kipjes, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:43

Zal eens de rassen opsommen die ik hier heb rondlopen:
- araucana tarwe 1 x hen
- araucana wildkleur 2 x hen
- barnevelder dubbelgezoomd 3 x hen
- leghybride bruin 3 x hen
- sussex porcelein 1 x hen
- antwerpse baardkriel 2 x hen
- chabo krulveer (eigenlijk serama, maar is te groot) 1 x haan
- leghorn buff 3 x hen
- vorwerkhoen 5 x hen 1 x haan
- lakenvelder 3 x hen
- zijdehoenders 3 x hen
- zilverbrackel 1 x hen
- goudbrackel 1 x hen
- serama 5 x haan en 20 x hen

Dus ook 55 stuks als ik niemand vergeten ben :P

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:39

wij hebben hier ongeveer roond de 30 cochin kriel kippen lopen en het meeste zelf gefokt met de broedmachine of onder de moederkip :)
wij hebben een grote groep die loopt vrij rond en kunnen zo over de weilanden lopen, heerlijk toch! :)
en we hebben een kleine groep in een stal zitten omdat die nog te jong zijn om buiten te lopen ..
vind het een geweldig ras en de meeste zijn ook heel tam.
mijn haan browny komt zelfs op schoot en word helemaal blij als die je ziet ( komt die aanrennen ) :')

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:39

en we hebben trouwens 5 hanen allemaal samen lopen en dat gaat reuze goed :)
soms in de lente moet ik een herrieschopper apart zetten maar het is niet anders .. :P

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:41

Riddershow schreef:
Ik ga vanmiddag 3 hennetjes (nog kuikens) ophalen. Hoe lang moet ik ze ophokken voordat ze "gewend" zijn? Ze komen bij mijn huidige kipjes; 2 hennen en 2 hanen. Of zullen de kipjes al vlot de stoere hanen volgen?

je kan ze er savonds bij zetten en dan heb je kans dat de oudere niet opmerken dat er nieuwe zijn :)
mocht dat fout gaan kan je altijd ze nog een paar dagen apart zetten, maar dat ze elkaar wel kunnen zien! ;)

Wildgirl

Re: kipjes, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:11

even een berichtje, ik heb inmiddels 3 ordinaire bruine legkippen rondscharrelen door de tuin, erg gezellig, kan alleen niet eten tegen de eieren hihi dus geef veel weg.
Ik wil eigenlijk terug naar 2 kipjes dus indien iemand een super tamme schootkip zoekt die iedere dag een ei legt...pb!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:13

Mijn moeder heeft al meer dan twintig jaar krielkipjes, ik regel zo nu en dan dat er wat nieuws komt omdat ze zelf internet nauwelijks gebruikt. Ze heeft van alles gehad, Groninger Meeuw, Wyandotte, en meer rassen die ik even niet weet. Als iemand in de buurt van Groningen nog krielkipjes te koop heeft hoor ik het graag, we hebben net een nieuwe Wyandottehaan dus liever geen koppel (ik weet dat dat lastig is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:16

Ik zit er over te denken om misschien 1/2 kippen aan te schaffen, maar hoeveel kost een kip nu ongeveer per maand? En wat hebben ze allemaal zoal nodig?
Mijn neef heeft nu 25 kuikentjes, had ze in de broedmachine.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:17

Ik hoor hier niet meer in! Ik heb al mijn kipjes eruit gedaan omdat onze zijdehoenders te vaak steeds broeds werden. En wij dus steeds met kuikens zaten.
Laatst bijgewerkt door pubelia op 16-01-13 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:19

Vandaag gaan hier 64 eieren in de broedmachine van de Serama's. Benieuwd hoeveel er uit komen en wat voor kleuren allemaal :).

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:20

pubelia schreef:
Ik hoor hier niet meer in! Ik heb al mijn kipjes eruit gedaan omdat onze zijdehoenders steeds broeds werden. En wij dus steeds met kuikens zaten.

Je kan je zijdehoenders ook gewoon broeds afmaken en de eieren rapen. Heb je ook geen kuikens. Voor kuikens moeten de kippen 21 dagen op de eieren zitten.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:34

Ja met de kont in het koude water. Maar daar bleef ik mee bezig

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:40

Hier worden de eitjes wel gemist, echt maar af en toe een eitje met dit winterweer, zijn dan ook geen echte legkippen, natuurlijk.
Ben wel aan het bedenken om echte legkippen erbij te nemen.
Vind onze Wyandotte, Barnevelder en Aqaurana's hartstikke leuk, maar die krielkipjes zijn wel een beetje akelig zoals wij wonen.
In het najaar kwamen de roofvogels, sinds die tijd gaan ze niet meer de weilanden op (lopen wel in een beschutte, bosachtige tuin).

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:03

pubelia schreef:
Ik hoor hier niet meer in! Ik heb al mijn kipjes eruit gedaan omdat onze zijdehoenders te vaak steeds broeds werden. En wij dus steeds met kuikens zaten.

ben ik blij dat onze haan het gaatje niet kan vinden := ( hij gaat er wel op, maar 'het' lukt nooit)
dus 'gelukkig' geen kuikens

durfde jullie kippen de sneeuw in? Hier niet hoor, kwamen het hok niet uit voordat ik de sneeuw wegschoof :+

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:03

avaluna schreef:
Hier worden de eitjes wel gemist, echt maar af en toe een eitje met dit winterweer, zijn dan ook geen echte legkippen, natuurlijk.
Vind onze Wyandotte, Barnevelder en Aqaurana's hartstikke leuk, maar die krielkipjes zijn wel een beetje akelig zoals wij wonen.
In het najaar kwamen de roofvogels, sinds die tijd gaan ze niet meer de weilanden op (lopen wel in een beschutte, bosachtige tuin).

Hier elke dag verse eitjes :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:04

Het samengaan is goed gegaan... een beetje gemiep en gepluk de volgende dag, maar geen problemen. Helaas bleek 1 van de 3 hennetjes toch een haan en is 1 hennetje kort geleden overleden... dus nu heb ik weer evenveel hanen als hennetjes; het schiet ook niet echt op zo.

Helaas momenteel geen eieren (door de winter). Ben aan het kijken of het verbeteren van de broedplek helpt, maar hij is nog niet af...

Naar groningen rijden voor een hen is me iets te ver weg :Y) Maar ik hoop eigenlijk op was overtollige kuikens deze zomer van dezelfde waarvan ik onze eerste cochins heb gekregen en wie weet ook een paar eigen kuikens!

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:55

just_kiki schreef:
pubelia schreef:

ben ik blij dat onze haan het gaatje niet kan vinden := ( hij gaat er wel op, maar 'het' lukt nooit)
dus 'gelukkig' geen kuikens

durfde jullie kippen de sneeuw in? Hier niet hoor, kwamen het hok niet uit voordat ik de sneeuw wegschoof :+

Mjne zaten de hele dag binnen :')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:22

Hier kom ik om in de eieren. Ik geef toe dat ik soms moedeloos wordt van wat kippen kunnen krijgen,zo sta ik kalkpoten te behandelen,zo lopen ze te niesen en nu heb ik een kreupele haan.
Maar ik geniet nog elke dag hoor.
Wil de eieren gaan uitblazen en beschilderen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:03

avaluna schreef:

Je zou er ook aan kunnen denken om niet voor een hybride legkip te gaan, maar voor een leuke ras dubbeldoel kip! Die zijn groot, rustig en tam, want er moet wat vlees aan kunnen komen, maar ze zijn toch ook op de leg gefokt, dus ook nog veel en grote eieren! En ze zijn vaak net wat leuker om te zien dan een gewone bruine legkip.

Die van mij zijn lekker groot en bol, en van de twee legt er eentje ook nu nog elke dag een ei. Helaas moet ik de eitjes weggooien ivm ontworming... dat is echt zo stom om te doen! haha! Pak je helemaal blij een ei uit het legnest en dan moet dat zo de kliko in... zooonnddeee...

New Hampshires zijn gave dubbeldoel kippen. Weet niet waar je woont, maar weet iemand in Veghel die ze eigenlijk altijd wel heeft zitten.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:30

@Amaris: Zuid-Limburg ongeveer. Zal me er eens in gaan verdiepen, bedankt voor je tip!

Normaal komen ze wel buiten met sneeuw, maar gisteren hadden ze er niet veel zin in, geloof ik :') .
Hoop dat we nog een eitje krijgen, want dan hebben we er zondag allemaal 1 bij het ontbijt.
Omkomen van de eieren zal dus wel niet zo snel, hier, hahahaha.
Heb ook lang getwijfeld om echt een hele toom erbij te nemen, maar ben bang dat het niet goed (blijft) gaan met de hanen.
Uitbroeden ook al over aan het twijfelen, maar dat gaan we dit jaar toch doen, de Wyandotjes, ben nog op zoek naar iemand die ons van de eventuele dubbele hanen af gaat helpen *slik*, vind ik erg moeilijk, maar is ook dubbel, want bij de slager koop ik ook kip e.d. en die hebben het lang niet zo goed gehad als hier, natuurlijk.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:38

Ik heb hier 4 legkippen rondscharrelen. En nog elke dag verse eitjes, ik heb er vanmorgen 2 uit hun kotje gehaald.
De ren van onze kippen is helemaal overdekt, dit door het bosachtig gebied waar wij wonen met de bijhorende vossen... Vorig jaar had ik 4 andere kippen maar de vos had gewoon door de draad heen gebeten en de kippen allemaal genomen, ik heb die vos toen ook 'betrapt'. Was vrij zielig voor die kippen om te zien :( De vorige 2 jaar al veel vossen zien rondsluipen door de tuin en zelfs een buizerd zich op de ren zien storten. (de ren is overdekt :+ ) Nadat we onze vorige kippen verloren hebben, heb ik toch besloten om een schrikdraadje rond de ren te plaatsen, nooit geen last meer gehad van de vos :o

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:41

Gister zijn zelfs de cochin uit hun hok gekomen... dat geeft wel grappige sporen in de sneeuw :Y)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:50

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:54

@Kohtje: hier nogal verwend, ze houden niet van legmeel :o , legkorrel ook al niet, ze krijgen hoofdzakelijk gemengd graan en meelwormen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:58

oeh, maar dan geef je ze dus alleen maar 'snoep'? En nog vrij vet ook.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:01

@Amaris: vet zijn ze niet, daarbij lopen ze in de tuin en eten veel groenvoer.
Heb al geprobeerd ze alleen korrel te voeren, maar wordt gewoon niet gegeten.