De Rijdende Rechter: 'Terror Terriër'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:58

Dat de uitvinder van deze belachelijke test er een nog belachelijkere conclusie uit trekt vind ik echt tenenkrommend omdat deze test inderdaad gebruikt wordt om te bepalen of een hond afgemaakt moet worden en er inderdaad in Nederland al meerdere honden een spuitje hebben gekregen omdat ze hiervoor zakten.

En tja, die riem omdoen. Twee maanden geleden is er hier een border collie gekomen die weg moest bij zijn baas. Beestje moest ook gevangen worden om de riem om te krijgen en begon van angst te plassen. Hij had gewoon nooit eerder een riem aangehad, wist hij veel. Riem omdoen gaat nog steeds niet echt handig maar dat zegt niets over zijn karakter, wel over het feit dat hij het nooit geleerd heeft.

En inderdaad, die gedragsdeskundigen :r

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:05

Als je een hond aan een hek vast bindt en de eigenaar loopt weg.
Dan komen er een paar vreemde mensen met een stok in de hond porren.
De hond weet heus wel dat het geen echte hand is, maar een stok.
Ik vraag me af of er sowieso honden zijn, die dit leuk zouden vinden?

Mijn hond zou ook afgemaakt moeten worden, die is nogal eenkennig van aard.
Dat hoort ook een beetje bij zijn ras.
Echt zielig, dat honden afgemaakt worden aan de hand van zo'n onzinnige test.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:54

Sonja_vR schreef:
die uitspraak kan ik verder weinig over zeggen, de rechter baseert die uitspraak op de "feiten"die hij voorgelegd krijgt...
tis meer die uitslag van de mag test waar ik me groen en geel aan erger :=

idd en gebaseerd op wat de rechter te horen heeft gekregen is de uitspraak ' juist'. Voor zover je over juist kan spreken als uiteindelijk de hond de dupe is.

Die uitslag van de test slaat dan idd weer helemaal nergens op. En waar is uit die test de agressie, agressie naar kinderen en het hapgedrag naar voren gekomen dan? Heb dat nergens gezien. De enige juiste conclusie was dat ze nerveus en daarom gevoelig is.

Ook erg hypocriet van die kopers met hun advertentie; wat ze de fokker verwijten, prijzen ze zelf de hond ook mee aan in hun advertentie. En binnen een dag (minder zelfs, want die man had tijdens de rit naar huis al min of meer besloten dat de hond niks was) besluiten dat de hond niet bij hun past. Nee echt een hele trieste zaak dit. Hond wordt ten onrechte zwart gemaakt en het etiketje 'gevaarlijk' opgeplakt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:02

lifaya schreef:
en op basis van dot soort testen werden toen de RAD regels nog golden die pitbulls afgemaakt... goh echt betrouwbaar :n (waren toch dit soort testen?)

Iemand die ik vroeger kende heeft dus idd toen die hele hetze tegen pitbulls aan de gang was, zijn hond in kunnen laten slapen.
Was een schat van een beest. Zn dochtertje van 4 kon er alles mee doen, echt de gekste dingen en hond deed niks.
Maar ja hij kwam niet door die test heen -O-

Sonja_vR

Re: De Rijdende Rechter: 'Terror Terriër'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:04

dat waren idd dit soort testen , echt te gek voor woorden en om je ogen uit je kop te schamen als overheid en instanties om dit toe te staan, goed te keuren en uit te voeren

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:09

Ik snap niet dat mensen die met honden omgaan en er mee werken, zulke testen kunnen bedenken?
En dan lopen er een paar van die baardmannen omheen die alles van de hond analyseren.
Eerst dacht ik nog, oh gelukkig, die mannen zullen wel zien dat het een hele leuke hond is.
Maar nee, de hond is aggressief en happerig. :?

Echt raar, je zou denken dat echte hondenliefhebbers wel een eerlijke test kunnen bedenken.
Bij Animal Cops heb ik ook wel eens gezien dat ze testen afnamen bij honden, maar die waren heel anders en veel eerlijker naar de hond toe.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:16

Mja... de vraag is toch in hoeverre een hond die niet slaagt voor deze testjes, een gevaar is in de samenleving... als alles goed gaat dan gaat het goed, maar als de hond toch eens in een rare situatie terechtkomt (kun je niet uitsluiten) en dan flinke schade aanricht omdat het karakter die rare situatie niet aan kan....

Denk aan een hond die uit het zicht van de baas wegglipt om welke reden dan ook....

Ik vraag me ook af waar dat happen op gebaseerd is, daarvan zie ik niks op de beelden :?

Dat agressief vind ik ook nogal gezocht, maar daarmee zullen ze dan wel bedoelen dat ze zo aantrekt op die herder :?

Ik kan me voorstellen dat je dat niet wilt als je een gezinshond zoekt, dan zoek je waarschijnlijk 1 of andere gemoedelijk tutmuts die niet eens kijkt naar zo'n andere hond of hooguit gezellig een beetje gaat staan kwispen naast de eigenaar.

Al met al is het hele probleem wat mij betreft gewoon dat de fokker slecht werk geleverd heeft :n

Die had de hond onder deze omstandigheden ten eerste al niet mee moeten geven, en ten tweede had die direct zijn fout moeten herstellen toen die man de volgende ochtend de hond al terug wilde brengen.

De reden waarom hij de hond terug wilde brengen doet eigenlijk totaal niet ter zake: hij wilde de hond niet meer en als je een beetje fatsoen in je lijf hebt dan WIL je als fokker niet eens dat je fokproduct nog een dag langer blijft op een adres waar het beestje niet welkom en niet gewenst is :(:)

Je kan verder vanalles aanmerken op de kopers maar dat doet wat mij betreft niet ter zake.
De fokker is degene die zulke problemen zou moeten voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:26

mika11 schreef:
Ik snap niet dat mensen die met honden omgaan en er mee werken, zulke testen kunnen bedenken?
En dan lopen er een paar van die baardmannen omheen die alles van de hond analyseren.
Eerst dacht ik nog, oh gelukkig, die mannen zullen wel zien dat het een hele leuke hond is.
Maar nee, de hond is aggressief en happerig. :?

Echt raar, je zou denken dat echte hondenliefhebbers wel een eerlijke test kunnen bedenken.
Bij Animal Cops heb ik ook wel eens gezien dat ze testen afnamen bij honden, maar die waren heel anders en veel eerlijker naar de hond toe.

Helaas is dit geen uitzondering.
Ik heb zelf een hond in huis waarvan gezegd werd dat als hij in beslag genomen werd het een euthanasie hond was geweest, hij is bang voor vreemden maar hapt absoluut niet, wil alleen maar weg. Dit was gebaseerd op het feit dat hij geen contact maakte met diegene, nee als je daar staat met een eigenaar die emotioneel is en in de stress en de honden zijn al bang voor vreemden dan komen ze je niet vriendelijk groeten..
Verder hebben we een puber in de opvang die anders ook afgemaakt zou worden, als wij hem niet opgenomen hadden dan was het einde verhaal voor hem geweest. En dit is is beoordeeld door mensen die met honden werken en een dierenarts.
Hond is lomp maar totaal niet agressief, een test heeft hij niet gehad want ze durfden hem niet uit zijn kennel te halen..
Ook nog een Rottweiler die de vanuit België bij ons gebracht hebben omdat ze in België in het asiel al zeiden dat als ze hem daar gebracht hadden de kans er in zat dat hij een spuitje zou krijgen, bij ons heeft hij een eerlijke kans gekregen en het is een plaatsbare hond voor de juiste mensen..
We hebben nu 8 of 9 van die honden in de opvang gehad en daarvan blijft er 1 bij ons omdat hij inderdaad niet te plaatsen is vanwege zijn korte lontje.. Het is echt om te janken wat voor mensen er met honden werken..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:47

Pmareen, ben het helemaal met je eens hoor die hond had gewoon niet bij die mensen terecht moeten komen,
maar de uitslag van die test is gewoon om te janken, het klopt gewoon niet.
als je dan ziet dat er bakken met honden zijn afgemaakt omdat deskundigen zoals in deze situatie zeggen dat het dier agressief is , terwijl het dier continu de juiste keuze laat zien (ontwijken ) is in mijn ogen echt schandalig en laat in mijn ogen ook zien dat die hele mag test niets waard is
daarnaast zijn al die dingen die gesimuleerd worden totaal niet vergelijkbaar met eventuele echte situaties , je ziet alleen hoe een hond reageert op onverwachte levenloze zaken , alleen het insluiten en de lange arm hebben enigszins nut en ook daar ontwijkt de hond netjes.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:07

Een voorgeprogrammeerde hond verwachten en een dag later lopen klagen bij de fokker dat die hond, die ineens bij wildvreemden zit, niet spoort. 8)7 Totaal niet realistisch of enig verstand van honden........... en die fokker geeft mij ook geen prettig gevoel. Die was gewoon, om wat voor reden dan ook, blij van die hond af te zijn anders neem je hem wel terug en ga je op zoek naar een GOED thuis en geef je, bij het herplaatsen van je hond, niet alleen aan wat de pluspunten zijn van de hond maar ook eerlijk de minpunten.

pmarena schreef:
Dat agressief vind ik ook nogal gezocht, maar daarmee zullen ze dan wel bedoelen dat ze zo aantrekt op die herder :?

Schrok van de uitkomst van de test, uitermate kortzichtig. ;( ...die herder hoorde volgens mij niet eens bij de test toch? De rest deed de hond juist erg goed. En dan nog, ze had die Herder misschien niet eens echt aan willen vliegen. Mijn herplaatser Thor reageert heel soms ook zo op een vreemde hond terwijl hij geen vlieg kwaad doet. Loopt met een grote boog om een blaffende Chihuahua.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:09

Ik vond het ook niet zo spectaculair hoe het beestje op de herder reageerde.

Kwam op mij niet over als "ik vreet je op" in ieder geval.

Dikke kans dat het dier allang blij was om een andere hond te zien en daar gewoon graag naartoe wilde :(:)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:16

Inderdaad. Heel veel honden die dit doen uit onzekerheid, maar vaak als agressief dominant worden bestempelt. Kan natuurlijk wel overslaan naar angst agressie als de hond niet weg kan maar dat laat deze hond niet zien in de test.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:20

ik ben benieuwd of ernou ook nog een vervolg hier op komt?
zelfs de rijdende rechter moet toch wel zien hoe krom die test is...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:34

unihorses schreef:
ik ben benieuwd of ernou ook nog een vervolg hier op komt?
zelfs de rijdende rechter moet toch wel zien hoe krom die test is...

Ja maar het is niet aan de rijdende rechter om die test ter discussie te stellen. Ik hoop wel dat er een discussie gaat komen over deze test (en dan niet alleen op bokt uiteraard) nu zoveel mensen hebben kunnen zien hoe incompetent dit allemaal is.
Wat mij betreft mogen ze deze test in de prullenbak gooien en ik zou zeggen, sommige gedragsdeskundigen mogen hun diploma er dan ook bij gooien.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:53

Wat betreft het testen van honden; onder andere de werkgroep in beslag genomen honden houd zich hier mee bezig. Zij doen veel voor honden die na incidenten in een opslag terecht komen en al dan niet aan zo een test moeten worden blootgesteld.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:23

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:14

Heb met verbijstering zitten kijken, er was praktisch niets aan die hond te zien, behalve het opgewonden blaffen toen de Herder in beeld kwam en dat was eenvoudig te corrigeren, ik snap die conclusies dan ook echt niet, dan lopen er heel veel in t park die een stuk heftiger zijn

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:33

Bedankt voor die link. Ik kende die stichting niet. Ga er eens verder lezen. Fijn dat deze mensen zich inzetten voor deze honden.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:25

Sonja_vR schreef:
dat waren idd dit soort testen , echt te gek voor woorden en om je ogen uit je kop te schamen als overheid en instanties om dit toe te staan, goed te keuren en uit te voeren

Tja deze test, ook in andere vormen, bestaat nog. Ze willen dat iedere hond, in ALLE omstandigheden relaxt blijft.

Dit is de test die ik met mijn herder mag/ moet afleggen ... http://www.nvbh.eu/fokkerij/hondeninfo/gedragstest.html

Dit vind ik een mooie omschrijving waarom men gedragstesten afneemt https://sites.google.com/site/amyradogs ... edragstest

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:31

de enige hond die in alle omstandigheden relaxed blijft is er een op wieltjes of een met batterijen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:34

geerke schreef:
de enige hond die in alle omstandigheden relaxed blijft is er een op wieltjes of een met batterijen.

idd, net als dat de hond echt wel doorheeft dat dit een pop is en geen kind en dan maar in zn face blijven duwen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:48

Was de hond het gezin een geschikte kandidaat voor de hond? àbsoluut niet.
Heeft de fokker een fout begaan met zijn hond in de eerste plaats mee te geven met zulke mensen? àbsoluut.
Maar was de hond gestoord en niet opvoedbaar? àbsoluut niet. Die hond had terug gemoeten naar zijn fokker. Maar niet omdat hij slecht of onbetrouwbaar is, maar omdat hij een baasje verdiend die nog tenminste de kleinste moeite wil doen om met simpel gezond boerenverstand te kunnen inspelen op een hond die het vertrek uit het ouderlijk huis gewoon spannend vindt. Niet omdat de hond de boeman zou zijn die "gevaarlijk" is, maar omdat het gezin en de fokker de boeman zijn.

Maar blijkbaar zijn er professionelen die er anders over denken dan ik. Met deze nieuwe inzichten denk ik dat ik mijn paard ook maar eens terug naar de fokker ga brengen. Gisteren door de hele wei er achter aan kunnen sloffen want hij wou niet mee naar de stal. Terwijl de fokker heeft gezegd dat hij erg aanhankelijk en aandachtszoekend is. En hij zou ook erg makkelijk in omgang zijn, maar vorige week wou hij toch mooi zijn hoef niet opheffen bij het krabben. Zo had ik hem toch niet besteld hoor :n .

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:04

LhinnOlijf schreef:
Tja deze test, ook in andere vormen, bestaat nog. Ze willen dat iedere hond, in ALLE omstandigheden relaxt blijft.

Dit is de test die ik met mijn herder mag/ moet afleggen ... http://www.nvbh.eu/fokkerij/hondeninfo/gedragstest.html

Dit vind ik een mooie omschrijving waarom men gedragstesten afneemt https://sites.google.com/site/amyradogs ... edragstest

Ik ben niet tegen het testen van honden maar het moet wel redelijk blijven.

Toen ik me ging verdiepen in de Grote Zwitserse Sennenhond ben ik op een gedragstest dag geweest die ze voor dit ras, de Appenzeller en de Entlebucher, een paar keer per jaar houden. Daar moeten honden aan mee doen voordat ze voor de fok gebruikt gaan worden. De honden mogen een A of B hebben, scoren ze minder goed dan worden deze honden uitgesloten voor de fok. Vind ik niet verkeert.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:17

gedragstesten prima, maar dan wel eerlijk en nuttig...niet zoals het nu in elkaar zit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:26

Jis_ schreef:
LhinnOlijf schreef:

Ik ben niet tegen het testen van honden maar het moet wel redelijk blijven.

Toen ik me ging verdiepen in de Grote Zwitserse Sennenhond ben ik op een gedragstest dag geweest die ze voor dit ras, de Appenzeller en de Entlebucher, een paar keer per jaar houden. Daar moeten honden aan mee doen voordat ze voor de fok gebruikt gaan worden. De honden mogen een A of B hebben, scoren ze minder goed dan worden deze honden uitgesloten voor de fok. Vind ik niet verkeert.

De belgische herders (mechelaars, laekense enzovoorts) hebben ook gedragstesten hier in NL. Die test is een stuk realistischer, een vreemde die komt aaien als de baas de hond vast heeft en niet met een nep hand. En er komt een pakwerker dreigend op de hond en geleider af, de ipo honden mogen er op reageren zoals het gebeurt met trainen, andere honden wordt gewoon gekeken hoe ze reageren op dreiging (dus ook het herstellen) Daarna gaat de mouw af en komt de pakwerker weer en moet er niks gebeuren.