Hond gromt als hij bot krijgt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:19

Johanna59 schreef:
Duhelo schreef:
van mij mag een hond nooit bijten naar mi, dat wordt altijd afgestraft.
échter, de hond mag wél waarschuwen, en dan is het aan mij om niet te ver te gaan zodat de hond niet hoéft te bijten :)*

Zie mijn eerdere post, in het filmpje ligt de hond zijn gedrag volledig aan de geleider, die toont geen duidelijke acties, hond wordt onzeker, hond zal uiteindelijk misschien wel bijten.
Hier moest er al véél vlugger een stap teruggedaan zijn, en moet er gewerkt worden aan vertrouwen, dingen afgeven in ruil voor iets lekkers, etc...

Mijn hond moet wel altijd iets afgeven wanneer ik het vraag, maar de manier waarop je een dergelijke actie aanleert doet alles ...

Dus een hond mag jou waarschuwen?
Dan staat hij dus boven jou.

Wij hebben vijf honden in huis. Ze moesten het niet wagen om ook maar een grom naar ons te laten horen. Ze denken er niet eens aan om dat te doen. Wij staan boven hun. Altijd. Zij moeten onderdanig aan ons zijn. En omdat ze dat weten, is alles van ons. Ook hun botten en eten. Willen wij het afpakken, dan pakken we dat. Zonder ook maar een kik van de hond. Bij ons kan het eten op de salon tafel staan. Ze komen er niet aan. Never. Ze weten hun plek.

8)7 8)7 8)7 8)7
arme hondjes

Ceriadwen

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:26

Ik kan ook niet zo heel veel met die spierballentaal

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:42

Johanna59 schreef:
We benaderen alle honden op de zelfde manier. Want ze hebben maar een baas, en dat ben ik. Als mijn dochter het doet, is zij de baas. Ze mogen nooit grommen. Ook niet naar elkaar.
Maar daarvoor moet je natuurlijk wel stevig in je schoenen staan. Wij houden van onze honden, maar we staan boven ze. Onder alle omstandigheden.

erhm...que?
eerlijk ?
ik kan helemaal niets met "er word nooit of te nimmer gegromd want anders "
hier word heel de dag gebromd en gegromd, inherent aan het ras en type dier wat we hier hebben,
je hebt natuurlijk grommen en grommen, ontblote tanden is een nono, maar eerlijk gezegd haaft ie dat maar 1 keer gedaan, toen ik zijn poot navoelde vlak voor dat we besloten naar de DA te gaan met een hond die achteraf verrekte banden in knie en hak had en dus uit pijn , ook niet bestraft en gecorrigeerd, ik ben gestopt met voelen .
maar gewoon brommen/grommen omdat je grenzen overschrijd en het dier spanning/stress/angst/ongemakkelijkheid bezorgt, liever wel, op het moment dat je hond dat niet meer durft aan te geven het goed fout kan gaan.
nu is het bij de meeste honden geen issue, die zijn vrij grenzeloos , vinden alles leuk, lief en gezellig.
beetje karakterhond is dus niet zo ,

nu word er hier trouwens ook gebromd tijdens het knuffelen , aaien, wat ie dan ook maar lekker vind, spelen, zelfs in zijn slaap word er gegromd, gebromd en geprutteld :+

als er straks een tweede bij komt, mag er ook idd onderling gegromd en gebromd worden, zolang het gewoon communiceren is , prima

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:24

geerke schreef:
Maar jullie begrijpen het veschil toch wel tussen onderling grommen of tegen de baas grommen????onderling mogen ze best grommen maar niet tegen mij.

Waarom niet?
Een hond gromt om iets aan te geven. Ongemak, stress ect ect..

Als jij je hond ergens aanraakt, waar die bv pijn heb en hij gromt, keur jij het af dus?
Of als jij je hond aait en hij is er niet van gedient, gromt om dit te laten blijken, keur je het af?

Hoe moet een hond jou dan wat duidelijk maken? Dit is hun manier van communiceren. Leer jij dit af, dan zal het eerder imo een knauw worden.. Want ze kunnen het anders niet niet duidelijk maken...

Zo zonde dat mensen dit afleren..
Laatst bijgewerkt door briitje op 09-12-13 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:26

Johanna59 schreef:
We benaderen alle honden op de zelfde manier. Want ze hebben maar een baas, en dat ben ik. Als mijn dochter het doet, is zij de baas. Ze mogen nooit grommen. Ook niet naar elkaar.
Maar daarvoor moet je natuurlijk wel stevig in je schoenen staan. Wij houden van onze honden, maar we staan boven ze. Onder alle omstandigheden.

Ik begrijp werkelijk niet waarom je zo met je honden om wilt gaan. Mijn hond is gewoon mijn maatje, waarom zou ik zo omslachtig moeten doen met dat dominantiegebeuren. Ik zie daar het nut niet van in. Een hond reageert gewoon honds, of dat nu tegen een mens is of tegen een paard of tegen een konijn. Konijnen reageren ook 'konijns' op cavia's, waar een cavia ook weer niets van begrijpt.
Voor bepaalde honden moet je sterk in je schoenen staan ja, maar dat is afhankelijk van het karakter van de hond en afhankelijk van het karakter van de eigenaar. Sommige mensen hebben blijkbaar al een bepaalde uitstraling die honden direct respecteren, bij andere mensen lopen de honden diegene gewoon omver. Ik zou nooit een hond nemen die om flinke leiding vraagt, want ik weet dat ik dat niet in mij heb, dus kies ik een hond die beter bij mij past zodat ik niet constant die regeltjes moet opvolgen en een strak regime moet gaan uitvoeren.

Ik zie mezelf niet als baas. Ik geef gewoon wat regels, daar houdt m'n hond zich aan, verder vind ik het wel prima. Ik vind het eigenlijk wel leuk als mijn hond ook inspraak heeft en eens wat anders doet dan wat er gevraagd wordt. Anders wordt het ook zo'n klein wereldje voor een hond, waar hij alleen maar gezag moet accepteren en oh wee hij een foutje maakt, dan krijgt hij op z'n donder.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:36

Johanna59 schreef:

Lijkt me dat je alleen maar spanning creëert. Honden mogen niet naar elkaar grommen bij ongenoegen van iets.. Moeten ze het altijd maar met elkaar eens zijn?

Het komt over of het over 1 of ander macht spelletje gaat. Er is maar 1 baas.. Mijn honden zijn echt me beste vriendjes en hebben heus wel wat te zeggen, als ze iets niet leuk vinden..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:37

Je kunt prima maatje zijn en de baas hoor... Ik sta geen gegrom toe,ze hebben ook nog nooit gegromt naar mij. Misschien omdat ze aanvoelen dat dat niet mag? Onderling grommen als ze een bot hebben mag,tot op zekere hoogte. Jammer dat iedereen denkt dat als hondeneigenaren geen gegrom tolereren dat de hond meteen gedrilt word en geen hond meer mag zijn.Ik ga heel normaal met mijn honden om,ze worden allemaal geknuffelt en maar heel sporadisch gecorrigeert....omdat het niet nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:42

Ik vind het ook niet oké als ze hier tegen mij grommen hoor, doe ik ze per ongeluk pijn of is het van de schrik ofzo dan reageer ik er niet op maar als ik iets van ze wil en ze hebben daar geen zin in beginnen te grommen dan accepteer ik dat niet, als er zoiets is dan is het meestal voor hun eigen bestwil dus ik wil wel dat ze dan gewoon meewerken ipv dat ze lopen te grommen.
Grommen ze omdat het pijn doet, of omdat er echt iets anders is ok, grommen ze om te laten weten dat ze het er niet mee eens zijn dan accepteer ik het niet, grommen begint het mee en ik heb er geen zin in dat er wel een snap achteraan komt.
Wat de hond op het filmpje betreft ben ik het met de rest eens dat het te verwarrend is, en de hond niet weet wat ze er mee aan moet, dat ze dat op deze manier laat weten heb je eigenlijk nog geluk mee, zijn ook honden die wel uitgehaald zouden hebben.
Tegen elkaar laat ik het alleen gaan als ze 'normaal' grommen, even duidelijk maken dat ze geen zin hebben en dan doorlopen. Anders bemoei ik me er ook mee, heb hier 1 die als hij waarschuwt en de ander niet meteen stopt nog wel eens uit wil halen en dan door gaat, en dat wil ik niet hebben.
Even waarschuwen prima maar daarna loop je gewoon door, dat doet hij nu ook zodat het niet escaleert.
Nou kan je mijn honden niet met een rottweiler vergelijken en escaleert het bij die van mij misschien sneller en ze zijn niet zo verbaal.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:42

Nou hoe jij omgaat met je honden (hoe je het nu vertelt) verscheelt het niet veel met mijn manier. Enkel dat ik er geen probleem mee heb dat ze waarschuwend grommen. Ik weet nu dat de handeling die ik doe, niet gewenst is en ergernis/stress/ongenoegen oproept.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:56

Oh dan had je mijn hond moeten hebben in het begin. Als meneer sliep en je kwam in een straal van 1 meter schrok hij altijd grom/blaffend (jawel met ontblootte tanden) wakker. Ik reageerde niet, de kat ook niet. Naar ons deed hij het dus heel snel niet meer (of schrok grommend wakker en zag dat het niet nodig was). Kat mocht ook gewoon over z'n hoofd stappen, niks aan de hand.
Mijn toenmalige vriend was daarintegen niet gediend van zijn gedrag en deed dan boos, hij kon daarnaast ook best lomp zijn. Eveneens als zijn lompe bulldog die dan ook een snauw terug gaf. Bij hun is ie er nooit bij opgehouden (wel vermindert, maar niet gestopt).

En mij zal het eigenlijk een worst wezen of mijn (of een andere hond) blaft, gromt, tanden ontbloot, in de lucht hapt of uitvalt e.d. daar kijk ik niet naar als ik iets wil corrigeren. Zo kan het best zijn dat de ene hond met z'n tanden bloot gromt en niks te horen krijgt, waar een andere hond zachtjes bromt en weggestuurd wordt.
Ik kijk naar de reden waarom de hond het doet en welke lichaamshouding erbij zit.

Claimgedrag en daarom binnensmonds grommen? Prima als het om je eten gaat, maar er wordt verder niks geclaimd.
Grommen met tanden bloot omdat je met rust gelaten wilt worden? Geen correctie, als de ander gewoon luistert is dat in 1 sec. over.
Uitvallen naar een andere hond of een mens die je pijn doet? Ook geen correctie, hooguit blokkeren (bij de DA bijv.)

Overigens kan ik gewoon het eten van mijn hond afpakken, ligt naast mij op de bank, gaat vaak als eerste de deur uit, als hij een pijnlijke wond heeft die ik moet verzorgen kijkt hij alleen een beetje zielig en als de DA een rectaal onderzoek moet doen douwt hij gewoon zijn kop tegen mij aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:03

Als die reactie voor mij is, er staat in mijn post dat ik niet reageer/corrigeer als ze het doen omdat ze pijn hebben of schrikken.
Dan is het imo ook niet echt gericht naar mij maar een reactie op pijn/schrik.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:57

hier mogen de honden ook elkaar corrigeren hoor,en dat gaat nu eenmaal met grommen en snauwen,vechten mag dan weer niet,ik hoor het als het de verkeerde kant op gaat en dan grijp ik in..

maar juist in een roedel is het wat mij betreft zelfs in hoge mate belangrijk dat ze communiceren met elkaar,hoe krijg je anders rangordes in een roedel,gaan ze dat uitknokken als jij er een keer niet bent?? ( en daarnaast vind ik het ook nog eens rete interessant om naar hondentaal te kijken en leren) .

en ja hondentaal gaat nu eenmaal gepaard met grommen en af en toe een snauw...so what,is nog geen hond minder van geworden :) ...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:00

mee eens hoor, hier ook zo :j

paarden geven elkaar toch ook een mep in de groep? moet je dat dan ook meteen corrigeren omdat ze paardentaal spreken?
vind het altijd vermoeiend van mensen dat ze alles willen regelen zoals zij willen.. laat het dier gewoon in z n waarde.. er horen regels bij elk leven, een paard moet netjes aan een halster mee lopen, voetjes geven etc. een hond heeft ook zo z n regels maar dat betekend niet dat ik als een of andere soldaat er bij loop om maar dominant over mijn honden te zijn want stel je voor als je dat niet genoeg bevestigd lopen ze eeeecht over je heen hoor ( not ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:35

kimmie261 schreef:
hier mogen de honden ook elkaar corrigeren hoor,en dat gaat nu eenmaal met grommen en snauwen,vechten mag dan weer niet,ik hoor het als het de verkeerde kant op gaat en dan grijp ik in..

maar juist in een roedel is het wat mij betreft zelfs in hoge mate belangrijk dat ze communiceren met elkaar,hoe krijg je anders rangordes in een roedel,gaan ze dat uitknokken als jij er een keer niet bent?? ( en daarnaast vind ik het ook nog eens rete interessant om naar hondentaal te kijken en leren) .

en ja hondentaal gaat nu eenmaal gepaard met grommen en af en toe een snauw...so what,is nog geen hond minder van geworden :) ...

Hier escaleert dat als ik het laat gaan met mijn kleinere reu, die heeft een kort lontje en gromt en als dat niet helpt gaat hij er vol in, dus een waarschuwingsgrom is prima maar daarna wil ik dat hij wegloopt, die optie is er ook nog, hij weet dat nu en als ik hé zeg dan is het klaar en loopt hij door.
Wat ze doen als ik er niet ben weet ik niet, dan moeten ze zichzelf idd redden maar als ik er ben wil ik het niet hebben.
Hij heeft vooral een kort lontje naar de grote honden, had dat bij de vorige herder en bij de huidige ook (al is het een stuk minder geworden) beide herders zijn zulke goedzakken dat ze niets terug deden/doen, de vorige kwam piepend naar mij toe als er wat was, ik vind het niet nodig dat er onderling zo gedaan word dus ik kap het af.
Roedelverdeling hoeft niet door vechten te ontstaan, mijn chi is als er wat is de leider en die vecht nooit, waarschuwt alleen, vanaf het begin af aan al, verder zijn ze er niet zo mee bezig, 1 van de honden zit nu in de pubertijd en die wordt opgevoed, dat vind ik prima maar ook dan word er niet gevochten, er word alleen even duidelijk gemaakt dat ze niet gediend is van zijn gedrag.
Verder is het eigenlijk een hele rustige roedel en hoef ik me er bijna nooit mee te bemoeien, lichaamstaal is vaak al genoeg voor ze.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:57

briitje schreef:
Johanna59 schreef:

Lijkt me dat je alleen maar spanning creëert. Honden mogen niet naar elkaar grommen bij ongenoegen van iets.. Moeten ze het altijd maar met elkaar eens zijn?

Het komt over of het over 1 of ander macht spelletje gaat. Er is maar 1 baas.. Mijn honden zijn echt me beste vriendjes en hebben heus wel wat te zeggen, als ze iets niet leuk vinden..

Spanning? Juist niet. Duidelijke grenzen zorgt voor rust in de roedel.
En ja, er wordt ingegrepen als ze naar elkaar zouden grommen, bijvoorbeeld om een bot. Ze mogen het ook niet van elkaar afpakken. Regels zijn regels. Zo houd je juist rust in de tent. Geen springende renende honden als er iemand komt. Geen geblaf in huis en buiten. Buiten in het bos mogen ze lekker rennen. Maar ze moeten wel terug komen als er wordt geroepen.
Het gemak van goed onder de duim hebben is juist de rust, het gemak, geen gezeur. Straffen is daardoor nooit nodig.
Wij hebben vijf honden in de huiskamer, samen met twee katten. Alles heeft zijn eigen plek. Maar niet op de bank. Een hond is een hond.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:08

Pff, echt ik zou er doodmoe van worden als ik zo met mijn honden om zou gaan, ik denk ook niet dat mijn honden dat zouden appreciëren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:13

zoals Johanna@ met haar honden omgaat komt erg in de buurt zoals het hier gaat.
Ze mogen wel blaffen als er iets is,en uiteraard rennen,en spelen.Als ze ''op hol dreigen te slaan'' grijp ik in.Omdat ik simpelweg geen zin heb in gebroken poten :D Mijn tuin stikt van de muurtjes en daar vliegen ze dan op en af.
Ze komen niet in huis,ze hebben hun eigen plek.Gelukkig heb ik een hele rustige en stabiele roedel.Waar ik weinig aan hoef te corrigeren.En nooit vechtpartijen. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:32

ik ben SUPER BLIJ dat mijn honden gerust durven te grommen en dat mogen ze ook. Ze doen het zeer zeer zelden maar dat is wat anders. Als ze willen waarschuwen dan doen ze dat maar heel erg graag!!! zelfs.

waarom? grommen is een waarschuwing en als ze niet mogen waarschuwen en ze willen wel wat doen tja dan blijft je tanden gebruiken over.......

dus grommen nooit bestraffen!!

mijn honden zijn overigens super makkelijk ondanks dat ze mogen grommen, botjes mogen beschermen, zelfs eten mogen beschermen, eerst de deur uit mogen, niet op de bank mogen maar wel overal op de vloer mogen liggen, ze mogen soms zelfs trekken aan de lijn (als ze aan de heupgordel en tuig lopen), ze mogen waken en blaffen maar wel met mate en visite mogen ze begroeten, springen mag dan weer niet.

Oftewel er zijn hier zeker regels maar geen strenge regels, er wordt zeer zelden misbruik van gemaakt (zeg nooit, nooit) en de behoefte om iets te verdedigen tegen ons (huisgenoten) of tegen elkaar hebben ze totaal niet gelukkig maar als ze dat wel hadden dan respecteren we dat. Juist daarom zijn er geen problemen en spanningen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:34

geerke schreef:
zoals Johanna@ met haar honden omgaat komt erg in de buurt zoals het hier gaat.
Ze mogen wel blaffen als er iets is,en uiteraard rennen,en spelen.Als ze ''op hol dreigen te slaan'' grijp ik in.Omdat ik simpelweg geen zin heb in gebroken poten :D Mijn tuin stikt van de muurtjes en daar vliegen ze dan op en af.
Ze komen niet in huis,ze hebben hun eigen plek.Gelukkig heb ik een hele rustige en stabiele roedel.Waar ik weinig aan hoef te corrigeren.En nooit vechtpartijen. :)

Juist Geerke!
Als je ze goed onder controle hebt, is het juist minder werk.
Ben gek op mijn honden en zij op mij. En ik heb kleine en erg grote honden. Dus controle is een must.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:36

Hier mogen ze blaffen, grommen, spelen, op de bank en hebben ze wel eigen plekken, maar wisselen ze die af. Het enige wat ze niet mogen is elkaars botje afpakken, maar dat proberen ze niet eens. Speeltjes mogen ze van elkaar afpakken, ze mogen elkaar op hun lazer geven tot een bepaalde hoogte. Als ze over de grens heen gaan grijp ik pas in, maar dat doen ze nooit.

Ik hoef amper te corrigeren(of nooit als je 'ja, klaar' niet meerekent ;) ), ze hebben nog nooit gevochten. En ik ben blij dat ik er niet strak op hoef te zitten.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:59

Ik hoef hier ook nooit te corrigeren en ze mogen grommen naar elkaar, gaan voor mij naar buiten, donderjagen door het huis en de tuin, slapen op de bank en in bed, blaffen als er iemand het erf op komt, ze mogen mij vertellen dat ze iets niet leuk vinden.

En als het een groot gekkenhuis wordt om reden x of y dan kan ik gewoon met een rustige stem zeggen Jongens, Klaar! en dan is het klaar. Als ik aan kom lopen en ik wil op de bank zitten gaan ze er gewoon vanaf om er gelijk weer bij te komen als ik zit. De oudste heeft een enorme voernijd en is altijd als eerste klaar en gaat dan op zijn krent zitten wachten tot de rest klaar is om daarna de bakken te inspecteren of er nog wat toevallig achter gebleven is. Soms is hij wat opdringeriger en bij de teven krijgt hij dan even een hele duidelijke OPROTTEN JIJ te horen, bij de andere reu hoor je dan alleen een gegrom. En de oudste is ECHT de hoogste in hondenrang. Maar hij zou nooit het eten afpakken van de kleintjes.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:17

Hmmmm, minder werk, gemak, controle...... klinkt mij allemaal een beetje eng in de oren! Mijn honden mogen alles, pakken kluiven van elkaar af zonder grommen overigens, mogen rennen in en rond huis, slapen op bed en op de bank. Elke avond knuffelsessies lekker op schoot ondanks dat mijn reu ruim 42 kilo weegt. Ik corrigeer eigenlijk nooit, en de jongste is nu 11 maanden, de oudste 7 jaar maar ik heb nooit problemen. Maar goed ik hou ook niet van rust, gemak en controle, ik heb mijn honden voor de gezelligheid en voor het prachtige eigenzinnige, arrogante, karakter wat bij de Ridgeback hoort.

Vind het vreemd dat je zelfs het rennen moet regelen, mijn honden rennen en spelen overal en Ridgeback's zijn mega snel en behendig maar ze rennen echt niet zomaar tegen een muur aan. Ik denk dat zoveel controle uitoefenen op je honden toch een soort van constante spanning voor ze is..

Toen ik mijn nest had, moet ik eerlijk bekennen dat mensen met dit soort opmerkingen bij mij niet in aanmerking kwamen voor een pup :o

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:23

zou een dagtaak hier krijgen geloof ik als ik grommen af zou moeten leren,daarnaast vind ik het pure hondentaal en dat ga ik echt niet afnemen van een hond :n

met grommen vertellen ze zoveel aan een andere hond,zou ze diep ongelukkig maken als dat niet meer mag,daarnaast heb ik 100x liever dát ze grommen als dat ze gelijk voor de knok gaan omdat grommen niet meer mag......

en oke...ik ga nu toegeven dat mijn honden én lekker op de bank liggen,én ik regelmatig dus op de grond heb gezeten of op een stoeltje omdat ze zo lekker lagen te slapen :+ ,het is zelfs zo dat 1 hond ( die oke dan,hier heilig is voor mij) graag op een bepaalde plek op de bank ligt,en mijn vriend moet van altijd van de bank af als zij daar wil liggen... O:)

slapen kan hier ook zo gaan :
Afbeelding

snachts slapen alle honden bij ons op bed,waarvan 1 meestal half over mij heen ligt...ik mis het gewoon als hij dat niet doet...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:24

Paperboy schreef:
Hmmmm, minder werk, gemak, controle...... klinkt mij allemaal een beetje eng in de oren! Mijn honden mogen alles, pakken kluiven van elkaar af zonder grommen overigens, mogen rennen in en rond huis, slapen op bed en op de bank. Elke avond knuffelsessies lekker op schoot ondanks dat mijn reu ruim 42 kilo weegt. Ik corrigeer eigenlijk nooit, en de jongste is nu 11 maanden, de oudste 7 jaar maar ik heb nooit problemen. Maar goed ik hou ook niet van rust, gemak en controle, ik heb mijn honden voor de gezelligheid en voor het prachtige eigenzinnige, arrogante, karakter wat bij de Ridgeback hoort.

Vind het vreemd dat je zelfs het rennen moet regelen, mijn honden rennen en spelen overal en Ridgeback's zijn mega snel en behendig maar ze rennen echt niet zomaar tegen een muur aan. Ik denk dat zoveel controle uitoefenen op je honden toch een soort van constante spanning voor ze is..

Toen ik mijn nest had, moet ik eerlijk bekennen dat mensen met dit soort opmerkingen bij mij niet in aanmerking kwamen voor een pup :o

*\o/* ik kom dan vast wel in aanmerking want kan me hier helemaal in vinden al ben ik geen fan van het ras in dit geval *\o/*

overigens zie als houder van een boxer ook maar eens in te staan voor rust, niet rennen, niet gek doen, niet spelen, enz. :D niet springen is hier altijd al veel werk maar als het dan gelukt is dan is dat super en de rest mogen ze gewoon. Zelfs visite onder kwijlen (scheelt weer wat visite :D :+ )

en control freak ben ik totaal niet gelukkig mijn honden ook niet hier dus ook geen border collie die dat wel heel erg kan hebben ;) ik vind het juist geweldig dat mijn honden zelf na durven en willen denken en zelf actie willen en durven ondernemen. Soms komt het niet uit en dan is een 'klaar' genoeg uiteraard gebeurd dat hier ook wel eens maar er kan veel. Kan er heel erg van genieten als ik ze zelf iets 'zie' bedenken en uitvoeren.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:26

Mooie foto Kimmie en heel herkenbaar, heerlijk knus met de hondjes in bed. Wij hebben wel sinds kort 2 eenpersoons dekbedden aangeschaft omdat de hondjes s'nacht lekker op het dekbed lagen en wij nog maar 20 cm hadden om ons toe te dekken :D .