Waarom vlees ? en geen brokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:05

rOcky_lofz schreef:
Hoe bedoel je kugger ?

Och, mensen zijn uiteraard óók ge-evolueerd om rauw voedsel te eten, en de argumenten dat verhitting bepaalde voedingsstoffen vernietigd gaat voor mensen net zo goed op als voor honden.
Ook is er een beweging van mensen die rauw voedsel eten voorstaan uit gezondheidsoverwegingen. Ik vroeg me af of het rauw voederen van je hond ook betekent dat je diezelfde logica op je eigen dieet toepast.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:12

kimmie261 schreef:
ja,geen vis overigens,alleen vlees....zowel kvv als vlees van paarden,koeien,schapen en geiten vers van het slachthuis

Vreemd, gaat een beetje tegen je eigen logica in, jij was het toch die vind dat hondenvoedering een zo natuurgetrouw mogelijke imitatie moet zijn van het dieet van een in het wild levende wolf...?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:22

@Kimbers:
Goedkoper dan lotgering ga je niet snel vinden zonder omlaag te gaan in kwaliteit, met name omdat lotgering zo vet is dat je er niet zoveel van kunt geven.
Mijn hond heeft bijv. van Tinlo ong. 500 gram nodig, doe ik dat op Lotgering wordt ie moddervet, dan moet hij echt niet meer hebben als 350 gram.
Daarom geef ik geen lotgering.

@Kuggur: Het is voor de mens al lang niet meer natuurlijk om rauw te eten. Daar hebben wij het spijsverteringssysteem en de kiezen helemaal niet meer voor, in ieder geval niet als je het hebt over vlees. De "mens" kookt namelijk al ongeveer 200.000 jaar zijn vlees, lang genoeg om verandering in lichaam te laten evolueren.
Zoveel tijd zit er nog niet tussen de wolf en hond, vandaar dat hun spijsverteringssysteem zo goed als hetzelfde is.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:42

kuggur, jij was toch bioloog??

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:43

@sassol, goedkoper hoeft niet, maar heel veel duurder kan ik me gewoon niet veroorloven. Een tientje per maand is eigenlijk de max wat ik er nog extra aan kan uitgeven.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:30

Min hond heeft een paard dagen Smuldier gegeten,dat was in de mei vakantie.Het was we lekker voor haar dacht ik, maar ze raakte er verstopt van. En na het geven van veel slaolie ging ze nog niet.Na een laxeerpil kwam het langzaam op gang. laatst sprak ik een vrouw en die had hetzelfde met haar hond gehad.

rOcky_lofz

Re: Waarom vlees ? en geen brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 20:32

marleen_usar, das ook niet fijn nee, heb je je hond nu op brokken ? of ander vers vlees ?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:49

Nee ik probeer allerlij soorten vlees, vandaag kippenlevertjes en dat gaat goed.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:52

Smuldier vind ik persoonlijk ook 1 van de minste vleessoorten ze hebben veel aanvul voeders en 2 complete maaltijden en in beide zit alsnog niet de juiste verhoudingen. Maar hoor wel dat meerdere honden het er wel goed op doen maar bij mij krijgen ze het niet :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:59

Kuggur schreef:
Eten jullie zelf eigenlijk ook rauw...?

weet je wat het is, ik ken vrij veel brokkenhonden van pup af aan , die groeien continu uit verhouding, hebben relatief veel groeipijnen, krijgen een volwassen/stuggere vacht , als je pech hebt heb je er 1 met gevoeligheden/allergieën wat betreft voeding ...
als ik dan kijk naar onze hond, die nog nooit op brokken heeft gestaan en van wie moeder en oma ook op vers staan
die heel gelijkmatig opgroeit(zijn voor en achterhand hebben minimaal hoogteverschil gekend) bruist van de energie, spieren heeft als een bodybuilder , geen greintje groeipijn heeft gehad, een zijdezachte vacht heeft die glimt als een malle, geen schilfertje te bekennen op heel zijn huid
dan heb ik er wel vertrouwen in dat ik de goede keus maak wat betreft voeding.

maar eerdaags moet hij nog geröntgend worden voor hij aan het werk mag van me , en ik vermoed dat daar uitkomt dat zijn voeding voldoende bouwstoffen hebben bevat om hem ook kwa skelet goed uit te laten groeien

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 21:02

Smuldier (onderstaande betreft de vleescompleet versie) rond de euro per 800 gram
*Verkrijgbaar in verpakkingen van 400- en 1000 gram
* Het bestaat uit ongeveer 70% rundvlees, de rest is zonnebloemolie, een premix en schapenvet.
*Percentage orgaan vlees is volgens de fabrikant rond de 13%
*Geen groenten
* Bevat een premix, er hoeven dus geen verschillende diersoorten te worden gegeven
* Gebruikt alleen rundvlees en een klein percentage lamsvet
* Geen echte botten maar calciumpreparaten
* Geen kleur-, geur- en smaakstoffen aan toegevoegd.
* Niet geschikt voor eliminatiediëten (je probeert immers meestal kip EN rund uit te sluiten)
* Het mailtje werd keurig en snel beantwoord. De fabrikant was graag bereid mee te werken en probeerde zo goed mogelijk antwoord te geven. Prima in orde dus.
*Site: http://www.diervoeding.com /

smuldier is een prima voer,mijn honden krijgen het al jaren,er zijn hier een paar pupjes op groot gebracht,verstopt raken door smuldier lijkt mij haast onmogelijk,daar er geen bot verwerkt zit maar een calcium preparaat,en meestal raken honden verstopt op een hoog percentage natuurlijk calcium in vlees,vlees zelf wat zo gemalen is als smuldier lijkt me onmogelijk tot verstopping kunnen leiden...

tis gewoon een soort gehakt wat je voert...

en kuggur,ik vind een hond een carnivoor en daarom laat ik zijn dieet uit vlees bestaan en niet uit bruine korrels die vol gestopt zitten met vitamine preparaten en andere aanvullingen om van die dingen enige gezonde voeding te maken voor een hond.

ik voer NIET volgens NRV systeem,dus ik voer niet volgens een wolf/prooi methode,maar ik voer wél alleen maar vlees aan mijn honden.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 21:13

Sonja_vR schreef:
weet je wat het is, ik ken vrij veel brokkenhonden van pup af aan , die groeien continu uit verhouding, hebben relatief veel groeipijnen, krijgen een volwassen/stuggere vacht , als je pech hebt heb je er 1 met gevoeligheden/allergieën wat betreft voeding ...
als ik dan kijk naar onze hond, die nog nooit op brokken heeft gestaan en van wie moeder en oma ook op vers staan
die heel gelijkmatig opgroeit(zijn voor en achterhand hebben minimaal hoogteverschil gekend) bruist van de energie, spieren heeft als een bodybuilder , geen greintje groeipijn heeft gehad, een zijdezachte vacht heeft die glimt als een malle, geen schilfertje te bekennen op heel zijn huid
dan heb ik er wel vertrouwen in dat ik de goede keus maak wat betreft voeding.

maar eerdaags moet hij nog geröntgend worden voor hij aan het werk mag van me , en ik vermoed dat daar uitkomt dat zijn voeding voldoende bouwstoffen hebben bevat om hem ook kwa skelet goed uit te laten groeien

Niet alles hiervan klopt!

ik heb een ''brokkenhond''.

Mijn hond heeft geen last gehad van haar groei, geen grammetje pijn.
Gevoeligheden heeft zij ook niet, het is net hoe je het aanpakt!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 21:16

Ik heb ze in schat 6 jaar terug gemaild over het voer de preciese samenstelling toen werd er geheimzinnig gedaan enkel de as en eiwit etc werd er vermeld en dat het van runderen geschikt voor mensenlijke consumptie. Verder vermelde ze dat enkel 1 gluten en granen vrij was dat was de rund compleet.
Maar zoals gezegd ik hoor dat dieren het er goed op doen maar ik stel liever zelfs samen en heb dan ook rollen op maat laten maken :j

Kwa groeipijnen dit ligt ook aan het ras de hoeveelheid en snelheid van het groeien, veel mensen geven puppy brokken veel te lang (een hond heeft helemaal geen puppy brokken nodig) waardoor vooral de grotere rassen sneller groeipijnen krijgen van te snelle groei.

rOcky_lofz

Re: Waarom vlees ? en geen brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 21:18

Mijn hond heeft ook geen puppy brok gekregen, maar wel de hoeveel heden in de gaten gehouden enzo ;)

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:56

Mijn honden krijgen sinds een paar maanden vers vlees van Tinlo. Mijn golden retriever zie ik hier echt van opknappen. Hij is nu 7 jaar en eigenlijk altijd een doffe vacht en een hele droge huid gehad vol met schilfers. De schilfers moet ik nu echt opzoeken :D Hij is ook veel vrolijker geworden. Nee geen granen,tarwe,maïs, Ethoxyquine,BHT en BHA meer in mijn honden.

@kuggur: ik had al eerder in een topic aan je gevraagd wat een goede brok is maar heb hier nooit antwoord op gehad, ben toch wel heel benieuwd.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:25

Kuggur schreef:
rOcky_lofz schreef:
Hoe bedoel je kugger ?

Och, mensen zijn uiteraard óók ge-evolueerd om rauw voedsel te eten, en de argumenten dat verhitting bepaalde voedingsstoffen vernietigd gaat voor mensen net zo goed op als voor honden.
Ook is er een beweging van mensen die rauw voedsel eten voorstaan uit gezondheidsoverwegingen. Ik vroeg me af of het rauw voederen van je hond ook betekent dat je diezelfde logica op je eigen dieet toepast.

Wij koken ons eten meestal, soms eten we rauwe groenten, soms een stukje rode biefstuk.
De reden, wellicht overbodig om het aan je uit te leggen, denk dat je wel beter weet..
Ook een mens kan de celwanden uit groenten niet verteren omdat een mens een omnivoor is.
Alleen herbivoren kunnen celwanden verteren, carnivoren en omnivoren hebben daar gewoonweg te korte darmen voor.

Wat is het wat jou zo tegenstaat aan vers voeren aan honden?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 07:15

Willeke12 schreef:
Mijn honden krijgen sinds een paar maanden vers vlees van Tinlo. Mijn golden retriever zie ik hier echt van opknappen. Hij is nu 7 jaar en eigenlijk altijd een doffe vacht en een hele droge huid gehad vol met schilfers. De schilfers moet ik nu echt opzoeken :D Hij is ook veel vrolijker geworden. Nee geen granen,tarwe,maïs, Ethoxyquine,BHT en BHA meer in mijn honden.

@kuggur: ik had al eerder in een topic aan je gevraagd wat een goede brok is maar heb hier nooit antwoord op gehad, ben toch wel heel benieuwd.

een goede brok vind ik
orijen
acana
taste of the wild

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:37

Kuggur schreef:
kimmie261 schreef:
ja,geen vis overigens,alleen vlees....zowel kvv als vlees van paarden,koeien,schapen en geiten vers van het slachthuis

Vreemd, gaat een beetje tegen je eigen logica in, jij was het toch die vind dat hondenvoedering een zo natuurgetrouw mogelijke imitatie moet zijn van het dieet van een in het wild levende wolf...?

Vis heeft nauwelijks meerwaarde voor honden (en voor katten nog minder ) het enige wat iets meerwaarde heeft is vette vis, dus zalm, sardientjes, haring, tonijn vanwege de emoga 3 die erin zit.

Wat betrefd mijn dieet:
Ik eet alleen salade en fruit rauw.
Heb toen ik in Brazili"e was een korte tijd geleefd bij mensen die " living food" aten, dus alle groente, fruit en zaden rauw, ze aten geen vlees.
Dat is prima als je geen baan hebt en/of geheel je eigen tempo kunt bepalen.
Overigens wel interesant hoor, eigenlijk zou ik wat dingetjes eruit moetene halen en aan mijn "dieet" toevoegen, het is alleen wel erg bewerkelijk.
Verder denk ik maar zo: we zijn niet voor niks omnivoren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:49

ze lusten hier geen vis,heb het weleens geprobeerd,maar echt niet,de enige die een beetje vis lustte was alfa,maar die is 2 jaar geleden dood gegaan...

en joes die lust heel soms een beetje zalm..maar laatst ook weer niet,tja,dan ga ik hier geen vis in huis halen...

en over rauw eten,ik denk ook dat het beter zou zijn als we alles rauw zouden eten....alhoewel ik laatst een docu zag op tv van mensen die alles rauw aten,ook vlees,maar bleehh ...moet er niet aan denken..

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:15

Uit dezelfde gedachtengang kun je de vraag stellen of vegetariërs/veganisten, hun honden en katten ook vleesloos opvoeden? (ik heb er al tegengekomen die het idd doen, vind ik zelf reuze egoïstisch en nonsens)

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 10:19

Kasztanka schreef:
Uit dezelfde gedachtengang kun je de vraag stellen of vegetariërs/veganisten, hun honden en katten ook vleesloos opvoeden? (ik heb er al tegengekomen die het idd doen, vind ik zelf reuze egoïstisch en nonsens)

zelf probeer ik ook zo min mogelijk vlees te eten en zo veel mogelijk vegetariërs vlees, maar mijn hond krijgt wel gewoon botten waar vlees omheen en erin zit etc.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:21

Deze vegetarier geeft haar kat brokjes en daar doet ze het al jaren prima op. Ze zou de twee jaar niet halen (twee zware hartafwijkingen), maar is in augustus 8 geworden. Ze ziet er prachtig uit, is kerngezond (ondanks haar hartafwijkingen). Van honden heb ik te weinig verstand en ik heb inderdaad heel veel moeite met alles wat met vlees te maken heeft, dus die hond gaat er nooit komen. ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:54

Esther schreef:
[Wat is het wat jou zo tegenstaat aan vers voeren aan honden?

Niets, en dat heb ik verschillende malen in mijn posts hier gezegd (maar mensen lezen niet zoals uit de vele aan mijn gerichte posts hierboven blijkt).
Waar ik wel wat op tegen heb is de ongefundeerde bewering dat brokken slechter zijn dan de verschillende dieten gebaseerd op rauw. Dat is heel iets anders.
Waarom mensen die je mening niet volledig onderschrijven onmiddelijk in het tegenstander kamp onderbrengen?

UrbanLJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:37

Neroo schreef:
Omdat honden van nature vleeseters zijn, en geen graaneters.

Je mag blij zijn als er in je brok een paar % vlees zit, de rest is allemaal zooi waar ze niks aan hebben.

Klopt vele honden kunnen daar niet tegen en krijgen jeuk en dus kale plekken. Mijn hond was er zoeen honderden euro kwijt aan de da/ Op advies van mijn hondenschool overgestapt op vlees en binnen 1 week was het over en heb weer een mooie hond.

Zelfs mijn hond van 12 heb ik gelijk over gezet geweldig hij geniet nu. Voor de afwisseling heb ik dan ook nog nekken en karkasjes...feest voor de honden.

Weet niet waar je woont maar mijn hondenschool geeft regelmatig een thema avond over dit onderwerp.

Ik ben per maand zeker goedkoper uit plus belangrijkste een blije gezonde hond en SPIERWITTE tanden.

UrbanLJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:41

Kuggur schreef:
Esther schreef:
[Wat is het wat jou zo tegenstaat aan vers voeren aan honden?

Niets, en dat heb ik verschillende malen in mijn posts hier gezegd (maar mensen lezen niet zoals uit de vele aan mijn gerichte posts hierboven blijkt).
Waar ik wel wat op tegen heb is de ongefundeerde bewering dat brokken slechter zijn dan de verschillende dieten gebaseerd op rauw. Dat is heel iets anders.
Waarom mensen die je mening niet volledig onderschrijven onmiddelijk in het tegenstander kamp onderbrengen?

Mijn hele leven brok gevoerd omdat ik niet beter wist. Ik ben nu overgegaan omdat het moest (zie hierboven).

Ik weet nu wat ik eerder had moeten doen. Mijn hond is veel gezonder en mijn DA was ookverbaasd over de verandering van de hond van 12 jaar op vlees. Hij is fitter en gezonder en zijn tanden zijn veeeel schoner. Scheelt mij weer tandsteen weghalen 1x per jaar.

Het heeft voornamelijk met het darmstelsel te maken plus de ontlasting is echt een kwart dan wat het was met brok. Veel minder troep in de ontlasting.