Discussie: Hoe vaak moet een hond uit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:51

Goof schreef:
Miracle_ schreef:
Ze gaat er minstens zo'n 8 tot 10 keer op een dag uit :')

Dat zou betekenen dat je iedere anderhalf uur naar buiten gaat, met andere woorden; als je een uurtje wandelt kan je bijna weer naar buiten als je net binnen bent.
No offence; maar hoe ziet jouw eigen leven er dan nog uit?

Mijn eigen leven? Dat zeg je net alsof ik alleen voor de hond leef :')

Ik ben momenteel werkloos dus mijn hond is nu gewoon een bofkont en mag overal mee naar toe.. Meestal is de eerste wandeling is meestal rond 8:00 en dan 20/30 minuutjes, en daartussen een aantal keer een plasje plegen. Smiddags nog een "lange wandeling" van een half uurtje/3 kwartier, soms langer soms korter. Savonds gaat ze meestal 20 minuten mee fietsen. Dus daar tussen heb ik meer als tijd genoeg ;) Ik ga vaak geen uur achter elkaar maar verdeel het gewoon over de dag.
En als ze mee naar het bos gaat, gaan we savonds niet meer fietsen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:52

als een hond 5 dagen van 8 tot 6 alleen zit zou ik ook zeggen "doe maar niet"
want een hond hoort niet zo lang alleen te zitten, maar gelukkig is dit ook te ondervangen door ene uitlaatservice en een oppas in veel situaties.
een kat vind ik weer anders, veel katten vinden het prima om lekker de hele dag te loungen en te doen, zolang er genoeg te doen is in een huis , prima toch?
hoewel ik er persoonlijk dan ook al gauw twee zou willen.
heb ik met honden ook , maar goed, hier komt er geen tweede tot meneer 3 is, die moet eerst even volwassen worden en goed weten dat die oren echt gebruikt moeten worden ;)

maar hier dus ook voldoende thuis om de hond niet te vele alleen te laten zitten, is maar goed ook want we hebben geen hond die met de gemiddelde uitlaatservice etc mee kan :n of die we uberhaupt zo maar met iemand meegeven om te wandelen, de ballotage commissie is nogal streng, ik heb 1 logeeradres waar ik blind op durf te vertrouwen en twee back ups kwa uitlaat die ik er mee vertrouw dat er voldoende kennis en kunde in huis is om een hond van dit kaliber de baas te kunnen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:05

de meeste honden slapen snachts niet daar waar ook de baas slaapt ( niet op een slaapkamer dus) ,zijn dan ook voor uren alleen,dat is dan minder erg als een hond overdag alleen laten zitten??

laat ik wel zeggen,dat al mijn honden op de slaapkamer slapen,zo ook mijn eerste hond...

en ik nam wel eens wat overuren op,dan was ik eerder voor kim thuis..nah...ze lag op de bank,keek me met 1 oog scheef aan,en het was nog net niet dat ze op haar horloge keek om me te melden dat ik "te vroeg"was..

wilde ik heel enthousiast wandelen met haar,moest ik echt 10x roepen eer ze de bank af wilde komen,om vervolgens de hele weg 20 meter achter me aan te sjokken,en vooral de hele weg te geeuwen...

heb nou eigenlijk niet het idee gehad in al die tijd dat ze er héél erg mee zat dat ze alleen was overdag,zoals een vriendin in die tijd altijd zei,was ze blij dat ik opgerot was zodat ze kon uitrusten van de uren die ze de dag ervoor had gelopen... :+

C10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:07

Wij laten de hond ook 3x per dag uit rond 7.30 uur, 14.30 uur en 19.30 uur. We gaan altijd zo´n 20-30 minuten. In het weekend gaat ze mee naar stal en daar zijn we dan een paar uur. Toen ze nog wat jonger was gingen we veel langer, dat had ze echt nodig om haar energie kwijt te kunnen. Tegenwoordig heeft ze wat last van haar heup en rent en speelt ze amper nog. Verder zijn we allebei overdag weg, maar ze is altijd samen met de kat en heeft een terras van 80 m2 met haar eigen huisje. ´s Avonds en ´s nachts ligt ze binnen.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:39

Hier komt de hond 3 of 4x per dag uit.
sochtends tussen 08.00 en 10.00 10 min
smiddags tussen 13.00 en 14.00 10 min
savonds tussen 18.30 en 19.30 20 min
en tussen 23.30 en 00.30 5 min

In het weekend soms anders, dan is de laatste ronde soms om 03.00 en de 1e weer begin van de middag.
Vaak moet hij dan nog niet eens. en als hij wel moet maakt hij ons wel eerder wakker haha.

verder heeft hij overdag een grote tuin en huis voor zich.

We lopen als ik vergelijk met de rest best korte rondjes..
Maar dit heeft dus een reden.. hij valt erg uit naar andere honden, en hier in de buurt laten mensen hun hond nog weleens los, om dit te vermijden is het vaak ff gauw en hopen dat we geen andere honden tegenkomen. Te vaak gevechten en boze baasjes gehad.

In de tuin hier kan hij zich lekker uitleven, als hij rennen wil kan hij dat. tuin is groot genoeg om een balletje te gooien. (na 5 min heeft hij het zin eraf en gaat water drinken, maar dat is een ander verhaal)

edit: het is een american akita reu van 9 jaar oud.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:41

Yontheke schreef:
Nu zal ik heel bokt wel over mij heen krijgen, maar als ik al deze schema's bekijk. Waar halen jullie in hemelsnaam nog tijd vandaan voor een eigen leven? Moet hier niemand fulltime werken?
Deze uren en schema's zou ik van mijn leven niet voor elkaar krijgen met mijn fulltime job.
Ik zal er ook maar bij vermelden dat ik op dit moment zelf geen hond in huis heb. Ik heb wel altijd honden gehad bij mijn ouders thuis en deze hebben op dit moment ook nog 3 honden.

De honden waar ik het over had zijn van mijn moeder. Mijn moeder werkt op inval basis en werkt meestal
3 ochtendjes per week. Maar is dan altijd om 11.00 uiterlijk weer thuis. De ochtendronde neemt mijn vader
dan over. Ze is bijna altijd thuis en gaat weg als er iemand anders thuis is (1 hond kan niet zo goed tegen alleen zijn)
Terwijl hij niet eens alleen is want we hebben 2 honden maar goed :P

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:05

Yontheke schreef:
Nu zal ik heel bokt wel over mij heen krijgen, maar als ik al deze schema's bekijk. Waar halen jullie in hemelsnaam nog tijd vandaan voor een eigen leven? Moet hier niemand fulltime werken?
Deze uren en schema's zou ik van mijn leven niet voor elkaar krijgen met mijn fulltime job.
Ik zal er ook maar bij vermelden dat ik op dit moment zelf geen hond in huis heb. Ik heb wel altijd honden gehad bij mijn ouders thuis en deze hebben op dit moment ook nog 3 honden.

Ik werk fulltime en heb daarom juist geen hond. Als je fulltime werkt kun je imo ook oprecht niet correct voor een hond zorgen. Dwz de hond zit te lang alleen en komt er bij lange na niet voldoende uit. Het is enkel te doen als je een partner hebt die niet werkt of maar parttime werkt. Mensen die (beiden) fulltime werken horen dan ook helemaal geen hond te hebben vind ik. Is een algemene post, geen persoonlijke aanval op jou overigens. :)

spottedponie

Re: Discussie: Hoe vaak moet een hond uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:14

Onze staff word 3x per dag uitgelaten, om 7 uur 20 minuten, half 5 drie kwartier en laatste rondje verschilt tussen 10 en 11 uur nog een half uur...

Ik heb het ook regelmatig dat ik wat eerder thuis ben dan normaal, en dan komt hij nog niet eens van zijn kussen af om mee te gaan lopen, alleen om me te begroeten, en dan wandelt hij verder naar zijn kussen in de woonkamer, en ploft daar weer neer...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:17

Ik vind, zeker als je geen (grote) tuin hebt, dat 4x per dag nodig is.
Maar vind het ook afhankelijk van wat je verder met je hond doet, het ras enz.

Ik neem ze veel mee, met boodschappen doen, naar vrienden, etc. en daardoor loop ik de ene dag meer in het bos dan de andere dag. Komt nog eens bij dat ik hele kleine hondjes heb, en uren lopen hoeft van hen niet. (Wat niet betekent dat ik dat nooit doe want vind het zelf wel lekker :D )

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:19

Het valt me wel op dat er weinig honden verder komen dan achtertuin of 10 minuten wandelen. Gaan die honden nooit naar het bos/park? Die komen feitelijk alleen buiten om hun behoefte te doen dan?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:50

ik vind over het algemeen dat de honden hier weinig eruit gaan.
of in ieder geval weinig mee gedaan word.
zo heb ik als ik het goed heb gelezen enkele staffords voorbij zien komen waar naar mijn mening, niet echt veel mee gedaan word.

als onze pitbull pup dadelijk grotere en wat ouder is, gaat die enkele keren per week langs de fiets.
dat doen we met onze jack russel ook al vaker.
er word veel mee 'getraind' geestelijk aan het werk gezet, vooral onder het wandelen.
dit vooral omdat we een rustige hond willen en ze deze beweging ook echt wel nodig hebben.

je ziet toch bij veel honden, ongeacht wel ras, te weinig energie kwijt kunnen en ze dus thuis de boel slopen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:13

Onze staff gaat regelmatig mee hardlopen, iedere dag houden we hem wel bezig met bal gooien en dergelijke, beetje stoeien, gewoon een grote wandeling maken. In huis is hij dan ook rustig en maakt niks kapot...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:37

Wat mij opvalt is dat vee, een strict schema met uitlaat tijden en lengtes hebben. Zit daar altijd zo weinig speling in. Zelfs toen we allebei fulltime werkten en de honden nog niet naar dagopvang gingen zat er geen vast schema bij. Gewoon gaan wanneer we zin hebben of de honden aangaven dat ze eruit moesten. En dan afhankelijk van weer en tijd korter of heel lang eruit.

Ook nu zit er geen vastigheid in. Streven is minstens een keer per dag vrij rennen voor zeker een half uur, bij voorkeur langer. Probleem nu is dat we met een heel erge scheefbeweging zitten, 2 jonkies die graag willen rennen lang maar er minde vaak uitwillen. En een oude sok die er heel vaak uitmoet maar maar kort kan. En niet alleen thuis kan blijven.

Wel gaan de jonkies mee met hardlopen ed.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:52

Yontheke schreef:
En dat vind ik dan altijd een grappig argument. Mensen die fulltime werken mogen dus blijkbaar geen dieren bezitten want er is nooit tijd voor. Maar als er niet fulltime gewerkt wordt, is er financieel niet wat er nodig is om de dieren alles te kunnen geven. Dit spreekt zichzelf zo hard tegen :)
Maar ik heb dan ook een binnenkat op een appartement en wij werken beide fulltime. Dan ben ik in de ogen van bokt al een dierenmishandelaar :)

Hoe kom je erbij dat je fulltime moet werken om een hond te kunnen bekostigen? Dat is een kwestie van goed voer kopen (scheelt DA kosten), een spaarpotje hebben voor ongevallen en af en toe ontvlooiings-/ontwormingsmiddelen. Dat zijn echt geen mega-bedragen per maand hoor.

Ook valt het mij hier inderdaad heel erg op dat ik veel posts zie met wandelingen van 10 - 30 min. 30min. is voor mij een kleine wandeling, een uur is redelijk normaal en vanaf 2u wordt het een lange wandeling.

Ook de misvatting dat de tuin genoeg is voor mentale en fysieke uitdaging lees ik hier heel erg veel.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:59

Ik denk dat veel tuinen van mensen hier iets groter zijn dan 10 bij 10 meter.
Onze honden slopen in huis nooit wat, spelen, snuffelen, jagen buiten uren.
Ik denk dat ze juist meer uitdaging hebben dan de honden die een uur mogen wandelen in het bos.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:06

Ik denk ook wel dat honden best snel tevreden kunnen zijn. Een hond kan sowieso niet denken 'oh, kon ik maar naar het bos', dus als hij verder voldoende uitdaging krijgt zal hij dat bos ook niet echt missen. En ze hebben ook een behoorlijk aanpassingsvermogen, net als mensen trouwens - topsporters zullen één uur sporten per dag veel te weinig vinden, terwijl de meeste mensen dat juist als behoorlijk veel beschouwen. Een hond kan op die manier ook wennen aan zowel 6 uur beweging per dag als aan 2 uur beweging per dag.

Algemene stelregels vind ik daarom zo snel tekort doen, het is veel belangrijker om naar de hond te kijken. Als die goed op gewicht zit, lekker in z'n vel zit (letterlijk), voldoende slaapt in huis (dus moe genoeg is), en alert blijft (dus niet apathisch achter je aanhobbelt maar actief meeloopt en vrolijk rondsnuffelt en zo) dan gaat het volgens mij meestal gewoon prima. Misschien heeft hond A daarvoor aan één uur per dag genoeg en heeft hond B 3 uur flinke training nodig. Gevolg is dan dat hond B veel beter bespierd is, wat natuurlijk weer voordelen op kan leveren voor de gezondheid, maar om hond A dan ongelukkig of zielig te noemen? Nou, nee.

Ik snap de gedachte wel hoor, ik vind 3 keer per dag een rondje door de wijk ook niet echt voldoende. Maar goed, als een hond tegen de verwachting in uit alles laat blijken daar tevreden mee te zijn ga ik echt niet beweren dat-ie zo vreselijk slecht af is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:32

Lara_Silver schreef:
Ik werk fulltime en heb daarom juist geen hond. Als je fulltime werkt kun je imo ook oprecht niet correct voor een hond zorgen. Dwz de hond zit te lang alleen en komt er bij lange na niet voldoende uit. Het is enkel te doen als je een partner hebt die niet werkt of maar parttime werkt. Mensen die (beiden) fulltime werken horen dan ook helemaal geen hond te hebben vind ik. Is een algemene post, geen persoonlijke aanval op jou overigens. :)

nou dat valt dus best wel mee hoor...is wel heel erg generaliserend,nogmaals denk dat mijn hond toendertijd meer beweging kreeg toen ik fulltime werkte als mijn honden die ik nu heb,terwijl ik nu hele dagen thuis ben...

maar goed,ik leefde toen ook echt voor mijn hond,en paard,was vrijgezel en mijn hond was mijn "partner"denk dat dat beest echt de halve wereld gezien heeft ,ging echt overal mee naartoe,mocht ze niet mee,dan ging ik niet,was simpel zat...

ik zou ook 1000x eerder een hond herplaatsen bij iemand op een flat die fulltime werkt maar wel de hond zijn vrijheid laat behouden in huis en na zijn werk echt gaat voor de hond,als naar iemand die dan veel thuis is,maar zijn hond in een kooitje stopt snachts en overdags als deze voor een bepaalde tijd weggaan...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:35

Ik heb het geluk dat mijn schoonouders 2 deuren verderop wonen, de ene met pensioen is en de ander parttime werkt en dat ze gek zijn op onze honden. Daarnaast komen de uren van vriend en van mij goed uit. Ik kan 's ochtends wat met ze doen, hij als hij thuiskomt en dan 's avonds na het eten nog. Alleen op woensdag en zondag heeft de volwassen hond minder te doen, dan zijn we trainen met de pup.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:48

Ik woon sinds kort op mezelf, en heb besloten om mijn hond bij mijn ouders te laten.. Zij hebben veel ruimte om het huis dus daar kan ze lekker rennen en spelen met de 2 honden van mijn ouders. Ik mis haar wel heel erg, maar het is 3 jarige Duitse Staande met energie voor 10, en ik woon op een appartement en ik kan haar dus niet de ruimte en aandacht geven die ze verdiend.

Maar ik lees hier van honden die maar 3 keer per dag 20-30 minuten uitgelaten worden.. Dat is toch hartstikke weinig?? :wow:

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 16:57

Daenerys schreef:
Ik woon sinds kort op mezelf, en heb besloten om mijn hond bij mijn ouders te laten.. Zij hebben veel ruimte om het huis dus daar kan ze lekker rennen en spelen met de 2 honden van mijn ouders. Ik mis haar wel heel erg, maar het is 3 jarige Duitse Staande met energie voor 10, en ik woon op een appartement en ik kan haar dus niet de ruimte en aandacht geven die ze verdiend.

Maar ik lees hier van honden die maar 3 keer per dag 20-30 minuten uitgelaten worden.. Dat is toch hartstikke weinig?? :wow:

Mijn hond (met artrose en 12 jaar) vind het genoeg, toen hij nog jonger energieker was ging hij natuurlijk wel langer uit, en ging mijn moeder wel eens met hem fietsen. Maar nu maak je hem niet meer zo blij met uren wandelen. We doen het nog wel eens, als het lekker koel is, dan is hij ook echt uitgeteld. We gaan ook 1-2x per jaar naar het strand, dan vindt ie ook geweldig.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:57

Ligt heel erg aan het ras van de hond, zijn individuele karakter en bijvoorbeeld zijn leeftijd hoe vaak en lang een hond naar buiten moet.

Wij hebben een podenco (3 jaar) en een whippet (9 maanden)

Hier gaan we meestal:
's ochtends een korte wandeling +/- 20 minuten
in de middag gaan we altijd naar het bos (minstens 1 uur) waar ze los kunnen rennen/spelen en ravotten. Afhankelijk van of ik moet werken tussen 12 en 17.
als ik in de middag vroeg ben gegaan dan ga ik meestal voor etenstijd nog even +/-20 minuten
en voor het slapen ook +/- 20 minuten
Bij elkaar dus ongeveer 2 uur per dag.

Verder 1x in de week naar de hondenschool (sport en spel doen we nu) en binnenkort ringtraining erbij op een andere dag. In het weekend doen we vaak iets leuks, naar het strand of een ander bos of naar mijn schoonouders die hebben ook een hond kunnen ze met z'n drieën gek doen :-)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:59

Voor oudere honden zou het idd genoeg kunnen zijn. Maar ik zie hier zoveel mensen lopen met hun hond, of beter gezegd de honden lopen met hun baasjes, en die hebben echt energie te over. De hele dag zie je letterlijk geen hond op straat, en dan tussen 17.00 en 19.00 laat het hele dorp zijn hond uit :=

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 17:01

Inderdaad, dat is wel jammer. Helaas is dat momenteel bij de drukke jack russel van mijn opa en oma het geval dat hij niet zo lang uit kan als zou moeten. Mijn opa kan het sinds een maand of wat niet meer en m'n oma kan ook geen uren achter elkaar lopen. Gelukkig kunnen wij (de kleinkinderen) hem af en toe goed laten lopen.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:03

Wel lief dat jullie het hondje van je opa en oma af en toe meenemen :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:18

Lara_Silver schreef:
Als je fulltime werkt kun je imo ook oprecht niet correct voor een hond zorgen. Dwz de hond zit te lang alleen en komt er bij lange na niet voldoende uit. Het is enkel te doen als je een partner hebt die niet werkt of maar parttime werkt. Mensen die (beiden) fulltime werken horen dan ook helemaal geen hond te hebben vind ik.

Of de hond te lang alleen zit is een aanname, stel dat je beiden fulltime werkt, maar wisselende diensten hebt? Zit de hond maar enkele uren (hooguit) alleen.
En dat de hond er niet lang genoeg uit komt is ook een aanname, je weet immers niet hoe lang de hond in de avond nog beweging krijgt en mee gaat naar wellicht stal o.i.d.