Laat je kat sterilliseren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Laat je kat sterilliseren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:06

Een HTK wordt ook wel aangegeven als Europees Korthaar. Hier daar heb je een raslabel :+

Zo lang er dierenartsen rondlopen die katten / honden / whatever diersoort eigenaren niet goed voorlichten zal het hobby/oeps fokken in stand gehouden blijven. Eerlijk is eerlijk, ik heb ook veel liever een hobby/oepsfokker die goede zorg draagt voor zijn diertjes dan de broodfokkers die hun dieren gewoon uitbuiten.

Ik vind ook niet dat je moet verbieden te fokken met EK katten.. wel vind ik het goed om er strengere regels aan te hangen, dus het meer als een ras te gaan behandelen: fokken volgens strengere regels en overtreding straffen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 16:35

Zolang er een overschot is.

Hoeveel kittens zouden denk je na een jaar nog bij de eigenaar zitten die ze nu adopteren of kopen via marktplaats? Als het schattige er vanaf is... Dat merk ik hier bij de konijnen namelijk echt.

Als ze klein zijn hebben ze er wel de tijd voor en als ze 8 maanden zijn hebben ze er opeens niet meer genoeg tijd voor.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:49

Inderdaad laptopmuis....

Maarja, dat blijf je houden zolang er een overschot is.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:47

Jans schreef:
Een HTK wordt ook wel aangegeven als Europees Korthaar. Hier daar heb je een raslabel :+

Zo lang er dierenartsen rondlopen die katten / honden / whatever diersoort eigenaren niet goed voorlichten zal het hobby/oeps fokken in stand gehouden blijven. Eerlijk is eerlijk, ik heb ook veel liever een hobby/oepsfokker die goede zorg draagt voor zijn diertjes dan de broodfokkers die hun dieren gewoon uitbuiten.

Ik vind ook niet dat je moet verbieden te fokken met EK katten.. wel vind ik het goed om er strengere regels aan te hangen, dus het meer als een ras te gaan behandelen: fokken volgens strengere regels en overtreding straffen.

ik ben het hier wel mee eens.
wat ik me bij de stamboek van de duitse herder wel weet is dat je teef maar 2 nestjes per jaar mogen hobben anders krijgen de pups geen stamboom papieren, eigenlijk zouden ze dit bij alle stamboeken moeten doen zowel voor honden als katten. het liefst gewoon dat er geen stamboom lozen honden verkocht mogen worden, maarja dat is niet te realiseren natuurlijk.

kwa dierenarts ben ik altijd heel goed voorgelicht, wat is belangrijk, wat zijn de basis behoeftes, en ook kwa fokken zei mij dierenarts meteen begin er niet aan. dit is een simpele HTK kat, die wij dan toch europese kort haar noemen maar eigenlijk si je kat ras loos. hier zijn er al veel te veel van dus wij raden af er mee te fokken. (dit was ik toch al niet van plan) maar ik vond het heel goed dat ze dit gewoon even netjes infomeerde, rustig en vriendelijk, maar toch even uitleggen hoe het werkt. helaas schiet dit er bij een hoop dieren artsen bij in. dat is erg jammer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:31

Twee nesten per jaar vind ik nog veel. Liever zou ik maximaal één per twee jaar zien. Voor alle dieren. Ook dus niet elk jaar een veulen bijvoorbeeld.

Mijn katten zijn alledrie geholpen. Anders mogen ze echt niet naar buiten van mij. Toekomstige katten worden niet geholpen, maar dat is ook omdat we echt plannen hebben een ras te gaan fokken. Maar wel volgens alle regels, met alle checks en vooral alleen als er vraag naar is.

Anders gaat er bij volgroeid / volwassen zijn alsnog een knippie in. (Pas bij volwassenheid om de kans op blaasgruis en daardoor dichtslibben door onvoldoende ontwikkelde urinewegen te voorkomen. Hebben nu een twee en een half jarige uit het asiel die dus al blaasgruis heeft..)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:38

ik heb mijn kater met 1,5 laten casteren, omdat hij al klein van stuk was adviseerde mijn da dat zodat hij wat meer kans had om mooier uit te groeien, te vroeg laten helpen kan ook remming op de groei geven zeiden ze, voor die tijd heb ik hem altijd binnen gehouden.