Waarom toch 'oeps-ik-heb-de-poes-laten-ontsnappen' nestjes ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:14

dierenfan schreef:
overigens vrouwke ik zie dat je in zeeland/noord brabant woont. Weet dat het asiel in die regio wilde katten zeer graag geholpen en wel gratis af wil staan. Daar zitten ook regelmatig kittens bij van zo'n 3 á 4 maanden. Dus ik zou zeggen als je interesse hebt ooit neem eens contact op met het dierenasiel. Momenteel zijn ze er nog niet dat weet ik al wel.

Zeer jonge kittens kan je overigens voorlopig nog lang niet buiten laten geen idee of je dat wel weet? Je woont aan een drukke weg zeg je. Dan vind ik het persoonlijk echt onverantwoordelijk voor de 6 maanden (en ook voordat ze geholpen zijn) los te laten lopen. Ze zien nog niet zoveel gevaar en zijn nog zeer speels. Bovendien nooit een kat nemen die onder de 10 á 12 weken al moedwillig gescheiden wordt van zijn moeder in elk geval. Sophia vereeniging is hier overigens heel erg mee bezig om alle gegevens te verzamelen over al de afwijkingen die katten hebben die te vroeg bij hun moeder weg zijn gehaald. En dat is best wel heftig.

inderdaad die had ik al gebeld, maar die hebben nu nog niets.

de vorige was ook een kitten, die is hier 12 jaar geweest.
die hebben we op het eind laten inslapen, was kitten van vader en dochter die ik bij een client heb mee genomen omdat hij die wilde verdrinken.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:22

Wij hebben twee nestjes gehad. Het eerste nestje was zeker gewild; van de drie kittens was de planning dat we er één zouden houden. Voor een ander hebben we toen geen goed tehuis kunnen vinden, dus die ook gehouden. Later kreeg één van die kittens ook weer een nestje. Dit was niet echt de planning, maar we wilden dat ze eerst wat ouder was voor de sterilisatie. Van dat nestje voor alle drie de kittens heel snel een thuis gevonden, waarvan we met één gezin nog steeds vaak contact hebben.
Waar ik me wel over verbaasde waren de reacties die we kregen. Op onze marktplaats-advertentie (was bij het eerste nestje niet nodig) kregen we wel 20 reacties van mensen die een kitten wilden. We hebben dus heerlijk kunnen selecteren :) (huis waar ze naar buiten kunnen, liefst met kinderen, zonder andere honden, niet langs een drukke weg, aardige/leuke mensen, eerder katten gehad)

Ook die drie kittens zijn prima terecht gekomen.

Ondertussen zijn alle katten hier gesteriliseerd/gecastreerd, en we hebben echt genoten van de kleintjes. :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 01:59

Mensen bedenk je goed dat als je een leuke kruising ? x raskat koopt met een gezondheidsverklaring dat dit helemaal niets zegt over erfelijke afwijkingen en inteelt.
Een gezondheidsverklaring is niets meer dan een dierenarts die even globaal kijkt of het diertje op dat moment gezond is.
Een goede fokker is niet alleen aangesloten bij een rasvereniging, maar zorgt er ook voor dat de ouderdieren getest zijn op kattenaids/leukemie (FIV/FELV) en alle bij dat ras bekende erfelijke aandoeningen waarop te testen valt.

Het missen van de stamboom betekent 99,9% van de tijd dat er niets getest is. Dat geeft op termijn niet alleen een kostenpost, maar vaak ook heel veel verdriet als er iets mis blijkt te zijn.

anneliesdj

Re: Waarom toch 'oeps-ik-heb-de-poes-laten-ontsnappen' nestjes ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 02:39

Het is bij rasverenigingen niet voor niets dat er getest moet worden.
Vaak hebben die een relatief kleine genenpoel.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:39

Er blijven altijd mensen die het toch leuk vinden om een nestje met hun poes te krijgen.
Wij krijgen binnenkort 2 kittens (raskatten) erbij, allebei katers. Maar ik heb al een paar keer de vraag gekregen waarom we geen poes namen, want daar kun je mee fokken.
Mijn katten komen overigens niet buiten en zijn/worden gecastreerd. (1 kwam er wel buiten, maar die is inmiddels overleden)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:44

TinkerTreas schreef:
Maar ik heb al een paar keer de vraag gekregen waarom we geen poes namen, want daar kun je mee fokken.

Dat zijn dezelfde als al die mensen die over de afgelopen jaren tegen ons hebben gezegd hebben "dat is zeker leuk verdienen katten fokken".
Als je serieus gaat optellen wat je kwijt bent als je een nest goed fokt met alle testen, eventueel shows etc. dan stop je heel snel met je hobby...hahaha.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:03

Je kan bijna geen inteelt hebben bij een kruising. En ziek, tja ik heb erg slechte ervaringen met stamboekdieren, mede door de kleine genenpoel en de vergrote kans op erfelijke problemen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:12

Pentax schreef:
Je kan bijna geen inteelt hebben bij een kruising. En ziek, tja ik heb erg slechte ervaringen met stamboekdieren, mede door de kleine genenpoel en de vergrote kans op erfelijke problemen.

Ik heb een asiel vol met ongewilde katten en gek genoeg zijn dat geen raskatten :').

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:14

Helemaal mee eens, daar kan ik zo boos over worden...!

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:28

Princesj schreef:
Mijn katten zijn allemaal geholpen en komen alleen onder toezicht in de tuin, hoe veilig wil je het hebben. Geen nestjes en geen half dood gereden katten op straat.
Zo heb ik het ook geregeld met mijn kat en poes, prima oplossing. :j

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:28

Pentax schreef:

En hoezo zou dat niet kunnen ? Weet jij of mammapoes is ontstaan uit een broer/zus combinatie misschien wel moeder/zoon of opa/kleindochter...

Zelfde geldt voor de pappa...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:27

Toch zijn het de vuilnisbakkies die vaak het sterkste zijn! Bij honden wat meer dan bij katten, maar dat laat dus wel het duidelijke verschil zien...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:35

nee hoor Margathea, daar is helemaal geen bewijs voor, daar is nooit onderzoek naar gedaan! ( ;) )

ben benieuwd wanneer deze uitspraak komt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:45

Misschien geen officieel onderzoek maar het is toch algemeen bekend dat een vuilnisbak veel ouder wordt.
Hoeveel rashonden ken jij die boven 12 jaar worden? Die zijn al zeldzaam, zeker bij de grotere rassen, die halen de 10 jaar vaak niet eens.

Als je een hond die gevoelig is voor maagtorsie's kruist met een hond die gevoelig is voor maagtorsie's dan krijg je een fokproduct wat gevoelig is voor maagtorsie's.
Maar kruis je zo'n hond met een hond die daar niet gevoelig voor is dan wordt de kans aanzienlijk kleiner.
En dan hebben we het niet eens over kwaaltjes die erin gefokt worden omdat het 'mooi' is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:06

Ehhgh ja, iets met korte ademhalingskanalen van de bulldog? Engelse bulls die alleen per keizersnede geboren kunne worden? :r

Maar we dwalen af :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:12

Annelies: wat ik zeg wordt altijd direct door radijsjes geroepen ;) van mijn kant uit was het dus sarcastisch bedoelt ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:14

Das het allereerste wat wij deden toen poes oud genoeg was om te worden geholpen *\o/*

Ze kunnen ook katten aids oplopen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:23

stef schreef:
Annelies: wat ik zeg wordt altijd direct door radijsjes geroepen

:?
Die gaat in mijn profiel

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:31

Damn auto correct!!!!
Rasfokkers moest dat zijn ;)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:46

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:18

Heb het hele topic gelezen, en ja,oeps nestjes.... Ga dan naar de DA en laat het afspuiten....
Hier twee katers, allebei gecastreerd. Alleen loopt er hier een kat rond -:(- Geen idee of het een kater is, wij denken van wel (en dan wel ongeholpen) bijna elke avond jaagt hij achter onze katten aan, laatst was het zelfs zo erg dat onze oudste kat het raamkozijn niet meer uit durfde en ik hem dus kon halen (en dat op blote voeten in het grind). Daarbij heeft hij nu een wondje op zijn poot, even goed in de gaten houden dus aangezien het echt op een wondje van een nagel lijkt.
Je kan het natuurlijk niet maken, maar vrienTje en ik hebben soms de neiging een vang kooi neer te zetten en dat ding ook te castreren. (we weten niet of hij bij de buren hoort of dat hij wild is).

Hier de katten wel buiten, maar we wonen dan ook flink afgelegen, zonder drukke wegen langs het huis.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:13

Kan je op een veilige manier ' abortus' plegen bij je kat? Dat wist ik niet.. zou het ook wel een beetje eng vinden bij m'n kat hoor.. toch liever een nestje dan een dooie kat.

Ik heb overigens begrepen van een diergeneeskundestudent dat bij haar op het moment een onderzoek gaande is van een hele berg katten, die ofwel vroeg zijn gecastreerd ofwel met 6 maanden of later. Ze zijn nu 2 jaar bezig en de voordelen overstijgen nog altijd ruim de nadelen (als die er al zijn).

@saffier: dierenambulance bellen? Mogelijk is het echt een zwerfkat, die gaat zichzelf niet aangeven bij de DA hoor :+

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:18

Magrathea schreef:
Kan je op een veilige manier ' abortus' plegen bij je kat? Dat wist ik niet.. zou het ook wel een beetje eng vinden bij m'n kat hoor.. toch liever een nestje dan een dooie kat.

Ik heb overigens begrepen van een diergeneeskundestudent dat bij haar op het moment een onderzoek gaande is van een hele berg katten, die ofwel vroeg zijn gecastreerd ofwel met 6 maanden of later. Ze zijn nu 2 jaar bezig en de voordelen overstijgen nog altijd ruim de nadelen (als die er al zijn).

@saffier: dierenambulance bellen? Mogelijk is het echt een zwerfkat, die gaat zichzelf niet aangeven bij de DA hoor :+

Je kan heel veilig abortus plegen, zijn gewoon 2 of 3 spuiten. Alizin heet het.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:21

Heb het even opgezocht. Dat ziet er inderdaad wel prima uit. Een soort van menstruatie lijkt het wel?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:51

Magrathea schreef:

Helaas hier in Frankrijk helaas geen dierenambulance :n maar vrienTje is DA, vangkooien zijn aanwezig. Maar goed, lang niet alle beesten die ergens thuis horen hebben hier op het platteland een riempje/tatoeage of chip (die van ons hebben ook nog geen chip) dus het zou zomaar kunnen dat het beest ergens thuis hoort.
Bij de kliniek lopen wel twee zwerfkatten (poezen) die tot nu toe elk jaar jongen kregen (deze werden dan gedood, door de "oude DA" van de kliniek, vrienTje heeft zijn deel van hem overgekocht). Deze worden deze zomer ook gevangen en gecastreerd, jongen worden of door ons opgevangen of krijgen een spuitje.