Honden en schapen samen --> Nee dus!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 00:27

Froukje1993 schreef:
lilydj schreef:
dus misschien zelf er wat aan gaan doen en een betere omheining neerzetten? dan ben je meteen van het probleem af

En hoe had je dat in gedacht? Een hond die echt wil komt overal door/over. En er lopen al drie lagen ijzerdraad met stroom erop.. Die raak ik niet aan, want dat veroorzaakt hele mooie brandblaren. Helaas houd dat een kwade hond niet tegen.

ik heb er niet heel veel verstand van maar er is van dat schapen gaas, gaas dat groot genoeg is voor een schaap om zijn hoofd doorheen te doen en zodat ie niet vast blijft zitten, het is heel sterk en dik, en ongvereen 1,5 meter hoog dus daar komen honden niet door hoor, en desnoods dan nog schrikdraad erbij?

Edit: mn quote gaat niet goed >;)

keona

Re: Honden en schapen samen --> Nee dus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 08:30

Ik vind dat ts hier niks aan hoeft te doen als haar schapzn binnen de draad lopen. Als gewoon iedereen zijn verantwoording neemt voor zijn dieren is het opgelost.kijk maar eens hoeveel honden loslopen die niet luisteren waar ikzelf last van heb met mijn honden,triest.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 08:59

SergeantRoos schreef:
Sorry maar van sommige reacties van vorig jaar wordt ik serieus onpasselijk :n . Een hond laten afschieten omdat hij achter de schapen aan zit? Ik snap dat je op dat moment zelf verschrikkelijk schrikt, het zijn natuurlijk wel jouw dieren die daar de dood in worden gedreven.

Ja precies, wat is dan erger, hond dood of schaap dood? Het zijn toch beide dieren ? Als een hond 5 schapen de dood in jaagt ? Van mij hoeft niet die hond niet per se dood (maar wel levenslang aan de riem in de buurt van schapen), maar als je op dat moment moet kiezen tussen onschuldig schaap of aanvallende hond , tsjah!

Ik vind het heel simpel, een hond moet goed onder commando staan. Als je in een situatie komt, waarbij je daar even aan twijfelt, of dat nou een andere hond, een schaap of een haas is, dan doe je'm aan de riem. Ook al is het een losloopgebied. Want een hond die wegloopt omdat hij niet luistert dan doe je'm toch óók aan de riem? Dat doen eigenaren dan weer wél omdat ze er dan zelf last van hebben.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:21

Froukje1993 schreef:
Door het mooie weer is er overal een overschot aan gras. Daarom heeft een boer ons gevraagd de schapen bij hem in het weiland te laten lopen omdat er niet meer gemaaid kan worden.
Helaas ligt er naast dit huis een boerderij met mensen die wat ''vrijer zijn'' in het opvoeden van zowel de dieren als de kinderen. Met het pech dat hun hond via eigen erf onder/over het hek het land in kan.

Is natuurlijk af te zetten met schrikdraad. Maar voor die 3 weken dat die schapen daar lopen is het gewoon belachelijk om 3 ha land af te moeten zetten om dat na 3 weken weer op te ruimen voor een hond.
De schapen kunnen namelijk geen kant op.

Je kunt je hond toch verdorie wel op je eigen erf houden?

Ik begrijp heel goed dat schapen en honden niet samen gaan en dat het super vervelend is als er zo'n etter tussen springt. Maar als je je eigen stuk goed afzet met gaas is het probleem over. En ik zou mijn schapen dan niet op een stukje zetten waar ze niet veilig zijn. Of toch de moeite nemen om het af te zetten. En dat vind jij weer te veel werk. Maar die honde eigenaar vind het te veel werk om z'n hond op te voedden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:26

keona schreef:
Ik vind dat ts hier niks aan hoeft te doen als haar schapzn binnen de draad lopen. Als gewoon iedereen zijn verantwoording neemt voor zijn dieren is het opgelost.kijk maar eens hoeveel honden loslopen die niet luisteren waar ikzelf last van heb met mijn honden,triest.

Als ze binnen het draad lopen en de honden kunnen er nog bij moet je een andere afzetting nemen. En niet omdat een ander z'n hond maar moet opvoedden maar omdat die schapen afhankelijk zijn van jou keuze. En tuurlijk hoort die hond daar niet en moet die opgevoed worden. Maar je draait je huis toch ook op slot als je weggaat? Terwijl iedereen toch weet dat je niet mag inbreken en het jou spullen zijn. Dan vertrouw je ook niet op een ander z'n mooie karakter.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:45

Jennyj01 schreef:
Froukje1993 schreef:
Door het mooie weer is er overal een overschot aan gras. Daarom heeft een boer ons gevraagd de schapen bij hem in het weiland te laten lopen omdat er niet meer gemaaid kan worden.
Helaas ligt er naast dit huis een boerderij met mensen die wat ''vrijer zijn'' in het opvoeden van zowel de dieren als de kinderen. Met het pech dat hun hond via eigen erf onder/over het hek het land in kan.

Is natuurlijk af te zetten met schrikdraad. Maar voor die 3 weken dat die schapen daar lopen is het gewoon belachelijk om 3 ha land af te moeten zetten om dat na 3 weken weer op te ruimen voor een hond.
De schapen kunnen namelijk geen kant op.

Je kunt je hond toch verdorie wel op je eigen erf houden?

Ik begrijp heel goed dat schapen en honden niet samen gaan en dat het super vervelend is als er zo'n etter tussen springt. Maar als je je eigen stuk goed afzet met gaas is het probleem over. En ik zou mijn schapen dan niet op een stukje zetten waar ze niet veilig zijn. Of toch de moeite nemen om het af te zetten. En dat vind jij weer te veel werk. Maar die honde eigenaar vind het te veel werk om z'n hond op te voedden.

Gaat niet om opvoeden in dit geval. Die hond loopt los op eigen erf. En ja zo'n erf is ook moeilijk waterdicht te maken. En als er normaal geen probleem is snap ik wel dat die eigenaar nu niet zijn hond binnen gaat houden omdat er opeens schapen naast hem staan. Ik heb niet begrepen dat die hond daar aan het moorden is geslagen? Boeren zijn vaak zelf net zo makkelijk met hun loslopende hond. Dat is dan weer meten met twee maten.
De buren naast mijn stal hebben een mechelaar die schapen gewend is en die altijd losloopt. Zij hebben schapen en ook de negatieve ervaringen met honden die de weilanden induiken. Voor een nietsvermoedende voorbijganger is het echter niet logisch dat zijn fikkie die altijd luistert wel als een gevaar wordt beschouwd en de eigen hond niet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:46

Amandavd schreef:
Prrrr schreef:
Laat de eigenaars de schade maar betalen...

Schade in geld? Of schade in emotionele waarde? Want tussen die schapen zitten er ook die je als lammetje de fles het moeten geven, waar je 's nachts voor opstaat of waar je lange uren voor gezorgd het. Alsof de dood van je dier vervangen kan worden door een geld vergoeding...

Wel denk ik dat geldboetes hondeneigenaren beter laat beseffen hoe ernstig dat het is en omdat het de beurs raakt harder zorgen dat het niet weer gebeurt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:48

Froukje1993 schreef:
SergeantRoos schreef:
Sorry maar van sommige reacties van vorig jaar wordt ik serieus onpasselijk :n . Een hond laten afschieten omdat hij achter de schapen aan zit? Ik snap dat je op dat moment zelf verschrikkelijk schrikt, het zijn natuurlijk wel jouw dieren die daar de dood in worden gedreven. Maar die hond volgt alleen zijn instinct. Het is de baas die moet zorgen dat de hond bij hem blijft, die hond kan er niks aan doen dat hij ineens een seintje in zijn hersenen krijgt om achter de "prooi" aan te rennen. Net zoals die link van hierboven, dat de hond gemuilkorfd moet worden. Waarom?! Als het nou een hond is die andere mensen/honden aanvalt die je dagelijks ergens tegen kan komen, oke. Maar die hond is achter de schapen aan gegaan, eigenaar had hem niet onder controle, dus moet de hond gemuilkorfd :?

Begrijp me niet verkeerd hoor, het is verschrikkelijk wat er met die schapen gebeurd, maar een hond is niet echt iets aan te merken. Wij hebben een jonge Duitse Staande, uit Duitse jachtlijnen. Nog totaal niet onder apèl, maar daarom laten wij hem ook nog niet los...

En als de eigenaar zijn verantwoordelijk niet neemt wordt het tijd dat er andere maatregelen volgen.
Wat is er erg aan een muilkorf? :?
En afmaken is helemaal niet zo verschrikkelijk. Merken ze niks van, de mens is dan weer degene die moeilijk gaat lopen doen. ;)

Maar goed, daar ging dit topic ook niet over.

Maar een muilkorf lost het probleem toch niet op? Hond kan niet bijten, maar nog steeds wel jagrn. Schapen kunnen nog steeds van de stress in de sloot terecht komen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 10:06

Nikass, die muilkorf kwam uit een link van de vorige pagina. Lost inderdaad niets op.

Ik weet niet hoor, we hebben hier meters aan schapenschapengaas staan. Maar zoals al eerder in dit topic is genoemd, een hond die echt wil laat zoch daar niet door tegenhouden, die springt daar met gemak overheen.
Want gaas ìs niet anderhalve meter hoog! Dat is zo hoog dat we er nog net zelf overheen kunnen stappen.

Zo'n hond laat zoch ook niet tegenhouden door stroomdraad wat nog hoger staat dan dat gaas. Dan gaat een beetje gaas, zonder stroom ook nog, hem helemaal niet tegenhouden.
Wamt zo'n k*t hond springt desnoods nog door de sloot om erbij te kunnen.

Dus idd ja, houd je hond verdorie gewoon bij je!

De poep etende hond klom ook gewoon over/door hekken heen. Dus nee, die was er ook alsnog wel langs gekomen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 13:51

Als die hond de eerste keer vol tegen het stroom loopt heb je kans dat het effect heeft. Echter lukt het hem om zonder al te veel moeite de stroom te omzeilen of komt t niet hard genoeg of op het juiste moment door dan zal de hond zich er niets van aantrekken.

Mijn oudste hond, 11 jaar geleden uit het asiel gehaald, bleek katten en paarden aan te vallen. Gelukkig kwam ik daar achter voordat ik langs schapen kwam, want ik denk dat ze daar zeker achter aan was gegaan. Maar toen ik wist hoe het bij haar werkte durfde ik haar in de polder absoluut niet los te doen. Een hek van anderhalve meter was een lachertje geweest. Ze is een kruising husky. Elke husky eigenaar weet hoe hoog zo'n hond kan springen
Met veel (dagelijkse en professionele) training heb ik het stukje aanvallen eruit gekregen. Wel moest ik haar bij me roepen als we een ruiter zagen, anders wilde ze nog steeds wel een stukje meerennen. Maar dat is een kwestie van altijd opletten als baas zijnde.
Mensen die van mening zijn dat mijn hond had moeten worden afgemaakt: nee dat was echt niet nodig. In het bos hier kon ze loslopen en in de polder heb ik nooit het risico genomen. Hond heeft een fantastisch leven gehad en is nu bijna dertien. Je kunt echt wel wat met zo'n hond, maar je moet wel je verstand gebruiken en niet naief zijn. En enige informatie vanuit het asiel was handig geweest.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:08

Jennyj01 schreef:
keona schreef:

Als ze binnen het draad lopen en de honden kunnen er nog bij moet je een andere afzetting nemen. En niet omdat een ander z'n hond maar moet opvoedden maar omdat die schapen afhankelijk zijn van jou keuze. En tuurlijk hoort die hond daar niet en moet die opgevoed worden. Maar je draait je huis toch ook op slot als je weggaat? Terwijl iedereen toch weet dat je niet mag inbreken en het jou spullen zijn. Dan vertrouw je ook niet op een ander z'n mooie karakter.

Ts heeft schapengaas staan,of moet ze er een muur van 2m om heen zetten.wat een onzin.honden gewoon bij je houden zo moeilijk is het niet.doe ik ook

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:13

Niet op het stuk waar ze nu staan.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:18

Het begint bij de baas van de hond. Die hoort gewoon zijn hond bij zich te houden.
Of ga je nu ook zeggen als een kind gebeten zou worden, dan moet dat kind maar niet buiten komen?
Kan hier best kwaad om worden.
Laat de hondenbezitter toch eens zijn verantwoording nemen! Het gebeurt ook met een buitenrit, tot vervelens aan toe soms. Of als je met de hond loopt, het moet maar gezellig zijn die honden die komen spelen. Onze oude hond vond het dus niet leuk.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
We hebben zelf ook honden en altijd al gehad, maar ze zijn onze verantwoording en niet die van iemand anders, dus ze moeten geen last voor een ander zijn!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:24

Gea99 schreef:
Het begint bij de baas van de hond. Die hoort gewoon zijn hond bij zich te houden.
Of ga je nu ook zeggen als een kind gebeten zou worden, dan moet dat kind maar niet buiten komen?
Kan hier best kwaad om worden.
Laat de hondenbezitter toch eens zijn verantwoording nemen! Het gebeurt ook met een buitenrit, tot vervelens aan toe soms. Of als je met de hond loopt, het moet maar gezellig zijn die honden die komen spelen. Onze oude hond vond het dus niet leuk.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
We hebben zelf ook honden en altijd al gehad, maar ze zijn onze verantwoording en niet die van iemand anders, dus ze moeten geen last voor een ander zijn!

Amen goed verwoord

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 23:27

Jennyj01 schreef:

En wat dan nog? Het stuk wordt normaal alleen gebruikt voor het maaien en kuilen.

Van de zelfde mensen zijn hun paarden ook al 3x ontsnapt, naar het zelfde stuk land.
Moet de eigenaar van het land daar ook maar anderhalve meter gaas voor plaatsen, omdat zijn gras anders opgegeten wordt door andermans paard??

Je kunt toch verdomme wel verantwoordelijkheid nemen voor je eigen dieren??

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:43

2 Haflingers toevallig??

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 23:52

:j Volgens mij weet jij wel wie ik bedoel :=

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 00:02

Het is natuurlijk vrij makkelijk om te zeggen dat iedere hondenbaas zijn hond bij zich hoort te houden, elk normaal denkend mens is dat met je eens. Het probleem is alleen dat er ook niet-normaal-denkende mensen bestaan of mensen zonder ongehinderd door kennis van dieren...

Als ik dus schapen had zou ik zorgen voor een goede omheining. Punt. Een kind leer je ook om naar links en naar rechts te kijken bij het oversteken; óók bij een groen stoplicht. Natuurlijk horen mensen niet door rood licht te rijden, maar toch gebeurt het nou eenmaal.

Mijn moeder zei altijd; "Aan gelijk heb je weinig als je in het ziekenhuis ligt". Hetzelfde geld voor de dieren waar je de verantwoordelijkheid voor hebt.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 00:10

Weetje, als er aan de ene kant schapengaas staat, en bij de andere uitgang een hek ga ìk er vanuit dat dat voldoende is. Als de hond vervolgens een kans ziet om door de sloot oid te gaan laat hij zich ook niet tegenhouden door wat schapengaas.

Zoals al eerder is genoemd in dit topic gaat een hond ècht wel als hij dat wil.
Wat moet je daar dan nog aan omheinen? Een stenen muur van 2 meter hoog?

Maar goed, daar was dit topic niet voor bedoeld. De omheining is prima, voor de schapen. Dit topic was bedoeld om mensen wakker te schudden hun hond aan te lijnen als je niet 200% zeker weet dat hij onder apèl staat.
En dan maak ik me zelf wel uit hoe ik omhein.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 00:25

De honden van onze buren gingen door een omheining van twee meter( door buurman zelf gezet) en 4 sloten heen. Eerste keer geen schapen dood, tweede keer wel. En de politie doet niks, het is wachten tot het weer gebeurd.

Excuse me for saying, maar als het een labrador is staat half Nederland op zijn kop, maar als het een schaap is word er geen hond 'getest' of ' tijdelijk in beslag genomen' .

Wat is dat toch, dat we het leven van een hond belangrijker vinden dan van een schaap.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 00:40

Wat moet hier ook nog aan onheint worden?
Afbeelding

ruitje schreef:
Wat is dat toch, dat we het leven van een hond belangrijker vinden dan van een schaap.

Van fiffie wordt gehouden, dat zo'n stom schaap ook gevoel heeft/baas heeft met gevoel wordt niet eens over na gedacht.. Dat wordt door heel veel mensen alleen maar gezien als shoarma bij de turk..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 08:00

Froukje1993 schreef:
Jennyj01 schreef:

En wat dan nog? Het stuk wordt normaal alleen gebruikt voor het maaien en kuilen.

Van de zelfde mensen zijn hun paarden ook al 3x ontsnapt, naar het zelfde stuk land.
Moet de eigenaar van het land daar ook maar anderhalve meter gaas voor plaatsen, omdat zijn gras anders opgegeten wordt door andermans paard??

Je kunt toch verdomme wel verantwoordelijkheid nemen voor je eigen dieren??

Precies en jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid van jou schapen. Die zijn overgeleverd aan jou beslissing.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 08:16

Maar Jenny, haar dieren lopen toch daar waar ze horen? Dus waarom neemt ze haar verantwoordelijkheid dan niet, volgens jou?

Hoe moeilijk kan het zijn om je hond aan de lijn te houden als je langs bijvoorbeeld schapen komt?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 08:25

Jennyj01 schreef:
Precies en jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid van jou schapen. Die zijn overgeleverd aan jou beslissing.

Sorry, maar als je in je eigen huis aangerand of vermoord word, zeg je toch ook niet: had je maar een beter slot op de deur moeten zetten, dan had er niemand in gekund. Het gaat er sowieso ook om dat die hond überhaupt de drive heeft om schapen te vermoorden en dat de eigenaren dáár iets tegen moeten doen. Dat kán niet. Kunnen ze dat niet, dan moeten ze'm aanlijnen.

Als die hond een kind pakt ... zeg je dan ook, dan had je dat kind maar beter op moeten bergen? Dat kan toch ook gewoon niet? Hoe dan ook ,die hond zit fout en niet diegene die zijn schapen gewoon in een weiland heeft lopen.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 08:49

Ik snap dat niet goed.
Iets waar een omheining omheen staat is in mijn ogen prive-grond, dus heeft een ander of zijn dier zich daar zonder toestemming van de eigenaar, niet op te begeven? Respect voor andermans eigendom?
Dus als er schapen, paarden of koeien in een wei staan met een hek, draadje, of heg eromheen ga ik, noch mijn hond erop. Tenzij anders staat aangegeven of als een situatie daarom vraagt (ooit een schaap op zijn rug zien liggen in een wei, tsja die laat je niet zo liggen).
Mijn hond loopt los waar het redelijkerwijs kan maar gaat aan de lijn zodra er een fietser, jogger of ruiter aankomt, niet omdat hij iets doet maar omdat de ander niet weet dat hij niks doet als hij hem aan ziet komen.
En ondanks dat er veel retriever is jaagt hij gelukkig niet, omdat ik het niet wil. Ooit als puber heeft hij de stomme fout gemaakt om een weiland met een stier in te lopen. Die stier kon heel hard rennen......(was wel een beetje eng maar hij is nooit zomaar meer een weiland ingegaan).
Op een uitlaatveld mag mijn hond spelen met een andere hond als ik dat goed vindt.
Klinkt misschien allemaal heel strict maar ik heb het helaas vaak genoeg fout zien gaan met honden die even "gezellig" willen snuffelen/spelen of wat dan ook. Sorry mijn hond is daar niet altijd van gediend, die loopt liever door en speelt met zijn vriendjes.