Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

spekkiejnfu

Re: Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:28

Het is mijn opleiding, dus ik kan wel met zekerheid zeggen dat ik er veel van weet. Vers voeren kan ook niet goed zijn vanwege het enorme gebruik van diverse soorten antibiotica, uitstoot van stoffen, dioxines in de grond etc. Het vlees dat hier wordt besproken zit vol van dat soort toxische stoffen. Met vers voeren is het niet te voorkomen dat je dieren deze stoffen binnenkrijgen. Bij de productie van bijvoorbeeld kattenbrokjes en blikvlees worden al deze stoffen grotendeels eruit gehaald.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:31

Smuldier is te koop bij Boni, Deen, Jumbo en C1000 en waarschijnlijk nog wel wat andere supermarkten. Helaas niet meer in het assortiment van AH.

Per pakje van 400 gr. betaal je ongeveer 55 cent. Onze kat krijgt 100 gr per dag. Verder voer ik op het "zicht". In de winter is ze wat meer binnen en minder beweging, dan krijgt ze wat minder. In het voorjaar en zomer is ze veel buiten, dan krijgt ze wat meer.

Hetzelfde geldt hier ook voor de honden.

En wat hier de maatstaaf is om over te gaan op vers vlees, is dat ze op hun achterpoten staan als ik het eten in de bakjes doe. Dat heb ik met brokken (zowel hond en kat) nooit gehad. Hier wordt de bodem er echt uitgegeten met vers vlees. Verder zijn medicijnen ook goed te mengen, het gaat zo naar binnen.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:39

spekkiejnfu schreef:
Het is mijn opleiding, dus ik kan wel met zekerheid zeggen dat ik er veel van weet. Vers voeren kan ook niet goed zijn vanwege het enorme gebruik van diverse soorten antibiotica, uitstoot van stoffen, dioxines in de grond etc. Het vlees dat hier wordt besproken zit vol van dat soort toxische stoffen. Met vers voeren is het niet te voorkomen dat je dieren deze stoffen binnenkrijgen. Bij de productie van bijvoorbeeld kattenbrokjes en blikvlees worden al deze stoffen grotendeels eruit gehaald.

Wat voor studie volg je?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:45

Ik heb ook al in meerdere topics gereageerd.
Niet iedereen is van 'vers voeren', sommige mensen vinden het een 'eng idee' (prooidieren), vinden het erg veel gepuzzel (barf), of zoals ik, zou het vergeten bijtijds uit de vriezer te halen, ik vergeet ook mijn eigen vlees (en brood) er bijtijds uit te halen dus ik weet bijna zeker dat dat voor katlief ook zo zou zijn, en als ik op vakantie ga of tijdelijk iemand anders voor mijn kat moet zorgen is ook een probleem in mijn omgeving aangezien ik weinig tot geen mensen ken die vers voeren en/of het prettig zouden vinden er rekening mee te moeten houden.

Ik geef Orijen, een brok met 80% vlees, graan/soja vrij, en... ik heb net de ingredienten lijst even nagekeken geen 'rare' dingen op aardappel na, geen e nummers als conserveringsmiddel (daar wordt natuurlijke vit. E voor gebruikt).
Eerder in dit topic werd gezegd dat Orijen 75% vlees bevatte.. dit is weer opgehoogd naar 80%, het was voorheen 80% is ongeveer een jaartje 75% geweest en is nu weer 80%, de andere 20% zijn planten, kruiden en dus aardappel.

Mijn kat krijgt regelmatig 'vers' in plaats van brokjes, gemiddeld 2 keer in de week, dit kunnen eendagskuikens zijn, runderhart, kippennekjes etc, alleen het dagelijkse aspect staat me tegen door redenen die ik hierboven al gemeld heb.

Mocht iemand de precieze lijst van ingredienten en/of toevoegingen willen hebben... ik heb de zak liggen van Orijen. Voorheen was de enige plaats waar ik het kon vinden bij de kvv/barf/vers voer winkel 10 km verderop of via internet, nu heeft een grote(re) dierenwinkelketen in de regio het ook opgenomen in het assortiment kwam ik laatst achter, vond ik behoorlijk positief.

Edit:
Mijn kat doet zelf wel aan vers voer btw ;) , vangt dagelijks minimaal 1 muis, in de winter iets minder want met slecht weer komt ze niet graag buiten
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 05-12-11 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:45

Edit, dubbelpost die ik niet meer kan verwijderen.
Laatst bijgewerkt door Dani_ op 05-12-11 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:53

Lillian__ schreef:
maar krijgen ze van versvoer geen tandsteen? daarom voeren wij onze kat ook alleen maar brokjes, en afentoe een zakje, en ze is hartstikke gezond!

Nee dat is een misverstand. Als een kat goed te eten krijgt wordt het gebit daarbij 'automatisch' gereinigd.

Bizzybijtje schreef:
Hoeveel katten leven er in het wild? En dan heb ik het over ECHTE katten? Dus geen tijgers/leeuwen/lynxen e.d., maar de kat zoals wij hem kennen?

Bovendien wordt zetmeel grotendeels verteerd door speeksel. Anders zouden wij er ook al problemen mee krijgen.

En prima dat jij vers vlees beter vindt, maar dat betekent niet noodzakelijk dat je gelijk iedereen die brokken voert dom moet vinden o.i.d. :')

De kat zoals wij hem kennen ziet er natuurlijk anders uit dan de katten van vroeger, maar ze zijn wel hetzelfde qua darmgestel. Hetzelfde als met paarden bijvoorbeeld ;). Het is daarom best logisch ervan uit te gaan dat wat ze toen aten, weleens gezond zou kunnen zijn voor onze huiskatten.

Bizzybijtje schreef:
Bovendien vind ik het een beetje vreemd om maar aan te nemen dat vers vlees voeren beter is, omdat voor zover bekend enkel jouw kat het er beter op doet.

Google er eens over, heel internet stroomt over van de succesverhalen. Ook een aantal DA's zijn overtuigd en durven het zelfs als laatste redmiddel te adviseren.
Laatst bijgewerkt door Dani_ op 05-12-11 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:02

xRomana schreef:
Wat voor studie volg je?

Ik studeer voedingsmiddelentechnologie, dit is niet alleen gericht op mensen maar ook op dieren, en die kant wil ik ook op later.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:08

Als je de goede merken KVV kiest wordt er gebruik gemaakt van biologisch gehouden dieren, waar dus ook zo min mogelijk rotzooi in is gestopt :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:09

Yuri schreef:
het zal wellicht ook schelen of je brokken voert van de liddl of gewoon merkvoer als bijv eukaniba, royal canin, hills??
Ik moet eerlijk zeggen, heb er geen verstand van, wel een kat gehad die puur tegen hhills voeding kon anders direct weer blaasgruis...

Het Premium voer van de Aldi (van Saturn Pertoods uit Duitsland) is in Duitsland beter uit de tests gekomen dan ander voer.
Het is ook te koop bij de Action en Kruitvat (onder de naam Daya).

Mijn katten vinden het lekkerder dan whiskas enzo, maar meestal maak ik gewoon een mix van wat ik op dat moment kan vinden.
De echt goedkope brokken (Alexis of huismerk bij andere supermarkten) moeten ze niet.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:12

Britt schreef:
Als je de goede merken KVV kiest wordt er gebruik gemaakt van biologisch gehouden dieren, waar dus ook zo min mogelijk rotzooi in is gestopt :)

Biologisch gehouden dieren krijgen meer dioxine binnen, dit is niet echt een stof die ik graag in mijn kat zou willen. Ik ben natuurlijk voor biologisch vlees, maar gezonder is het niet.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:16

spekkiejnfu schreef:
xRomana schreef:
Wat voor studie volg je?

Ik studeer voedingsmiddelentechnologie, dit is niet alleen gericht op mensen maar ook op dieren, en die kant wil ik ook op later.

Dan vrees ik dat je nog ontzettend veel moet leren, althans wel op het carnivoren gebied.

spekkiejnfu schreef:
Bij de productie van bijvoorbeeld kattenbrokjes en blikvlees worden al deze stoffen grotendeels eruit gehaald.

Als dat zo was, waarom laten ze het er dan voor de mens allemaal vrolijk inzitten?

Nee dit is echt een van de grootst onzinnige opmerkingen die ik voorbij heb zien komen. :D

Ze gooien kankerverwekkende stoffen in de brok (BHA BHT), kankerverwekkende E nummers, kippenpootjes, kippenkoppen en toxisch graan, en dan halen ze de AB, andere medicijnen en luchtverontreiniging dr uit?? :D :D

Waarom halen ze de rest van het gif dr dan ook niet uit, of sterker nog voegen ze dat toe?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:21

mika11 schreef:
Maar de mensen die hun katten (en andere dieren) zo natuurlijk mogelijk willen voeren, omdat dit veel gezonder is.
Doen die mensen dat voor zichzelf ook?
Dat vraag ik me zo vaak af als ik zulk soort artikelen lees.
Dus geen ongezonde dingen eten, alleen maar verantwoord eten voor zichzelf.

Probeer ik zoveel mogelijk, lukt lang niet altijd. :+
Maar als ik ziek word, is dat mijn eigen schuld. Worden mijn dieren ziek is dat ook mijn eigen schuld, maar heb je wel het leven van een ander levend wezen verpest = schuldgevoel. ;)

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:38

het is geen gif, het zijn genotoxische carcinogenen in de categorie 2B, 3 of 4. Dit betekent dat ze mogelijk tot niet kankerverwekkend zijn. Stoffen die waarschijnlijk of wel carcinogeen zijn mogen niet in voeding voor mens en dier gestopt worden. Ze halen het er wel grotendeels uit, maar het is niet mogelijk/te duur om het er volledig uit te halen. Er wordt hiervoor een zogenaamde ADI gehandhaafd bij welke rekening gehouden wordt dat wanneer er een bepaalde enorme populatie (gaat over miljoenen) een heel leven dagelijks blootgesteld aan deze hoeveelheid, dit tot hoogstens één extra geval van kanker zou leiden. Je kan je voorstellen dat deze hoeveelheid enorm laag is, en dat er behoorlijk wat controlerende instanties rondlopen die controleren of dit niet overschreden wordt. Daarbij komt dat behoorlijk wat bedrijven niet eens zouden durven om dit soort stoffen extra toe te voegen omdat; slecht voor hun naam, als dit uitkomt kunnen ze hun deuren sluiten.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:47

Graan is toxisch dat zou jij toch moeten weten :)
En je andere verhaal gaat op in rook, het wordt wel verwijderd uit het kattenvoer, maar blijft wel rustig in het vlees voor menselijke consumptie...Hmm...
Je zal toch echt met betere argumenten moeten komen Spekkie ;)

Verontreiniging uit vlees halen is kostbaar en gebeurd niet om die reden, dan zou het vlees niet meer te betalen zijn.
Gebeurd wel met sommige visoliien, maar daar betaal je dan ook dik voor.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:56

Dat graag toxisch is is nieuw voor mij, ik heb dit ook niet genoemd in mijn verhaal. Ik weet wel dat graan zeer gevoelig is voor schimmels die mycotoxines kunnen produceren, waardoor graan eventueel toxisch zou kunnen worden. En als je het beste wilt voor je kat, dan betaal je toch een beetje meer? De hele stelling van dit topic is dat vers vlees gezonder zou zijn dan kattenbrokjes, en dat is gewoon niet waar. En als je mijn post goed gelezen had dan was je het daarmee eens, want vervolgens zeg je hetzelfde in je post erna. Ik ben klaar hier, ik hoef geen vrienden met je te worden, maar mijn mening (welke gebaseerd is op feiten) is in ieder geval duidelijk.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:02

En weer ontwijk je mijn vraag over de menselijke consumptie, maar het was me al duidelijk je zit nog midden in de leerboeken. Dat graan toxisch is is een van de eerste dingen die je zou moeten weten.

Wellicht gaan je ogen open van dit onderzoek;
http://www.icreo.com/student/Nl/eindwer ... -Erwin.pdf

Even in het kader van jou toekomstige studie :)

Edit PDF is makkelijker kan je bij je studie toevoegen.
Laatst bijgewerkt door xRomana op 05-12-11 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:03

Google eens op speeksel kat zetmeel em amylase Bizzybijtje ;-)

Hoe kun je gif/ ab en verontreiniging uit vlees halen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:08

sorry spekkiejnfu:maar met hard roepen dat je het studeert overtuig je mij ook niet.
misschien moet je met artikelen/onderzoeken komen die je standpunten hard maken.

ook hier een vleesetende hond en dat bevalt erg goed.
ik voer hoofdzakelijk carnibest, aangevuld met smuldier en hele kip

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door loulou op 05-12-11 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:25

LouLou als ik jou was zou ik een kip kopen uit de brokkenindustrie, want daar zijn de gifstoffen en AB uitgefilterd ;)

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:38

Gefilterd nog wel :')

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:46

@TS, niet hele topic doorgelezen, maar een tip voor jou waar je vers vlees (KVV) kan halen: Any Animal in heiloo (als die nog niet was langsgekomen). Een DA (geitenbeek), die helemaal is overtuigd van vers vlees. Mijn katten hebben nooit anders gekregen. Ik ben absoluut pro! Katten zijn vleeseters en geen graneneters.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:48

xRomana schreef:
Wellicht gaan je ogen open van dit onderzoek;
http://www.icreo.com/student/Nl/eindwer ... -Erwin.pdf

Die meneer heeft een dierenartsenpraktijk hier in Heiloo. Hij kan er erg veel over vertellen en leeft zelf volgens mij ook op rauwe producten. Hij en zijn vriendin vaste ook regelmatig enzo.
Voor mij ging de "zendingsdrang voor vers voer"daar soms te ver maar ze hebben een ruim assortiment.

Voor mensen die gewoon blikvoer willen geven maar dan wel met minder graan en toevoegingen kan ik Bozita of Smilla aanraden. Dat is gewoon online te bestellen bij Zooplus.

Overigens zat mijn lieftallige poezel net heerlijk te knagen op een gedroogde hertentong. Is koolhydraatvrij en ook nog goed voor de tanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:49

Ik vind het allemaal leuk en aardig dat sommige mensen hun kat vers voeren, maar dat betekend nog niet meteen dat je anderen moet 'bekeren' (laat ik het maar zo noemen. :') ) daartoe. Laat iedereen lekker hun kat voeren wat ze willen, elke kat is anders, net als mensen.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:50

Navanja schreef:
Interessant topic..

Weet iemand wat je ongeveer kwijt bent voor 1 kat, (ik heb er drie) Als ik het kan betalen per maand, wil ik dit ook wel proberen. Mijn katten zijn nu nog heel jong, maar als ik verder leed kan voorkomen hierdoor, graag.
En wat is het makkelijkst te kopen, of is internetbestellen het makkelijkst?

Jij komt ook uit de omgeving, Any Animal in heiloo dus. Ik ben per week voor 2 katten tussen de 4-5€ uit m'n hoofd. En wat andere posters ook al zeiden, kattenbak stinkt juist veel minder! Bij ons ruik je die echt nooit, en hoeft ie maar 1 keer per week gedaan te worden. Als ik soms bij andere mensen ben met katten die op brokjes staan, men wat kan dat stinken zeg!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:55

Kattenbak stinkt inderdaad minder maar de katten poepen ook veel minder met versvlees. Veel voedingsstoffen verteren ze waardoor er minder uitgepoept wordt zoals overtollige granen waar ze niets mee kunnen. Vulmiddel idem en zo zijn er nog een aantal van dat soort ingredienteen die een kat helemaal niet nodig heeft en wel in brokken zitten.