Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:30

Estera schreef:
Sonja89 schreef:

Ik kan geen antwoord op die vraag geven, simpelweg omdat ik het antwoord niet weet. Ik zeg wel dat er in de brok alles zit wat mijn honden blijkbaar nodig hebben, aangezien ze supergezond zijn.

Je weet dus eigenlijk niet wat je je honden te eten geeft? Kijk eens op de achterkant van de zak!

Nou, dan je lijstje:
- Een hond is een carnivoor en gemaakt om rauw vlees te verteren
Dat kan zo zijn, maar ik heb hier geen maag- of darmklachten en verder lijken de meningen nog verdeeld over het feit of onze honden nog wel echte vleeseters zijn.

Goed.. Dus omdat de buurman elke dag diepvriespizza eet maar daar kennelijk geen last van heeft, kunnen we dat allemaal prima doen?

- Brokfabrikanten proberen vers vlees te imiteren, waarom dan niet meteen vers vlees?
Dit wordt gesteld, maar ik heb geen idee of ze vlees proberen te imiteren. Lijkt mij dat ze er dan wel meer instoppen. Ook een stelling waarvan ik niet weet door wie het verzonnen is.

Niet? De samenstelling van Orijen brok: kippenvlees, groente en fruit. Lijkt toch behoorlijk veel op het barfdieet, met het verschil dat je daarbij minimaal 5 verschillende diersoorten vers voert.

- Met kvv/barf voor je rauw vlees, in brok wordt slachtAFVAL verwerkt. Een behoorlijk kwaliteitsverschil dus
Ook dit wordt gesteld, maar ik ben nog nooit bij het verwerkingsproces aanwezig geweest, dus weet ik eerlijk gezegd niet wat er wordt gebruikt. Ik vind dit echt weer zijn niet onderbouwde stelling.

Dierlijke bijproducten, zegt je dat wat meer?

- Ooit wel eens gedacht aan wat er met het 'verse' vlees in brok gebeurt om het 'vers' te houden? Met kvv/barf voer je écht vers vlees
Dit is imo dan waar, maar ik vraag me wel af wat voor vlees er verwerkt wordt in kvv, net zo goed als ik me dat afvraag bij brok.

Daarom barf ik ook

- Honden nemen het grootste deel van de bestanddelen van brokken NIET op, vandaar het verschil in hoeveelheid ontlasting tussen brok en kvv/barf
Tja, weet even niet zo goed wat ik hier op moet zeggen. Ik hoef hier geen bakken stront op te ruimen, sterker nog, ik vind ze erg beschaafd. Wel geloof ik dat dit per voersoort idd kan verschillen.

- In het geval van barf bepaal je voor 100% zelf wat je hond eet, waardoor je het dieet kunt afstemmen op de specifieke behoeftes van jouw hond
Bij barf idd wel, dus eens. Moet je wel verrot goed weten hoeveel jouw hond in welke periode, wat nodig heeft.

Dat valt reuze mee. Lees je goed in en dan blijkt het helemaal niet zo moeilijk te zijn.
- In het geval van barf wordt eten een ontspannende bezigheid

Het voer is hier hap, slik en weg, dus ontspannend is het niet, maar wel lekker snel en geen vieze zooi in mijn huis.

Voor wie is dat een voordeel? Voor je honden of voor...?

- In het geval van barf worden tanden op een natuurlijke manier schoon gehouden
Hier geen gebitsproblemen. Honden hebben altijd botjes liggen, dus tanden poetsen doen ze zelf.

Hopelijk blijft dat zo! De gebitsbehandelingen die DA's tegenwoordig aanbieden, doen andere dingen vermoeden.

- MEER EETPLEZIER voor hond én baas!
Ik geloof best dat ik er mijn honden een plezier mee doe, maar mezelf niet.

Je zou je hond eens innig tevreden moeten zien liggen met... Nouja ;)

Het het welzijn van mijn dieren? Tss, ze zouden allemaal willen dat ze het zo goed hebben als hier. Ik vind dat dus echt een uitspraak van een kvv/barf-er, waar ik het in het begin van dit topic dus over had.

Het welzijn van je dieren, ja. Goed-beter-best?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:33

Estera: Brokfabrikanten schrijven het zelf, zoals hier al aangehaald is.
Dat een hond een carnivoor is, is geen mening, dat is simpelweg een feit.

Vragen om wetenschappelijk bewijs dat vers beter is dan brokken is hetzelfde als vragen om wetenschappelijk bewijs dat McDonalds gezonder is dan een groentemaaltijd.

aslo

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:41

Er zijn vier synthetische conserveringschemicaliën die gebruikt worden in voeders voor huisdieren:

1. Ethoxyquine

2. BHA (Butylated Hydroxyanilose)

3. BHT (Butylated Hydroxytoluene)

4. Propyl gallaat

Ze zijn allemaal uitgebreid bestudeerd in de jaren 1980, omdat men dacht dat ze door hun antioxidante kwaliteiten ingezet zouden kunnen worden bij de behandeling van kanker.

De onderzoeken werden snel gestopt toen bleek, dat ze in werkelijkheid kanker bevorderden in plaats van te stoppen of te genezen.

Het uitgebreidste onderzoek van deze antioxidanten werd in 1986 uitgevoerd door het Department of Pathology van de City University of Nagoya Medical School: Studies on Antioxidants, their carcinogenic and modifying effects on chemical carcinogenesis.

Het was oorspronkelijk opgezet om de modificerende en weldadige effecten van ethoxyquine te bewijzen, maar de Japanse wetenschappers ontdekten:

Ethoxyquine leidde tot hyperplasie en cytotoxiciteit (kanker) in de buik.

Door ethoxyquine werd het aantal tumoren in de buik aanmerkelijk vergroot.

Door ethoxyquine was er veel meer carcinogenese (kanker) in de blaas.

Ethoxyquine bevorderde carcinogenese in de nieren (kanker).

Door ethoxyquine waren er veel meer tumoren in de darmen.

Er werden geen modificerende of weldadige effecten gevonden.

Toch wordt ethoxyquine vanaf 1960 gebruikt in voeders voor huisdieren. Het is een kostenbesparende manier om te voorkomen dat het voer bederft, omdat het de micro-organismen die daar de oorzaak van zijn, doodt.

Na een paar jaar ontdekte men, dat de uitwerking dubieus was. Er was meer dan voldoende wetenschappelijk bewijs over de uitwerking van ethoxyquine op het lichaam om het te classificeren als "gif".

Geen enkele producent vroeg toestemming voor gebruik in voeding voor mensen.

Ethoxyquine werd nog maanden nadat honden het niet meer binnenkregen, aangetroffen in hun lever en lichaamsweefsels. Niemand heeft ooit onderzocht wat voor gezondheidsproblemen voortkomen uit deze opstapeling.

De producenten van huisdiervoeders blijven het gebruiken en negeren dat de aanbevolen "veilige" standaard 35 ppm of minder is. De industrie negeerde zelfs het officiële verzoek op 31 juli 1997 van het Center for Veterinary Medicine van de FDA om het maximum gehalte van ethoxyquine te verlagen tot 75 delen per miljoen.

Helaas is deze chemische stof alleen effectief als conserveringsmiddel wanneer de concentratie ongeveer 150 ppm bedraagt.

BHA wordt gemaakt van p-methoxyphenol en isobuteen. BHT wordt gemaakt van p-cresol en isobutyleen. Beide werden oorspronkelijk ontworpen als toevoegingen voor rubber en het is bekend dat zij zorgen voor een versnelde celdeling bij dieren – hetgeen leidt tot problemen met de voortplanting en een verhoogd risico op kanker.

Ze zijn niet toegestaan in voedingsmiddelen voor baby's en kinderen, behalve als conserveringsmiddel van de vitamine A die toegevoegd wordt – en die is alleen toegestaan in heel kleine hoeveelheden. Er zijn landen, waar ze helemaal verboden zijn.

Van BHA en ook BHT is bekend, dat ze zich opstapelen in het lichaam; beide zorgen voor extra weefselgroei in de buik; en beide bevorderen kanker.

Propyl gallaat (of propyl-3,4,5-trihydrobenzoaat, de volledige chemische naam van de meest gebruikte chemische stof in deze groep) wordt verkregen uit propyl alcohol (propanol) en galzuur.

Het wordt meestal geproduceerd uit tannine, dat uit galnoten wordt getrokken. Er zijn echter andere manieren om deze chemische stof te bereiden op een synthetische manier.

Het is een probater conserveringsmiddel dan BHA en BHT, vooral bij vetten. Helaas is het niet stabiel bij hoge temperatuur. Alle propyl gallaten kunnen irritatie in het darmkanaal of op de huid veroorzaken; ze versterken allergische reacties; en bevorderen de groei van kanker.

In 1984 toonde John Cargill aan, dat alle vier synthetische oxidanten ook nog:

De giftigheid van andere chemicaliën versterken;

Mutagane activiteiten bevorderen, en dus de kans op kanker;

De gevoeligheid van organismen voor blootstelling aan radioactiviteit verhogen, ook röntgenstralen;

De tumorgroei door chemische kankerverwekkende stoffen bevorderen, i.e. de chemicaliën worden kankerverwekkend.

John Cargill concludeerde: "Er bestaat geen twijfel dat synthetische antioxidanten bij een bepaald niveau van inname kankerbevorderend werken."

Sindsdien is absoluut niets gedaan om aan te tonen dat deze chemicaliën in voeders voor huisdieren, niets te maken hebben met de gezondheidsproblemen waar honden die brokken eten, mee kampen – in vergelijking met honden die gezonde, natuurlijke voeding eten.

Ik schrijf "niets" want voor mij stellen de standaard testen van de producenten van huisdiervoeders niets voor. Ze duren niet langer dan zes maanden, met heel kleine groepen honden (meestal 25) en meestal is er geen follow-up op de lange termijn.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:41

In mijn optiek voeren tegenstanders van vlees alleen brok, omdat het de baasjes het beste uitkomt en wordt er niet goed gekeken wat er voor de hond het beste is.

Als ik dingen lees zoals 'dat een hond een carnivoor is, daar zijn de meningen over verdeeld', dan word ik met stomheid geslagen. Alleen omdat onze honden in woonkamers leven en niet te vergelijken zijn met een wilde wolf, kun je ze brok voeren? Dat is hetzelfde als een paard vlees voeren, omdat hij niet op de steppe of de prairie woont.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:42

Hier ook brokken voor mijn eigen en voor mijn pension honden. Zulke grote hoeveelheden dan is het gewoon frisser om brok te geven. Barf heb ik niets mee,de helft van de mensen heeft geen idee van samenstelling.
Zie hier ook honden die gewoon ingestort zijn van te weinig vlees eten,mensen geven minder omdat het duur is.
Mijn eigen honden krijgen wel geregeld een lekkere bak pens in de winter.

Ik denk dat dat vers vlees gebeuren een hype is en wie weet hebben we over een paar jaar iets met blik :D

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:43

Ik blijf dit een leuke discussie vinden. Zo veel mensen, zo veel meningen.

De hond stamt af van de wolf en volgens de kvv/barf-ers heeft de hond nog steeds het maag-darm-stelsel van de wolf. Maar er hebben zo verschrikkelijk veel veranderingen plaatsgevonden. De meeste honden lijken al helemaal niet meer op de wolf en ook intern is er genoeg veranderd. Kleinere schedels, kortere luchtwegen, kleine maag/darm-stelsels. Alleen al gekeken naar de schedel van een wolf, hebben de meeste honden ook het gebit niet meer wat daar bij hoort. De kiezen staan niet meer in een rechte lijn. En ondanks dat het dan dus pure vleeseters zijn, zijn ze prima in staat om alle benodigdheden uit de brok te kunnen halen. Althans de mijne, die geen problemen hebben en er gezond uit zien. Zoals jullie het stellen zouden de honden die brok krijgen toch lichamelijk ondervoed moeten zijn?

Ik ben behoorlijk huiverig om mijn honden op een ander voer te zetten, of dat nu brok of vlees is. Waarom? Omdat ze het in mijn ogen uitstekend doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:43

XoNo schreef:
In mijn optiek voeren tegenstanders van vlees alleen brok, omdat het de baasjes het beste uitkomt en wordt er niet goed gekeken wat er voor de hond het beste is.

Als ik dingen lees zoals 'dat een hond een carnivoor is, daar zijn de meningen over verdeeld', dan word ik met stomheid geslagen. Alleen omdat onze honden in woonkamers leven en niet te vergelijken zijn met een wilde wolf, kun je ze brok voeren? Dat is hetzelfde als een paard vlees voeren, omdat hij niet op de steppe of de prairie woont.

Over het dikgedrukte deel: dat is natuurlijk een bizarre zin....

Dat is hetzelfde als zeggen: 'dat iemand met een piemel een man is, daar zijn de meningen over verdeeld' ;) :+ :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:45

Ninx schreef:

Dat is hetzelfde als zeggen: 'dat iemand met een piemel een man is, daar zijn de meningen over verdeeld' ;) :+ :D

:') Inderdaad. Te raar voor woorden :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:46

Estera, nogmaals, welke 'benodigdheden' zitten er dan in de brok die jij voert, waardoor jouw honden het zo goed doen? Pak de zak er eens bij, ik ben echt benieuwd.

Kohtje, barfen is inderdaad een kwestie van jezelf goed inlezen. Vergelijk het met iemand die altijd alleen diepvriespizza's eet, wil gaan koken en de schijf van 5 er eerst eens bij moet pakken. En duur? Ik voer hier een Shar Pei voor 35-40 euro per maand barf. Met veeel variatie!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:47

Het meeste blikvoer is net zo slecht zo niet slechter dan brokken. Het is grotendeels water en bevat doorgaans veel te veel zout. Vers vlees is bovendien zeker niet duurder dan de meeste brokmerken die ik hier voorbij zie komen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:52

Ninx schreef:
XoNo schreef:

Ik moest even terugzoeken in dit topic, maar ja de meningen zijn verdeeld:
De huidige theoriën over het ontstaan van de hond als gedomesticieerd die gaan er juist vanuit dat honden langzaam veranderd zijn van jagers naar aaseters die leefde van menselijk afval. En dat daardoor wilde dieren steeds tammer werden en uiteindelijk gedomesticeerd raakten. Dus de hond is er eigenlijk millenia lang op geselecteerd dat hij er tegen bestand is om op de resten van ons (omnivoren) dieet te leven. Of een puur vlees nog steeds idealer is is imo dus nog maar de vraag...

Oh, en er zijn mannen met piemels, waarbij ik toch wel echt twijfel of het wel een man is hoor :+ .

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 16:07

Sonja89 schreef:
Estera, nogmaals, welke 'benodigdheden' zitten er dan in de brok die jij voert, waardoor jouw honden het zo goed doen? Pak de zak er eens bij, ik ben echt benieuwd.

Volgens mij heb ik al antwoord gegeven op deze vraag.

Ik draai het even om. Pups slaan het teveel in calcium op. Bij overdaad gebeurt het dat de botten van de pup krom gaan groeien. Gelukkig is dit te verhelpen door de calciuminname weer te verlagen. Ik weet van RC dat zij in het voer de dagelijkse hoeveelheid calcium erin stoppen en dat ze verder dus niets nodig hebben (we hebben het even over de calcium). Weten de kvv/barf-ers wat de dagelijks aanbevolen hoeveelheid calcium is voor een pup (kies maar welke) en weten jullie dan ook hoeveel ze per dag binnen krijgen? Oprechte vraag!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:11

Staat er op de verpakking van RC hoeveel calcium erin zit?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:15

MargreetW schreef:

Ja.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:18

De grootste tegenstander van vers vlees is mijn hond...Af en toe probeer ik het wel eens te voeren,maar mevrouw is zeer kieskeurig en trekt haar neus ervoor op. Brokken eet ze liever,al is het zowieso een moeilijke eter. Mijn katten zijn er ook niet echt dol op. Resultaat: uiteindelijk kan alles de vuilnisbak in. Dus hier ook geen vers vlees meer.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:19

magda_90 schreef:
MargreetW schreef:

Ja.

;) hoeveel?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:20

PortRoyal schreef:
De grootste tegenstander van vers vlees is mijn hond...Af en toe probeer ik het wel eens te voeren,maar mevrouw is zeer kieskeurig en trekt haar neus ervoor op. Brokken eet ze liever,al is het zowieso een moeilijke eter. Mijn katten zijn er ook niet echt dol op. Resultaat: uiteindelijk kan alles de vuilnisbak in. Dus hier ook geen vers vlees meer.

Ik begrijp hieruit dat jouw hond weinig wetenschappelijke informatie leest met betrekking tot dit onderwerp?
Sorry... moet een beetje luchtig blijven met dit warme weer.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:21

Wauw Estera. Dus je hebt honden met dit gebit? :wow:
http://www.xead.nl/resize/500-500/uploa ... stix_1.jpg

Vlees hoeft helemaal niet duur te zijn :n
Sterker nog, het goedkoopste vlees zit zelfs meer voedingswaarde in dan dure brokken. Maargoed, blijkbaar vinden mensne het leuk om belachelijk veel geld uit te geven aan granen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 16:22

MargreetW schreef:

Nee, staat niet op de verpakking, althans degene die ik nu heb liggen, maar dat is wel wat er bij RC aangegeven wordt. Nu kan ik dat natuurlijk in twijfel trekken, maar dat is even mijn vraag niet. Ik ben benieuwd hoe dat gaat bij de vers-vlees voerders. Hoe weet je hoeveel je van wat voert?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:24

Ik ben pro vers vlees maar helaas na veel verschillende dingen geprobeerd te hebben (en ook met volhouden, etc) blijf ik bij brok (dog lovers gold) Bink was alleen maar van de rel, weet best dat een lijf moet wennen, maar dat bleef dus uit. Diarree, diarree, diarree, zonder medische problemen want hij is meerdere malen onderzocht. Enige link was vlees. Nu ik weer gewoon brok geef vrijwel geen klachten meer. Maar ik sluit niet uit het toch in de toekomst weer te proberen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:24

Margreet, dat is voor iedere soort van RC weer anders dat weet ik niet uit mijn hoofd, ik weet alleen dat het erop staat. Ik heb hier wel het ingrediënten boek van de veterinaire dieetvoeding liggen, dus als je iets wilt hebben van voor 2010 dan kan ik dat nakijken (ik heb geen nieuwere versie vandaar dat de soorten die ontwikkeld zijn na 2010 er niet in staan).

[edit] ik weet trouwens zeker dat het op de zakken van medische brok staat, maar van de reguliere weet ik het niet zo zeer.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 23-05-12 16:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:25

@estera; van brok moet je inderdaad meer voeren, dan van vers vlees. om te zorgen dat de hond de juiste hoeveelheid energie binnen krijgt.
een hond die op een kilo gram brok per dag staat, hoef je niet op een kilo gram brok vers vlees te zetten. veel minder volstaat dan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:31

aslo schreef:
In 1984 is uit onderzoek gebleken, dat de vier meest gebruikte conserveringsmiddelen – BHA, BHT, ethoxyquine en propyl gallate – de giftigheid van andere chemicaliën verhoogden, de gevoeligheid voor radio-activiteit verhoogden en het aantal tumoren verhoogden.

Bij een recenter onderzoek heeft men ontdekt dat ze fouten in het DNA veroorzaken, mutaties, en afwijkingen aan de chromosomen van veel systemen.

De conclusie: Het is zonder meer aan te nemen, dat synthetische oxidanten na inname bijdragen aan het ontwikkelen van neoplasia, zoals bijvoorbeeld kanker. De veiligheid van het gebruik en het niveau van giftigheid voor honden zijn niet bekend en ook nooit zorgvuldig onderzocht.

Een mooie aanname maar in de ingrediënten lijst van de medische voeding van RC kan ik daar niets van terug vinden. Wat is dus de bron hiervan?

Ik ben een geïnteresseerde op voeding gebied dus ik vergaat graag objecte en juiste informatie over de diverse mogelijkheden.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:32

Dat bedoel ik, volgens die bekende TV-dierenarts die ook de Da van mijn pup was, had hij een zeer uitgebreide studie gemaakt en dus moest en zou het RC worden en was Farmfood niet goed i.v.m. het te hoge gehalte aan calcium. Ik probeer nog even zijn briefje terug te vinden waar alles opstaat maar in elk geval mocht er niet meer dan 0.9% calcium inzitten.
Eind van het liedje was dat in Farmfood 0.6% zat in RC 1.6%.
Maar als je belt draaien ze eromheen en moest mijn eigen DA bellen om erachter te komen.

Ieder het op z'n eigen manier, zolang je hond er goed bij blijft.
Maar al die verhaaltjes over best beter best neem ik met een korreltje zout.
Mijn honden krijgen brokken aangevuld met barf en kvv, en dat gaat prima.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:35

Er zijn natuurlijk veel soorten voeding en soms vergt een situatie meer of minder calcium dan gemiddeld gebruik. Dus het hangt er af van welk type RC je op dat moment geraadpleegd hebt, maar dat gaat voor alle merken net zo goed op.