welke hondenbrok is nu écht gezond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:20

Lukullus brok:

http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... lus/157600

Samenstelling:
rundermeel (28 % ), volkorenrijst, forellenmeel (6 % ), rapzaadolie koudgeperst, zeealgen, alfalfa, bieten, rijstzemelen, specerijkruiden, peren, appels, eigeelmeel, kummel, lijnzaadolie, johannisbrood, steenaarde, kiezelgoer, Yucca Schidigera, bosbessen, sporenelementen, vitamines

http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... lus/157601

Samenstelling:
kipvleesmeel (26 % ), volkorenrijst, zalmmeel (6 % ), aardappelen, rapzaadolie koudgeperst, zeealgen, alfalfa, rijstzemelen, bieten, specerijkruiden, peren, appels, eigeelmeel, kummel, lijnzaadolie, johannisbrood, steenaarde, kiezelgoer, Yucca Schidigera, bosbessen, sporenelementen, vitamines

Zit dus geen rotzooi in en is koudgeperst ipv krokant dus de brokken zwellen ook niet op en gaan ook niet drijven in de maagsappen. De brokken vallen in de maag uit elkaar zoals een boullionblokje dat doet in water.

Wijslander

Re: welke hondenbrok is nu écht gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 06:05

Repelsteel, het is maar wat je onder 'geen rotzooi' verstaat. Deze brok bestaat dus voor het overgrote deel uit vleesMEEL en rijst. Vleesmeel is iets anders dan vlees!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:16

Air schreef:
joda schreef:
onze cacalier king charles spaniel lust echt niks anders dan royal canin speciaal voor dit ras en volgens onze oude en huidige dierenarts is dit prima voer..o en ik heb natuurlijk ook nooit gezegd dat je daar niks bij moet voeren.....!! Dus leg eens uit ja hoe kan het dat veel honden het hier prima op doen en de DA het prima voer vind??

Een dierenarts is geen voedingsdeskundige, en denkt ook echt wel een beetje aan commercie ;)

Ik vraag me af of er uberhaupt wel voedingsdeskundigen voor dieren bestaan. Alle versvoeders die beweren het haast te zijn, niet meegerekend, want het enige wat je daarbij voorbij ziet komen zijn de 'clichés' die op internet staan. Jammer dat ze zich niet afvragen of alles wat ze van internet halen correcte informatie is, en het gewoon zomaar aannemen.
Discussie aangaan met sommige mensen hier kan gewoon niet, elke topic waar het woord voer in naar voor komt worden weer door dezelfde mensen andere bokkers neergehaald wat betreft het voeren. Je kunt een keer een subtiele tip geven, maar je blijven opdringen is gewoon sch**tvervelend, dat je het voert en tevreden bent tot daar aan toe, maar heb respect voor andere mensen en stop aub met dat opdringen. Topic gaat over brok voeren en welke brok een van de betere is. Volg dan min of meer het topic. Wat betreft RC en de bha toestanden, tegenwoordig staat er niks meer van op de zakken (dus weet wat je schrijft), als jij met 100% zekerheid kunt aantonen dat het er nu nog inzit, dan graag, want wat je nu beweert is iets wat er een paar jaar terug nog opstond en gezien RC niet makkelijk wat vrigeeft wat betreft de inhoud wordt dat nog moeilijk.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:37

even dan over het rc verhaal.ik heb het daar pas over gehad met een meid die in een dierenwinkel werkt.en deze heeft het zelf ook bevestigd dat inderdaad royal canin en geloof eukanuba deze stof bezitten.ze hoeven niet alles vrij te geven,maar als het er eerst in zat waarom nu dan nog steeds niet,ik zou het risico dus niet willen nemen.en als andere het ook bevestigen die vaak leveranciers van rc en andere over de vloer krijgen dan weet ik genoeg,over dit voer

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:15

Cemlys: als je het topic daadwerkelijk had gelezen had je gezien dat de goede brokkenmerken opgenoemd zijn. En er weinig over vers vlees gerept is totdat er iemand vers vlees kwam neerhalen en RC kwam ophemelen. En het opeens alleen nog maar over vers vlees had en niet over Orijen etc. ;)
Voor zover ik weet heeft Femke hier op bokt een studie gevolgd betreffende hondenvoeding.

Voor zover ik kan lezen weet jij dus ook niet of ze het er uit gehaald hebben, dat het bij hun niet op de zak staat wil dus niet zeggen dat het er niet in zit. En ookal zit er geen BHA meer in, het blijft slecht voer waar je je geld verspilt aan goedkope bestanddelen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:19

Ik vindt wel dat een fabriek die niet wil vrijgeven wat er in de brokken zit zichzelf al verdacht maakt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:25

Air schreef:
Cemlys: als je het topic daadwerkelijk had gelezen had je gezien dat de goede brokkenmerken opgenoemd zijn. En er weinig over vers vlees gerept is totdat er iemand vers vlees kwam neerhalen en RC kwam ophemelen. En het opeens alleen nog maar over vers vlees had en niet over Orijen etc. ;)
Voor zover ik weet heeft Femke hier op bokt een studie gevolgd betreffende hondenvoeding.

Voor zover ik kan lezen weet jij dus ook niet of ze het er uit gehaald hebben, dat het bij hun niet op de zak staat wil dus niet zeggen dat het er niet in zit. En ookal zit er geen BHA meer in, het blijft slecht voer waar je je geld verspilt aan goedkope bestanddelen.

Ik zeg niet dat het erin zit en ook niet dat het er niet in zit. Alleen dat je niet moet beweren van wel als je het niet zeker weet.
Zeg verder ook helemaal niet dat het goed voer is, alleen een beetje ergelijk dat je telkens weer dezelfde beweringen ziet voorbij komen, die men gewoon op internet gelezen heeft.

Het is dat die discussies al 100x gevoerd zijn en dat het steeds maar weer herhaald wordt (en meestal gewoon helemaal niet meer over het onderwerp van het topic zelf gaat), elke keer draait het uit op een welles nietes spelletje, en wat voegt het toe, nog steeds niets.
Dus prima dat het vermeld wordt, maar niet telkens die eindeloze welles-nietes...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:33

Blijkbaar lees jij een ander topic dan ik hier, want ik zie hier geen welles-nietes spelletje gevoerd worden mbt tot vlees. Misschien nog eens beter lezen?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:55

Air schreef:
Blijkbaar lees jij een ander topic dan ik hier, want ik zie hier geen welles-nietes spelletje gevoerd worden mbt tot vlees. Misschien nog eens beter lezen?

sluit me hier bij aan.ik vind dit tot nog toe een fijn topic.ken wel andere topic's over honden voer.

joda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:45

Ik wil ook niemand RC opdringen maar onze cavalier is een verschrikkelijk moeilijke eter. Heb werkelijk zoveel geprobeerd en het enige waar hij wel van wil eten is dus RC. Nu geef ik toe dat deze hond ook wel een beetje een vreemd eetgedrag heeft want voor pens trekt meneer zijn neus op, varkensoren laat hij liggen en de meeste hondenkoekjes lust hij ook niet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:50

joda schreef:
Ik wil ook niemand RC opdringen maar onze cavalier is een verschrikkelijk moeilijke eter. Heb werkelijk zoveel geprobeerd en het enige waar hij wel van wil eten is dus RC. Nu geef ik toe dat deze hond ook wel een beetje een vreemd eetgedrag heeft want voor pens trekt meneer zijn neus op, varkensoren laat hij liggen en de meeste hondenkoekjes lust hij ook niet.

denk dat hij beetje verwend is.ken nog zo'n hond van mijn schoonzus

joda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:01

heeft volgens mij niet met verwend te maken zijn gewoon vaak moeilijke eters

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:30

joda schreef:
heeft volgens mij niet met verwend te maken zijn gewoon vaak moeilijke eters

nou als mijn hond niet zou eten dan krijgt hij die dag niks te eten jammer voor hem.hond van mijn schoonzusje krijgt dan eten van de pot mee spagetti lasagne,ja niet gek dat ze dan niet eten.bij ons at hij netjes zijn voer op na een dag te hebben gevast was een heel andere hond.vaak gaan mensen ook steeds wisselen van voer.ik zeg altijd als ze echt honger hebben eten ze wel

joda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:13

onze hond krijgt echt geen eten van ons hoor, daar begin ik niet aan. op advies van de dierenarts ook al eens voor van de dierenarts gehad. elke dag 4x aangeboden en 4 dagen niet gegeten. Dit vond ik toen toch echt te ver gaan(zielig voor mijn hondje) en toen dus RC gaan voeren. Denk dat iedereen het beste met zijn of haar hondjes voor heeft net als ik. Maar helaas niks anders kunnen vinden dat meneer lust

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:27

Sonja89 schreef:
[naam], het is maar wat je onder 'geen rotzooi' verstaat. Deze brok bestaat dus voor het overgrote deel uit vleesMEEL en rijst. Vleesmeel is iets anders dan vlees!

Er zitten geen chemicaliën in, en ik ga liever voor een koudgeperste brok met vleesmeel dan een krokante of geextrudeerde brok met vers vlees. Ik heb met die krokante en geextrudeerde brokken alleen maar ellende beleefd, chronische maagklachten, spugen en verhoogde kans op maagkanteling. Toen ik overstapte op koudgeperst had mijn vorige hond, toen 11 jaar, ineens geen maagtabletten meer nodig omdat zijn maagprobleem plotseling op mysterieuze wijze verdween. Hij moest 3x per dag Zitac slikken dankzij die krokante en geextrudeerde troep, of er nou vers vlees in verwerkt was of niet.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:38

@ Repelsteel: maar dat maakt de samenstelling ervan natuurlijk niet waardevoller... Daar valt wel iets op aan te merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:46

Ik vind de lukullus vergeleken met de meeste A merken zoals royal canin, of de aldi/lidl of C1000 of pedigree enz enz erg netjes qua samenstelling. Ik heb eens over willen stappen op fish4dogs maar ook die brokken waren weer krokant, dus dan maar weer vleesmeel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:58

Trouwens!!!
Hebben jullie wel eens nagedacht over waar vers vlees eigenlijk uit bestaat?
Voor het grootste gedeelte uit VOCHT. Dus die fabrikanten van hondenbrokken die beweren dat er 70% aan vers vlees of vis in hun brokken zitten die weten het heel leuk te brengen, maar die 70% vlees of vis is wat er aan ingrediënten in de brok gaat om de brok te produceren. Vervolgens worden de ingrediënten verhit en dan geëxtrudeerd of krokant gebakken waarbij alle vocht uit de brok verdwijnt!
Dus het is dan niet zo dat er in de brok die overblijft 70% vlees of vis zit maar veel minder, lees dit maar eens:

http://www.dierbewust.nl/dierenvoeding/ ... ken-deel-2

Vlees bestaat normaal gesproken voor 75% uit water, voor 20 tot 25% uit eiwit en 5% vet.

Echter verliest het vlees bij het drogen 50 tot 60% aan massa. Tijdens dit proces wordt al het vocht uit het vlees onttrokken zodat er een substantie overblijft die men vleesmeel noemt.

Geef mij dan maar een brok die meteen vlees/vismeel als ingrediënt gebruikt om de brok te produceren want daarvan weet je tenminste zeker dat die hoeveelheid er dus ook daadwerkelijk in zit.
Verse vis of vlees is dus erg bedriegelijk en lijkt mooier dan het is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:08

Raar dat ze het over water heeft... ik noem vleesvocht toch geen water eigenlijk :+ Hmm lekker rood water _O-
Ja er zit veel vocht in, maar ik zie dat toch echt als positief, beter voor de nieren, de hond hoeft niet veel water bij te drinken.

Daarom ben ik ook voorstander van KVV/Vlees voor katten, aangezien katten geen grote drinkers zijn. Blaas en nierproblemen komen behoorlijk vaak voor.
reemd dat ze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:33

Dat zgn vleesvocht/water hebben ze niks aan als het uit de brokken wordt geëxtrudeerd of krokant gebakken, dus dan moeten ze alsnog veel uit hun waterbak drinken :')

Ik geef mijn honden ook 800 gram carnivoer KVV per dag per hond, maar als aanvulling krijgen ze die lukkulus brokken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:50

joh? niet waaar sh it... nu ga ik maar brok voeren -O- haha grapje ;) als je je enigzins verdiept hebt voor je vers voert weet je dat idd.. en voor mij alleen maar een groot pluspunt. ik weet precies wat ik voer. en dat is dus net hetgeen waarom ik geen brok voer, je word belazerd waar je bij staat ;) mensen denken nl ook dat er mooie kipfiletjes in de brok verwerkt worden :+ uhu..

maar goed wat vind jij de toevoeging van de brok die je voert dat je dat tesamen met je kvv geeft? wat denk je dat ze uit die brok nodig hebben wat jou kvv mist?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:19

de gemoederen lopen hoog op hier :-)

het ging hier niet over vers voeren dus kunnen we dat beter achterwege laten. Het ging om goede brokken.
En Joda, dat jouw hond het goed op de RC doet wil niet zeggen dat het een goede brok is !

Ik heb mijn hond tot paar maanden geleden ook jaren op de RC gehad en had me nooit verdiept in voer tot ik me verveelde na een operatie en er over ging lezen. Er ging een wereld voor me open. Maar wat logisch eigenlijk !

Qua ingredienten is RC echt GEEN goed merk maar als je hond het er goed op doet is het toch prima ?! Maar dat maakt het nog geen goede brok. Mijn hond deed het er ook prima op. Nu krijgt ze Taste of the Wild en eet ze ook met veel meer plezier, het is veel lekkerder. Ik denk op zich dat alle ingredienten (uitgezonderd de kankerverwekkende stof die erin zou zitten) niet goed zijn maar ook niet echt veel kwaad kunnen, ook mijn hond deed het er super op.

En ja, er ontstaat verwarring over het feit of een hond een carnivoor of een omnivoor is. Daar kiezen mensen die echt vers voeren er zelf voor om wel of geen groente en fruit toe te voegen.
Ik weet het niet, en in Taste of the Wild zit wat aardappel en groente/fruit en dat vind ik helemaal best.

Overigens; de vraag waarom een hond zo oud is geworden op RC is natuurlijk dezelfde vergelijking als 'mijn opa werd 99 terwijl hij rookte als een ketter' . Dat kan natuurlijk altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:24

Mijn honden wilden nog wat te knabbelen. Die twee worsten per dag slikken ze zo weg. En 800 gram per dag is ook niet genoeg voor ze, ze zijn erg actief en zijn dan te mager. Carnivoer is erg goed (en best duur) maar ik miste de plantaardige ingredienten erin. Vandaar de banketstaaf.
Verder krijgen mijn honden ook nog een breed aanbod aan snacks zoals bullepees , buffelhuidbotten, gedroogde dierlijke onderdelen zoals long, kipfilet, runderstrottehoofd, pensstaven enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:15

Ik kom net met mijn dochter van de dierenarts... als je het over oplichterij hebt....
Haar hond komt uit een asiel in spanje en had Leishmania, daarvoor kreeg hij pillen, maar die pillen tasten zijn lever weer aan. Nu mag hij zonder pillen omdat hij geen antistoffen meer aanmaakt tegen de Leishmania en die dus uit zijn systeem is, alleen moet hij nu voor zijn verhoogde leverwaarde speciaal voer, Royal Canin Hepatic :')
En wat zit daarin......

rijst, mais, dierlijk vet, sojaproteinisolaat, dierlijk eiwit (gehydrolyseerd), bietendroogsnijdsel, mineraalstoffen, sojaolie, lignocellulose, visolie, fructo-oligosaccharide, afrikaantjesbloesemmeel.

afrikaantjesbloesemmeel.... daar zit die hond vast op te wachten :+

6 kg voor 40 euro , kassa :Y)
En als over 3 maanden dankzij dit voer dan zijn leverwaarde weer beter is bij een bloedonderzoek dan mag hij zijn gewone voer weer.
Wat een onzin....

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:45

ja de dierenarts pikt graag een graantje mee van de commercie van RC :-)

maar zit jouw hond niet te wachten joh op afrikaantjesbloesemmeel ? Mijn hond vraagt daar dagelijks om _O- :D