@ Seven, meerdere mensen wilden Mutz al hebben, toen ze nog maar een paar weekjes was al. Ikzelf heb nog best wel eens zoiets van een ander baasje zou beter zijn....maar mijn partner denkt daar absoluut anders over. Och als ik met Mutz bezig ben en ze zoals nu heel lui in mijn bed ligt, en dan dat koppie tegen me aan wil ik haar ook niet kwijt.
Ik ga zo als het een redelijke tijd is het slachthuis bellen, hopelijk krijg ik zo een bot. Als alternatief heb ik een tussenpersoon gevonden die in vers voer doet en die hebben ook botten. Al lijkt me kippennekken voeren heel erg eng....
Verder heb ik gister avond de foker eens een update over Mutz gestuurd, hoe het haar vergaan is in de tijd dat we haar hebben 9 daar had hij om gevraagd) Meteen de punten genoemd waar we echt tegenaan lopen, hopelijk heeft hij een oplossing, wie weet.
Hebben jullie niet meer foto's? Vind ik zo geweldig om te zien!
In dit 'werkhonden' topic willen wij natuurlijk ook niet ontbreken !
Hieronder mijn BC Buck en ik tijdens onze training... [ Afbeelding ]
Wat leuk, nog iemand hier die aan schapen traint met zijn hond(en). Tot nog toe heb ik hier niet gereageerd omdat dit me een topic leek voor mensen met een herder
Moge duidelijk zijn dat ik onze border collies ook train aan de schaapjes, ze worden hier thuis ingezet als we een schaap uit de groep moeten halen, als ze naar binnen moeten voor hoefverzorging o.d. Ze houden in de winter de schapen weg bij de voerbakken zodat je zonder blauwe plekken van de hoorns het voer in de bakken kunt doen. Dat soort dingen. Heel handig ipv er zelf achteraan te moeten rennen En sinds een klein jaartje doen we aan wedstrijden en proberen het zo goed mogelijk te doen op trials.
Zitten er hier ook mensen met zoekhonden (reddingshonden)? Ik ga donderdag met mijn boxer kijken of het iets voor ons is. De trainingen zijn 2 keer p/w en redelijk pittig geloof ik, maar misschien is er iemand die iets meer kan vertellen over de trainingen in deze tak van sport?
Hmm het kijken donderdag gaat niet door, dan hebben ze EHBO. Ze willen ons volgende week wel zien, meteen de donderdag+zaterdag om te kijken of ik en mijn hond er geschikt voor zijn. Ga zondag wel bij een andere hondenschool kijken, maar dat is zonder hond.
Seven, hoe moet ik me het trainen voorstellen? Hoe wordt het aangeleerd, zeg maar? Mijn boxer zoekt zijn speeltje nu in het bos. Als hij hem vindt, pakt hij hem op (of graaft hij hem uit) en brengt hem naar me toe. Misschien kan ik hier thuis vast een paar kleine dingetjes aanleveren. Met het echte trainen wil ik wachten tot eind november, dan hebben we als het goed is onze A gehaald (EG).
Wij zijn begonnen met zoeken van mensen aan een lange lijn speuren dus, daarna ook mensen achter een soort verstek de ene hond blaf de andere haald de baas op. In puin werd er aan de lijn gezocht en leerd de hond het vewijzen dor te gaan zitten weer een ander blaft dit ligt aan wat de hond zelf het fijnste laat zien.
Maar ik heb van andere clubs wel gehoord dat ze enkel mensen aannemen die ervaring hebben en honden die nog erg jong zijn. De training zal dus ook afhangen met wat voor mensen en honden ze trainen
Stil hier, zondag hebben we weer training we zijn nu echt naar het examen toe aan aan trainen. Hopelijk volgend jaar voorjaar voor de ipo1 met de dober.
Ik zit nog even te twijfelen of ik ga vanavond. Ik heb deze week vrijwel geen tijd gehad om te oefenen, zondag is de training na 10 minuten gestopt omdat er met de regen echt niet te oefenen was. Een simpele zit oefening ging al bijna niet.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook in de regen en sneeuw train, en ook wedstrijden loop dan, mits het in de sneeuw bijv. nog te doen is voor de schapen, zou er een halve meter liggen gaat dat natuurlijk niet. Maar stel ik sta in de stromende regen en er zijn schapen ergens uitgebroken, dan moet ik toch ook zien dat ik die terug krijg, ik kan me het weer dus niet altijd uitzoeken. Net als de ondergrond niet, soms kom je op een terrein waar het wat ruiger is, tja, dan zal de hond toch ook zijn werk moeten doen, ik heb immers geen barbiecollie maar een bordercollie
Hier net zo sassy, wij trainen door weer en wind de dag van het examen heb je ook niet voor het uitkiezen Als er echt vorst is doen we wel veel minder geen spring en pak werk.
Het verschil is wel dat Tin nog in het begin van zijn training staat, en dat zijn concentratie nog moeilijk is. Als hij dan 3x netjes zit in de plassen, dan is dat voor hem even genoeg. En kleigrond is gewoon erg glad als het nat word, als je al twee keer onderuit gegaan bent dan durf je zelf ook niet meer daadkrachtig te lopen.
Vandaag was het veld ook nat, maar beter begaanbaar, hij deed het prima .
Ik weet natuurlijk niet hoe jullie trainen maar ik pak assad gewoon 2 a drie x voor het appél en apport werk dan rust en later het pakwerk. Ik zie wel genoeg mensen die gerust 20 min appél doen vooral met een jonge hond is dat veel te lang ik pak hem liever 2 a 3 x 10 min met een rust pauze er tussen.
Tin is nog niet met pakwerk bezig, eerst het appel/apport, hij heeft nog veel moeite met vast en los. De honden die wat verder zijn krijgen na het appel/apprt werk een uur rust en komen dan terug voor het pakwerk.
Word hij wel geplaagd of ook niet? Heb je je vzh al gehaald? Een uur hebben wij niet, eerst gaat iedereen die appél wil doen het veld op ik ga dus 2 x korte stukken actief trainen, de ene x laad ik hem op het veld wachten de andere keer in de kennel. Daarna doe ik altijd het apport werk en vooruit sturen.
Dan is er voor de jonge honden en dieren die willen een speelmoment, assad speelt niet die wil enkel werken dus die kan even rusten dan krijgen we te horen wie wanneer is met pakwerk. De jonge dieren gaan eerst wat aanplagen en sommige bijten. Dan komen de ipo honden eerst de dieren die net beginnen en als laatste de ervaren honden geleiders.
Wij moeten dus altijd als 1 van de laatste dus ze hebben beide rust genoeg om weer aan het werk te gaan
Ok ja dan is pakwerk ook nog niet van belang eerst die appél er op zetten. Heb je een examen datum geprik of zijn jullie nog niet zo ver ? Heb nog een foto van mij en assad in het appél werk tijdens VZH examen:
Nope, we zijn net een maand of 2 bezig met de VZH training, heb hem natuurlijk nog niet zo lang. Hiervoor eerst jonge honden cursus gedaan, toen hij daarvoor met vlag en wimpel geslaagd was mochten we de volgende cursus overslaan en direct naar de VZH training.
En we hebben zat om aan te werken. Hij heeft echt super stukken ertussen zitten, maar de concentratie is soms ver te zoeken. Zo ligt hij bijvoorbeeld wel netjes 2 minuten af, maar raakt hij nog vrij snel afgeleid. Hij kan meters mooi volgen en opletten, en dan opeens toch weer de concentratie kwijt zijn. Of toch nog meer aandacht willen en dan springen.
Maar hij komt van heel ver, voor hem is de verbetering al heel erg groot.
Gave foto's!
Seven
Geplaatst: 19-10-12 00:07
bedankt, die concentratie moet je ook uitbouwen inderdaad. Ik doe dit door te spelen met de hond in het leer proces. Korte stukken volgen en dan belonen met een bal of iets anders waar ze mee willen spelen. Dan uitbreiden naar volgen en correct halthouden dan beloning etc etc. Zit zeker tijd in en ligt echt aan je hond hoe die dat oppakt maar als ze het spelletje door hebben concentreren ze zich veel beter want er is niets leukers dan spelen met de baas