wat voer jij je hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

welk merk voer jij je hond?

pedigree
13 (3%)
cesar
Geen stemmen
fokker
3 (0%)
royal canin
34 (10%)
eukanuba
11 (3%)
orijen
8 (2%)
mera dog
1 (0%)
hill's
9 (2%)
nutro
1 (0%)
pro plan
7 (2%)
taste of the wild
2 (0%)
beneful
3 (0%)
frolic
1 (0%)
dierenarts voer
8 (2%)
supermarkt voer
21 (6%)
vers voer
102 (30%)
anders
114 (33%)

Totaal aantal stemmen: 338

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:51

Ja, dat heb ik ook begrepen. Het proces van brok-vertering is anders en langzamer. Kun je dan niet beter helemaal overstappen op vlees?

keona schreef:
er moet wel ongeveer 8 uur tussen zitten,omdat het anders verteerd
Gypsylady schreef:
Dat van brok en vers op een dag niet voeren is al lang achterhaald

Gypsylady

Re: wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:26

Had ze volledig op kvv maar daar deden die van mij het dus niet goed op
Heel veel soorten en smaken wou mijn Stabij niet eten
Zo gauw er compleet op het pakje stond weigerde hij te eten, ongeacht merk
Dan wordt het eten toch te eenzijdig
Vandaar die brok
Vers is ook geen optie, ga met de tent op vakantie
Pakje smuldier wil dan nog wel, haal je s,avonds bij de supermarkt en voer je s,morgens op

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:16

MyWishMax schreef:
KVV = versvlees, is geen merk, maar dat is de verzamelnaam voor gemalen vlees.

Oh. :))

Bedankt voor de tips allemaal!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:22

Die fout heb ik ooit ook zelf gemaakt hoor :D

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:59

Ik meld me!

Sinds nog geen 1,5 week hebben we een verwaarloosde hond in huis. Erg mager, eet slecht. Eet geen Smuldier, enkel van dat pate-achtigespul door de brokken heen. Indien alleen brokken gevoerd worden, eet ie pas na 1,5 dag. Ik heb vanmorgen op http://brokkenvergelijken.wordpress.com/ gekeken en vergeleken. van 32 blijven er wat mij betreft nog maar 6 soorten over. Van die 6 soorten zijn er ook een aantal niet gemakkelijk te vekrijgen. Zit er nu over te denken om Orijen te gaan voeren i.c.m. toch iets van vlees. Als ie het eet. Aardig aan de prijs mja als ie het eet en het er goed op doet, boeit die prijs ook niet meer.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:09

Denzel zit op nutro, zit meer procent vlees in dan in royal canin waar hij het slecht op deed.

wil liever over op kvv maar me moeder vermoord me als ik dat doe...

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:32

Sammie van mij was ook verwaarloosd
Was een geraamte met vel.meer niet, luste ook geen smuldier maar wel rodi
En voor nood om aan te sterken bij welkoop/boerenbond heb je pakjes vlees te koop wat gestoomd is
Zit verder geen zooi in zoals blikvoer
Renske heet dat 100% natuurlijk voer

Geef zoals ik eerder heb aangegeven mijn honden Caro croc brokken
Dat is 30% vlees verder onnatuurlijke bijproducten
S,morgens krijgen ze 1x daags dan of smuldier of prins
Eens in de week braffen ze

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:15

Mijne krijgt nu brokken van de Hornbach (Mister Beef)
Ik heb een slechtetende hond, ze eet niks. Zelf geen lotgering en Tinlo & Dergelijke.

Nu maar dit gekocht en dit eet ze tot nu toe goed. Poept goed en blijft mooi glimmen.
Hopen dat ze dit nog even een tijd blijft eten.
Royal Canin, eet ze niet meer :( Pff lastig hoor zo'n hond.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:18

Sanimed, dierenarts voer. Beide honden (herder en franse bulldog) hebben met ander merken voer slechte ontlasting. Dat was met dit voer gelijk compleet verdwenen. En ze poepen nu ook stukken minder.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:28

De pup krijgt momenteel Bonzo puppyvoer (die mis ik ook in het overzicht) en doet het daar uitstekend op. De oudste krijgt eigen huismerk brokken van de C1000 en dat bevalt eigenlijk ook prima. Op de hondenschool raadden ze aan om brok te voeren en geen vlees i.v.m. tandsteen en af en toe botten. Vlees krijgen ze af en toe wel als extra in patévorm en uiteraard botten (geen mergpijp).

Uiteraard heeft iedereen een andere manier van voeren. KVV is nu wel heel erg sterk in opkomst en wie weet stap ik ooit ook wel over, maar zowel deze als vorige honden die een mooie leeftijd hebben behaald, deden het super op brokken en hebben nooit voedingsgerelateerde problemen of ziektes gehad.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:35

bonzo is echt van de slechtste merken voer die er bestaat...slechts 4% vlees zit daarin en bomvol zout,kleur en smaakstoffen...er is echt zoveel beter voer te koop..

en brokken zitten vol zetmelen wat tandsteen veroorzaakt,iets wat absoluut niet in vlees zit dus tandsteen door vlees krijgen :n ,door brokken :j

en ach voor het geld wat je nu in bonzo stopt kan je ook vers voeren,waar je hond 100% iets aan heeft ipv die 4% wat je nu voert. :)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:46

Interessant:

Citaat:
Deze rasverschillen komen ook naar voren in bijvoorbeeld de anatomie van de chow chow, een hond gefokt voor vlees. De hoofdbestanddelen van de voeding bestond in China voornamelijk uit rijst, granen, soja en vis. De kiezen van de chow chow zijn ook platter dan de rest vd hondenrassen wat ervoor zorgt dat de chow chow meer een omnivoor is geworden.
(Wij hebben sinds nog nieteens 1,5 week dus een Chow)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:07

Tuurlijk kan ik het geld ook in KVV stoppen, maar dat ben ik niet van plan zolang de honden het er prima op doen. Voor honden die slecht tegen brokken kunnen, is KVV uiteraard een prima uitkomst. Een paard eet van oorsprong ook alleen maar planten, toch gooien we daar ook graag granen in, omdat we meer van ze vragen en alleen dat fraaie gras de behoefte simpelweg niet dekt. Hondenvoer van de fabrikant is ook samengesteld naar de groei en prestaties van de hond. Nogmaals, mijn honden hebben er nooit problemen door gehad, hebben een glanzende vacht, poepen niet meer of minder dan andere honden (dit is wel afhankelijk van welke brok ik voer trouwens) en worden gezond bevonden door de dierenarts.

Vlees, wat ze van nature eten, is een leuk extraatje, maar dekt zonder toevoegingen ook niet de basisbehoefte van de hond. En daarbij is elk ras uniek. De één staat dichter bij de natuur dan de ander, daar moet je ook de voeding imo op aanpassen. Daarbij denk ik dat je met rauw vlees voeren ook een extra risico loopt op de langere termijn i.v.m. ziektes en antibiotica, maar dat is slechts mijn "angst" en nog niet bewezen. Als ik rauw zou voeren, zou ik ook eerder kiezen voor andere producten dan koe, varken of kip.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:11

Onze senior Alaskan Malamute krijgt Orijen Senior. Dit ivm zijn gevoeligheid op granen.
Hij is zoveel beter geworden toen we over zijn gestapt op dit voer! Hij is nu 13.

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:12

Dat blijft toch altijd een discussiepunt. En nooit iedereen zal het er over een worden.

Neem bv. mijn hond, die wilt geen KVV enz. Moet telkens switchen van brokken omdat ze het dan weer niet eet.
Zelf maakt het mij niet uit dat ze geen KVV eet, want dit wil ik liever toch niet voeren.
Je neemt een eigenlijk wild dier in je huis. Door de jaren heen is het wilde verandert naar een huisdier.
Met rauwvlees, karkassen en dergelijke heb ik het idee dat je de hond weer dichter naar het 'oude' brengt.
Meeste honden reageren ook feller als je aan het vlees komt dan bv. brokken.

Maar ik heb er natuurlijk helemaal geen verstand van en dit is alleen mijn idee ervan

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:21

onze hond krijgt vers (kvv dus)
van lotgering compleet vlees met vis

de hond ziet van binnen nog steeds vrijwel hetzelfde uit als een wolf (kwa spijsvertering)
ik zie genoeg voordelen aan het vers voer..waaronder de ontlasting :Y)
Laatst bijgewerkt door onley op 17-04-12 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:24

kimmie261 schreef:
little_birdy schreef:
ik heb geen idee haha
ze vind het lekker zier er goed uit glanst,
waarom zou ik dan veranderen :P
ik ka indd best eens gaan vergelijken ja :j

voor de duidelijkheid in pedigree pal brokken zit wel geteld 4% vlees ,en 96% troep waar je hond niets aan heeft :)

er zit zout in en heel veel kleurstoffen en niet te vergeten BHA en BHT wat kankerverwekkend is,echt ,slechter kan je je hond eigenlijk niet voeren...

overigens krijgen mijn honden alleen maar vers vlees,barf/kvv

Die stoffen zijn bas kankerverwekkend bij zorgwekkend grote inname, zolang ze niet 3 of meer zakken per dag een haar hond geeft zal dat wel goed komen. Als haar hond het er goed op doet, wie ben jij dat om te zeggen dat ze iets slechts voert? Kom op zeg. :')

Wij voeren gewoon brokken, soms met wat rauwe lever of ander ingewanden erbij omdat hij heel slecht eet. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:34

onley schreef:
onze hond krijgt vers (kvv dus)
van lotgering compleet vlees met vis

de hond ziet van binnen nog steeds vrijwel hetzelfde uit als een wolf (kwa spijsvertering)
ik zie genoeg voordelen aan het vers voer..waaronder de ontlasting :Y)

Er is géén enkel wetenschappelijk verantwoord onderzoek dat aantoont dat "vers" voeren, barf etc beter is dan brok, eerder het tegendeel.
Die opmerking over de wolf is misleidend op twee punten;
1. de hond is wél veranderd "van binnen" sinds domesticatie, aanzienlijk zelfs.
2. Het dieet van een wolf in het wild is verre van optimaal.

Een interessant wetenschappelijk onderbouwd artikel voor mensen die geintersserd zijn in iets anders dan mythes en anecdotische informatie; http://skeptvet.com/index.php?p=1_12_Ra ... nary-Diets

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:06

Manegepaard schreef:
kimmie261 schreef:

voor de duidelijkheid in pedigree pal brokken zit wel geteld 4% vlees ,en 96% troep waar je hond niets aan heeft :)

er zit zout in en heel veel kleurstoffen en niet te vergeten BHA en BHT wat kankerverwekkend is,echt ,slechter kan je je hond eigenlijk niet voeren...

overigens krijgen mijn honden alleen maar vers vlees,barf/kvv

Die stoffen zijn bas kankerverwekkend bij zorgwekkend grote inname, zolang ze niet 3 of meer zakken per dag een haar hond geeft zal dat wel goed komen. Als haar hond het er goed op doet, wie ben jij dat om te zeggen dat ze iets slechts voert? Kom op zeg. :')

Wij voeren gewoon brokken, soms met wat rauwe lever of ander ingewanden erbij omdat hij heel slecht eet. :)

nee kijk als je nu eens iets roept doe het dan goed,deze kankerverwekkende stoffen zijn stapelende stoffen,het lichaam slaan deze stoffen op ipv uit te scheiden,dus tja,uiteindelijk kom je wel aan die 3 zakken of meer aan gif wat je in je hond stopt,en ja ik vind brokken die voor 96% bestaan uit bietenpulp en granen,vulmiddel,kleur en smaakstoffen en dan ook nog eens gifstoffen gebruikend om de zooi houdbaar te houden, werkelijk troep voor je hond...

dat mensen dat in hun hond willen stoppen daarentegen,moeten ze zelf weten...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:17

Orijen zijn de beste brokken die het geeft,dus denk zeker dat je hier goed aan doet.wel zou ik hem niet gaan verwennen,en gewoon 1 voer staan laten als hij honger heeft eet hij wel,want anders kan je dadelijk blijven wisselen van voer.wil je kvv voeren dan zou ik dat gewoon laten staan 30min en weg pakken en dan nog eens aanbieden s'avonds.laat hem niet kieskeurig worden.succes met je hond
Squawk schreef:
Ik meld me!

Sinds nog geen 1,5 week hebben we een verwaarloosde hond in huis. Erg mager, eet slecht. Eet geen Smuldier, enkel van dat pate-achtigespul door de brokken heen. Indien alleen brokken gevoerd worden, eet ie pas na 1,5 dag. Ik heb vanmorgen op http://brokkenvergelijken.wordpress.com/ gekeken en vergeleken. van 32 blijven er wat mij betreft nog maar 6 soorten over. Van die 6 soorten zijn er ook een aantal niet gemakkelijk te vekrijgen. Zit er nu over te denken om Orijen te gaan voeren i.c.m. toch iets van vlees. Als ie het eet. Aardig aan de prijs mja als ie het eet en het er goed op doet, boeit die prijs ook niet meer.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:24

Mijn hond krijgt al sinds jaar en dag brok van de c1000 en doet het daar prima op!
Heb ook verschillende voersoorten geprobeerd,maar hij deed hier het beste op.

In het asiel hadden we ooit een herdershond,zwerver en mager.
Allerlei voersoorten geprobeerd...zelfs van de dierenarts...maar niks wat hem wat dikker maakte en van de diarree afhielp.
Hij is geplaatst,de man vond hem geweldig.
Na een paar maanden kwam de hond bij ons in pension.....het is dat we wisten dat hij kwam,want de hond herkende we niet meer terug.
Gevraagd wat die man hem te eten gaf.....en jawel...c1000 brokken....hond heeft nooit meer ergens last van gehad.

Dus supermarkt brokken hoeven echt niet per definitie slecht te zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:29

dat je hond het er goed op doet wil niet meteen zeggen dat het voer goed is
nientje78 schreef:
Mijn hond krijgt al sinds jaar en dag brok van de c1000 en doet het daar prima op!
Heb ook verschillende voersoorten geprobeerd,maar hij deed hier het beste op.

In het asiel hadden we ooit een herdershond,zwerver en mager.
Allerlei voersoorten geprobeerd...zelfs van de dierenarts...maar niks wat hem wat dikker maakte en van de diarree afhielp.
Hij is geplaatst,de man vond hem geweldig.
Na een paar maanden kwam de hond bij ons in pension.....het is dat we wisten dat hij kwam,want de hond herkende we niet meer terug.
Gevraagd wat die man hem te eten gaf.....en jawel...c1000 brokken....hond heeft nooit meer ergens last van gehad.

Dus supermarkt brokken hoeven echt niet per definitie slecht te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:50

kimmie261 schreef:
Manegepaard schreef:

nee kijk als je nu eens iets roept doe het dan goed,deze kankerverwekkende stoffen zijn stapelende stoffen,het lichaam slaan deze stoffen op ipv uit te scheiden,dus tja,uiteindelijk kom je wel aan die 3 zakken of meer aan gif wat je in je hond stopt,en ja ik vind brokken die voor 96% bestaan uit bietenpulp en granen,vulmiddel,kleur en smaakstoffen en dan ook nog eens gifstoffen gebruikend om de zooi houdbaar te houden, werkelijk troep voor je hond...

dat mensen dat in hun hond willen stoppen daarentegen,moeten ze zelf weten...

Precies. Klaar dus. Het hoeft niet zo aanvallend hoor. :) Mag allemaal best iets aardiger xd

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:07

Wij hebben 7 honden, ze krijgen allemaal vers vlees. Iedere week ga ik naar de slachter en haal daar 40 kilo vlees voor ze op. Dat kan van alles zijn, koe, schaap, paard, noem maar op. En geregeld krijg ik er complete pensen bij, die we dan thuis al dan niet in stukken aan de honden geven, vinden ze heerlijk.