Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:04

karuna schreef:
Ik heb het hele rapport doorgelezen inclusief de onderzoeken van wageningen. En dan nog snap ik er niets van. Besmettelijke ziektes kansen snap ik, dat wil je niet. Ander ernstig gevaar voor de mens ivm agressie en bijten bij verkeerde houding. Snap ik ook nog. Mogelijk gevaar voor omgeving bij ontsnappen en voortplanten en daardoor een gevaar voor de inheemse diersoorten kan ik ook nog inkomen(al heb ik daar niets over gelezen of ik ben echt kippig). Maar dat geldt nog meer voor amfibien en vissen. Zoals bijtschildpadden, amerikaanse kreeften, brulkikkers, japanse oesters enz.

Als ze maar niet de afrikaanse reuzenslak gaan verbieden en schildpadden. Want dan heb ik een probleem.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:05

Ik zou zeggen, mail stichting aap eens. Die weten het misschien.
Maar in het filmpje van hart van nederland lijkt het me ook wel een beetje duidelijk te worden.

Warmtelampen, speciale voeding, nachtdier, kan niet onder de 15 graden, kleine kooi, dierenwinkel. Lijkt me wel duidelijk of niet?

Ik vind persoonlijk ook geen geschikt huisdier, hoe kan je dat diertje nou een fijn leventje geven als die in een mini kooi moet zitten? In de natuur leggen die dieren hele afstanden af 's nachts.

Zelfde met hamsters. Zijn ook nachtdieren maar worden 90 % van kinderen gekocht. Hamsters slapen overdag en willen graag met rust gelaten worden. Kinderen willen er toch mee spelen want die slapen 's nachts als het diertje wakker wordt. Dus gaan ze hem uit de kooi pakken, op een gegeven gaat die bijten omdat die het niet leuk vind om steeds gewekt te worden en moet die weg. Want ja een bijtende hamsters...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:11

Op woensdag heb je een dierenmarkt in Barneveld. Heb daar echt mijn ogen uit gekeken.bakken met jonge egeltjes,vosjes en heel veel fretten. Denk dat je daar alles kan bestellen. Ik vind egels erg leuk maar neem het niet vanwegen verzorging maar hoeveel mensen kopen het wel. Daar is geen warmtelamp te bekennen en denk niet dat die verkoper dat er bij verteld.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:12

Laptopmuis schreef:

Ik ga kijken, dankjewel :)

Wat een ontzettende domme trien! Sorry hoor :') 'het is niet zoals een konijntje een blaadje sla' mijn god zeg. Dat soort mensen zouden helemaal geen huisdieren mogen houden. Dat ze verwarmd moeten zitten ed. had ze gewoon van te voren kunnen lezen ALS ze zich had ingelezen. Zoveel reptielen die ook verwarmd moeten zitten, dat is echt geen probleem als je gewoon lampen hebt.
En dan nog bij een dierenwinkel gekocht ook, die haar dus ook geen voorlichting hebben gegeven.
En DAT is nou het probleem. Niet die witbuikegels. Prima te houden, ik heb me wél ingelezen en heb er veel plezier van. Mensen moeten gewoon niet zo dom zijn en impulsaankopen doen, daar krijg je dit soort ongein van. Of het nou een konijn of een witbuikegel is. Want stichting AAP kan wel jammeren dat ze vol zitten (aantal werd trouwens niet genoemd?), maar kijk eens naar al die konijnenopvangen/kleine dierenopvangen die door heel het land zitten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:15

Laptopmuis schreef:
Ik zou zeggen, mail stichting aap eens. Die weten het misschien.
Maar in het filmpje van hart van nederland lijkt het me ook wel een beetje duidelijk te worden.

Warmtelampen, speciale voeding, nachtdier, kan niet onder de 15 graden, kleine kooi, dierenwinkel. Lijkt me wel duidelijk of niet?

Ik vind persoonlijk ook geen geschikt huisdier, hoe kan je dat diertje nou een fijn leventje geven als die in een mini kooi moet zitten? In de natuur leggen die dieren hele afstanden af 's nachts.

Zelfde met hamsters. Zijn ook nachtdieren maar worden 90 % van kinderen gekocht. Hamsters slapen overdag en willen graag met rust gelaten worden. Kinderen willen er toch mee spelen want die slapen 's nachts als het diertje wakker wordt. Dus gaan ze hem uit de kooi pakken, op een gegeven gaat die bijten omdat die het niet leuk vind om steeds gewekt te worden en moet die weg. Want ja een bijtende hamsters...

Wat dacht je van een loopwiel? En wat valt er voor jou onder kleine kooi? Als je zo gaat redeneren kun je eigenlijk bijna geen enkel dier een goed leven geven... kooien zijn altijd te klein. Vogels zitten ook in kooien, die dieren vliégen.
Speciale voeding valt wel mee, ze eten namelijk kattenvoer :) wat je aan kunt vullen met insecten, vlees, groenten en fruit. En sinds wanneer maken temperatuureisen iets uit? Bijna alle reptielen hebben eisen aan de temperatuur, nou en? Dan verwarm je toch gewoon het hok?

Sorry, maar dit was gewoon een domme trien die zich niet heeft ingelezen. Als je een liefhebber daar neerzet krijg je ineens de andere kant van het verhaal te horen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:18

De impulsaankoop moet voor alles de kop ingedrukt worden. Voor welk dier ook. Je zult je altijd moeten inlezen in een dier, hoeveel honden worden niet in impuls bij een broodfokker gekocht want ze willen nu een modehond. Om een een tijdje later gedumpt te worden wegens geen tijd of teveel werk. Pasgeleden erg schokkend. Een witte herder met papieren aangeboden (dus niet bepaald en goedkope aankoop), 5 maanden wegens toch te veel met 3 kinderen en een baan erbij. En een van 3 maanden wegens geboorte van kind :') Daar zakt mijn broek vanaf. Dat kun je toch zelf ook wel bedenken dat als je zwanger bent er een kind uitkomt.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:19

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:27

Precies... als daar iemand had gezeten die een hond had gekocht en begon te mekkeren 'ja en ik kocht hem en toen bleek het toch wat lastig te zijn want ik moest hem vaker uitlaten dan ik dacht' etc. dan is dat toch ook gewoon een domme actie...

Laptopmuis schreef:
Ik zou zeggen, kijk hier maar eens wat ze allemaal gered hebben: http://www.aap.nl/wat-aap-doet/tot-nu-toe-gered.

Heb ik ooit al eens bekeken. Wel 6 witbuikegels. Wat een wereldschokkend aantal. :+ (of ze moeten er ergens nog 100 verstopt hebben die ze niet op die site zetten)
Echt, ik vind het goed wat ze doen en er staan dieren tussen waarvan ik denk waarom wil je die überhaupt als huisdier hebben want dat kan je gewoon niet goed in huis houden (apen bijv), maar een Russische hamster, waarom zou je die niet meer mogen houden? En de witbuikegel is een hybride gefokt door de mens, het dier bestaat niet eens in het wild. En dat is wat me boos maakt, ik wil weten waarom ik deze dieren straks niet meer mag houden. Je kunt niet zomaar iets verbieden zonder te zeggen waarom.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:51

Dat kan en mag wel helaas. Zoiets heeft overheid geloof ik. :')

Fenrir

Re: Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:56

Haha ja het kan helaas wel, maar het zou niet moeten kunnen. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:58

karuna schreef:
Dat kan en mag wel helaas. Zoiets heeft overheid geloof ik. :')

Zelfs de overheid kan niks verbieden zonder een goede redenatie over het hoe en waarom. Toch ben ik bang dat deze 'wet' er met groot gemak doorheen komt.

Het valt me overigens mee dat dit nog alleen om zoogdieren gaat... Ik ben benieuwd naar de lijst reptielen, amfibieën, arachniden en insecten. Dat kon nog wel eens een grote domper worden voor terrariumminnend Nederland.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:04

Als de overheid morgen besluit dat er geen broeken meer gedragen mogen worden in nl door vrouwen om daarom en het komt door de kamer heb je toch echt pech. Daar hoeft geen goede reden voor te zijn helaas.

En idd de niet zoogdieren komen misschien ook nog, al zijn die voor veel mensen minder knuffelbaar dus minder zielig als ze lijden. Maar varkens en koeien zijn ook zoogdieren en daar gelden kennelijk nog geen regels voor, terwijl die toch ook als huisdieren gehouden worden soms.
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-06-13 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:06

karuna schreef:
Als de overheid morgen besluit dat er geen broeken meer gedragen mogen worden in nl door vrouwen om daarom en het komt door de kamer heb je toch echt pech. Daar hoeft geen goede reden voor te zijn helaas.

Dat is niet waar en dat weet je zelf ook.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:07

_San87_ schreef:
karuna schreef:

Bij meerderheid goedgekeurd door de tweede en eerste kamer is bindend. Dat is de democratie. Al die bezuigingen en maatregelen nu zijn soms toch zinloos. Maar worden ook bindend.Maar dit wordt erg offtopic.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:11

karuna schreef:
_San87_ schreef:

Bij meerderheid goedgekeurd door de tweede en eerste kamer is bindend. Dat is de democratie. Al die bezuigingen en maatregelen nu zijn soms toch zinloos. Maar worden ook bindend.Maar dit wordt erg offtopic.

Duh, dat weet ik. Maar een voorstel moet wel verdedigd worden. Het is niet zomaar voorstellen en goedkeuren. Daar gaat een lang proces aan vooraf, en dat proces bestaat uit onderzoeken, redeneren waarom die wet er moet zijn en vooral dus verdedigen. Zo doodeenvoudig is het dus niet, en dat weet jij ook ;).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:16

Ze moeten idd heus eerst wel onderzoeken en dat soort dingen doen. Het zou alleen fijn zijn als mensen die konden lezen.
Maar goed, hoop dat Wageningen daar wat meer info over kan verschaffen :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:19

Fiffill schreef:
Ze moeten idd heus eerst wel onderzoeken en dat soort dingen doen. Het zou alleen fijn zijn als mensen die konden lezen.
Maar goed, hoop dat Wageningen daar wat meer info over kan verschaffen :)

Ja, het is jammer dat de meeste wetswijzigingen niet echt openbaar zijn...

Ik vind tot nu toe het onderzoek van Wageningen ook twijfelachtig. Is het je gelukt contact op te nemen? Dat zou namelijk redelijk eenvoudig moeten zijn, voornaam.achternaam@wur.nl, over het algemeen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:20

Ik ben nog bezig met die stukken nog een keer doorlezen en punten noteren voor in m'n brief naar het ministerie, ik ga gewoon proberen contact op te nemen met verschillende mensen (oa die het onderzoek gedaan hebben) en vragen of ik dat onderzoek zou kunnen zien :j

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:27

Ik vind het zeker goed dat ze deze dieren onder de loep nemen, maar verbieden is wel de grootste onzin die er is. Dieren zoals de witbuikegel zou wel goed zijn als je daar bepaalde papieren voor moet hebben, dat je kan bewijzen dat ze het goed hebben, dan zie ik het probleem niet. Zo help je de exotische dieren alleen maar uit te sterven.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:51

Ik vraag mij af wat er gebeurd als deze dieren daadwerkelijk niet meer gehouden mogen worden? Vergaat de wereld dan voor deze mensen?
Ik krijg altijd meer het idee dat mensen die dit soort dieren houden graag in de picture willen staan bij ander " ja...ik heb een *****" en vervolgens komt de hele buurt over de vloer.
Alles moet maar kunnen tegenwoordig.

Wat is er toch mis met een hond, kat of konijn?

Van de 100 mensen leest misschien 2 of 3 zich in over het houden van het dier en ik denk dat daar juist het probleem zit en dat ze het daarom aan banden willen leggen.
Zulke ideeen komen echt niet zomaar uit de lucht vallen om ons te pesten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:56

Waar slaat dat nou op? Ik hou geen dieren voor anderen, wat een rare redenatie. Er zullen misschien wel mensen zijn die dat doen, maar er zijn zat liefhebbers, lijkt me niet dat het merendeel het doet omdat ze zo nodig in the picture moeten staan bij anderen. Die mensen ken ik ook niet.
Ik ben helemaal gek met mijn egeltje, hij is mijn allesje <3 ik ben verslingerd geraakt aan de soort. Zou er graag mee fokken ter verbetering van het ras.
Met katten en honden heb ik niet echt veel eigenlijk, konijnen wel gehad maar zou ik nu ook niet snel meer nemen :) nee, voor mij is dit een ideaal huisdier, ook de band die je ermee opbouwt en alles :)

Over het inlezen, dat gaat op voor ALLE dieren. Niet alleen exotische dieren. Anders zaten nu niet praktisch alle goudvissen nog steeds in een kleine kom of bak. ;) Daarom vind ik vergunningen geen slecht idee. Voor alle dieren.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:01

Ook ik vindt je redenering nergens op slaan. Mag ik ZELF bepalen wat ik in huis heb aan dieren ? Als ik dieren neem dan is het echt niet voor anderen. Misschien is de 1 helemaal gek op honden, katten en konijnen.. maar dat hoeft lang niet iedereen te zijn. Mogen die dan helemaal niks hebben?! Toevallig ben ik helemaal verliefd op mijn Chinchilla's en heb er 6 jaar inlezen aan vooraf gedaan..!

Daarbij zijn het bij mij gezelschapsdiertjes en geen fokproducten.
Inlezen hoort bij elk diersoort gedaan te worden! Hoeveel honden , katten etc komen wel niet in het asiel terecht door mensen die niet goed inlezen ? Veel! Dus nogal dubbelop om dan te zeggen dat de ideeen niet zomaar uit de lucht komen vallen... De algemene dieren hebben in mijn ogen evenveel ( als het al niet meer is ) te lijden onder impulsieve aankopen.. en daar wordt niets aan gedaan.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:06

Ik heb het idee dat het ook nooit goed is.
Zo hoor ik mensen zeuren dat er wel wat strenger gelet mag worden op het houden van huisdieren en het fokken. Gaan ze het doen, zijn de meeste bang wat er met hun huisdier gaat gebeuren. Er komen strengere regels toch waar je aan moet voldoen? Als je goed voor je huisdier zorgt en aanpast wat er aangepast moet worden zie ik niet waar je je druk om moet maken. :)

Ik vind het een hele goede actie. Ze mogen de lijst wel iets aanpassen, maar ik vind wel dat ze op de goede weg zijn. dit is veel beter voor het dierenwelzijn

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:17

Het gaat in dit geval niet alleen om strengere regels en eisen betreffende verzorging en huisvesting, maar ook over het verbod op bepaalde diersoorten om te houden welke kant nog wal raken.

En Daarbij.. hoe willen ze het allemaal gaan controleren ?? aankloppen op elke deur met de vraag of ze bijzondere diersoorten hebben ? Start dan eerst met de gewone dieren..

Vergunning vindt ik geen probleem.. maar Nederland kennende wordt het weer de staatskas spekken. Leuk als je dieren hebt die in groepsverband leven.. ik hoor mijn portemonnee al schreeuwen. Heb het wel over voor mijn beestjes. Maar ze zijn in onderhoud al duur genoeg, juist omdat ze speciale zorg nodig hebben!