Dus dit is onze samenleving

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:05

Kattenbak schreef:
Dat er mensen zijn die empathie tonen voor een dergelijk briefje zegt inderdaad wat over onze maatschappij. Tokkie ten top wat mij betreft. Overduidelijk een lowlife met een overschot aan tijd.

komend van iemand die "kattenbak" heet, is dat niet gek.

Dingen moeten van twee kanten komen en over het algemeen wordt er verwacht dat iedereen loslopende katten accepteert maar de eigenaren die snappen dat het niet voor iedereen leuk is, zijn maar heel beperkt.

Ik ben het niet eens met het uit voeren van de inhoud, zou zelf nooit een dier vergiftigen en zal het ook ten alle tijden af keuren, maar ik kan wel snappen dat iemand er mee zou dreigen..
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-03-13 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:06

Ayasha schreef:
Honden stammen van wolven af, katten van tijgers.

Mis. Huiskatten en tijgers behoren wel tot dezelfde groep katachtigen, zij kunnen beide hun klauwen intrekken. Leeuwen bijvoorbeeld kunnen dat niet. Net als wij niet afstammen van de chimpansee maar een gezamenlijke voorouder hebben, stammen huiskatte niet af van de tijger maar komen beide soorten voort uit een gezamenlijke voorouder, een oerkat.

Ayasha schreef:
Geen van beide staat in het wild bekent om hun lieflijke natuur tov mensen.

De kat heeft min of meer zichzelf gedomesticeerd, door naar de mensen toe trekken. Vermoedelijk is het verbond tussen mensen en katten ontstaan doordat de voedselvoorraden die de mens begon aan te leggen grote hoeveelheden ratten en muizen aantrokken. Een win-win situatie, de kat vond gemakkelijk prooien en de wintervoorraden van de mens bleven goeddeels onaangetast.

Ayasha schreef:
Een kat die nooit buiten gekomen is is daar net zo tevreden mee als een hond.

Alweer mis. Het is afhankelijk van de aard van het beestje, de ene kat kan ertegen, de andere ontwikkelt lichamelijk kwaaltjes of sloopt het huis als 'ie niet naar buiten kan.

Of je last hebt van andermans katten, honden, kinderen, muziek, gedrag in het verkeer et cetera heeft meestal niet zo gek veel te maken met die ander maar alles met jezelf. Wie er in slaagt om enigszins ontspannen in het leven te staan, zichzelf niet als middelpunt van het universum te beschouwen en zich realiseert dat eigendom een nogal abstract en relatief begrip is, helemaal waar het gaat om ‘eigendom’ van een deel van de planeet die we delen met 7 miljard soortgenoten en een vrijwel oneindige hoeveelheid niet-soortgenoten, diegene heeft over het algemeen geen last van z’n omgeving. Alle anderen kiezen iets waar ze hun frustraties op kunnen botvieren. Voor sommige mensen zijn dat andermans katten en zolang het gejammer en gezanik over kattenpoep in de tuin die mensen voldoende gelegenheid tot stoom afblazen biedt om ze voor hun directe omgeving gezellig te houden lijkt me dat alleen maar goed.

Waaruit maar weer eens het belang van de huiskat voor de mens blijkt, niet alleen helpen ze nog altijd voorkomen dat allerlei ongewenste knaagdieren onze voedselvoorziening en –voorraden bedreigen, ze dragen in de moderne samenleving ook bij aan ons geestelijk welzijn. Hun eigenaren (hoewel iedere katteneigenaar weet dat er niet zoiets bestaat als het bezitten van een kat) genieten een beter geestelijk welbevinden door hun gezelschap en de buren van hun eigenaren hebben iets om lekker over te mauwen.

TS, is de wegloper intussen alweer gezien of thuisgekomen?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:06

Kinke schreef:
Ode schreef:
Wij hebben het hier goed opgelost... Mijn buurvrouw sopt iedere dag haar tuin omdat onze kat daar piest, en ik word trouw wakker geblaft door haar keffertjes. Niemand zeurt :)

Al die verhalen over piesen, dat snap ik niet. Ik heb jaren katten gehad, maar het enige waar wij last van hadden was dat er een zwerfkater langs kwam die overal tegenaan sproeide. Normaal wordt een plasje gewoon begraven, merk je helemaal niets van.

Onze gesterriliseerde poes spoeit gewoon hoor. Tegen boompjes, tegen de auto.. errug leuk als je dan de verwarming aan zet en madame heeft tegen de luchtinlaat gezeken...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:08

als een kat mijn matras onder pist en ik weet welke kat het is, mag je eigendom zo abstract vinden als je wil, dan betaalt de eigenaar al moet ik er een zaak van maken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:10

Kattenbak schreef:
Dat er mensen zijn die empathie tonen voor een dergelijk briefje zegt inderdaad wat over onze maatschappij. Tokkie ten top wat mij betreft. Overduidelijk een lowlife met een overschot aan tijd.

al vind ik je naam wel vrij ironisch in dit topic :') :Y)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:10

Sammie schreef:
Frustratie begrijpen is toch heel wat anders dan akkoord gaan met de inhoud van het briefje. Dat is inlevensvermogen, onontbeerlijk in de maatschappij. Dat soort mensen Tokkies noemen zegt meer wat over jezelf dan over mensen die zeggen het te kunnen begrijpen dat iemand gefrusteerd raakt van katten.

Ikzelf snap best dat iemand zich gruwelijk ergert aan katten, maar het schrijven van zulke briefjes gaat mij echt veel te ver. Het daadwerkelijk vergiftigen idem dito.

Volgens mij verwijst ze met tokkie naar degene die dat briefje daadwerkelijk geschreven heeft.

De frustratie begrijp ik, maar de briefschrijver is er gelijk vanuit gegaan dat dit om een buitenkat gaat die weg is gelopen. Een briefje in de trant van 'Dat is het risico als je je kat buiten vrij rond laat lopen op andermans terrein, dan kunnen ze weglopen. Bovendien is het erg onbeschoft, want die katten veroorzaken dus ook schade en overlast op andermans terrein. Ik hoop dat jullie hierover nadenken en deze kat voortaan binnen houden als jullie haar weer vinden. Succes.' Had nog wel een keer gekund.

Miracle_

Re: Dus dit is onze samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:13

Wat een idioot eerste klas zeg.. Die moeten ze echt opsluiten.

Het is ook nooit goed hier he, als het om een binnenkat gaat is het sielugh, want die moet buiten komen, gaat de kat naar buiten, is het weer overlast omdat ie in je tuin kakt. -.-'

Ik hoop dat jullie de kat snel terug vinden TS.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:17

Ik zou helemaal geen briefje schrijven. In huis een keer mopperen en dan denk ik leven en laten leven. := Dat beest kan er immers niks aan doen. Het zijn de eigenaren waarvan sommigen het wel makkelijk vinden. :)

Uit de zin ervoor krijg ik toch het idee dat mensen die begrip tonen voor de briefschrijver de Tokkies zijn :) Maar misschien wil Kattenbak dat verduidelijken?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:17

Ayasha schreef:
Dingen moeten van twee kanten komen en over het algemeen wordt er verwacht dat iedereen loslopende katten accepteert maar de eigenaren die snappen dat het niet voor iedereen leuk is, zijn maar heel beperkt.

Ik ben het niet eens met het uit voeren van de inhoud, zou zelf nooit een dier vergiftigen en zal het ook ten alle tijden af keuren, ..

Met dit stuk ben ik het volkomen eens. De brief vind ik bezopen maar:

Mijn schoonvader heeft vogels in een grote voliere. Het is dus echt sneu, want de kat van de buren loopt er constant zo dreigend op- en omheen dat de vogels zo hysterisch gaan vliegen dat ze de tralies raken en het helaas niet overleven.

Ik heb al gezegd dat ik vind dat hij er een stroomdraadje omheen moet zetten, mijn schoonmoeder vindt dat tegenover de buurvrouw niet kunnen.. (ook heb ik hem mijn herdershond voor een paar dagen aangeboden).
De kat zal er niet, in tegenstelling tot de vogels, aan dood gaan maar hopelijk durft hij niet meer in de tuin te komen.. Ik zou me werkelijk kapot schamen als katteneigenaar...

TS: ik hoop voor jullie dat jullie dat kat weer terug hebben. Je beest kwijt zijn is vreselijk... een dier vergiftigen zou ik ook echt niet kunnen.. nooit! Maar ook ik begrijp wel de frustratie van kattenschijt in de tuin..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:25

Ik denk dat de vogels meer last hebben van de stress dan dat die kat in een week leert dat ie daar 'auw' oploopt. Katten zijn slim zat :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:31

Ayasha schreef:
Het enige echte verschil in het houden van katten of honden, is dat de eigenaren van die laatste begrijpen dat de hele wereld niet van honden houdt.

*proest*

- Hond wordt door loslopende honden besprongen op een terrein waar ze aangelijnd moeten zijn. Eigenaar komt tien minuten later op zijn dooie akkertje eens uit een zijpad en snapt niet dat jij not amused bent dat ze hun strontjoekel niet vasthouden of op zijn minst in het zicht houden. (Bij beter weer een situatie die zo'n 2 keer per week plaatsvindt)
- Honden komen zomaar loslopend ons erf oplopen. Eigenaar niet te vinden. Kun je je eigen hond opsluiten en een wildvreemde hond vangen voor de politie. (is vooral zomerpret trouwens)
- Eigenaren die hun hond overal laten schijten en het niet opruimen 'want het is buiten de bebouwde kom'. Erg leuk in je eigen voortuin, op je oprit of vlak voor je raam.
- Eigenaren die hun hond tegen je haag laten pissen en vinden dat het allemaal niet zo'n kwaad kan. Tot je haag er vergeeld en slap bij komt te staan want die kan daar uiteraard niet tegen. Want waar er een pist, volgt de rest vanzelf!
- Eigenaren die er gewoon op staan te kijken dat hun hond tegen de velgen van je geparkeerde auto staat te pissen. Mijn eigen hond mag dat absoluut niet, erg fijn dat andere mensen het vervolgens gewoon toestaan.
- Eigenaren die het normaal vinden dat hun hond het erf afrent en in de benen van je paard hapt, want ja 'ze zijn nu eenmaal waaks'
- Eigenaren die vinden dat je overdrijft als je je nette kleren niet vuil wil laten maken door de kwijl, vuile poten of stinkende vacht van hun geliefde viervoeter.
- Eigenaren die op afspraken komen met hun hond mee (prima verder) maar dan raar opkijken dat je Loebas niet naast je maxi cosy met baby, of op een lege kinderstoel, wilt hebben als je samen zou rijden met de auto.

Lees alleen maar eens hier op BB of op het hondenforum wat er gezegd wordt over het opruimen van hondenpoep of over het aangelijnd houden van je hond en je gaat je soms gewoon schamen een hondeneigenaar te zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:36

die eigenaren kunnen wel beboet worden en de honden kunnen afgemaakt worden bij agressief gedrag, dat is wettelijk vast gelegd allemaal.

Dat er mensen zijn die daar niks mee doen veranderd niets aan de wetten en die mensen zijn gewoon strafbaar. De politie is ook gekomen voor die collie en de eigenaar heeft als waarschuwing toen een fikse boete mogen betalen. Nu zie ik de hond niet meer zoals ik al zei dus heb ze niet meer moeten bellen.
Maar dan moet je het wel aan geven.

Zelfs in het bos moeten ze hier aangelijnd zijn en zo niet, kan je de boswachter bellen. Ongeveer de plek door geven en klaar.

Puur uit nieuwsgierigheid;
Vertel eens kattenhouders, welke wettelijke verplichtingen hebben jullie?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:37

Ik heb getemd, het gaat nu wel erg offtopic ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:38

Zo hebben wij afgelopen zomer twee fietsers gehad die bij ons op stal op het erf een hond dumpten die met hun dik 2 a 3 km was meegefietst, maar ze hadden geen idee waar die hond vandaan kwam en ze wilden niet terugfietsen, maar wel weer snel doorfietsen en ze kwamen van die kant (zie wuivend handje) vandaan. Of wij dat maar ff wilde regelen..

Ayasha schreef:
Vertel eens kattenhouders, welke wettelijke verplichtingen hebben jullie?

Naar mijn weten zijn die er niet, terwijl hondenhouders die wel hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:44

Dabedoellik.

Een katteneigenaar riskeerd geen boete als zijn kat in elke willekeurige tuin schijt of een vogel dood, een auto beschadigd of whatever.

Een hondeneigenaar riskeerd een boete en wanneer die een ander dier dood, mag dat beest in het gezin zo lief zijn als het wil dan moet dat monster af gemaakt worden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:45

Miracle_ schreef:

Het is ook nooit goed hier he, als het om een binnenkat gaat is het sielugh, want die moet buiten komen, gaat de kat naar buiten, is het weer overlast omdat ie in je tuin kakt. -.-'

Je kan een kat ook buiten laten zonder dat hij overlast veroorzaakt bij je buren. Kost alleen wat tijd en moeite.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:45

Tigra_ schreef:
Miracle_ schreef:

Je kan een kat ook buiten laten zonder dat hij overlast veroorzaakt bij je buren. Kost alleen wat tijd en moeite.

_/-\o_ _/-\o_

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:47

Dat briefje :')_!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:50

Nou Sammie dat is wel erg zeg! Heb je hem toen terug gebracht?

Ik erger me ook wel aan de katten in de buurt, telkens halen ze mijn koi's en steurs uit de vijver :roll:
Nu hebben we dus een lelijk net over de vijver hangen om ze tegen te houden. Maar daar kan ik soms toch wel om vloeken hoor. Om dan direct zo'n brief te sturen en te dreigen met het vergiftigen van de kat is er dan wel weer heel ver over. Iemand heeft mij zo eens bedreigd met het vergiftigen van mijn paard, omdat ze niet op de weide mochten komen :? Daar heb ik toen gelukkig wel aangifte van kunnen doen, alleen was het mijn woord tegen het zijne en is er verder niets mee gedaan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:53

Stroomdraadje om je vijver heen, werkt bij mijn overburen prima :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:56

ja maar dat helpt dan weer niet tegen reigers. :)
In geval van vijvers en zulke grote vissen, zou ik eerder een grote vogel verdenken dan een kat... Een kat lijkt me eerder voor kleinere prooien te gaan... Vraag me af of ze een grote koi wel echt mee krijgen, lijkt me dat ze die eerder in de buurt laten liggen als ze hem er uit gekregen hebben.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:57

Kan een reiger een koi pakken ja?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:58

Ayasha schreef:
ja maar dat helpt dan weer niet tegen reigers. :)
In geval van vijvers en zulke grote vissen, zou ik eerder een grote vogel verdenken dan een kat... Een kat lijkt me eerder voor kleinere prooien te gaan... Vraag me af of ze een grote koi wel echt mee krijgen, lijkt me dat ze die eerder in de buurt laten liggen als ze hem er uit gekregen hebben.

Koi's worden niet groot geboren.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:00

IMJ schreef:
Kan een reiger een koi pakken ja?

Natuurlijk kan een reiger een koi pakken. Maar niet van die grote jongens. Bij ons heeft er een het geprobeerd, met een koi van 40cm maar dat lukte hem niet.

Katten ook niet trouwens.

Oh, visdraadjes boven de tuin (en als dat niet kan direct boven de vijver) helpen tegen reigers. Je ziet de draadjes bijna niet :)

liesjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:07

Dat van het biefje vind in te schandalig voor woorden!!

maar ook ik kan me de frustratie van de mensen voorstellen. Ik Vind katten echt leuk maar ik wil niet dat ze in mijn tuin poepen, katteneigenaren roepen meteen ' daar kunnen we niks aan doen' tsja er zijn vast wel manieren, maar is misschien niet de makkelijkste weg.
als ik in de tuin bezig ben heb ik om de haverklap een drol te pakken. (te ranzig) zit ik lekker in het zonnetje komt er telkens zo'n walm langs. sorry maar dat gaat mij te ver.

in onze buurt was een kat die iedereen en alles terroriseerde. die heeft nu van de politie huisarrest gekregen :D zelfs dat gebeurd blijkbaar tegenwoordig!