Zijn wij geschikt voor een hondje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:32

xSlvna schreef:
Hoe rampzalig mensen kunnen doen, mijn hond ziet de afgelopen jaren niet vaak iets van de omgeving (mag niet mee naar de manege ivm ras, en ik heb niet zo een zin in wandelen) maar enkel van de tuin.
Hoe voorzie ik mijn, oude, hond niet in zijn behoeftes als die een relatief grote tuin heeft, en een redelijke keuken en woonkamer om in te lopen? Ballen om mee te spelen, op dit moment een 9 weken oude pup, anders zijn de katten het slachtoffer...

Mijn paard staat ook 8 maanden per jaar 'dag in dag uit' in de stal, net als bij velen, en dan zou mijn hond dat niet mogen? :+
Heb ik zin om te wandelen, of merk ik dat de hond er echt zin in heeft, ga ik een goede ronde lopen, heb ik geen zin ga ik niet, klaar, zo gaat het ook bij mijn paard, heb ik geen zin ga ik niet, klaar.
Beide nog happy, actief en fit, speels en niet eens te druk, arme dieren.

Wat een geweldige instelling..... |( |( |(
Ik geloof soms gewoon niet wat ik lees......

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:37

Oenka schreef:
wist je dat een hond minstens 4 keer per dag uit moet waaronder 1 uitlatingsbeurt MINSTENS een uur achtereen moet zijn? Anders krijgt zo'n dier niet genoeg beweging.
Veel mensen doen dit uiteraard niet, maar het hoort wel! Uit jouw verhaal lees ik dat je dat al niet kunt bieden, dus alleen daar alleen al om zou ik het niet doen :n

Zou je dit ook aan mijn hond duidelijk kunnen maken. Zou graag wat langer met hem willen lopen zodat ik op een leuke manier conditie opbouw en wat meer doe voor mijn lijn maar meneer wil er niet aan meewerken. Is niets medisch, hij heeft er gewoon geen zin in. Tenzij we naar het bos of strand gaan maar beide zijn helaas niet in de buurt. Met andere woorden het is per hond verschillend en de stelling dat het zo hoort is gewoon te kort door de bocht.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:38

_kajo_ schreef:
Oenka schreef:
wist je dat een hond minstens 4 keer per dag uit moet waaronder 1 uitlatingsbeurt MINSTENS een uur achtereen moet zijn? Anders krijgt zo'n dier niet genoeg beweging.
Veel mensen doen dit uiteraard niet, maar het hoort wel! Uit jouw verhaal lees ik dat je dat al niet kunt bieden, dus alleen daar alleen al om zou ik het niet doen :n

Zou je dit ook aan mijn hond duidelijk kunnen maken. Zou graag wat langer met hem willen lopen zodat ik op een leuke manier conditie opbouw en wat meer doe voor mijn lijn maar meneer wil er niet aan meewerken. Is niets medisch, hij heeft er gewoon geen zin in. Tenzij we naar het bos of strand gaan maar beide zijn helaas niet in de buurt. Met andere woorden het is per hond verschillend en de stelling dat het zo hoort is gewoon te kort door de bocht.

Hoe geeft jouw hond aan er geen zin in te hebben?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:39

xSlvna schreef:
Zoals ik al zei zijn mijn dieren gewoon fit, actief, gezond, blij. Zeg mij eens, wat is het nadeel van 'onvoldoende' beweging? Wordt het dier er depressief van, doet het hem pijn...?

Ik weet niet.... op een of andere manier vind ik het fascinerend dat iemand echt zo denkt, en werkelijk dit soort vragen stelt.
Je bent wel jong, dus wellicht trekt eea nog bij..... maar op die leeftijd was ik al iets meer bij de les geloof ik.

Hoe het ook zij: de meeste mensen kunnen beter geen dieren nemen.
Verdere tips aan ts hebben weinig zin: ik heb een jaar gewacht voordat ik de knoop doorhakte (en ik werk aan huis.. kun je nagaan), ts 2 dagen.....
Tja... zo gaat dat tegenwoordig: "ik wil nu, dus ik neem nu, ik wil, dus ik moet, nu, nu, nu!!!!!"

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:41

_kajo_ schreef:
Oenka schreef:

Dat kan... extreem flegmatieke honden bestaan wel.
Al heb ik dat zelf alleen maar gezien bij bulldogjes, en/of honden die flink doorgefokt hebben en de adem en/ of bouw niet echt hebben om prettig te KUNNEN bewegen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:42

Nou xSlvna dat vind ik dan weer het andere uiterste. Je moet in beide niet overdrijven.
Ik heb ook weleens geen zin om naar buiten te gaan als het min 10 is en een pak sneeuw ligt en het nog sneeuwt maar hond moet gewoon naar buiten. Sorry maar dat vind ik dus ook weer niet kunnen. Ik heb geen zin tja dan moet je gewoon zin maken. Je kiest voor hond en om hem dan maar niet uit te laten omdat je geen zin hebt vind ik gewoon een stomme smoes maar goed dat is mijn mening.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 30-08-13 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:46

Mijn hond loopt ook geen uur meer, maar hij is 12 jaar ondertussen. :D
Hij heeft ook duidelijk voorkeur altijd gehad, waar hij het liefst wandelde.
Bij het Veluwemeer was en is nummer 1, en het bos nummer 2.

Natuurlijk hangt het af van de hond (ras, leeftijd, energie, gezondheid) wat hij kan en wil.
Maar het gaat erom dat je het je dier wilt aanbieden in ieder geval.
Als hij langer had willen lopen, had je het ook gedaan.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:59

Oenka schreef:
Hoe geeft jouw hond aan er geen zin in te hebben?

Door niet mee te willen lopen. Hij vindt dat de wandeling er voor is dat hij poepen kan, heeft hij dat gedaan dan keert hij om en wil naar huis. Kan wel tig andere dingen opnoemen waardoor ik merk dat hij geen zin meer heeft. De ene keer loopt hij kwiek mee de andere keer is hij er snel klaar mee. Hangt van verschillende factoren af (weer, route etc).
Ik ging hem een keer uitlaten op een avond in de plenzende regen. Liep met mijn jas over mijn hoofd ons standaard 'korte slecht weer blokje'. In het begin liep hij nog achter me maar toen ik een even later weer keek was hij pleite. Veilige buurt dus geen probleem. Kom ik zeiknat thuis, zat meneer hoog en droog te wachten onder een afdakje, blij dat hij naar binnen kon.

Ninx schreef:
Dat kan... extreem flegmatieke honden bestaan wel.
Al heb ik dat zelf alleen maar gezien bij bulldogjes, en/of honden die flink doorgefokt hebben en de adem en/ of bouw niet echt hebben om prettig te KUNNEN bewegen...

Het is geen flegmatieke hond, integendeel. Ik wilde geen jack russel omdat ik die te druk vond maar ik heb er nu 1 in een héél groot formaat. Ook is het een kerngezonde hond, vuilnisbak dus niet doorgefokt, ademen doet hij prima en bewegen is geen probleem. Pak ik na de korte wandeling een bal dat wil hij daar best mee spelen. Hij heeft gewoon zijn voorkeur voor wat hij doet en de ene keer is dat wandelen en de andere keer niet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:30

Misschien de discussie ergens anders voortzetten?

TS: uiteraard zijn er geen vaste regels over hoe vaak en hoe lang een hond precies moet lopen. Dat verschilt per hond en per ras. Wel denk ik vaak naast het fysieke aspect van lopen ook aan het mentale aspect. Weer eens even een andere omgeving, spelen met andere honden, lekker snuffelen/graven/in water plonzen etc.
Ik laat mijn hond ook wel eens 2x per dag uit. Maar dat betekent niet dat hij over de gehele dag korter loopt, meestal juist langer. (Dus ipv 3x 1u wandelen, 1x 3u en 1x 45min. bijvoorbeeld)
Maar hij is dan ook prima zindelijk en slaapt de gehele dag omdat hij nog moe is van de ochtendwandeling.

Dus ben ik wat langer weg van huis, zorg ik juist dat de hond vantevoren goed uitgelaten is. Dan slaapt hij gewoon als ik weg ben. Mijn hond zou het niet leuk vinden als ik lang weg ben en hem 's ochtends 30min uitlaat.

Nu merk ik sowieso dat de definitie 'veel' en 'lang' wandelen erg subjectief is. Voor sommigen is een uur lang lopen, dat is voor mij een normale wandeling. De 1 vind 5x per dag wandelen normaal, ik vind dat veel.
Als je over de dag heen de hond genoeg uitlaat (waarbij de hond ook los kan rennen en leuk z'n ding kan doen) dan is het prima. Ik vind 2u per dag echt een minimum (uiteraard een keertje niet halen is geen probleem, maar normaal gesproken), voor alle rassen (ja ook voor Bulldogs). Als jij dan 4x 30min. wilt lopen ipv 3x 40, of 2x per dag 1u maakt dat echt niet zo belachelijk veel uit. Dan verschilt het per hond en hoe zijn dag er uitziet wat hij fijner vindt.

Tooske

Re: Zijn wij geschikt voor een hondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 07:13

Hier liepen we de laatste jaren van onze oude hond ook heel weinig ging gewoon niet meer wilde hij zelf ook niet. Ging wel altijd mee naar stal en kon daar lekker rommelen op zijn manier en veel liggen had hij toch zijn "uitje".

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:01

Wij hebben 3 honden en de oudste heeft dus echt geen zin om een eind te wandelen. Hij is niet vooruit te branden (heeft hij sinds hij 10 is) en blijft soms echt stil staan..brokjes of speeltjes vind hij ook niet veel aan :-P
ik ben er zelfs voor naar de dierenarts geweest en die zei zelf dat we hem.beter apart en dan korter uit kunnen laten. Hierdoor geloof ik ergens wel dat sommige honden echt niet zo graag wandelen.

De andere twee daartegenover gaan 3 (soms 4) keer uit. Globaal 2x een half uur en 1x 3 kwartier tot een uur. Een van de twee loopt altijd los (ik riskeer liever een boete dan dat hij altijd aan een lijn moet. Een van de honden gaat mee naar training en ze gaan minstens 3 x per week naar het bos of strand waar uiteraard ook langer wordt gelopen.
Daarbij wordt er ook in huis gedaan aan hersengymnastiek door ze dingen te leren of zoekspelletjes.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:15

Tigra_ schreef:
Nou xSlvna dat vind ik dan weer het andere uiterste. Je moet in beide niet overdrijven.
Ik heb ook weleens geen zin om naar buiten te gaan als het min 10 is en een pak sneeuw ligt en het nog sneeuwt maar hond moet gewoon naar buiten. Sorry maar dat vind ik dus ook weer niet kunnen. Ik heb geen zin tja dan moet je gewoon zin maken. Je kiest voor hond en om hem dan maar niet uit te laten omdat je geen zin hebt vind ik gewoon een stomme smoes maar goed dat is mijn mening.

Wat nu als je hond niet naar buiten wilt bij min 10? Als het koud is, is ze blij als ze weer binnen is (terwijl ik het dan juist weer leuk vind om naar buiten te gaan, pas me aan aan de hond, kleine ronde dus), als sneeuw ligt vind ze het leuk om er in te spelen en te rennen met andere honden of een bal (en dat is ook maar hoogstens 5 minuten), maar gewoon aan de lijn lopen? Nah, op de rem en weer bedelen om terug te mogen, laat ik haar los is ze ook gelijk weer thuis.
Bij redelijk/mooi weer vind die het prima om een ronde te gaan (loopt fijn mee, alert etc.), maar het maakt hem evenmin uit als die zich moet amuseren in de tuin met speelgoed, of die nu 60 minuten rechtuit loopt aan de lijn of 30, 40, 50 minuten door de tuin springt en sneurt zoals zijzelf het wilt, zo snel als zij het wilt, met of zonder bal, en zelfs wanneer en hoelang zij wilt. Het is verder ook niet zo dat als ik niet ga, niemand met haar gaat, ze gaat gewoon wat minder dan de standaard '4 keer per dag, 7 dagen in de week'.

Dus nogmaals mijn vraag, die nog niet beantwoord is, waarom is het zo erg voor een hond om niet te WANDELEN? Bewegen doet die, voldoende, precies zoals die zelf wilt. Als jullie zo veel kennis hebben, zullen jullie die ook wel willen delen, wellicht ga ik dan 4 keer per dag wandelen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:18

Kan deze discussie in een ander topic gevoerd worden? Het gaat er hier om of ts wel of niet 'geschikt' zou zijn om voor een hond te zorgen.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:24

Ik heb het topic niet doorgelezen!

Als je een hond gaat nemen, doe het dan in de vakantie. De herfstvakantie bijvoorbeeld. Dan kan de hond wennen aan zijn nieuwe huis, en aan jullie aangezien je volgens mij geen school hebg :) de hond gaat idd moeilijk meteen wennen aan alleen zijn

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:35

Ts volgens mij, zijn jij en je moeder hartstikke geschikt voor een hondje dat in jullie gezin past! Veel plezier met jullie zoektocht naar jullie kameraadje!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:37

Leffroi schreef:
Kan deze discussie in een ander topic gevoerd worden? Het gaat er hier om of ts wel of niet 'geschikt' zou zijn om voor een hond te zorgen.

Die vraag is al beantwoord zo ver ik weet, ze zijn geschikt.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:39

xSlvna schreef:
Leffroi schreef:

Dat geeft geen vrijpas om een niet-relevante discussie te gaan voeren ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:40

xSlvna schreef:
Leffroi schreef:

Hahaha, briljant! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

ts opent een paar dagen geleden een topic waarin ze zich afvraagt of ze geschikt zijn.
8 uit 10 mensen antwoorden van niet: en ts gaat dit weekend een hond ophalen die vanaf maandag lekker alleen mag zitten.

Not to myself: voortaan niet meer reageren in dit soort topics....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:05

Volgens bokt ben je pas geschikt als je volgens 'de regeltjes' leeft, en alles volgens die regeltjes doet, maar wie heeft ze verzonnen en waarom? Dat weet niemand te beantwoorden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:10

Verzonnen? Je denkt dat het zomaar verzonnen is dat een dier bepaalde behoeftes heeft? := Dit had ik niet achter jou gezocht.

Ach, Ninx, ik denk dat TS sowieso al een hond zou gaan halen..

Mensen die maling hebben aan de behoeftes van hun dier, zeggen geschikt. Mensen die niet naar zichzelf kijken maar naar het leven naar de hond, of die voldoet aan de voorwaarden, zeggen ongeschikt.

Bepaal zelf maar TS, ben jij egoïstisch en wil je een hond ondanks dat je hem niet kunt bieden wat hij hoort te krijgen (en dat duizenden anderen het ook niet doen wilt niet zeggen dat het goed is)?

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:22

Geryon schreef:
Verzonnen? Je denkt dat het zomaar verzonnen is dat een dier bepaalde behoeftes heeft? := Dit had ik niet achter jou gezocht.

Mensen die maling hebben aan de behoeftes van hun dier, zeggen geschikt. Mensen die niet naar zichzelf kijken maar naar het leven naar de hond, of die voldoet aan de voorwaarden, zeggen ongeschikt.

Bepaal zelf maar TS, ben jij egoïstisch en wil je een hond ondanks dat je hem niet kunt bieden wat hij hoort te krijgen (en dat duizenden anderen het ook niet doen wilt niet zeggen dat het goed is)?

je doet net als of het hondje zwaar mishandeld gaat worden bij ts.! hondje word meerdere keren per dag uitgelate, zoekt een hondje wat bij der past, krijgt als ze van school af komt alle aandacht en liefde, ja inderdaad het hondje krijgt een heel zwaar leven, moet je niet alvast 114 bellen.. en laatse was sarcasties bedoelt!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:31

miszblueeyes schreef:
Geryon schreef:

je doet net als of het hondje zwaar mishandeld gaat worden bij ts.! hondje word meerdere keren per dag uitgelate, zoekt een hondje wat bij der past, krijgt als ze van school af komt alle aandacht en liefde, ja inderdaad het hondje krijgt een heel zwaar leven, moet je niet alvast 114 bellen.. en laatse was sarcasties bedoelt!

Nee hoor dat doe ik niet. TS kan een hond niet bieden wat het nodig heeft, zoals een soortgenoot.

Het is alleen erg jammer dat alles goedgekeurd wordt mits het geen dierenmishandeling is en het dier 'er wel goed zit'. Maar dat heb ik al eens gezegd. Sommigen lijken het gewoon niet te snappen. Het egoïsme neemt het brein over :D

xSlvna schreef:
Ik stel, als ik jullie moet geloven, een heel gemakkelijke vraag; 'Waarom?', toch is er wéér iemand die zegt dat het behoeftes zijn maar niet zegt waarom.
Wie heeft besloten dat zo veel rechtuit lopen aan een lijn goed is voor een hond, of beter gezegd, wie heeft gezegd dat het voorafgaande niet doen, slecht voor de hond is?

Ik vind het een beetje waardeloos om een extra topic te openen voor mijn vraag, als hier toch iedereen zit die wat van honden en hun behoeftes afweten.

Ik blijf het een hele rare vraag vinden. Wat denk je van onderzoekers? Waar je ook heel veel verschillende soorten van hebt natuurlijk. Zo zijn er mensen die wilde dieren observeren en connecties proberen te vinden tussen de wilde en gedomesticeerde dieren, om zo achter hun behoeftes te komen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:33

En toen hebben ze uitgevonden dat je minimaal 4 keer op een dag een route moet gaan lopen met de hond ernaast...? Of hoe, vertel, jullie weten het zo goed.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:34

Geryon schreef:

Ik zeg ook dat ze geschikt is en ik heb absoluut geen maling aan de behoefte van mijn honden! Wat is dat voor een rare uitspraak?
Mijn honden komen niks te kort, krijgen uitdaging, zijn goed in balans, krijgen genoeg beweging, krijgen medische zorg, krijgen aandacht en een consequente opvoeding

Maar zoals al vaker is gezegt hier, heeft niet elke hond dezelfde behoeftes. Er zijn genoeg mensen waar honden het hartstikke goed hebben ook al gaan ze niet volgens de "regeltjes" 4 x per dag een x aantal minuten mee wandelen. Het aantal minuten die een hond mee mag gaan wandelen zegt niet of je hond het goed of slecht heeft. Daar komt veel meer bij kijken. Honden worden wel erg vermenselijkt (is dat een woord?) Er zijn genoeg honden die geen problemen laten zien als ze een paar dagen per week een dag alleen thuis zijn. En er zijn genoeg honden die met 3 x per dag 30 minuten lopen, rennen, spelen ook voldaan zijn en ook geen problematisch/afwijkend gedrag laten zien, ondanks dat bepaalde onderzoeken zeggen dat dat te weinig zou zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:41

Hoe dan ook,
Er zal geen hond voor zijn plezier 5 dagen per week alleen in huis zitten.
Misschien went hij er wel aan maar dat is weer iets anders.