Schouwen kippenei: hoe, wat, waar, wanneer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:43

wauw, de cochin is erg mooi.
Kunnen jullie ook wat vertellen over de broedsheid van de orpington?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:39

kohtje schreef:
Kan je Zijdehoenders ook goed buiten houden? Ik heb besloten om mijn Araucana's weg te doen en over te gaan op wat kleiners. Ik denk Wyandotte kriel.

Een zijdehoentje is ook een gewone kip, alleen serama s hebben het wat moeilijker buiten en zijdehoentjes zien er met regen snel verzopen uit.

Maar hoezo zijn je araucana s te groot? Heb je foto s ervan en hoe zwaar zijn de hennen dan? De nederlandse, belgische en duitse variant wegen in principe 1500 gram voor een hen en de krielen rond de 700 gram. De grote die hier liep, helaas sinds een paar weken overleden was niet veel groter kwa lijf dan de orpingtonkrieltjes. En wat doe je dan met je net uitgekomen kuikens?

Broedsheid van de orpington, hier 0 ervan broeds. Maar moet erbij zeggen dat beiden flink ziek zijn geweest bij vorige eigenaar of hier met een blijvende afwijking en dus niet echt betrouwbaar denk ik.

Wyandotjes hier zijn wisselend broeds. Of erg hardnekkig of totaal niet. Cochins ook niet zo vaak, ons zijdehoentje heeft zichzelf doodgebroed dus daar zit ook weer gevaar in. De brahmakrielen waren hier erg goed broeds, zelfs beter dan de wyandotjes.

kohtje

Re: Schouwen kippenei: hoe, wat, waar, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:42

Geen idee hoe zwaar ze zijn maar toch wel middelmatige grote. Heb misschien al iemand voor de kuikens en een paar kippen en de haan. Heb hem net foto's gestuurd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:45

De grote araucana liep hier bij wyandotjes, maar zo groot was het verschil ook niet. Een volwassen kriel dothen weegt meestal rond de 900 gram, ze staan alleen wat lager op de poten, de araucana s zijn meer steltlopers. Dan zie je het vechthoen bloed er wel in.

Heb je foto s van je hennen? En heb je er daar nog van over dadelijk?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:54

Afbeelding Het na deel vind ik dat ze over het hek wippen en dat doen de Wyandotte niet. Ieder geval gaat de haan er uit en de kuikens.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:57

Grappig, hier zijn het de dotjes die overal overheen hupsen en die araucana juist niet. En jong grut gaat altijd overal uit. Daar zijn ze jong voor. Hihi Hier een jong dotje past nog precies tussen het gaas door. Madam is overal. Zouden allen 3 de zwarten araucana s zijn of alleen de linker 2 zwarten. Die rechter met haar kuifje lijkt gekruisd met iets anders gezien het kuifje.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:00

Nee kuifje is alleen maar zwart maar geen kruizing Araucana.Afbeelding

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:36

Gisteren zijn de zijdehoenmoeders voor het eerst met hun kroost naar buiten geweest.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 08:04

Mooi hoor!! Die van mij mogen pas naar buiten als ze groot en sterk zijn (minstens 6 weken).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:17

Ooooo wat geweldig!
Gisteren hebben we een oplossing gevonden voor de grotere hennen. We maken achter op het erf een extra hok. Dus alleen de haan en evt de kuikens worden verkocht.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:36

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 18:07

Dat is er écht wel een (foto) van deze site. Dat mag toch niet zomaar?

Vandaag aangevallen door kloek met kuikens. Ik wilde even een kuikentje pakken, maar dat vond ze niet zo leuk...

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:23

dat gebeurt zo vaak op marktplaats, dat ze foto's van een ander jatten, best brutaal vind ik .

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 16:15

Mijn kuikens van 3 weken uit zijn vandaag voor het eerst buiten.
Voorheen zaten ze in een kuubbak, nu mogen ze buiten gaan leren scharrelen:

Afbeelding

Kipzilla zit op week 2 van haar broedsel, daar verwacht ik over 7 dagen kuikens van.
BlonTkipje heb ik vandaag op 10 eieren gezet (in de bak waar de andere in zat). Kip is echt blonT want heeft al 1 ei kapot getrapt.
Nu zit ze even alleen in het donker, over een uurtje ga ik kijken of ze rustig is geworden en is gaan zitten op haar nest.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 06:52

yeahhh... onze marans is broeds en zit op drie eieren, sinds gisteren. Het is ons eerste nestje. Kunnen we er nu nog eieren bij onder leggen? En hebben jullie nog tips, wat we vooral wel of niet moeten doen?

spannend....

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:42

hoe oud moeten de kuikens zijn eerdat moeder kip en kroost weer bij de rest in de ren kan??

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:36

Ha Dees,

Leuk topic dit!!
Breekt even in....

Ik las hier dat de meeste wel een paar weken aan houden, tot dat de kuikens een verenpakje aan hebben en niet meer zo pietepeuterig zijn.
Zelf gooien wij ze altijd eerst in de pipowagen die in het land staat. Als we denken dat ze niet meer zo makkelijk opgepikt worden door een of andere (roof) vogel, gooien we het deurtje open en dan zoeken ze het verder maar uit. Ze hebben zeeën van ruimte en ik zie dat ook dat piepkleine grut zich prima weet te redden tussen alle grote kippen en eenden. Bij ons is het opsluiten niet omdat het zo 'druk' is tussen de andere maar puur omdat ze anders opgevreten worden. En dat vind ik nou net een beetje jammer. Ik rij niet stad en land af om de kippen te halen om vervolgens de kuikens als vooraffie te laten dienen.

Toevallig kwam manlief afgelopen maandag een kip tegen in het land, die heeft lekker zitten broeden tussen al het hoge gras. Hij tilde 'm op en er rolde twee kuikens uit de kip! Een ei was er nog aan het uitkomen. Spul in een transportkist geladen en mee neer huis genomen. Gisteren heb ik kuiken 3 uit zijn ei gehaald. Mama en kids zitten hier nu in een groot uitgevallen konijnen hok.
Afgelopen weekend hebben we 2 kippenkuikens (van 1 week en 2 weken oud, uit machine), samen met 2 eenden kuikens(week ouder, liepen doelloos rond in het land en zijn ws de dans van een ekster of andere vogel ontsprongen) en een kippenkuiken van een week of 5/6 naar het land gebracht. Die zitten in de pipowagen.
Het oudste kuiken heeft zich de taak als pleegmoeder op zich genomen. Alle 4 de ukken zitten onder dat grote kuiken. Een tienermoeder dus ;-)
De kip die nu hier zit is een fanatieke donder en erg vel tegen andere kippen/kuikens. Die kan ik niet bij de andere kuikens stoppen. Maar ik zie het niet zitten om 'm al die weken in het kleine rennetje te houden. Ik denk dat we dus maar een adoptieprocedure gaan starten.
Als kip vanavond in het nachthok zit dan stoppen we de 2 kippenkuikens én de 2 eendenkuikens er ook onder. Grote kuiken kan dan los en mama kip kan met haar (pleeg) kroost verhuizen naar de pipowagen.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:49

Mijn zus had op de ponymarkt een hen met 3 kuikens mee genomen. aangezien ze nog een heel oud konijn heeft en die niet op deze leefdtijd aan veranderingen wilt bloodstellen, kwam ze hier aan met het spul
kei leuk kippie, een uhmmm waynadotteofzo?? kriel dingske
Ik heb ze na 2 dagen gewoon bij mijn eigen kippen gezet, en moet zeggen, gaat goed, soms vliegen ze elkaar aan, maar niet ernstig,
volgens de verkoper waren de kuikens 3 weken