Liever een kat of een hond? En waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:41

Oenka schreef:
dat is waar, maar ik vind een eigenaar van welk dier dan ook, als die geen zin hebben om tijd in het dier te steken ( ongeacht wat voor dier ) ze geen dier waard zijn

Natuurlijk, maar dat is een beetje een algemeen goed toch? Want als je voor je dieren wil zorgen hebben ze ook aandacht nodig.

Ik vind je openingspost wel een beetje kort door de bocht. Ik weet dat mijn katten gek op me zijn, zeker Olivier met wie ik nu woon. Komt altijd knuffelen, is altijd blij als ik thuis kom.

Oenka

Re: Liever een kat of een hond? En waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 16:43

de openingspost is ook gebasseerd op mijn eigen ervaringen en wat ik zie bij katten eigenaren die ik ken etc :)
En ook wat vrienden mij vertellen die katten hebben

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:03

Oenka schreef:
dat is waar, maar ik vind een eigenaar van welk dier dan ook, als die geen zin hebben om tijd in het dier te steken ( ongeacht wat voor dier ) ze geen dier waard zijn

Zolang het een dier is dat geen uren spelen met baas NODIG heeft, waar dus weer een verschil zit tussen een hond en een kat, vind ik het een minder probleem. Een kat vermaakt zichzelf prima zonder baasje. Mijn kat maakt het ook echt niet uit of ik het stokje met een touwtje nou vast hou of dat hij tussen de bank geklemd zit, hij vermaakt zich wel.

Een hond is daar weer anders in en vermaken zich naar mijn ogen minder snel zonder baasje. Hij kan moeilijk een bal weg gooien en hem apporteren, en al kon hij dat wel, is daar natuurlijk geen zak aan. Op dat punt is een hond imo dus ook afhankelijker van het baasje. Mijn katten kunnen zich ook wel met elkaar vermaken, of met hun schaduw, spiegelbeeld en een stel speeltjes die door het huis dwarrelen. Dit zijn toch dingen die je een hond wat minder vaak ziet doen.

Maar dat een kat zichzelf vaak sneller vermaakt dan een hond alleen doet, wil niet zeggen dat het maar een stelletje rotkatten zijn die niet afhankelijk zijn van het baasje. Je kan namelijk precies hetzelfde, maar een kat heeft het niet per se NODIG.

Wel vind ik dat een kat speeltjes hoort te hebben en een mogelijkheid om hoog te zitten, zoals bijvoorbeeld een krabpaal.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:24

Ik bedoelde ook meer dat, als je 10 min. per dag met je kat speelt je ze speels houd ;)
Het liefst speelt mijn kat úren achter elkaar met het pluisje-op-een-stokje, maar daar heeft vrouwtje de conditie niet voor :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:26

Oenka schreef:
de openingspost is ook gebasseerd op mijn eigen ervaringen en wat ik zie bij katten eigenaren die ik ken etc :)
En ook wat vrienden mij vertellen die katten hebben

Dat kan zijn, maar ik vind het een heel bijzonder iets, ik heb dat nog nooit gehoord.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 17:59

tsja niet iedereen deelt ook een zelfde mening

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:00

Oh.. Dat is nieuw voor mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:10

Vandaag heeft mijn kat toch wel weer bewezen dat wij een band hebben. Heb vandaag mijn hondje in laten slapen. Normaal gaat mijn vader er mee heen. Maar die was aan het werk en mijn moeder naar school. 1 van de moeilijkste beslissingen ooit. Maar toen ik weer thuis was heeft mijn kat alleen maar bij mij gelegen. Zeurde niet eens om aandacht, zoals ze normaal doet. Was niet vervelend bezig en viel mij niet aan ( spelen volgens haar manier) En als ik huilde gaf ze mij kopjes <3

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:14

lieveli schreef:
Oh.. Dat is nieuw voor mij!

_O-

Ik dacht dat op deze wereld iedereen precies hetzelfde was. Iedereen houdt toch evenveel van katten en honden?

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:24

love_western schreef:
Vandaag heeft mijn kat toch wel weer bewezen dat wij een band hebben. Heb vandaag mijn hondje in laten slapen. Normaal gaat mijn vader er mee heen. Maar die was aan het werk en mijn moeder naar school. 1 van de moeilijkste beslissingen ooit. Maar toen ik weer thuis was heeft mijn kat alleen maar bij mij gelegen. Zeurde niet eens om aandacht, zoals ze normaal doet. Was niet vervelend bezig en viel mij niet aan ( spelen volgens haar manier) En als ik huilde gaf ze mij kopjes <3

Sterkte!

Wij hebben twee katten, waarvan één emoties niet zo goed aanvoelt. Behalve als ze iets verkeerd gedaan heeft en we overduidelijk boos zijn op haar.
De andere voelt emoties een stuk beter aan. Ik zit nu in m'n tentamens, wat betekent, lange dagen studeren, slaap tekort en wat stress. Soms lukt t dan gewoon even niet, en op die momenten komt ze dan om even te kroelen. Die kat is sowieso wel aan mij gehecht, ze houdt enorm van eten, maar wanneer ik op vakantie ben, gaat ze in 'hongerstaking'. Mama zorgt dan voor de katten, en mama 'moet' dan minimaal een half uur hier zijn, voor ze eet. En als ze dan weg is, eet die poes ook stukken minder dan normaal.
Toen ik terug kwam van mijn laatste vakantie (iets meer dan 2 weken), was onze dunne kat aangekomen, en de dikke (door haar 'hongerstaking') afgevallen. Ze hadden heel even bijna een soortgelijk figuur :Y)

Honden vind ik ook leuk, maar ik denk dat ik toch meer een kattenmens ben. Omdat katten zelfstandiger zijn en 'makkelijker' zijn. Wij kunnen prima een keer een weekendje weg met twee katten, wanneer we twee honden zouden hebben, zou dat lastiger zijn!

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:47

absoluut een honden mens :) heb van baby af aan al honden thuis gehad en zal niet zonder kunnen, keus tussen hond en kat is bij mij heel makkelijk :) !
Geniet er ontzettend van om met mijn hond heerlijk te wandelen en te steppen , echt heerlijk genieten met mijn allerbeste vriend :D

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 18:21

ik zie idd mijn hond ook als mijn beste vriendin :) heerlijk is dat

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:43

Oenka schreef:
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af, wat hebben jullie liever een kat of een hond, en waarom dan?
Ik heb echt niks dus met katten. Ik vind het eigenlijk zonde van je geld :(:) . Je moet ze onderhouden maar een band opbouwen met een kat? ( ondanks de jeuk die ik krijg van ze ). Ik vind dat een hond veel meer liefde en vriendschap terug krijgt van een hond. Als je even bent weggeweest zijn ze hartstikke blij als je weer thuis komt en laten dit zo merken :j . Als je je verdrietig voelt komen ze je troosten. Ze gaan hun baas echt missen als ze er niet zijn. Komen uit zichzelf met je spelen. Ik denk echt dat een hond veel meer van zijn baas houdt dan een kat. Ik ben ook van mening dat een kat zich niet hecht aan de baas, maar aan de omgeving.

Wat vinden jullie?

het ligt er helemaal aan wat voor kat je hebt,, aan onze katten hebben we wel degelijk wat,, ze luisteren naar de naam, komen geregeld naar je toe om te knuffelen, weten wanneer ze eten krijgen of een snoepje.. heerlijk zo'n katten.
maar hebben ook een hond

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:52

in het begin van t topic was ik er even bij maar ben gestopt omdat de discussie eindeloos en dus zinloos was ;)

Nu stuite ik op dit filmpje en die MOEST ik gewoon ff delen met de mensen die zeggen dat een kat geen huisdier is en men er ook geen band mee kan opbouwen etc
Wat is HIER nu geen huisdier aan ;)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:02

Haha geniaal goed filmpje

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:10

Hier een allebei-mens :D

Moet wel zeggen dat ik toen ik 4 jaar was een kat kreeg, waar ik zo'n sterke band mee had dat daar geen ander dier tussen kwam. Een paar jaar geleden is hij overleden, hij is 13 jaar geworden. Ik mis hem nog altijd. Toen onze hond mij een keer achterna kwam om mij aan te vallen (is niet gezond, lang verhaal), sprong die kat ertussen en vocht met die hond voor mij. (Tot bloedens toe). Hij was zo gek op me, lag altijd op me en toen we verhuisd waren kon hij meteen los buiten want hij bleef toch wel bij me. Toen was ik dus 100% kattenmens.

Heb nu 2 andere katten die ook lief zijn, maar daar heb ik niet zoveel mee als met die oude. Ondertussen is de band tussen die ernstig dominante hond die mij toen aangevallen heeft en mij zo sterk gegroeid dat we beste vrienden zijn geworden. (Terwijl ik vroeger een grondige hekel aan hem had en hem het liefst zijn nek om wou draaien). Hij haalt het ook niet meer in zijn hoofd om mij pijn te doen gelukkig en beschermt me zelfs. Heel apart maar ik kan nu alles met hem en hij luistert geweldig goed naar me! Ik ben nu meer in een hondenmens veranderd. Kan met hem veel meer dan met mijn katten.

Het hangt dus sterk af van het dier zelf, ongeacht of het een hond of een kat is bij mij. Ik moet er een klik mee hebben, een band. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:17

AlexandraM schreef:
in het begin van t topic was ik er even bij maar ben gestopt omdat de discussie eindeloos en dus zinloos was ;)

Ik begrijp de discussie sowieso niet; "Kat of Hond" is een vraag waar je je eigen smaak/voorkeur over kunt uitspreken, maar waarom wordt er over gediscussierd, als jij katten leuker of praktischer vind en ik honden, dan is dat toch prima?
Inderdaad een geweldig filmpje, nu wachten op de "8 signs your dog might actually be a cat", hm vast wel te vinden op youtube...

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:24

heb verschillende dieren en ben ook zeker dol op mijn katten, alles eigenlijk anders moet je er niet aan beginnen ik vind alle dieren lief en leuk

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:24

Kat! Zonder twijfel. Waarom? Ik ben een echt kattenmens en aan een hond zitten ook nog extra verantwoordelijkheden zoals bijvoorbeeld uitlaten.

Mijn ouders en ik hebben het er wel eens over gehad om een hond te nemen, maar dit wilden we toch niet. Ik heb colleges, zit bij de paarden of in de bieb te studeren, ouders werken de hele dag waardoor die hond alleen in de avond aandacht zou krijgen en overdag niet uitgelaten zou kunnen worden. Ik vind dit ook oneerlijk tegenover een hond, zo'n dier moet een paar keer per dag uitgelaten worden, ook tussen 9-18 uur. Kun je dit niet, dan moet je geen hond nemen.

Bij een kat zit het heel erg anders. Wij hebben een echte schooier die veel buiten is en hier ook van geniet. Als wij weggaan kan hij 's ochtends naar binnen en lekker slapen of weer buitenspelen. Als wij thuiskomen gaat hij of weer naar buiten of naar binnen. Het is wel een kroelkat, dus 's avonds op de bank knuffelen we altijd en als ik ga slapen, ligt hij er ook bij.

Dus voor nu gewoon een kat, als ik later meer tijd zou hebben dan zou ik ook wel een hond willen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:07

Kattenmens :j

Ik vind honden ook wel leuk, maar alleen de honden die ik goed ken. De rest ben ik altijd een beetje bang voor :+

Wij hebben twee katten. De ene is heel erg rustig en op zichzelf. Ze wordt het liefste met rust gelaten eigenlijk. Komt wel bij je om aan te geven als ze honger heeft of gewoon even een aai over haar bol :+
Ze zit wel elke avond te wachten als ik thuiskom van het werk. Soms lijkt ze de tijd vergeten en komt als een bezetene aanrennen. Zij was ook bedoeld als huiskat maar is gewoon niet binnen te houden, dus overdag speelt ze buiten. 's Nachts is ze wel altijd binnen :j

De andere is nog geen jaar oud. Heeft een hele speciale plek bij mij. Is gedumpt, ontzettend ziek geweest, poot gebroken, weer heel ziek geweest. Luisterd naar mij, apporteerd, komt altijd lekker kroelen. Geeft kusjes (komt nog uit de tijd van dwangvoederen, hij wilde geen vocht uit een spuit, maar wel uit je mond...... ach je doet wat om het leven van een kat te redden ;) ) Als ik een keer op de bank lig te dutten, wast hij mijn haar (nee niet leuk want hij kwijlt er nogal bij :') ) of mijn gezicht (ook niet leuk want die ruwe tong doet echt ontzettend pijn)

En met beide kan mijn vriend niet zo veel. Met de laatste wel wat meer, maar als hij ze roept bewegen ze net een oor en komen ze echt niet. Ik kan direct daarna roepen en ze springen beiden op en komen aanrennen. Als de kleine al een keer op schoot ligt bij mijn vriend, loert hij de hele tijd naar mij wanneer ik in favoriete op schoot houding ga zitten en springt dan snel over :')

En wat met de kleine heel apart is, is dat hij het helemaal geweldig vindt als ik muziek aan het repeteren ben (speel een blaasinstrument), meestal gaat hij er dan bijzitten, terwijl de ander zich snel uit de voeten maakt voor al dat lawaai.....

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:22

Kuggur schreef:
AlexandraM schreef:

Ik begrijp de discussie sowieso niet; "Kat of Hond" is een vraag waar je je eigen smaak/voorkeur over kunt uitspreken, maar waarom wordt er over gediscussierd, als jij katten leuker of praktischer vind en ik honden, dan is dat toch prima?
Inderdaad een geweldig filmpje, nu wachten op de "8 signs your dog might actually be a cat", hm vast wel te vinden op youtube...

haha denk ik ook (edit, ik vind t niet :P). O eigen voorkeur kan zeker, echter dit was geen discussie of je liever een hond of kat hebt want ieder zijn ding :) buiten dat heb ik gemerkt dat voor 90% een hondenmens geen kat heeft gehad (of de verkeerde) en een kattenmens geen hond heeft gehad (of de verkeerde)
De een heeft nu eenmaal iets met konijnen, katten,honden, ratten paarden... en de ander niet :)

Echter ik ging ertegenin dat katten viezer waren dan honden, geen huisdieren, je er geen band mee kan hebben, alleen komen om te eten etc en DAAR is wel een discussie op zn plaatst aangezien het onjuist is ;) vandaar ook ff het filmpje.

Ik ben sowieso evenveel kat als hondenmens. Ze zijn alle 2 totaal anders en alle 2 op een andere manier geweldig. Ik zou niet zonder kat en hond kunnen :)

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:11

ik las ergens dat katten slimmer zijn etc,

Waarom gebruiken ze dan geen katten bij hulp verlening?
Mensen die gehandicapt zijn of blind, ja die hebben een hulphond.
De politie gebruikt voor het zoeken dan dingen, ja een hond
Ook voor het pakwerk, ja een hond.
Dat heb ik katten niet zien doen...daarom vind ik ook dat er gewoon meer kan met mens en hond dan met mens en kat.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:13

Is dit een topic om mensen te vragen welke voorkeur zij hebben (kat of hond)? Of een topic om mensen ervan te overtuigen dat een hond beter is dan een kat? :+

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:16

ik heb beide, 3 honden en 5 katten. wij hebben erg veel diversiteit aan karakters rond lopen bij de katten.

1 is heel erg op zichzelf gesteld, komt wel bij je en komt kroelen en dat soort dingen, maar het is geen schoot kat.
de andere ligt het liefst de hele dag op je schoot, je nek of op je rug/buik heel erg aanhalerig, kletst je de oren van de kop en is een echte schat.

Honden zijn ook blij als ik thuis kom, maar de katten die gaan echt zitten wachten.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:18

Oenka schreef:
ik las ergens dat katten slimmer zijn etc,

Waarom gebruiken ze dan geen katten bij hulp verlening?
Mensen die gehandicapt zijn of blind, ja die hebben een hulphond.
De politie gebruikt voor het zoeken dan dingen, ja een hond
Ook voor het pakwerk, ja een hond.
Dat heb ik katten niet zien doen...daarom vind ik ook dat er gewoon meer kan met mens en hond dan met mens en kat.

Het grootste verschil tussen hond en kat is dat de kat jou opvoed en jij de hond ;) (om t ff heel kort door de bocht te zeggen dan) Je altijd zowel uitzonderingen bij katten als bij honden maar doorgaans gaat een kat je de ijskast niet open maken en zeggen wanneer je wel of niet over kan steken. Buiten dat is een kat er ook veel te klein voor ;) Er worden ook geen schoothondjes ingezet als hulphond/blindengeleidehond maar grote honden