Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:48

@ vuurneon, ik heb de buren bij mij thuis uitgenodigd (ook de buren van 4 huizen verderop) om met ze in gesprek te gaan over mijn vogels (waar overigens nauwelijks geluid uit komt) Als er namelijk iemand was die zich irriteerde aan mijn vogels dan zou ik ze weg doen, juist omdat ik niet wil dat mensen zich niet goed voelen bij mijn beesten.
Er was 1 iemand die het gefluit van een kanarie erg vervelend vond, maar ging binnen 2 maanden verhuizen, dus maakte er verder geen problemen van. Als die niet zou verhuizen, zouden mijn vogels wel verhuizen en dát is het verschil!!
Onze nieuwe buren ook direct gevraagd, en ook die hadden geen moeite met mijn vogels.

Mijn vogels zitten in een hok en vliegen niet door de tuin van een ander :+ , mijn honden lopen alleen in afgelegen bossen los, en als ik iemand aan zie lopen knoop ik ze meteen aan de riem, en als er een ongelukje gebeurd buiten op de stoep ruim ik het op.
Behoefte doen op 1 bepaald grasveldje, ik kan een grote hond moeilijk op de kattenbak zetten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 13:50

Dus als een hond een loslopende kat doodbijt, is er niets aan de hand. Want dat is ook de natuur? Mijn beste vriendin heeft het hok van haar konijnen helemaal catproof moeten maken, en nog helpt het niet altijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:52

Jessix schreef:
Is dat zo? Volgens mij ben je ook verantwoordelijk voor de kosten van je kat hoor als die een vogeltje van een ander zou pakken. Maar volgens mij pakken ze niet veel meer dan dat. Ik heb in elk geval nog nooit gezien dat een kat een konijn of kip pakt en je tamme muis heb je neem ik aan niet door de tuin lopen toch?

Daarbij zal iedereen het er over eens zijn dat een hondenbeet een grotere impact op een mens heeft dan een beet of krab van een kat. De kans op een aanval van een hond is dan ook vele malen groter dan van een kat.

Ik vind beide erg leuk, die van mezelf en van een ander. Beide zijn bij mij op het erf dagelijks welkom. Gelukkig woon ik in een leuke buurt waar men geniet van dieren en buitenleven en tolerant is naar dieren en kinderen, ook die van een ander.

Ben je daar heel zeker van? Dat vind ik nl een typische en ook vrij vreemde aanname eigenlijk. Ik vind katten over het algemeen veel enger dan honden en zou me ook veel onveiliger/meer aangedaan voelen als een kat me krabt/bijt. En zeker die buitenkatten die met hun nagels god weet waar allemaal zitten en in muizen met gif in met wat pech is helemaal niet zoveel onschuldiger dan een hondenbeet.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-10-13 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:52

Katten moeten gewoon binnen blijven. Dat is het beste voor iedereen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:55

Jessix schreef:
Ik vind wel dat je je kat zeker wel kan leren zijn jacht instinkt te beperken. Mijn katten en dat zijn er meer dan 20 geweest, hebben nog nooit een duif of parkiet gepakt. Mijn valkparkieten konden zelfs met ze los door de kamer lopen. Zowel een hond als een kat moet je opvoeden en als ze zich niet gedragen of iemand tot last zijn dan moet je ze vast of binnen houden.

+:)+ Dat vind ik nu een mooie, realistische reactie. En daar mankeerd het veel mensen in het algemeen aan (ook hondeneigenaren). Ze willen wel beesten maar ze willen ze niet op voeden. Dat lees je hier in het topic ook van veel eigenaren terug. Maar als die onopgevoedde dieren dan iets verkeerd doen, zijn het alsnog de honden die aan het kortste eind trekken en bij de kat is het "de natuur" en dat verschil vind ik belachelijk. Beide eigenaren moeten gewoon opgevoed en gecorrigeerd worden als hun dieren iets doen dat een ander last bezorgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:55

Ik heb liever een krab van een kat dan een beet van een duitse herder hoor :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:58

M_D_H schreef:
Katten moeten gewoon binnen blijven. Dat is het beste voor iedereen!

Je zal maar een kat hebben die niet van binnen zijn houdt. De ene is de andere niet.

EskeGirl schreef:
Dus als een hond een loslopende kat doodbijt, is er niets aan de hand. Want dat is ook de natuur? Mijn beste vriendin heeft het hok van haar konijnen helemaal catproof moeten maken, en nog helpt het niet altijd.

De konijnen van mijn nicht zijn allemaal opgevreten door ratten...

En ja als een hond een kat doodbijt zullen er verder niet zoveel consequencies zijn, behalve een verdrietige eigenaar, maar dat is hetzelfde als een dier wordt doodgereden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:00

Nee, ik niet. Maar dat is denk ik ook waar je veel mee te doen hebt. Ik ben opgegroeid met honden maar niet met katten, honden kan ik inschatten, katten niet, dus katten zijn voor mij veel minder voorspelbaar en daarmee roept hun gedrag ook een grotere schrikreactie op als ze, in mijn ogen, gekke dingen doen. :)

Overigens heb ik zelf honden zoals ik al zei en kan ik ook 'doodvallen' zoals men dat hier wel eens zegt, van hondeneigenaren die niet achter hun dier op ruimen of die dat beest niet bij zich houden. :x Hond aan de lijn zo snel je van je eigen terrein af gaat, klaar. Mijn jack blijft ook los perfect langs me maar zo snel ik op vreemd terrein kom, gaat de lijn er aan. Dat vind ik niet meer dan normaal. Zo hoort het en ja ik kan me voorstellen dat een loslopende jack voor iemand die geen katten heeft, ook eng is als die op je af komt stormen om gedag te zeggen dus voorkom je dat als eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:03

Ik denk dat dat ook komt waarmee je dieren opgroeien. Mijn hond ligt prima naast de konijnen en mijn kat doet de duiven niets en ligt in het hok van de konijnen te pitten. Andersmans hond kan enorm fel op mijn konijnen reageren.
Alles staat en valt maar net in wat voor buurt je woont en wat daar het gebruik is. Hier lopen alle katten buiten. Als je hier over een ren begint of je tuin katproof zou maken, wordt je echt vreemd aangekeken. Men zou misschien een dure raskat binnenhouden, maar ook die zie je hier buiten lopen.
Ik houd mijn kat in de nachten en avonden binnen en houdt mijn kater tijdens het uitvliegseizoen van de jonge vogels ook binnnen (ik ben namelijk een zeer groot vogelliefhebber). Opvoeden zoals een hond gaat met een kat niet.
In de stad zou ik geen kat nemen, omdat ik een binnenkat nou eenmaal niets vind. Je moet er zelf toch ook niet aan denken de god ganse dag binnen te moeten zitten.
Wat betreft honden, we hebben ook een hond, goed onder appel, dat moet ook. Ik kan het niet hebben dat ie kleine kinders in de armen bijt, in tegenstelling tot andere honden hier. Mijn hond is 3 maal te grazen genomen dor laksigheid van anderen. En wij hebben best een grote hond, een boxerreu met een schoft van 70 cm. Heel vervelend als je eerst moet kijken wanneer de anderen zijn uitgeweest met hun hond niet aan de lijn. Hij is 2 maal aangevallen door een loslopende deense dog, terwijl ik hem met mijn 8 maanden zwangere buik aan de lijn had en 1 maal door een berner sennen.
Zo zijn er overal rotte appels, ik maak me er maar niet meer druk om, veranderen kun je het toch niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-10-13 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:03

ivy_power89 schreef:
Bomba schreef:
Een kat moet toch lekker buiten kunnen lopen? Beetje belachelijk dat ze geen vogels mogen vangen. That's nature.

Snap dat dat nature is, maar continue in mijn voiliere hangen en daardoor dus vogels over de zeik, en snachts vogels die zich dood vliegen.
Dat maakt niet uit, want een kat hoort nu buiten te lopen en wij hebben het er maar mee te dealen?

Als jij daar zo ontzettend veel leed van ondervind (want nogmaals, zelf volière gehad waar mijn eigen katten regelmatig in hingen (om op t dak te komen om in de zon te gaan liggen trouwens;) ) maar nog nooit dode vogels gehad), waarom kunnen er dan nog steeds katten op jouw erf komen?
Want ja, de eigenaar van de kat dient zijn verantwoording te nemen, maar als dat niet gebeurt kán je natuurlijk ook zelf maatregelen treffen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:05

Dat vind ik dan wel weer mooi dat veel katteneigenaren dat wel doen, ze binnen houden met het uitvliegseizoen. :) In geval van zo'n kleintje is er nauwelijks sprake van een eerlijke kans. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:07

Ik had overigens regelmatig de kippen van de buren in de tuin, mijn tuin.
Nadeel: kippestront
Voordeel: aanzienlijk minder onkruid ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:11

Dat zou ik zo mogelijk nog irritanter vinden dan een kat. _O- Een kat sprint tenminste weg als je er naar gilt. Zo'n kip gaat onnozel rondrennen en vliegen enz _O- (tenzij ze ook ei'tjes zou leggen die ik mag houden dan is ze welkom. _O- )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:11

Ayasha schreef:
Dat vind ik dan wel weer mooi dat veel katteneigenaren dat wel doen, ze binnen houden met het uitvliegseizoen. :) In geval van zo'n kleintje is er nauwelijks sprake van een eerlijke kans. :)

Ik vind het wel leuk dat ondanks onze kat, de vogelpopulatie in onze tuin enorm is. Mijn kat is in de schemer altijd binnen, juist omdat de spreeuwen , lijsters en merels dan wormpjes zoeken. Verder wil ik hem gewoon niet buiten hebben in de nacht, want dan zou ik geen oog dicht doen. Hij komt wel regelmatig met kikkers, maar die bijt ie niet, die zet hij dan in de keuken en die moet ik dan weer tussen het kreupelhout zetten, ieuw. Verder is het een koukleum en krijg je hem inde winter met een stok nog niet naar buiten.
Ik vind dat je met een kat heus rekening moet houden met anderen. Hier hoeft dat gelukkig niet al te veel. Mijn achtertuin is katproof voor vreemde katten, door mijn eigen kat en de hond. Alleen in de nachten niet.

Hier ook wel eens kippen van de buren in de tuin gehad, even richting zevenblad dirigeren en dan mogen ze om mij wel een middagje blijven :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:13

Kikkers zijn denk ik ook eng voor ze door die huid oid... Mijn jack weet nl. ook helemaal niet wat ze met kikkers moet, heb er zelfs een filmpje van hoe ze daarop reageerd. _O- Suffe hond. Maar jouw kat pakt ze dus wel vast? Zo ver kwam die van mij niet eens met haar jachtinstinct van -200

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:18

Ayasha schreef:
Kikkers zijn denk ik ook eng voor ze door die huid oid... Mijn jack weet nl. ook helemaal niet wat ze met kikkers moet, heb er zelfs een filmpje van hoe ze daarop reageerd. _O- Suffe hond. Maar jouw kat pakt ze dus wel vast? Zo ver kwam die van mij niet eens met haar jachtinstinct van -200

Mijn andere kat is vorig jaar gestorven (niet aangereden of wat hoor :') ze was 17 jaar) maar die at echt kikkers bij slootkant. Daar viel niet tegen te ontwormen meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:19

Daar kan ik alleen maar "juk" op zeggen... _O-

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:22

Ayasha schreef:
terwijl het rotbeest onze vissen uit de vijver haalde, overal scheet enz (we hadden een klein vijvertje met kleine visjes dus heel leuk voor zo'n kattenbeest maar daarvoor hadden we dat ding niet.

En toen kwam er een reiger je vijver leegvissen...
Dan kun je geen verhaal gaan halen bij een eigenaar...

Ik ben trouwens in mijn leven diverse keren gebeten en gekrabt door katten, gebeten door honden, gebeten en geschopt door paarden en NOOIT heb ik daarbij aan de eigenaar gedacht om verhaal te halen en ik heb ook geen trauma´s opgelopen. Het is maar hoe je er mee omgaat. (en dat ligt vaak aan hoe je ouders over een en ander spraken. Echte katten of hondenhaters komen bijna altijd uit gezinnen waar de ouders dat ook zijn bv. )
Een buurjongen is ook wel eens door mijn hond gebeten omdat die vocht met zijn hondje en hij er tussen sprong. Die heeft ook nooit verhaal gehaald, mijn moeder heeft hem gewoon braaf naar de eerste hulp gebracht terwijl ik zijn hondje bij hun naar binnen heb gelaten en mijn hodn bij ons binnen. oliebol happens. Even goede buren.
Het is de intolerantie van de mens die er een echt probleem van maakt.

Wat buren betreft, een paar dagen geleden liepen mijn ponies in de moestuin avn heel verre buren. Hun reactie? "Ik geef je wel mijn telefoon nummer, als je ze weer kwijt bent kun je vragen of ze hier zijn...."
Ik bedoel maar....
Ze hadden ook kunnen zeiken over dat stukje mais hier, en een paar bonen daar, die vernield waren.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:22

Waarom moet ik allerlei maatregelen nemen, om de katten van een ander te weren?
Dus waarom moet ik KOSTEN maken, voor de hobby van een ander!!
(en daarbij, heb ik al vele manieren geprobeerd, inclusief een schrikdraad apparaat, maar toch vind je ze nog, ze vind een gat onder je schutting en wurmen zich erdoor heen, die vogels hebben aantrekkingskracht, believe me ;) )

Nogmaals, ik heb verder helemaal niets tegen katten, vind het heerlijke dieren, luister graag naar de verhalen van mijn klanten als ze weer een nieuwe kat of kitten in huis hebben, of wat hun dieren uitvreten.
Maar als ik wederom weer paniek in de tent hoor, en de volgende dag een vogel dood aantref, dan heb ik daar flink de balen van!
(en misschien omdat de houding van sommige meer is van, ja pech mijn katten moeten nu eenmaal buiten lopen....... )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:25

Nogmaals en als het nu plots ratten zijn ipv katten die je vogels doodmaken?
Bij wie ga je dan beklag doen?
Dan moet je toch ook gewoon zorgen dat ze er niet bij kunnen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:26

Lusitana: Mijn vader heeft een kat en ik haat ook geen katten, laat dat duidelijk zijn, maar ik hoef ze niet in mijn tuin, net zoals ik andermans honden niet ongevraagd in mijn tuin wil. :)
Mijn tuin is voor mijn dieren, daar voelen mijn honden zich veilig en op hun gemak en ik wil niet dat die veilige omgeving verstoord wordt voor hen. :) Zeker mijn huidige jack die altijd wat bangig geweest is, heeft echt nood aan "haar" plekje. Op geheel vreemd terrein heeft ze dat niet hoor, maar in haar terretorium/plekje is ze wel erg gevoelig en tis niet dat ze over de zeik gaat maar je ziet dat ze het niet leuk vindt en ja, dan baal ik. :) Ze wordt dan onzeker en komt dan naar mij toe gezien ik haar leider ben maar dat zou niet nodig moeten zijn.

Voor ratten kan je vergif zetten, voor katten ook maar ik betwijfel zeer of dat in dit topic in goede aarde gaat vallen. :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:28

Komt toch neer op zelf maatregelen nemen of het nu om "wild" gaat of katten.
Er zijn nu eenmaal katten die je niet binnen kunt houden. Wat wil je dan dat die eigenaren met die katten doen?

(Trouwens, een paar keer straal van de plantenspuit of waterpistool erop en katten laten je tuin wel links liggen. Tip :D )

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:32

xEmily schreef:
Wij gaan later in de stad wonen, ik zie de bui al hangen met al die katten. Als ze bij ons in de tuin gaan zitten ga ik ze gewoon vangen en naar het asiel brengen hoor, maar hier zijn ze absoluut niet welkom. Ze schijten heel je tuin vol.
Als wij in de stad gaan wonen gaan wij onze poes ook niet meer naar buiten gooien, dan maken we wel een ren oid.

Bomba schreef:
Een kat moet toch lekker buiten kunnen lopen? Beetje belachelijk dat ze geen vogels mogen vangen. That's nature.

Ja, en wat nou als de kat jouw vogeltjes pakt?

Wij hadden eerder ook parkietjes, plexiglas tegen de volière aan en niks aan het handje.

Met andere vogels heb ik niet echt problemen. Vogels eten ook wormen en insecten. Zie al voor me dat er straks ook geen vogels meer buiten mogen los vliegen :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:33

ivy_power89 schreef:
Waarom moet ik allerlei maatregelen nemen, om de katten van een ander te weren?
Dus waarom moet ik KOSTEN maken, voor de hobby van een ander!!
(en daarbij, heb ik al vele manieren geprobeerd, inclusief een schrikdraad apparaat, maar toch vind je ze nog, ze vind een gat onder je schutting en wurmen zich erdoor heen, die vogels hebben aantrekkingskracht, believe me ;) )

Nogmaals, ik heb verder helemaal niets tegen katten, vind het heerlijke dieren, luister graag naar de verhalen van mijn klanten als ze weer een nieuwe kat of kitten in huis hebben, of wat hun dieren uitvreten.
Maar als ik wederom weer paniek in de tent hoor, en de volgende dag een vogel dood aantref, dan heb ik daar flink de balen van!
(en misschien omdat de houding van sommige meer is van, ja pech mijn katten moeten nu eenmaal buiten lopen....... )

Deze reactie is nogal voorspelbaar.
Adem in, adem uit, lees mijn post nog een keer, en probeer een nieuwe reactie.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:38

Er staan vallen, en de voiliere is tot een bepaalde hoogte gemaakt dat er geen ratten in kunnen komen(de eerste 80 cm hoogte is van beton en deze is rondom, het gaas is ook zo klein dat een rat daar niet doorheen past.
Daarbij heeft een rat geen baas die er wat aan kan doen, en een kat wel!