Wie allemaal kip op eitjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 12:06

Met hen durf ik het sneller aan, vanaf een week of 4 maar dat is praktisch ivm ontsnappingsmogelijkheden afen toe een uurtje ook om de kuikens te wennen. Ze zijn hier nu 6 weken en vanaf gister lopen ze ook de hele dag rond samen met mams. Nu Zonder hen wacht ik een heel stuk langer. Vanaf een week of 8 overdag wel en s nachts apart, pas op het moment dat er niet meer gejaagd wordt gaan ze s nachts erbij.

De stand hier duidelijk 1 patrijs hennetje araucana en 1 haantje araucana maar daarvan doet de kleur me verbazen. Komt uit patrijs met mogelijk een tarwe invloed. Maar hij is idd patrijs alleen met op zijn schouders witte tipjes als bij een geparelde kleur. Dat komt niet voor bij araucana s en ook bij andere rassen is patrijs gepareld onbekend. Een leuk maar nog lelijk dier in uiterlijk zeker omdat zijn ene wangtoefje nu uit 6 dunne sprietjes bestaad maar een heerlijk karakter heeft hij. En als het goed is kan en mag hij blijven. *\o/*

Mando

Re: Wie allemaal kip op eitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:02

Ik had een dode kip vanochtend. Overleden in haar slaap. Echt zielig.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:32

Bleek bloedluis te zijn. Gelukkig zitten de jonkies apart met mamma kip.
Vanochtend weer een zielige kip. Bleke kam en in elkaar gedoken. Ik dacht dit klopt niet. Filmpje Naar diegene gestuurd waar ik ze van had gekregen en die wist t gelijk. Alles ingespoten met home shield

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:35

ons kuiken is nu bijna 3 weken. het gaat best goed, hij/zij groeit aardig hard. af en toe zetten we ze even op het gras of bij de andere kippen, maar die zijn erg onaardig tegen de moeder.. die wordt nu steeds achterna gezeten en gepikt. dat is best sneu. Met het kuiken doen ze verder weinig. die maakt wel dat ie weg komt.
Is dat normaal gedrag, dat een moederkip zo geplaagd wordt?
Ik heb 1 haan, 3 volwassen kippen en dus 1 kuiken.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 23:11

Mando wat naar. Mijn acht kuikens gaat goed. Alleen loopt er eentje maar op 1 pootje. Die andere heeft ie opgetrokken. Hij huppeld wel vrolijk rond en eet en drinkt wel goed. Dus ik hoop dat het nog bij trekt. Hebben jullie dat ook wel eens mee gemaakt?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 03:11

Wij hebben 12 rondlopen, zijn nu zo´n 5 weken oud. We vermoeden dat we 7 hanen hebben en 5 kippetjes.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:27

Vaak zeggen ze dat als ze eenmaal mank lopen ze wel binnen een week overlijden, niet om je te ontmoedigen hoor.. is met volwassen kippen wel zo

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:58

Toch maar aanmelden. we hebben 3 kippen ( :+ ) op 1 nest broeden nu.
krijg ze er met geen mogelijkheid af ( OK, vind ze doodeng dan), en ze werken letterlijk in ploegendiensten waardoor er altijd minimaal 2 op het nest zitten, en mjah.. eigenlijk vind ik enkele kuikentjes best leuk, dus ik laat ze maar broeden :j

Mijn kippen broeden nu ongeveer een dag of 12, en zijn Wyandotte krielkipjes in de kleurslag Colombia. eentje is "mislukt", en een kruising met een grijze Wyandotte en zelf ook grijs.
we hebben nu 3 kipjes en 1 haan, en allen lopen gewoon lekker los op ons erf :j

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:41

Mando schreef:
Vaak zeggen ze dat als ze eenmaal mank lopen ze wel binnen een week overlijden, niet om je te ontmoedigen hoor.. is met volwassen kippen wel zo

Ohh dat wist ik niet.
Kuikentje begint weer op het pootje te lopen, dus ik hoop dat het goed komt. Misschien toch echt bezeerd en dat het nu geen pijn meer doet.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:09

tjady schreef:
Mando schreef:

Ohh dat wist ik niet.
Kuikentje begint weer op het pootje te lopen, dus ik hoop dat het goed komt. Misschien toch echt bezeerd en dat het nu geen pijn meer doet.

Oeps, wil je niet ontmoedigen, maar eh....
Ik heb hier elk jaar wel 1 of 2 kuikens die de pootjes (meestal eerst eentje) naar binnen trekken zeg maar, af en toe lopen ze op alle tenen, maar af en toe ook op een 'samengevouwen' pootje. Alsof ze het pootje niet goed kunnen strekken. Dat gaat meestal een poosje goed, soms wat beter, soms weer wat minder, maar tot nu toe heb ik nog geen kuiken die het overleefd heeft.
Ben er ook nog niet achter wat het precies is... Hoop voor jou dat het niet hetzelfde is...

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:25

Ik had nu ook een kuiken die het pootje niet recht kon maken.
Het ging steeds meer bergafwaarts met het kuiken tot hij de geest gaf helaas.
Hij had ook moeite met lopen en bukken om te eten.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:07

Dat zijn dan toch niet zulke goede berichten. Ik wacht het maar af. Ze rent best heel hard, alleen nog een beetje mank. at zou dat dan idd zijn, dat ze dan een pootje optrekken.
Ik heb een kip een zadeldekje opgedaan. Door het dekken was haar hele rugje kaal geworden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:23

Aan tenen naar binnen gegroeid kan je wel iets doen. Een kartonnetje maken en daar de tenen opplakken, doe het zelf altijd met leukoplast. Na 2 of 3 dagen zijn de tenen dan meestal rechtgegroeid.
Je moet wel direct ingrijpen, want in de eerste dagen is er nog iets aan te doen.

Als een kuiken aan één poot spreidpoten heeft kan je er ook nog iets aan doen, maar twee zou ik altijd afmaken. Dat is een heel gedoe voordat je dat weer in orde krijgt en vaak lijd het kuiken alleen en kan je het na een week toch niet goed behandelen.
Één poot gaat nog wel. Met elastiekje en leukoplast.

Overigens ... zet kippen die aan het broeden zijn altijd apart van de rest. Zo voorkom je ongelukken.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:40

Mijn moeder met kids zitten in de paardenbox, zonder de andere kippen en haan.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:47

Hier was het kuiken nog maar 2 dagen oud en de laatste dag ging het erg bergafwaarts.

Hen zit hier sowieso apart te broeden.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:30

Hier zijn mijn kuikens nu een dag of 4 oud.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:37

ik had een tijdje terug gepost dat mijn kip haar eitjes na 4 weken nog niet uit waren gekomen.
heb er toen nieuwe onder gestoken omdat deze kip echt niet stopt.

vandaag het eerste kopje tussen de vleugels zien zitten. *\o/*
toch nog kuikentjes.

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:10

Ik meld mij ook!! :)

Ik heb broedeitjes gekocht en onder mijn twee broedse kippen gelegd.
Deze zijn 2,5 week terug uitgekomen. 10 eieren gekocht 5 uitgekomen, de ander vijf waren niet bevrucht.
Er is eentje die al vrij snel mee naar buiten ging (trappetje op door het luikje trappetje af) maar ze gaan sinds maandag alle vijf naar buiten en weer terug naar binnen. Erg leuk gezicht!
Ik ben benieuwd wat voor geslachtjes ze hebben. Er zijn twee kippenrassen, een appenseller spitskuif (1 kuiken van) en de overige vier zijn Amrock kippetjes. De spitskuif loopt erg voor in de ontwikkeling. Heeft al echte veren aan de vleugels terwijl de Amrock nog echte stompjes hebben. Is de spitskuif sowieso snel in ontwikkeling, of komt dit omdat het een haantje is? *dat is mij verteld, dat die sneller ontwikkelen, maar het is lastig zeggen omdat het twee verschillende rassen zijn*

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:50

Mijn broedse kip heeft vandaag gezorgd voor een groot mysterie! 21 dagen geleden hebben we haar op 10 eieren gezet. Toen ze gisteravond even naar buiten was gestuurd om te eten en zo, heb ik (zoals alle dagen) de eieren geteld. Omdat ze nu eigenlijk op de tijd zitten om uit te komen ben ik gisteravond begonnen om ze eieren een beetje nat te spuiten met de plantenspuit. Toen ik vanmorgen bij mevrouw kwam waren er nog maar 9 eieren in het hok!
Geen idee waar het 10e ei is gebleven? Geen schaal gevonden, geen kuiken, echt helemaal niks! Zo raar! Heeft iemand van jullie dit wel es meegemaakt? Zou ze evt. zelf het misschien kapot geraakte ei ook hebben opgegeten?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:06

kunnen er geen externe dieren het hok in? wij hebben toen last gehad van ratten, en die groeven zich door de kleinste gaten heen om er maar bij te kunnen :n

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:29

Ik zou hier graag nee op willen zeggen, maar de praktijk... Ze zit in een volledig betegeld, houten hok. Onderlangs planken en daar boven gaas. De andere kippen kunnen hier niet bij komen, maar ratten zouden evt. wel over het gaas kunnen klimmen. Nemen die dan een volledig ei mee, of zou je hier nog wat van moeten vinden onderweg naar hun hol?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:34

Wat een vaag verhaal Mirjam....
Echt nergens te vinden..... nouja... zou ze hem idd zelf niet op gegeten hebben.
Ja kan toch niet....

Raar.. heel raar.

Wat een leuke foto van de kuikens.... die van mij worden groot (en lelijk) hahahahah
lopen schijngevechten te houden.. schitterend om te zien

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:08

Mag ik ook aansluiten bij de broedse dames. Voor het eerst sinds we kippen houden, hebben we nu een Marans op eieren. Ik vind het zooooooo leuk. Ze zit pas sinds gisteren op het nest. Vanmorgen met voeren kwam ze er even af en heb ik 4 eitjes gemerkt met potlood. In het broedhok ligt stro. Nu lees ik dat je het beste ook wat graszoden erin kan leggen voor de vochtigheid. Hoe is jullie ervaring hiermee?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:42

Ik had ze op een plag van gras zitten met een beetje zaagsel
Dan heb je natuurlijke vochtigheid

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:11

@ Yogo.
De Appenzeller is een normale groeier, de Amrocks zijn langzame groeiers. Dus het is normaal dat de Appenzeller voor ligt in de ontwikkeling.