Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Fiffill schreef:Dan wordt het al een ander verhaal, maar als iedereen z'n katten vanaf het begin binnen houdt is het geen probleem. Zielig is het ook niet (dan moet je helemaal geen dieren gaan houden)
Resistance schreef:Ik heb drie katten, en die lopen ook gewoon op straat. Het zijn immers boskatten, en die kan je met geen mogelijkheid binnenhouden. Ze zijn niemand tot last, als ze een dagje binnen zijn komen de kindjes uit de straat zelfs aanbellen of ze buiten mogen komen spelen. We hebben inderdaad een risico dat ze aangereden/geschopt of wat dan ook worden, maar dat is dan maar zo. Een kat binnenhouden is zielig. Een hond mag toch ook lekker in het park rennen? Een kat binnenhouden omdat die nou eenmaal niet aan een lijntje kunnen lopen vind ik persoonlijk onzin. Als ze toch vervelend doen vind ik niet dat zij daarvan de schuld mogen krijgen (het zijn immers nog steeds dieren), maar wij. Dan betalen wij een rekening voor een dierenarts/watdanook wel, maar wij ontnemen onze dieren hun vrijheid niet. Als een paard die van jouw schopt, geef je hem toch ook niet de schuld, maar de eigenaar?
Katten zijn trouwens heus niet de enige dieren die soms overlast veroorzaken. Zoals ik al zei lopen wij inderdaad een risico als wij onze dieren buiten laten lopen. Vorig jaar is een ongetemde hond onze tuin in gestormd, die daar onze kat van een bankje heeft gegrist en doodgebeten. Ook erg vervelend, maar we nemen het risico nou eenmaal voor lief.
Ayasha schreef:Resistance schreef:Ik heb drie katten, en die lopen ook gewoon op straat. Het zijn immers boskatten, en die kan je met geen mogelijkheid binnenhouden. Ze zijn niemand tot last, als ze een dagje binnen zijn komen de kindjes uit de straat zelfs aanbellen of ze buiten mogen komen spelen. We hebben inderdaad een risico dat ze aangereden/geschopt of wat dan ook worden, maar dat is dan maar zo. Een kat binnenhouden is zielig. Een hond mag toch ook lekker in het park rennen? Een kat binnenhouden omdat die nou eenmaal niet aan een lijntje kunnen lopen vind ik persoonlijk onzin. Als ze toch vervelend doen vind ik niet dat zij daarvan de schuld mogen krijgen (het zijn immers nog steeds dieren), maar wij. Dan betalen wij een rekening voor een dierenarts/watdanook wel, maar wij ontnemen onze dieren hun vrijheid niet. Als een paard die van jouw schopt, geef je hem toch ook niet de schuld, maar de eigenaar?
Katten zijn trouwens heus niet de enige dieren die soms overlast veroorzaken. Zoals ik al zei lopen wij inderdaad een risico als wij onze dieren buiten laten lopen. Vorig jaar is een ongetemde hond onze tuin in gestormd, die daar onze kat van een bankje heeft gegrist en doodgebeten. Ook erg vervelend, maar we nemen het risico nou eenmaal voor lief.
Dat is het hem net, die eigenaar neemt zijn verantwoordelijkheid dan en zo niet zijn er wetten die er voor zorgen dat hij ze neemt. Katten-eigenaren ontspringen die dans met regelmaat en vinden dat nog de normaalste zaak van de wereld ook, sterker nog, het is, als je geen katten hebt, je eigen schuld als die van een ander in je tuin zitten, moet je hem maar kat-proof maken... Denk je dat mijn honden niet liever volledig vrij rond lopen? Alle geurtjes van kilometers ver gaan op snuiven? Denk je werkelijk dat een hond zoveel verder gedomestikeerd is dat ie geen enkel instinct meer heeft?
Nee, maar als je een hond neemt, dan moet je hem als pup aan een lijntje leren lopen dat je hem kan uit laten. Katten eigenaren hoeven die verantwoordelijkheid niet te nemen. De buren moeten maar zorgen dat hun kat niets overkomt want binnen houden is sneu.... Even sneu als mijn hond binnen houden. Om het nog mooier te maken mogen in Nederland (in belgie gelukkig nog niet) hondeneigenaren ook nog eens hondenbelasting betalen. Terwijl hun huisdieren beter opgehokt zitten dan die katten waar niks voor betaald moet worden en ze nog eens onderworpen zijn aan allerlei regeltjes waardoor verzaken van hun plichten tov dier bestraft kan worden met fikse boetes.
Eerlijk he?
Resistance schreef:Honden leren aan een lijntje lopen omdat mensen zich over het algemeen vaker storen aan honden. Ik ben er bijvoorbeeld als de dood voor, als zo'n groot beest met een enorme snelheid op me af komt rennen om vervolgens hevig aan mijn reet gaat lopen snuiven, of tegen me op probeert te springen. "Hij doet niks" wordt er dan gezegd, nou, helemaal we hoor. Ik schrik me iedere keer helemaal dood. Mensen zeggen dat hun hond getraind is, maar alle honden doen dat. Ook sta ik buiten regelmatig in de hondenschijt, ik zie niet waar katten meer vervuilen. Die begraven het netjes, en kwakken het niet zomaar ergens neer. Als honden niet aan lijntjes liepen zou ik (en veel andere mensen ook) niet meer veilig buiten durven te lopen. Mensen die niet van katten houden zie ik even omkijken als er een kat voorbij komt, maar niet verschrikt aan de kant springen "omdat ie je reet wil likken en in je gezicht wil hijgen". Bah. Ik vind het mooie dieren, maar doodeng. In dat opzicht vind ik het inderdaad hartstikke eerlijk. Katteneigenaren zijn verantwoordelijk voor hun kat, en draaien op voor de kosten als er iets gebeurt (áls er iets gebeurt). Als mijn kat in de buren hun tuin zit is het niet hun schuld (zoals jij net zei), maar onze schuld. Waar heb jij mij horen zeggen dat het je eigen schuld is als de kat van de buren in de tuin zit?
)
(Op de voor en achtertuin-katten na).nicci88 schreef:Resistance; jij zegt dat niemand last heeft van je katten... Volg je die de hele dag (of nacht) dan. Zie jij of ze in een tuin of zandbak hun behoefte doen? Zie jij of ze op auto's of motors springen? Denk je dat jouw katten wel het verschil zien tussen een wilde muis of vogel, of een tamme bij iemand in de tuin?
Als je katten niet binnen kunt houden, moet je geen kat nemen.
Zou wat zijn als iedereen ook de honden zou laten lopen. En dat je zegt dat meer mensen zich storen aan honden is jouw mening. Dit topic zegt toch al een hoop of niet?
Rebel_Jits schreef:Sommige reactie's hier.. Ik zou jullie die rotschop/balletjes tegen je hoofd moeten geven. Zijn jullie altijd zo agressief?
Een kat van ons is ooit doodgegaan, omdat iemand het nodig vond het dier te schoppen. Arme beestje is langzaam doodgebloed, omdat de lever in stukjes lag. Dat wil je ook niet bij je eigen dieren, dus doe het ook andere dieren niet aan!
TS: weet niet of het al is gezegd, maar een stroomdraadje kunnen vogels op zitten. Zolang ze geen contact maken tussen draadje en de omgeving, is er niets aan de hand. Of eventueel kippengaas zo schuin plaatsen (samen met de buren? Twee tuinen in een is goedkoper!)
Resistance schreef:De kater sproeit niet, maar dekt wel sommige krolse poezen. Wij hebben hier nooit klachten over gehad, alleen maar blije reacties omdat de kater zo ongelofelijk mooie kittens voortbracht. Mensen op straat kijken de katten ook regelmatig met open mond na.
smurffie schreef:Rebel_Jits schreef:Sommige reactie's hier.. Ik zou jullie die rotschop/balletjes tegen je hoofd moeten geven. Zijn jullie altijd zo agressief?
Een kat van ons is ooit doodgegaan, omdat iemand het nodig vond het dier te schoppen. Arme beestje is langzaam doodgebloed, omdat de lever in stukjes lag. Dat wil je ook niet bij je eigen dieren, dus doe het ook andere dieren niet aan!
TS: weet niet of het al is gezegd, maar een stroomdraadje kunnen vogels op zitten. Zolang ze geen contact maken tussen draadje en de omgeving, is er niets aan de hand. Of eventueel kippengaas zo schuin plaatsen (samen met de buren? Twee tuinen in een is goedkoper!)
Even heel hard, maar als jij de verantwoordelijkheid voor je dier had genomen en hem op eigen terrein had gehouden had dat niet kunnen gebeuren. Wie weet heeft die van jou ook wel iemand zijn huisdier vermoord.
Daarom zouden katteneigenaren is voor hun kat moeten zorgen ipv de buren die er niet om vragen maar wel overlast hebben.
. 
karin84 schreef:Jee, wat een reacties! Ik ben nog steeds van mening dat ik geen kosten hef te maken voor andermans dieren. De ren van mijn konijnen is overdekt hoor, zo ook de ren van mijn cavia's.
Het is vanmiddag anders gelopen dan verwacht. Vanmorgen zat de kat miauwend in de tuin en kon ik hem benaderen. Hij schuifelde alleen wat weg. Dat vond ik al vreemd maar dat is achteraf. Toen ik vanmiddag thuis kwam, zat hij nog of weer in de tuin. Toen ik aan kwam wankelde hij weg, kermend. Het klonk als klagend miauwen. Hij liep als een dronkeman dus heb de dierenambulance gebeld. Ze zijn hem een uur geleden op komen halen, het ging duidelijk niet goed met hem. Ze denken aan vergiftiging aangezien hij last had van krampen en pupillen die snel op en neer schoten. Hij zat compleet onder de teken en had geen chip. Toch wel triest!
Hopelijk is het iets anders en overleefd hij het gewoon...
En nu we wat meer afgelegen wonen zijn de buren ook blij met onze katten vanwege de muizen. Een kat is echt een lui beest, ligt het liefst de hele dag in de zon op het gazon.. die andere kruipt het liefst de hele dag door de maïs op zoek naar muisjes. Dat zou ik ze nooit af willen nemen. Toen we hier net kwamen wonen zaten er echt veel muizen bij de paardenstal, nu niks meer
Cowgirl schreef:Ik kom toch nog even terug![]()
Waarschijnlijk is de kat al langere tijd ziek en dat verklaarde zijn gedrag. Zo'n vermoeden had ik al eerder maar we hebben het hier te druk gehad met 'hoe kom ik zo snel mogenlijk op een groffe manier van de een kat af' .
Wellicht kwam hij bij jou in de tuin om hulp.
Klinkt stom maar katten doen dit, al een paar keer meegemaakt. Ik hoop dat hij het gaat redden maar als zijn pupillen flikkeren is het niet best.
smurffie schreef:Inderdaad, kat zal zijn prooi beschermen dus dan krijgt hij van mij toch mooi een trap..
En die kan wat hard uitvallen als hij mijn huisdier grijpt, ik neem daar namelijk wel mijn verantwoordelijkheid voor.
Maar hij kan natuurlijk ook gewoon ergens afgevallen zijn of tussen gezeten hebben.. of misschien aangereden?
Of je beest getrapt is zal je niet weten want je zorgde niet voor n op dat moment maar liet m lekker andermans tuinen bevuilen...
)