Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:14

Wat ik beetje krom vind is, dierenarts moet blijkbaar wel mensen met kleindier heel serieus nemen
er veel van weten, maar niet iedereen wil er dan voor betalen.
Kan niet van 2 walletjes eten he?! en serieus behandeld worden en voor een habbekrats, zal vast
wel ergens goedkoper zijn, maar tijd gestoken in een muis, kost net zo veel als tijd gestoken in een paard.
Aanschafprijs van dier heeft daar niets mee van doen.

En Little King inderdaad in NL kan je eenvoudig een gratis kat krijgen.
Heb er hier 2 beiden gratis, de een was van de weg afgeschraapt de andere was een boerderij kitten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:14

Ook een hond of paard kan je snel en pijnloos uit hun lijden verlossen hoor. Uiteraard als je weet wat je doet, maar dat is bij een muis, rat, konijn ook zo.

Maar ik merk het al...een paard of hond is iets heel anders. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:15

little_king schreef:
Sjolvir schreef:
Even de knuppel in het hoenderhok.
Waarom zou een kleiner dier minder kosten terwijl het dezelfde tijd kost als een groter dier?
Qua hoeveelheid medicijnen snap ik hem, maar verder?

Die knuppel is er al diverse keren ingegooid maar daar komt door de mensen die het zo duur vinden geen antwoord op.

Ik zie het verschil tussen een rat en een kat of hond ook niet, op de medicijnen na.
Maar voor de rest is het gelijk.
Dus waarom dan de helft goedkoper willen?

Aanschafwaarde?
Hoeveel poezen zijn er niet gratis te krijgen? Toch heeft niemand het er over als dat 50 euro kost.

Misschien omdat het antwoord al door je zelf al gegeven wordt? De medicijnen?
Als ik met mijn groot lotharinger van 5 kilo naar de da ga en hij krijgt dezelfde behandeling als mijn dwerg van 2 kilo, dan zal ik dat zekers zeer goed merken aan mijn rekening. Dus ik neem aan dat je dat bij de rat die er maar een fractie van weegt zekers zou moeten kunnen voelen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:16

little_king schreef:
Sjolvir schreef:
Even de knuppel in het hoenderhok.
Waarom zou een kleiner dier minder kosten terwijl het dezelfde tijd kost als een groter dier?
Qua hoeveelheid medicijnen snap ik hem, maar verder?

Die knuppel is er al diverse keren ingegooid maar daar komt door de mensen die het zo duur vinden geen antwoord op.

Ik zie het verschil tussen een rat en een kat of hond ook niet, op de medicijnen na.
Maar voor de rest is het gelijk.
Dus waarom dan de helft goedkoper willen?

Aanschafwaarde?
Hoeveel poezen zijn er niet gratis te krijgen? Toch heeft niemand het er over als dat 50 euro kost.

Omdat het de helft goedkoper IS?

Daarnaast wilen mensen graag hun hond en kat nog even knuffelen ed. Knaagdieren voelen daar niet zoveel voor, dat zijn geen knuffelaars.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:16

Gini schreef:
Ook een hond of paard kan je snel en pijnloos uit hun lijden verlossen hoor. Uiteraard als je weet wat je doet, maar dat is bij een muis, rat, konijn ook zo.

Een hamster kan je tegen de muur aan kletteren.

Een paard niet, als je die dood wil maken, hoe doe je dat snel? Daar moet je echt kunde voor hebben.
Die kan je ook niet in een kussensloop doen, of voor je auto band leggen.
Ja, dan moet je en een wapen hebben, en weten waar je moet richten.
Als je dat weet is het toch prima.

Ik weet niet precies waar je op doelt, maar natuurlijk zijn ze anders.
Omdat het bij een paard een stuk lastiger is dat goed te doen dan een hamster.
Dat kan je toch niet ontkennen?
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 14-07-13 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:17

Gini schreef:

Waarom zeg je dat, hier wordt al 2 maal genoemd, dat wanneer jij de kunde hebt je paard af te schieten, men daar de voorkeur aan geeft, dus ik snap je reactie niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:18

Ik weet niet. Ik zou niet weten hoe ik een hamster moet doden. Ja, tegen de muur gooien. En dan maar hopen dat de knal hard genoeg was, dat ik ver genoeg van de muur stond etc etc.

Een dier doden vergt sowieso kennis van zaken, ik dacht dat we daar al over uit waren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:19

Gini schreef:

Lichte knaagdieren zijn toch echt heel wat anders dan grote dieren... daar komt echt veel en veel meer kennis bij kijken. Dat kan je ECHT niet met elkaar vergelijken.

Maargoed, misschien ben jij een van de sterkste mensn op aarde dat je een hond zijn nek net zo makkelijk om kan draaien als die van een muis? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:19

@Gini Ja dat waren we ook, jij maakt er echter onderscheid in. Ik heb geen kunde om een paard af te schieten of een hond de nek om te draaien, jij wel? Ik heb geen garantie dat mijn dier daarna dood is, terwijl ik die zekerheid wel heb als ik over een muis heen rijdt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:20

Mindim schreef:
Waarom zeg je dat, hier wordt al 2 maal genoemd, dat wanneer jij de kunde hebt je paard af te schieten, men daar de voorkeur aan geeft, dus ik snap je reactie niet.

Kan zijn hoor. Ik zou eens een topic moeten openen met als titel "Paard zelf afschieten wegens hoge dierenartskosten". Denk dat ik spontaan op heel wat minder begrip kan rekenen.
Maar goed, mijn mening is bekend, dat is wat TS vroeg, verschillende meningen. Ik heb geen zin om die van mij tot in den treure te verdedigen. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:23

Sjolvir schreef:
Wat ik beetje krom vind is, dierenarts moet blijkbaar wel mensen met kleindier heel serieus nemen
er veel van weten, maar niet iedereen wil er dan voor betalen.
Kan niet van 2 walletjes eten he?! en serieus behandeld worden en voor een habbekrats, zal vast
wel ergens goedkoper zijn, maar tijd gestoken in een muis, kost net zo veel als tijd gestoken in een paard.
Aanschafprijs van dier heeft daar niets mee van doen.

En Little King inderdaad in NL kan je eenvoudig een gratis kat krijgen.
Heb er hier 2 beiden gratis, de een was van de weg afgeschraapt de andere was een boerderij kitten.

Sjolvir, jij hebt het over behandeling van zieke dieren. Dat vind ik toch echt heel iets anders dan een spuitje geven. Daar heb je geen kennis van dieren over nodig. Een arts in het ziekenhuis kan je paard makkelijk laten in slapen.... maar ik geloof niet dat je er naar toe gaat voor onderzoek en behandelingen. ;)

Gini

Even een vraag: tot welke grootte vinden jullie het veilig om een dier zelf te doden?
Een hamster en muis zijn blijkbaar geen probleem. Mag een konijn ook? En een chihuahua?

Anoniem

Het gaat erom of de handeling en medicatie in verhouding staan tot de prijs.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:24

NeverGiveUp schreef:
Wordt daar ook een beetje ziek van :')

Moet ik maar mijn geld in te rondte kunnen en willen gooien omdat ik toevallig dieren heb :')
Iets duur vinden betekend niet gelijk dat je het niet waard bent om een huisdier te hebben.

Precies!

Ik vind 50 euro eigenlijk belachelijk veel geld hiervoor... Los van het feit dat het om een ratje gaat, eigenlijk vind ik het voor een hond ook al veel. :=

Ik heb cavia's en laatst eentje met schurft.. Voor 5 minuutjes kijken en een mini tubetje zalf was ik ook 50 euro lichter.. Tja, je gaat mij niet vertellen dat dierenartsen niet ontzettend veel winst maken op dat soort dingen. Maargoed, je wil natuurlijk graag dat je beestje beter wordt(in TS haar geval: rustig inslaapet)dus je hebt weinig keus. Tegen de muur aanslaan lijkt me persoonlijk niet zo'n fijne dood + je hebt de kans dat het niet in 1 keer goed gaat.
Laatst bijgewerkt door Samiyah op 14-07-13 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:24

Gini schreef:
Even een vraag: tot welke grootte vinden jullie het veilig om een dier zelf te doden?
Een hamster en muis zijn blijkbaar geen probleem. Mag een konijn ook? En een chihuahua?

muis, hamster, rat, konijn, kip, vogel.
Eigenlijk alles wel tot formaatje kat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:25

Gini schreef:

Ik geen een. Ik zou in laten slapen en ook de 50 euro betalen om een rat in te laten slapen, maar dat wil niet zeggen dat ik die 50 euro niet prijzig vindt. Verder ben je een beetje sensatie aan het zoeken door er andere zaken bij te gaan halen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:25

Ik denk dat dat dan om het Gini feit zou gaan dat je geen wapens mag bezitten en dat er daarvoor slachthuizen zijn.
De kans dat je je paard niet direct dood schiet is heel wat groter dan dat je een klein knagertje niet direct dood slaat tegen de muur.. Iets met realisme.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:26

Samiyah schreef:
NeverGiveUp schreef:
Wordt daar ook een beetje ziek van :')

Moet ik maar mijn geld in te rondte kunnen en willen gooien omdat ik toevallig dieren heb :')
Iets duur vinden betekend niet gelijk dat je het niet waard bent om een huisdier te hebben.

Precies!

Ik vind 50 euro eigenlijk belachelijk veel geld hiervoor... Los van het feit dat het om een ratje gaat, eigenlijk vind ik het voor een hond ook al veel. :=

Ik heb cavia's en laatst eentje met schurft.. Voor 5 minuutjes kijken en een mini tubetje zalf was ik ook 50 euro lichter.. Tja, je gaat mij niet vertellen dat dierenartsen niet ontzettend veel winst maken op dat soort dingen. Maargoed, je wil natuurlijk graag dat je beestje beter wordt(in TS haar geval: rustig inslaapet)dus je hebt weinig keus. Tegen de muur aanslaan lijkt me persoonlijk niet zo'n fijne dood + je hebt de kans dat het niet in 1 keer goed gaat.

Geloof me, tegen de muur is binnen een fractie van een seconde gebeurt, beestje heeft geen besef van wat m overkomt..
En als je niet zeker bent dat het in 1 keer goed gaat (twijfel) moet je er imo ook niet zelf aan beginnen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:27

Mindim schreef:
Ik geen een. Ik zou in laten slapen en ook de 50 euro betalen om een rat in te laten slapen, maar dat wil niet zeggen dat ik die 50 euro niet prijzig vindt. Verder ben je een beetje sensatie aan het zoeken door er andere zaken bij te gaan halen.

Vandaag om 11.41 zei Gini dit:
Ik snap dat mensen het een enorm bedrag vinden.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:28

Wat een belachelijke bekrompen reacties lees ik hier zeg.... bah! Valt me tegen dat zelfs een groentje een lüllige reactie geeft.

Alsof een ratje of ander knaagdier minder waard is omdat hij/zij toevallig kleiner is en goedkoper in de aanschaf...

Als je het geld er niet voor hebt, of niet voor over hebt, dan moet je er gewoon niet aan beginnen... dieren kosten nu eenmaal geld... en ja, euthanasies zijn duur, in verhouding tot de aanschafprijs... maar om dan maar te spreken van zelf doden door nek om te laten draaien, of tegen een muur te gooien.. daar draait mijn maag van om...

Ik mag het niet zeggen misschien... en of het me een OW oplevert zie ik wel... kan me niets schelen, maar ik wil het toch even kwijt: stelletje heikneuters zijn jullie... dat noemt zich dierenliefhebbers... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:29

Oef. Vanmorgen heeft een van de konijnen van de benedengroep enige bijtschade opgelopen. Rekening vet Euro 200,-. Frisse morgen, ja inderdaad, kost net zo veel tijd als 700 kilo hechten maar toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:29

Gini schreef:
Mindim schreef:

Vandaag om 11.41 zei Gini dit:
Ik snap dat mensen het een enorm bedrag vinden.

Wat is je punt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:30

Hier worden de konijnen,kippen, hamsters enzovoort ook zelf af gemaakt. Kat gaan we naar de DA. Tenzij kat te erg lijdt. Dan doen we het ook zelf. En we gaan ook niet met katten naar de DA, die we voor de auto krijgen. Tenzij beestje lichte verwondingen heeft. Is bijvoorbeeld de hele achterkant kapot, dan zorgen we ervoor dat ie in 1 klap weg is. En leggen we hem aan de zijkant van de weg.

Ik ken iemand die zijn eigen hond heeft afgeschoten. Beestje had zo veel pijn. En DA zei kom maandag maar terug. Eigenaar wou niet langer wachten. Maar deze man heeft zeer veel ervaring met jagen. Dus beestje was in 1 x weg. Vorige hond heeft hij wel netjes in laten slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:30

Banjer schreef:
Wat een belachelijke bekrompen reacties lees ik hier zeg.... bah! Valt me tegen dat zelfs een groentje een lüllige reactie geeft.

Alsof een ratje of ander knaagdier minder waard is omdat hij/zij toevallig kleiner is en goedkoper in de aanschaf...

Als je het geld er niet voor hebt, of niet voor over hebt, dan moet je er gewoon niet aan beginnen... dieren kosten nu eenmaal geld... en ja, euthanasies zijn duur, in verhouding tot de aanschafprijs... maar om dan maar te spreken van zelf doden door nek om te laten draaien, of tegen een muur te gooien.. daar draait mijn maag van om...

Ik mag het niet zeggen misschien... en of het me een OW oplevert zie ik wel... kan me niets schelen, maar ik wil het toch even kwijt: stelletje heikneuters zijn jullie... dat noemt zich dierenliefhebbers... :(

Gunst lees het topic eens wat beter door, het is wel een stuk genuanceerder dan jij doet overkomen, maar goed, je leest wat je wilt he.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:31

Dat ik nergens zeg dat 50 euro een lachertje is en dat je geen dier waard bent als je dit er niet voor over hebt.
Het sensatie zoeken heb ik maar genegeerd. Dat gaat richting het persoonlijke en dan is een discussie ten dode opgeschreven.