Wat geven jullie aan jullie kalf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:33

xIirtJj schreef:
Wat is voor de rest trouwens je doel met het kalf? Gewoon nieuwsgierig, niet aanvallens oid.

Ik denk dat ik met koeienkeuringen mee wil gaan doen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:34

Ben blij voor jou dat er niet meer zo op jou wordt geschoten TS ;)

Als mijn kleine Charlie ter wereld is, zal ik jou ook eens een foto tonen ;) Ik ben van plan om ermee te gaan "paardrijden" en het voor de wagen op te leren, samen met mijn merrie. Zou ik echt onwijs gaaf vinden; net als het vroeger ook werd gedaan :D

Wat betreft de longontsteking, hou dit goed in de gaten ! menig kalf sterft hieraan. Dus hou goed contact met de DA, zodat hijzelf kan zeggen waar je op moet letten en hoe je moet behandelen ;) (hier worden ze gewoon ingespoten met peneciline, maar denk niet dat jullie zo'n spuit of zo'n flesje in huis hebben om dit zelf te gaan doen :+ )

SienenIvo

Re: Wat geven jullie aan jullie kalf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:37

Dat moet je zeker doen! Ik ben wel eens benieuwd! Dat zou ik ook willen doen! Ik ken een vent en die heeft ooit zebra's voor de kar gehad! Was ook gaaf! We houden het mee in te gaten ja! Mijn moeder zou dat op zich wel kunnen inspuiten hoor! Maar ja.. De dierenarts is zo geweest hoor!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:39

Denk dat ze wel een goede dosis antibiotica van je dierenarts heeft gehad. Lekker dik in 't stro zetten en dan moet het wel beter gaan met d'r!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:40

Ik heb niet alles gelezen maar wat zijn de reacties hier erg zeg! Ts is bezorgd en vraagt of ze naast de normale verzorging meer kan bieden. Ik ga ervan uit dat dit een kalf is dat normaal weg gaat voor de kaverhouderij. Kalveren die klein of zwak zijn gaan op dit moment zelf gratis weg of worden afgespoten.

Ts ik neem aan dat je kalverbrok hebt? Hooi en melk op de goede temperatuur zijn goed. Je kan bij een longontsteking beter zorgen voor een fris buiten hok, wel zonder tocht! Succes!

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:42

Bedankt voor je reactie! We hebben kalverbrok ja! Hij ligt niet in de tocht en ook niet in de regen. Dus daar is ook allemaal voor gezorgd!

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:43

SienenIvo schreef:
xIirtJj schreef:
Wat is voor de rest trouwens je doel met het kalf? Gewoon nieuwsgierig, niet aanvallens oid.

Ik denk dat ik met koeienkeuringen mee wil gaan doen.

Leuk! Is heel wat anders als een pure melkkoe :)
Is ook heel anders trouwens.

Ik vind het juist goed van je dat je een topic op bot neergezet hebt, zo kom je toch wat meer te weten. Je bent dertien jaar oud, nog genoeg tijd om te leren! Koeien is echt een apart vak hoor, ik weet er alles van. Ik begin er ook steeds meer over te leren en als je het leuk vind om te leren, dan leer je ook snel genoeg bij!

Ik heb een paar weken geleden voor het eerst aan de carrousel koeien staan melken. Mijn beste vriendin heeft een groot bedrijf thuis & zit zelf op de grote boerenschool haha Ik vind het echt wel heel leuk. Maar koeien zijn met niets te vergelijken, ik vind ze geweldig! :)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:45

Dat is waar! Lijkt me wel leuk! Een carrousel is echt gaaf! Dat is echt cool om te doen! Wel even wennen in het begin! :D

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:47

Haha, grappig. Mijn eerste echt helemaal tamme koe van 4 jaar geleden is nu zwanger van haar tweede kalfje en op haar rijd ik ook vaak, heerlijk samen door de stal hobbelen.
Nu heb ik na 4 jaar een 'eigen' kudde opgebouwt met 40 tamme koeien die helemaal tam zijn waar je bij wijze van spreken onderdoor kan kruipen.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:47

Dat is cool! Hoe heb je dat gedaan?

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:49

Haha, ja. Maar het ging wel als vanzelf. Wat is zo'n carrousel handig! Is een 32-stands, dat is al niet 'standaard', waren binnen een uurtje klaar met melken. Ideaal.

Is zeker iets leuks om een keertje te doen als je boeren in de omgeving kent! Ik ga in september ook een paar dagen naar de boerderij toe. Zijn haar ouders weg, ga ik mooi helpen. Kunnen we samen naar school toe karren na het melken in de ochtend en de koeien op het land zetten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:50

Ah wat schattig een kalfje!

Kijk, dit beest heeft het 10x beter dan de meeste kalfjes op melkveebedrijven. Die zitten in een kalverenhok, alleen en die krijgen helemaal geen aandacht. En áls ze niet naar de slacht gaan dan duurt het ook nog wel even voordat de gemiddelde kalf/pink een weiland ziet.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:52

Ik ben al bij een boer gaan vragen of ik daar ik daar mocht gaan helpen. Maar dat ging niet. Bij ons in de buurt zijn er niet zo veel boeren.. Dus dat is jammer.. Maar ik blijf zoeken!

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:52

SienenIvo schreef:

Meestal als we bij de koeien waren die al vanaf de geboorte tam zijn gemaakt kwamen er nieuwsgierige koeien kijken, die gingen we aaien enzo steeds verder.
Eigenlijk hebben we maar 2 kalfjes tam gemaakt vanaf de geboorte, de rest kwam vanzelf en zijn hondsbrutale schatjes geworden! <3

Edit: waar woon je in brabant, want wij wonen tegen de brabantse grens aan, anders kun je een keer bij ons komen?
Laatst bijgewerkt door BalouArera op 22-08-13 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:52

MarlindeRooz schreef:

Kijk, dit beest heeft het 10x beter dan de meeste kalfjes op melkveebedrijven. Die zitten in een kalverenhok, alleen en die krijgen helemaal geen aandacht. En áls ze niet naar de slacht gaan dan duurt het ook nog wel even voordat de gemiddelde kalf/pink een weiland ziet.

Dankjewel voor je reactie!

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:53

BalouArera schreef:
SienenIvo schreef:

Meestal als we bij de koeien waren die al vanaf de geboorte tam zijn gemaakt kwamen er nieuwsgierige koeien kijken, die gingen we aaien enzo steeds verder.
Eigenlijk hebben we maar 2 kalfjes tam gemaakt vanaf de geboorte, de rest kwam vanzelf en zijn hondsbrutale schatjes geworden! <3

Ooohh! <3

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:54

SienenIvo schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dankjewel voor je reactie!

Wij (als gezin ) hebben een paar keer op mijn oom zijn melkvee bedrijf gepast en daar hielp ik dus ook mee, door de kalfjes te voeren, zo lief vooral als je ze die biest mag geven en elke dag zat ik er uren bij. :o

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:55

Doe je dat nou nog?

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:55

Ik woon in de randstad, dus ook niet veel boeren. Laat staan dat ik ze kende en erop af durfde te stappen. Sinds ik twee jaar geleden in Dronten op school zit en daar ook woon, ken ik boeren uit het hele land met alle diverse boerenbedrijven. Koe, kip, varken, nerts (bont), bloemen, gewassen, alles. Mijn beste vriendin dus een boerderij en dan leer je veel daarover als het je ook interesseert :)

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:56

[/quote]
Eigenlijk hebben we maar 2 kalfjes tam gemaakt vanaf de geboorte, de rest kwam vanzelf en zijn hondsbrutale schatjes geworden! <3[/quote]

Ooohh! <3[/quote]

Zie mijn edit: ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:56

SienenIvo schreef:
Doe je dat nou nog?

Nee, er passen nu andere mensen op! En mijn moeder vond een week op de boerderij nooit zo leuk! Ik wel, de buren hadden vroegah een pony dus ik kon de hele vakantie rijden. _O-

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:58

Balou; Jullie hebben ook een luxe bedrijf! ;) De meeste boeren kunnen alleen maar dromen van robots ;)
Ik weet niet of ik er zelf ooit voor zou kiezen trouwens. Mis je geen interactie met de koeien doordat je het melken niet meer zo hoeft te doen?

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:02

Nee, we zijn zo blij dat we het hebben gedaan. Eerst moesten de koeien opstaan en naar de melkstal gaan als mijn ouders eraan komen, dus 'vluchten' ze alvast weg.
Nu zijn mijn ouders 5x per dag minstens tussen de koeien om de vies zaagsel en mest uit de boxen te halen en de koeien die niet naar de robot gaan erheen te brengen en mijn ouders vinden echt dat de koeien rustiger zijn geworden.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:14

Wat grappig om te horen! En hoe doen jullie dat dan met weiden? Want wij doen ze 's ochtends na het melken naar buiten, dan 's middags naar binnen, weer melken en dan weer naar buiten toe. Maar kan me voorstellen dat dat moeilijker is met een robot.

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:21

Onze koeien komen helaas niet buiten. Het is gewoon heel lastig met de robot. Het zou gaan, maar onze stal is zo 'fijn' dat het bijna hetzelfde is als buiten. De koeien minstens als het heel druk is 10 vierkante meter loopruimte per koe. Maar dat is als de stal overbezet zou zijn, hoeveel het nu is als het gewoon rustig is weet ik niet.