Hoe zit het nu ? Vraag over koeien, melk en in de wei lopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:17

Met kalfjes en jongvee hebben wij eigenlijk nooit problemen. Heel zelden dat we er eens eentje met antibiotica behandelen. En de stieren, die worden over het algemeen toch niet heel oud dus die kans is gewoon veel kleiner....
Maar ideaal is het zeker niet, dat wil ik best toegeven.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:11

Escalutia schreef:
En overigens, mochten er mensen geintresseerd zijn om eens een kijkje in de stal te nemen, zonder dat het een opendag is (dan lijkt het altijd mooier dan het is). Dan sta ik hier open voor! Boerderij is gelegen in Noord-Holland.

Wij zitten in gelderland en staan daar ook wel voor open :)
Overigens houden wij 10 en 11 augustus ook 2 open dagen ivm oogstfeesten die dit jaar op ons terrein plaats vinden. Er is dan van alles te zien op een breed agrarisch gebied en het is dan ook NK hooien :D

Wij voeren kalfjes zo snel mogelijk biest en afhankelijk van het kalf hoeveel en hoe vaak... Word per kalf bekeken en is ook afhankelijk van de kwaliteit en de hoeveelheid van de biest.
Na een aantal dagen gaan ze bij ons over op de automaat zoals ik al vermeld had.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:20

Ik vind Nederland heel vaak het braafste jongetje van de klas wat betreft allerlei regeltjes volgen, maar in dit geval vind ik bijvoorbeeld het bedrijfsgezondheidsplan wel goed. (ondanks het gemopper van manlief haha). Wij hebben onze koeien voor 'erbij', dus geen groot bedrijf. AB gebruiken komt hier bijna niet voor. (laatst een kalfje met ontstoken navel, had ik nog nooit meegemaakt en een koe met een baarmoeder prolaps).
Wij hebben als routine dat we direct na de geboorte altijd een een fles biest geven (zo'n 0.75 tot 1 liter). Dit om de darmen op gang te brengen mocht het kalfje niet zo vlot zijn. Als de koe zich niet door manlief wil laten melken dan wachten we tot het kalf zelf naar de bar wil. Moeder en kind gaan daarna apart van de koeien die nog moeten kalven (onze koeien kalven in maart/april/soms mei). Mocht mams niet zo vlot zijn met kalf schoonlikken dan assisteren we :) We wachten meestal tot het kalf gaat staan en assisteren dan bij het vinden van de bar (kalfje beetje in evenwicht houden en de speen richting mond houden). Beginnen ze eenmaal te drinken dan gaat het snel, meestal hoeven we dan niet meer te helpen, ze lurken de hele bar leeg. Dit kan wel ff duren trouwens :) We wachten daar wel op zodat we zeker weten dat ze daarna weer in het stro voor de koe gaan liggen en niet ergens onbenullig op een rooster of ergens op het beton. (onze koeien staan nog vast) Na een paar uur helpen we ze weer in de benen (mochten ze dat nog niet doen), begeleiden nog eens richting bar en daarna kunnen ze meestal alles zelf wel.
http://www.youtube.com/watch?v=ct7T1X7a ... e=youtu.be