Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:33

Haha sry
Ik zit bijna altijd op mn mobiel op bokt, en dan vind je niet alles :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:41

liesenlizzy schreef:
Ik ga zo weer langs de DA. Ben vanacht meerdere keren het bed uitgegegaan om haar te dwangvoeren, maar er zit nu vrijwel geen leven meer in... ze ademt, ze drinkt maar zit alleen maar in een hoekje, denk dat dit einde verhaal is |( |(

Aii.. Sterkte :(:)
Verstopping of gas?
Het is gevaarlijk om meerdere keren te gaan dwangvoeren bij een verstopping (of gas door verstopping). Je dierenarts kan het beste foto's maken zodat ze de oorzaak kan zien.
Bij sommige verstoppingen kunnen medicijnen al fataal zijn en moet het via het bloed gebeuren.
Helaas worden er in de meeste gevallen gewoon maar medicijnen en dwangvoer meegegeven.. Terwijl dat fataal kan zijn.
Heb je ook geen pijnstilling meegekregen? Dat is ook erg belangrijk..
Ik hoop dat je konijntje weer beter wordt! :(:)

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:09

Hallo!
Ik wil mij ook graag melden! Ik ben Celina, 20 jaar oud, woon (tijdelijk) in Oost-Duitsland en heb twee hele lieve hangoor konijnen. Genaamd Ollie en Molly (origineel he?) De twee zijn een gezellig getrouwd stel en doen alles samen, maar vooral mijn huis slopen :D

Afbeelding
Afbeelding

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:05

Hoi,
Het is gas, dat is vastgelegd doormiddel van een röntgenfoto (wil eerlijk gezegd de rekening straks niet zien -O- ,Maar dat is voor latere zorg).
Ik heb pijnstillers mee naar huis gekregen en speciaal vocht met electrolyten. Ze zit nu al de hele tijd naast me op de bank en wanneer ze wat vocht wil, komt ze even in actie en 'zoekt' ze mijn hand op... ben heel erg benieuwd of ze hier uit komt...

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:16

liesenlizzy schreef:
Hoi,
Het is gas, dat is vastgelegd doormiddel van een röntgenfoto (wil eerlijk gezegd de rekening straks niet zien -O- ,Maar dat is voor latere zorg).
Ik heb pijnstillers mee naar huis gekregen en speciaal vocht met electrolyten. Ze zit nu al de hele tijd naast me op de bank en wanneer ze wat vocht wil, komt ze even in actie en 'zoekt' ze mijn hand op... ben heel erg benieuwd of ze hier uit komt...

Ik heb toen keer op aanraden (had jong nijntje die door dwangvoeding ook gas kreeg) babyspul bij kruidvat gehaald. Dat is paar druppels in pipet (sinaasappelsmaak weet ik nog) voor baby's met buikkrampjes en gas. Bij de mijne werkte het fantastisch (naast de medicatie van da uiteraard)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:26

Ik weet van paarden met lichte koliek dat soms het ruiken aan pepermunt of muntolie voor veel verlichting kan zorgen. Zelfs een paard echt na het ruiken aan munt binnen hele korte tijd zien opknappen, kreeg vrijwel meteen weer eetlust. Toen een van mijn konijnen laatst wat stil in een hoekje zat en niet wilde eten heb ik haar ook aan munt laten ruiken en heb ik afgekoelde muntthee in het drinkflesje gedaan. Paar uur later was ze weer de oude.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:32

Mag ik ook meekletsen? Heb twee rhone dwergrexen, hier ga ik volgend jaar mee fokken, ze zijn hier nu uiteraard nog te jong voor. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:40

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:15

liesenlizzy schreef:
Hoi,

Wees alsnog met gas voorzichtig met dwangvoeren, kan zich gigantisch ophopen en opgegeven moment de boel mis gaan.
Verstopping zie je lang niet altijd op rontgenfoto's, helaas, maar is dikwijls mede een oorzaak van gas.
Heb je geen darmstimulerende middelen gekregen (cisaral drops of voor de maag metocloral drops)? Dat lijkt me zeer verstandig en laxeermiddel, want het moet eruit..
Hoe is haar temperatuur nog goed?
Masseren van de buik kan nog wel is wat uithalen (en dat moet niet heel, heel zacht).
Gisteren was 1 van de heren hier opeens niet lekker, zat en zag je af en toe persen, onderaan weer likken, het zat hem duidelijk goed mis. Ik heb direct laxeermiddel, cisaral drops en pijnstiller gegeven en daarna massage toegepast. Toen kwamen er wat platte natte keutels en was er na enkele uren doorheen, het is belangrijk bij dit soort symptomen snel en doeltreffend te handelen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:38

Hoe zit het eigenlijk met een groep konijnen??
Ga topic zo even helemaal doorbladeren, maar het lijkt me leuk er nog meer konijntjes te hebben huppelen in de tuin! <3

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:39

Sterkte met je konijn Liesbeth, ben je op 't Holland geweest? :(:)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:41

Chaos schreef:
Hoe zit het eigenlijk met een groep konijnen??
Ga topic zo even helemaal doorbladeren, maar het lijkt me leuk er nog meer konijntjes te hebben huppelen in de tuin! <3

Hoe zit wát daarmee? :+

Ik had een groep en dat was super leuk :D Lijkt of ze dat leuker vinden dan een koppel zijn. :j

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:41

Buik masseren en laxerende middelen werken echt, met die druppels en wat buikmassage werd konijntje een scheetkussentje :') maar het werkte wel.
Gas weg en ze leefde helemaal op en weer willen eten :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:51

Ja, maar wat zet je erbij? Even aantallen?

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 02:13

Hoi,
Ja ze heeft ook darmstimulerende medicijnen gekregen. Helaas mocht het allemaal niet meer baten.
Na een kleine 20 uur vechten, heb ik de beslissing genomen om haar te laten gaan. |( |(
Er zat geen verbetering meer in en wilde haar niet nog langer pijn zien lijden. Ze is dan ook heel snel vertrokken en huppelt waarschijnlijk nu in de grote groene weides.

Dag lieve kleine pluizenbol,
Met je mooie sprekende koppie.
Aaien vond je niet fijn, want dan gingen je haren door de war.
Een kleine kriebel op je zachte neusje was nog okee.
Toch heb je nog een redelijke leeftijd van 6 jaar mogen bereiken en had gehoopt dat je nog langer bij mij mocht zijn....
Hopelijk heb je nu geen pijn en heb je je rust..
XXX

@Chaos: Normaal heb ik vd Mast, maar die had geen weekenddienst, helaas. Hij is wel zo aardig geweest om vanavond toch te komen om het definitieve spuitje thuis te geven...

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 05:20

Ahh heel veel sterkte :(. Weet hoe moeilijk het is om je konijntje te zien lijden en de keuze te maken om het besluit te maken om er een einde aan te maken.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 07:21

Hier op de kinderboerderij zijn er ook verschillende groepen.
Allereerst de hangoren groep die bestaat uit Bella en Pluisje (gec. mannetje en een vrouwtje) en daaraan gekoppeld zijn Moeder Nijn en dochter Miffie. Gewoon gekoppeld op neutraal terrein en dat ging goed.

Daarnaast is er een grote groep in het knuffelhoek. Eigenlijk hebben we daar niet 'speciaal' gekoppeld.
Het begon met twee witte vlaamse reuzen van 8 weken. Daaraan gekoppeld is een Rijnlander van 8 jaar die we er eigenlijk gewoon bijgezet hebben (ruimte genoeg, 25 m2). Ging ook prima omdat de kleintjes haar niks deden en de Rijnlander lekker van haar oude dag wilde genieten,.. dus zij ligt voornamelijk te dutten.
Toen hebben we daar nog twee duitse reuzen van 6 maanden aangekoppeld die we wel eerst in een rennetje in het midden gezet hadden en na enkele uren (toen andere konijnen tegen de ren aan gingen liggen) erbij gelaten hebben. Ging ook goed :-).

In de tussentijd is er een vlaamse reus weg en zijn er nog een gec. hangoor van 2 jaar aan gekoppeld en een hangoordame van 3 jaar aan gekoppeld. Leeft allemaal in vrede samen.

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:31

Heel veel sterkte! :(:)

Bij ons was eerst ook het plan om een groep van 4 te nemen totdat de 2 zusjes konijnen ruzie kregen nu zitten ze in 2 paren.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:01

Heeft een prachtvoedster gezien past perfect in mijn fokkerij. Dochter van de kampioen rex vorig jaar <3
Maar wel 142 kilometer rijden en dan nog terug...manlief maar heel lief aankijken.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:07

Ik heb 4 konijnen apart zitten, de rest van de konijnen zitten samen met een maatje. 1 koppel bestaat uit 2 vrouwtjes, de rest bestaat uit gecastreerde man en een vrouwtje. Alles gaat heel erg goed.
Eerder had ik de konijnen in stallen zitten, gevuld met appel kisten en andere dingen om op te springen en in te kruipen. Als er een nieuw konijn kwam, zette ik deze gewoon in de groep. Was meestal in het begin even achter elkaar aan rennen, maar daarna was het ook goed. Ik had 1 stal met een groep vrouwtjes, 2 stallen ernaast een groep met allemaal mannen(gecastreerde en compleet) en tussen die stallen had ik een opslag hooi, stro, zaagsel en voer.
Verder heb ik ook wel eens 2 mannen bij elkaar gehad. Ging ook vaak goed, als er maar geen vrouw naast zat.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:08

Sterkte Liesbeth!
V/d Mast is een heel goede idd!

:(:)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:14

Agossie.... altijd zo verdrietig om de beslissing te moeten nemen een nijntje te laten gaan. Sterkte, hoor! :(:)

Ik ben nieuw hier, heb twee nijnen, Yippie (een wildkleurige ram) en Jessy (een rode Nieuw-Zeelander voedster). Staan volgens mij ook ergens in mijn profiel, al zijn ze beide wel wat gegroeid. :+
Stapelgek op elkaar en wij hier thuis op hen. <3

Vanavond naar de dierenarts geweest, want mijn mooie rooie Jessy heeft voor de tweede keer een luchtweginfectie. Iemand hier ervaringen met zo'n infectie? Ik heb ze al ruim vier jaar, dit duo, maar nog nooit zoiets meegemaakt.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:15

Hoi Nikki,
Dank je :) . Had er wel moeite mee, maar vanmiddag heb ik haar begraven. Vond niet dat ze een staatscrematie bij de AVR verdiende... had toch wel een soort van band met haar... Nu gaat het eigenlijk wel weer en ben blij met de beslissing die ik genomen heb :) Vaak is het ook nog de vraag hoe een konijn uit die toestand komt en is kans op herhaling toch wel weer aanwezig...
Vanmiddag alle konijnen een paar uur buiten in de ren gehad. Was zulk lekker weer :) Tussendoor alle hokken schoongemaakt en die van Puck ontsmet, je weet toch nooit wat het precies is geweest....
Heb gelukkig van de week nog een hele leuke foto kunnen maken met haar en de kat die even op bezoek kwam :D
Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:18

Wat een liefjes (de kat ook)......... Jammer dat het een paar dagen later zo af kan lopen, he...... Nogmaals sterkte, hoor, blijft rot. :-(

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:22

Ja sneu voor je meid! Lieve foto met de kat!