waarom ik BARF...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: waarom ik BARF...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:22

Voor zover ik kan lezen in de openingspost worden juist de fabrikanten beschuldigt, niet de mensen die het niet weten van brok :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 07:14

Volgens mij hebben veel mensen een dikke jampotglas bril nodig.. Ik zeg helemaal nergens dat brok voerders slecht zijn en vers voerders goed.. Ik laat een etiket zien van een o zo goede dierenartslijn brok en daar zeg ik dat die dus helemaal niet zo goed is en dat mensen er maar van uit gaan dat deze brok goed is want hij is immers door dierenartsen samengesteld. Niet alleen voor honden voer maar ook mensen voeding kijk maar eens de reclames van bijv zonnatura wat er overal in zit
En daarmee bedoel ik dus dat men verder moet kijken dan de neus lang is

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:26

Nou, ik ben hier wel uitgepraat..

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:27

ja maar je doet wel overkomen alsof ELKE brok troep is, en dat is gewoon niet zo

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:35

Waar doet ze dat Oenka? Ze legt namelijk uit wat een aantal ingredienten inhouden die op het etiket staan en zegt vervolgens: "etiketten lezen is dus belangrijk, er zomaar van uit gaan dat je goed voer geeft omdat je dierenarts het zegt gaat in deze dus niet op.."

Als jij dan stelt dat ze alle brokken over één kam scheert, zeg je dus eigenlijk zelf dat alle brokken dezelfde ingrdienten hebben. ;)

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:42

neehoor, ik lees van elke brok die bij interesseert de verpakking. Ik ben zo op DLG uitgekomen!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:56

Barf/kvv of brok. Ik denk dat het belangrijkste is dat je beest het er goed op doet. Mijn katten krijgen brok van de da (hypoallergeen) omdat ze het daar goed op doen (geen diarree en spugen meer) en barfen de rest van hun kostje zelf bij elkaar :+(ze blieven ook geen kvv trouwens, of barf, het moet warm zijn en zelf gevangen denk ik :-P). Mijn hond daarentegen, positief getest op kauwspier myositis doet het op geen enkele brok goed. Ik heb hem pas van de medicatie af sinds ik kvv ben gaan voeren. Hij heeft nooit meer diarree, of bloed wat er uit spuit, spuugt nauwelijks meer en kan zijn bek weer volledig open doen zonder de onderhoudsdosis prednisolon. Voor hem is het een ware vooruitgang geweest, maar had hij een gewoon gezonde hond geweest had hij waarschijnlijk gewoon brokken gehad ;-)

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:50

essiesilly schreef:
Volgens mij hebben veel mensen een dikke jampotglas bril nodig.. Ik zeg helemaal nergens dat brok voerders slecht zijn en vers voerders goed.. Ik laat een etiket zien van een o zo goede dierenartslijn brok en daar zeg ik dat die dus helemaal niet zo goed is en dat mensen er maar van uit gaan dat deze brok goed is want hij is immers door dierenartsen samengesteld. Niet alleen voor honden voer maar ook mensen voeding kijk maar eens de reclames van bijv zonnatura wat er overal in zit
En daarmee bedoel ik dus dat men verder moet kijken dan de neus lang is

Mwah, wat is goed en wat is slecht? Als je dier het er goed op doet zie ik geen probleem eerlijk gezegd?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 07:11

En zelf wel eens wat dieper bekeken wat er in onze voedingsmiddelen zit?
Van bepaalde toevoegingen wordt je ook echt niet blij als je dat gaat uitzoeken......
Aspartaam om maar even een wat te noemen.

Zelfde geldt voor brokken voor paarden, die horen toch ook alleen maar gras te eten?

2 van mijn honden zitten nu op een brok met 60% vlees en ik zie geen verschil als met de proplan die ik voerde. Ontlasting nog steeds 2x pd heel weinig, vacht glimt en geen tandplak. Andere zit nog steeds op proplan en doet het daar echt heel goed op.
Vlees gaat er eentje onwijs van spugen

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:23

Wij moeten maar niet gaan uitzoeken wat er in onze voedingsmiddelen zitten, ben bang dat we dan allemaal stoppen met eten, ik zit hier lekker aan een bullit, nou ik lees maar niet wat er op t blikje staat ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:41

Ik zoek dat dus wel uit. Als ik iets te drinken haal koop ik dus ook dingen zonder toegevoegde suiker/zoetstoffen, kleurstoffen etc. En dan snap je ineens wat ze met yoghurtdrank bedoelen :') (Je proeft dan namelijk ook echt een beetje yoghurt)
En ben ik echt moe, dan haal ik wel eens een blikje energydrank, wetende hoeveel kankerverwekkende stoffen e.d. er in zitten. Maar ik kan daar bewust voor kiezen, mijn hond eet gewoon wat hij voorgeschoteld krijgt.

En waarom zou je niet uitzoeken wat er allemaal in je eten/drinken zit? Je hoeft echt niet te stoppen met eten/drinken hoor, alleen beter zoeken in de supermarkt of meer bij de boeren halen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:26

Overal zitten slechte stoffen in, dan moet je echt uit eigen tuin eten en eigen brood bakken

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:49

Oh, is er geen middenweg? :+

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:36

Oenka schreef:
ja maar je doet wel overkomen alsof ELKE brok troep is, en dat is gewoon niet zo

Ehhh...... Jawel...... :o
Elke brok moet een zekere bewerking ondergaan om in brokvorm geperst te kunnen worden. Dat an sich is al niet gezond. Vers voeren staat gewoon dichter bij hun natuurlijke voedsel en ook al zijn honden inmiddels gedomesticeerd, hun spijsverteringsstelsel is niet tot nauwelijks veranderd door de eeuwen heen.

Als mensen brokken willen voeren, prima, moet een ieder voor zichzelf uitmaken, maar helaas kan geen enkele brok op tegen natuurlijk voedsel.

Voor de paarden proberen we toch ook om een zo natuurlijk mogelijke omgeving te creëren? Gewoon omdat we weten dat dat hun welzijn ten goede komt.

En mijn posts zijn niet bedoeld om iemand anders een naar gevoel te geven over het feit dat er brokken gegeven wordt, het is meer om aan te geven dat het ook anders kan. Als mijn hond (r.i.p.) lekker kon knagen op verse vleesbotten, dan was ie gewoon helemaal in zijn element en dat zorgde weer voor een glimlach bij mij.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:49

Dan neem ik aan dat jij je paard ook geen brokken geeft?
Want ook die zijn bewerkt ;)

Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
Als de een graag vlees wil voeren, omdat hij/zij zich daar goed bij voelt dan moet die gene dat lekker doen, dat is met brok ook zo!
Mijn honden zien er goed uit, en staan op brok........
De hond met lichamelijke klachten, kan niet op vlees want die spuugt zich helemaal leeg....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:52

MissDD schreef:
Als mensen brokken willen voeren, prima, moet een ieder voor zichzelf uitmaken, maar helaas kan geen enkele brok op tegen natuurlijk voedsel.

Ach ik herhaal het nog maar eens;
Dus honden op "natuurlijk voedsel" leven langer dan die op brok? Nee.
Oh, maar dan dan leven ze toch gezonder, hebben minder last van allerlei ziekten tijdens dat even lange leven ? Nope óók niet.
Wel, dan hebben ze tenminste minder last van allergieen? Jammer, alweer mis, grappig genoeg zijn honden vaker allergisch voor verschillende dierlijke eiwitten dan voor granen (en het maakt echt niet uit of ze hun allergenen via brok of vers binnenkrijgen).

Prima dat je dit soort dingen graag wil geloven, het klinkt ook zo positief en natuurlijk, maar is geen enkele aanwijzing dat dit daadwerkelijk waar is.
Er zijn meer zaken in je post die niet kloppen, maar inhoudelijke discussies met wat ik ondehand de barf evangelisten ben gaan noemen (de irrationele redenatiemethoden en manier van "onderbouwen" hebben veel gemeen met die van fundamentalisten) zijn me onderhand te vermoeiend.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:03

Als je hond het goed doet op bepaalde voeding; die voeding blijven geven. Bij mij krijgen ze Prins brok en af en toe pens (gewoon uit de vriezer van de supermarkt). Af en toe beetje zalmolie. En gezond dat ze zijn! Werelds. Dus nee, dat ga ik niet veranderen "omdat ik brok voer".
Op honden fora zijn hier al 700 discussies over geweest. En als iemand zijn hond iedere dag gestoomde hertenbiefstuk wilt geven; mij best. Maar ga mij aub niet vertellen wat ik mijn hond moet voeren. Dat bepaal ik zelf. En dat ik me laat voorliegen door etiketten? Wie zegt nou dat wat die Barfers zeggen waar is. Ik lees meningen van mensen (met fouten er in) maar heb nog geen gepubliceerd wetenschappelijk stuk gezien.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:04

Ik vind trouwens de "anti-barf-mafia" minstens net zo hard prediken dan de "barf-evangelisten".....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:08

Met dit verschil dat brokken voerders geen item starten van "doe je ogen open en stop met Barfen en ga brokken voeren".
Echt, iedereen mag van mij 365 dagen per jaar zijn of haar hond voeren wat hij of zij wil. Ik dus ook.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:10

Billy schreef:
Ik vind trouwens de "anti-barf-mafia" minstens net zo hard prediken dan de "barf-evangelisten".....

Gezien ik dat laatste woord noemde voel ik me aangesproken.
Ik heb persoonlijk nooit een negatief woord over barfen of vers voeren geuit.
Waar ik tegen ageer is het als waarheid verkopen van de fabel dat vers/barf/natuurlijk voeren superieur is aan brok .

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:16

rien10 schreef:
Met dit verschil dat brokken voerders geen item starten van "doe je ogen open en stop met Barfen en ga brokken voeren".
Echt, iedereen mag van mij 365 dagen per jaar zijn of haar hond voeren wat hij of zij wil. Ik dus ook.

Dan is lezen toch moeilijk als je wat ouder bent...
Er staat nl waarom IK Barf, de TS dus. Er staat niet Gooi de brokken weg, Barf is het enige juiste voor uw hond.....
Maar op de een of andere manier is dat wel wat brokkenvoerders er in lezen. Blijkbaar voelen ze zich toch aangesproken en is de keuze toch niet onbetwijfeld.
Mij maakt het niet uit, de ene keer voer ik brok, meestal vlees en soms strotten, vis of ander Barfspul...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:21

Ja, dat zeg ik (gamma :P ) iedereen mag altijd voeren wat hij wil. Jij en ik.

En he, wat leuk dat je op mn profiel gekeken hebt om te kijken hoe oud ik ben.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:07

Kuggur schreef:
MissDD schreef:

Ach ik herhaal het nog maar eens;
Dus honden op "natuurlijk voedsel" leven langer dan die op brok? Nee.
Oh, maar dan dan leven ze toch gezonder, hebben minder last van allerlei ziekten tijdens dat even lange leven ? Nope óók niet.
Wel, dan hebben ze tenminste minder last van allergieen? Jammer, alweer mis, grappig genoeg zijn honden vaker allergisch voor verschillende dierlijke eiwitten dan voor granen (en het maakt echt niet uit of ze hun allergenen via brok of vers binnenkrijgen).

Prima dat je dit soort dingen graag wil geloven, het klinkt ook zo positief en natuurlijk, maar is geen enkele aanwijzing dat dit daadwerkelijk waar is.
Er zijn meer zaken in je post die niet kloppen, maar inhoudelijke discussies met wat ik ondehand de barf evangelisten ben gaan noemen (de irrationele redenatiemethoden en manier van "onderbouwen" hebben veel gemeen met die van fundamentalisten) zijn me onderhand te vermoeiend.

Maar beste Kuggur, waar baseer je dit allemaal op? Ik ben zeer benieuwd waar je jouw kennis vandaan haalt, dat honden niet langer zouden leven op vers, niet minder last hebben van allergieën en niet gezonder zouden zijn? Want nogmaals mijn dier staat voorop dus als jij me kan aantonen dat versvoer minder voldoet dan brokken, dan zet ik mijn dieren weer over op brok. Ik sta altijd open voor goed onderbouwde argumentatie.

Wb je laatste alinea daar voel ik me niet genegen om op te reageren.
Laatst bijgewerkt door MissDD op 26-09-13 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:14

ivy_power89 schreef:
Dan neem ik aan dat jij je paard ook geen brokken geeft?
Want ook die zijn bewerkt ;)

Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
Als de een graag vlees wil voeren, omdat hij/zij zich daar goed bij voelt dan moet die gene dat lekker doen, dat is met brok ook zo!
Mijn honden zien er goed uit, en staan op brok........
De hond met lichamelijke klachten, kan niet op vlees want die spuugt zich helemaal leeg....

Een paard is een herbivoor, geen carnivoor. :wave:

Dat je hond niet op vers vlees kan, kan te maken hebben met zijn maagzuur. Sommige honden die altijd brok hebben gegeten hebben geen goed maagzuur meer om het vlees te kunnen verwerken, ook kunnen de darmen lui geworden zijn van de brokken. Daarom wordt ook altijd aangeraden om dit stapsgewijs te doen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:22

MissDD schreef:
Want nogmaals mijn dier staat voorop dus als jij me kan aantonen dat versvoer minder voldoet dan brokken, dan zet ik mijn dieren weer over op brok. Ik sta altijd open voor goed onderbouwde argumentatie.

Daarom wordt ik dus zo moe van deze discussie, ik zeg nergens "dat versvoer minder voldoet dan brokken".
Een goed samengesteld (en daar gaat het nog wel eens mis maar dat is een ander verhaal) versvoer dieet is niet slechter dan brok, maar ook niet beter.

Maar goed de hoop dat mensen eens leren lezen en daadwerkelijk discussieren over wat je hebt geschreven in plaats van wat ze denken dat je hebt geschreven heb ik allang opgegeven.