kiki1976 schreef:Dit vetgedrukte is een fabeltje hoor, of het ging niet om een fci stamboom. Waarom zou iemand er ook immers bewust voor kiezen om geen stamboom aan te vragen?
Omdat het lang zichtbaar blijft op de stamboom (dat er dus 1 tussenzit die geen stamboom heeft). Ik wist ook niet beter dat dit een fabeltje is. Maar heb het na gevraagd aan mn tante die ook honden fokt, maar kan dus wel.[/quote]
Dat kan alleen bij open stamboeken (bijvoorbeeld bij de hollandse herder zijn er op een gegeven moment - jaren tachtig) wel mechelaars gebruikt om het ras in stand te houden). Een franse bulldog zonder stamboom kan geen pups krijgen met stamboom, vraag maar na bij het FCI (staat ook op de site denk ik). Het hele doel van een stamboom is juist dat de voorouders in kaart worden gebracht met een registratienummer. Als je een stamboomloze FB op kon nemen in het stamboek waren er zeker niet zo veel stamboomloze bulletjes, aangezien er heel veel wel een vader of moeder hebben met stamboom. Dan had ik bij mijn pups ook een stamboom aan kunnen vragen, maar helaas doet het FCI daar niet aan.
Niet dat het uitmaakt, het maakt je hond er niet minder lief om. Maar ik hoop toch dat je niet meer hebt betaald omdat de hond zogenaamd een stamboomhond zonder stamboom is. Er zijn trouwens wel bedrijven die nep-stambomen uitgeven, maar dat zijn meestal broodfokkers.