoeding gehad, maar nee, een slipketting mag niet.
Mijn moeders DH is erg onzeker, doordat hij heeft gezworven en toen hij eenmaal een thuis had, werd ie daar vaak aangevallen door de rottweiler des huizes. En deze DH is niet het type die wat terug doet, nee, hij laat zich bijten.
Deze herder is bij mijn moeder gekomen die hem eerst ook met een normale halsband had. Daarmee was ie niet te houden, want zodra hij een andere hond ziet, gaat ie enorm tekeer en trekt hij flink. Zij is daarna overgestapt op een slipketting. Hierop doet hij het prima. De lijn hangt 9 van de 10 keer los, waardoor zijn nek dus ook vrijheid heeft. Ik snap niet wat hier zielig aan is. Alleen als hij een andere hond ziet, en hij tekeer gaat, krijgt hij een correctie, wat enigszins helpt. Hij stopt met blaffen en trekken.
Dit is puur zijn onzekerheid. Verschillende dingen zijn toegepast, maar het is nu eenmaal zijn manier, en hij doet niemand kwaad. Hij zal niet aanvallen. Gewoon puur een grote mond. Als hij losloopt en hij rent op een andere hond af, stopt ie 5 meter van te voren en gaat hij staan kwispelen. Als hij losloopt is een simpel stemcommando genoeg om hem naast je te laten lopen. Tot hij een andere hond ziet, maar alsnog, hij doet niets.
Een snuitbandje o.i.d. wurmt hij zich uit. Ken overigens meerdere honden die ontsnappen uit snuitbandjes, gewone halsbanden en die dingen.

Dus nee, ik vind dat het niet altijd met opvoeding te maken heeft. Een pup kun jij opvoeden zoals je wilt, en met bepaalde regels, maar een herplaatser niet. Als jij daarvoor dus een slipketting gebruikt (die ik vaak veel zachtaardiger vind, omdat de ketting losjes hangt en een halsband niet), zie ik daar het probleem niet van hoor.

Klopt, dit probleem hebben wij ook, alleen hebben wij de hond wel vanaf pups af aan. Hij is vroeger aangevallen door 3 honden tegelijk. Dat heeft niks met de opvoeding die wij hem hebben gegeven te maken hoor. Voordat hij was aangevallen was hij een vreselijk lief beest, ook tegen honden. Maar omdat hij is aangevallen, is hij nu bang geworden, en elke keer als we een hond tegen komen, schiet hij al in de verdediging.

{EDIT} ik bedoel dan; zie dat er maar eens uit te krijgen

Dit is ook ongeveer onze situatie. We hebben van alles geprobeerd. Nu toch maar leren halsband aan een longeer lijn. Werkt beste

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:04

Wij hebben ook 3 honden alle 3 een slipketting
Gewoon omdat die los hangt en dus vrijheid in de nek geeft
Maar ook omdat als ik met 3 honden loop en een van die honden wilt naar iets toe gaan ik hem gelijk snel kan corrigeren voordat ik verschillende kanten opgetrokken wordt door drie honden van 40,45 en 65kg want dat kan je met een gewone riem niet zo snel doen.
Nu gebeurd dat maar zelden dat ik ze hoef te corrigeren maar toch wil ik niet het risico lopen dat een van die honden net wel ergens heen wilt rennen dan kan ik ze niet alle 3 houden
En voor er ongelukken gebeuren hou ik ze toch graag bij me

En voordat ik reacties krijg van dan ga je niet met drie honden tegelijk lopen. Maar ik loop alleen met me honden als ik van me auto naar het bos, duin of strand loop. Voor de rest lopen ze de hele tijd op ons erf en in het bos, duin of strand lopen ze los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:12

slipketting veroorzaakt nekhernia bij ondeskundig gebruik

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:02

Anoniem schreef:

Een te smalle halsband kan ook een nekhernia veroorzaken...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:06

Mona2008 schreef:
Anoniem schreef:

Een te smalle halsband kan ook een nekhernia veroorzaken...

En dus is een slipketting okay? Interessante logica...

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:07

kuggur, jou logica is ook niet helemaal dan. Het kan allebei een nekhernia veroorzaken dus waarom dan wel een halsband?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:12

Liever een goed gebruikte slip (in mijn ogen bij een goede (her)opleiding eventueel maar even nodig als het moet) dan gentle leaders, anti (m.i. eerder bevorderende-) trektuigen en dat soort dingen.
Maar alles valt of staat bij hoe je het gebruikt en daar is veel onkunde in, misschien juist wel omdat er op de meeste hondenscholen een verbod op is.... Ze kunnen beter uitleggen hoe het wel werkt.
Maar goed, ik ben ook niet van het pappen en nathouden met opvoeden, ik leer alles zoveel mogelijk positief, maar er zijn grenzen en bij het heropvoeden kan zo'n ding erg handig zijn.
Tenzij je het natuurlijk niet erg vindt om als een pion achter je hond voortgetrokken te worden :-)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:12

naomi_g1998 schreef:
kuggur, jou logica is ook niet helemaal dan. Het kan allebei een nekhernia veroorzaken dus waarom dan wel een halsband?

Mijn logica is "ook niet helemaal dan"....? Rare zin, maar goed.

Je zegt het zelf al, een "te dunne" halsband kan hernia´s veroorzaken. Dus..?
Juist, je gebruikt een brede. Lijkt me niet al te moeilijk.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:13

onze hond loopt ook met een slipketting.
Hij loopt alleen niet aan de lijn, hij loopt altijd los over het erf.
Vroeger hadden we het wel voor het wandelen, omdat hij zo sterk was.
Nu heeft hij alleen ketting om voor de mooi en om hem af en toe even bij je te houden..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:13

corine1981 schreef:
Tenzij je het natuurlijk niet erg vindt om als een pion achter je hond voortgetrokken te worden :-)

Komt de valse dichotomie weer eens voorbij.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:14

Kuggur schreef:
naomi_g1998 schreef:

Mijn logica is "ook niet helemaal dan"....? Rare zin, maar goed.

Je zegt het zelf al, een "te dunne" halsband kan hernia´s veroorzaken. Dus..?
Juist, je gebruikt een brede. Lijkt me niet al te moeilijk.

Ik was een woord vergeten.

Ik zei het niet, maar zo kan je van alles verzinnen. ''Een bepaald bot kan splinters in de mond veroorzaken.'' ''Een hond die valt kan een gebroken been krijgen.'' etc. Hele makkelijke oplossingen voor allemaal maar als een hond zo sterk als ik weet niet wat is werkt een slipketting gewoon meestal goed zonder dat je hond de keel word dicht gesneden en jou arm uit de kom is. Slipketting moet je gewoon goed gebruiken, dan is er niks aan de hand.

En ja, verschillende tuigjes hebben wij geprobeerd en bij elk tuigje, in totaal 7, toen waren we er wel klaar mee, waren de oksels helemaal kapot.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 30-12-13 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:16

Silence schreef:
Ik vind een slipketting echt niet kunnen.
Waarom niet investeren in het aanleren van correct gedrag?
Tuigje om zodat de nek ontlast wordt en goede begeleiding zoeken.
Heb je veel meer aan dan aan zo'n onding ;)

_/-\o_
Amen.

Als mensen hun kleuters op zouden leren met slipkettingen staan mensen wel op hun achterpoten, maar honden... Hoe gruwelijker hoe beter.
Lekker à la Cesar Millan, double chokers, wurgen tot er hersenschade is en elektrische halsbanden. FEEST!

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:20

[i][/i]Ik heb ook een sliptouw het is geen ketting maar in de vorm van een touw. Ik gebruik hem voor de jack russel omdat hij nog weleens iets te enthousiast kan worden dan gaat hij trekken en in de halsband hangen wanneer hij een normale halsband omheeft. Als hij iets te enthousiast wordt en hij reageert niet op mijn stem dan geef ik een kort zacht rukje en hij luistert weer en blijft dicht bij mij.

Dus ik vind het niet zielig. zolang je weet hoe je er mee om moet gaan. de hond leert dat hij moet luisteren met een snelle korte correctie. Wat we belangrijk is dat er een stop zit op de ketting / touw zodat hij niet te dicht kan slippen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:22

Nee, zo'n anti tuig werkt lekker.
Kijk na een poosje de oksels maar eens na. Is ook een systeem wat werkt dmv pijnprikkels die ongewenst gedrag moeten voorkomen. Bij een harige hond gaan ze vaak ook niet goed los hangen....
Maar goed, dat is geen gebroken nek.

Ik vind een slipketting bij verkeerd gebruik ook zielig en schadelijk, maar de rest is ook echt niet allemaal in het straatje positief te scharen.

Ik zag laatst iemand met zijn hond op 3 poten en het arme dier had een halty om, wanneer je de werking van zo'n ding snapt kan ik niet anders dan zoiets zielig vinden!