Wat je altijd al voor je hond wilde hebben maar...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:48

Mijn hond heeft alleen een reflecterende jas want het is een zwarte poedel en die zie je in het donker niet maar dan wil ik 'm toch los laten lopen. Hier had hij het vest aan omdat we op een groot evenement waren met allemaal andere honden waar ik 'm snel wou kunnen herkennen.

Afbeelding

Verder hebben we er in totaal 3 zodat op de momenten dat ze even alleen zijn ze toch niet helemaal alleen zijn. Nu ik trouwens eenmaal een poedel heb zal ik naar mijn idee geen ander ras meer willen (en heb er heel wat van dichtbij meegemaakt). Hij is rustig in huis, luisterd super, staat altijd voor je klaar, hij is helemaal niet kefferig en alle kinderen in de buurt zijn gek op 'm.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 05-10-11 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:52

Huertecilla schreef:
On topic is dat een paard scheren en ijzers onder nagelen heel wat ingrijpender ontdierend is dan een jasje om of nagels schilderen.
Dat is inderdaad appels met peren; wat sollen met een hond is onschuldig, vacht afscheren en spijkers in de hoeven timmeren fors ingrijpend.
Waarom dat met twee maten meten in mensenbelang?
Projecteer het gewoon eens; scheer een DuitseHerder voor een mensenbelang en lijm/hecht een sledehond gripzolen onder. Dát is wat met een paard gedaan wordt.
Nogmaals; een jasje aan en nagels schilderen is daarbij vergeleken héél onschuldig vermaak waar de hond nog aandacht bij/door krijgt ook.

Het eerste wat ik heb gedaan toen ik mijn paard kocht is alle 4 de ijzers van hem af laten halen. Het was half oktober en winterdeken durfde ik voor die winter niet meer af te doen, hem scheren zal ook nooit gebeuren.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:05

Benfan schreef:
Een unicum!! Zijn we het toch eens met elkaar eens hier. Ik zou het niet doen inderdaad, wil hun fragiele ego's niet al te veel indeuken. Onze oudste kijkt je al gepijnigd aan als ze een halsband om krijgt, die vind dat soort dingen toch zo verschrikkelijk. Maar het Yoda idee snap je wel als je haar enorm rechtop staande oren ziet. Ik koop van dat geld liever een lekkere bot, een buskaart naar het bos of een nieuwe voetbal bij een sportwinkel. Daar word ik gelukkig van (die blije koppen) en ik moet zelf ook actief bezig. De bal rondschoppen of proberen langs hun te komen met de voetbal. Soms moet dat ding ook echt mee met uitlaten. Dan rent Anna het huis uit om dat ding achter de container weg te halen en drukt ze hem al het grasveld op. :')

_/-\o_
Gewèldig! Heerlijk dat spelen met zo'n bal. Ik kan daar dus echt van genieten, van honden die geweldig aan het spelen zijn. Helaas kan mijn hond niet meer mee doen... ze wil wel, doet ook een poging, maar haakt snel af omdat ze het gewoon niet meer aankan. Maar lange, ontspannen wandelingen, liefst zonder riem, doen we nog heel graag! En àls ik dan een riem omdoe, is het zo één die zo goedkoop mogelijk is aangeschaft, omdat het moet, van die meneer van de Stadswacht...

meggiemeg schreef:
Dat hoor ik nu heel vaak als ik met onze poedels aan het wandelen ben, ben geen fan van ze want ze worden altijd zo raar geknipt. Maar deze hebben wel een leuk model en zo zijn ze wel leuk!
Weer on topic: dat huis aan de bosrand dat wil ik ooit nog wel voor ze maar dat hebben ze nu nog niet. Ze komen nu al dagelijks in het bos om heerlijk te kunnen ravotten en een duik in de beek te nemen buiten de andere wandelingen om. Het lijkt me heerlijk om dat bos als achtertuin te hebben, voor ons, de honden en onze paarden

Ik vind het echte karakteristieke honden! Zeer intelligent, zeker de koningspoedel en bijzonder waaks en beschermend. Wat ik er gewoon jammer aan vind, is dat je de vacht altijd heel erg bij moet houden omdat het door blijft groeien.
Tja, dat huis aan het bos blijft voor mij ook een droom... zucht... :') Tot die tijd geef ik mijn hond zoveel mogelijk beweging als mogelijk is!

Huerte... nogwat... iets met homo en caballus schreef:
Zo schoor ik onze pers jaarlijks als ontlasting van de zomerwarmte. Meestal creatief net een kuif of pluk aan de staart. Ook een keer met dayglo kleuraccenten aangebracht. De kat vond het allemaal dat gefrut. Voorbijgangers belden er zelfs over aan; over mishandeling

Jij vindt dat misschien geweldig, ik vind jouw kat geweldig dat hij het toelaat. Dat dayglo met kleur accenten vind ik dan weer wèl dierenmishandeling. De kat krijgt dat binnen, dat kan niet goed zijn voor zijn gezondheid. Dat scheren van een pers vind ik dus ook eigenlijk niet kunnen. Als je de vacht goed bijhoudt met elke dag kammen (daarom heb ik geen langharige kat), kunnen ze hun temperatuur uitstekend zelf reguleren. (om maar even met dure woorden te gooien, wat jij ook zo graag doet).

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:09

Jis_ schreef:
Huertecilla schreef:
On topic is dat een paard scheren en ijzers onder nagelen heel wat ingrijpender ontdierend is dan een jasje om of nagels schilderen.
Dat is inderdaad appels met peren; wat sollen met een hond is onschuldig, vacht afscheren en spijkers in de hoeven timmeren fors ingrijpend.
Projecteer het gewoon eens; scheer een DuitseHerder voor een mensenbelang en lijm/hecht een sledehond gripzolen onder. Dát is wat met een paard gedaan wordt.
Nogmaals; een jasje aan en nagels schilderen is daarbij vergeleken héél onschuldig vermaak waar de hond nog aandacht bij/door krijgt ook.

Het eerste wat ik heb gedaan toen ik mijn paard kocht is alle 4 de ijzers van hem af laten halen. Het was half oktober en winterdeken durfde ik voor die winter niet meer af te doen, hem scheren zal ook nooit gebeuren.

Jis, hij blijft appels met peren vergelijken. Paarden en honden... |o 't Zijn in mijn ogen heeeeeel verschillende dieren...

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:55

Hm dat een paard een ijzer onder meppen meer dieronterend is dan een hond een deken op doen, zegt dat..?

Overigens de couch potatoes die geen mogelijkheid voor het ontwikkelen van een normale vacht krijgen omdat ze oa 23 uur op een dag binnen zitten, die rennen als gekken een paar minuutjes per keer door de tuin.. Die blijven dan toch ook warm? Als ze het van de deken moeten hebben dat ze nog een minuut extra aandacht krijgen zit er iets anders fout.
En de buitenhond reguleert zijn lichaamswarmte zelf. Dus waarvoor dan de deken?
Voor die paar uitzonderingen die om vage redenen wel een nodig hebben naja dan kun je idd net zo goed wat leuks uitzoeken.
Maar dat spreekt toch allemaal voor zich? Ik begrijp nog steeds het discussiepunt van het topic beroerd slecht.
Omdat veel mensen over een hondendeken vallen en bijvoorbeeld niet over een paardendeken? (*struikel* :+ )
Ik denk dat een hondendeken snel word gekoppeld aan de pakjes die te koop zijn en puur voor de show en het getut. Dat extreme getut is aan veel mensen niet besteed. Maar wie zegt dat de antihondendeken mens dezelfde is als de pro-paardendeken mens?
Uiteindelijk zeggen veel mensen, geen extra's erop, tenzij het nodig is. Voor het paard word het kennelijk sneller nodig geacht dan voor de hond en daarmee meer geaccepteerd, zit daar je discussiepunt in? Functioneel is ok, niet functioneel word afgebrand. Als je dan aankomt met een armani dekentje voor de hond wat waarschijnlijk even functioneel is als een deken voor een paard..
Worden paardenproducten niet ook stiekem meer functioneel ogend geknutseld dan die voor de hond, wat betreft 'kleding' ? (voor de hond heb je ook functioneel ogend materiaal, maar voor het paard ben ik nog geen armani maatpak tegen gekomen)
Zelfs het meest belachelijke fleecedekentje voor een paard word verkocht met allerlei handige eigenschappen, neemt snel op, bladiebla.
Van een of andere roze tutu voor de hond worden vast geen eigenschappen beschreven als slijtvast en waterdicht..
Terwijl de tutu soms misschien evenmin nodig is als de roze fleecedeken van het paard.

dierenfan

Re: Wat je altijd al voor je hond wilde hebben maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:04

een pers scheren tegen de warmte is pas raar. Die vacht houd net zo goed warmte tegen als kou.
Snap mensen niet die hun langharig dier scheren tegen de warmte. Zeker niet gezien de vacht die ervoor terug komt.

Net zoiets als je dier nat spuiten tegen de warmte. Moet je zelf eens nat haar hebben. Niets is vreselijker dan dat bijna als het warm is. TENZIJ je in het water zit!!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:20

Jis_ schreef:
Fleurtje100 schreef:
Als kind deed ik onze hond ook weleens een shirtje van mijn kleine broertje aan, of een grote roze strik om haar halsband, oranje sjaal met voetbal. Strikje in haar haar was er binnen no time uit want dat vond ze niet zo fijn (kruising York dus dat zag ik op plaatjes), heb er ook weleens in mijn poppenwagen mee rondgelopen

Het kind van de overburen deed dat ook allemaal bij hun hondje, wat een gemeen krengetje werd dat diertje naar andere kinderen.
Maar, wat je ook schreef, als de hond er geen probleem mee heeft om is een keer kleding aan te hebben moet men het gewoon doen als ze het leuk vinden.

Waar ik moeite mee heb is als het diertje vrijwel elke dag een pakje aan krijgt, nagels gelakt en de hele mikmak. Vind ik echt te bizar en ook zielig voor de hond.

Ja wij hadden echt de beste hond voor kinderen ooit, dat moet ik er wel bij zeggen. Nog nooit zo'n lief en makkelijk dier meegemaakt, die vond echt álles goed en leuk zolang ze maar aandacht kreeg.
Mijn paard stond trouwens afgelopen zondag ook te zweten, terwijl hij niks anders had gedaan dan gras eten in de wei. Hij heeft namelijk een enorme vacht aangemaakt en die was niet bestand tegen 25 graden. Niks isolerend als het warm en koud is, paard had het gewoon te warm en last van de hitte. Die ga ik dus ook over een maandje scheren, en dan is hij daarna weer een stuk fitter en blijer. Hij heeft idd wel een heel arsenaal aan dekens in verschillende dikte, zodat hij maar één deken op heeft die goed zit en niet drie over elkaar wat allemaal gaat trekken en verschuiven. Ik scheer hem echt niet voor de leuk voor mezelf want dat scheren is een drama voor zowel paard als mezelf. Maar ik weet wel dat ik daarna maanden lang een fitter en blijer paard heb. En dat hij van het voorjaar geen terugslag krijgt tijdens de rui-periode. Toen hij jonger was en niet zo'n pak haar aanmaakte scheerde ik ook niet.
Bij een pers weet ik ook niet of die haren zo natuurlijk zijn, is dat er niet gewoon ingefokt? Zeker als een kat niet van kammen houdt kan ik me voorstellen dat haren eraf een stuk fijner is voor de kat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 22:03

Fleurtje100 schreef:
Bij een pers weet ik ook niet of die haren zo natuurlijk zijn, is dat er niet gewoon ingefokt? Zeker als een kat niet van kammen houdt kan ik me voorstellen dat haren eraf een stuk fijner is voor de kat.

Twee keer +:)+

Poedel en andere waterhonden idem.
Die hebben geen seizoensvacht meer doordat wij mensen een feitelijk defect/afwijkend gen voor de haargroei als gewenst raskenmerk genetisch hebben vastgelegd. Dit houdt in dat we onszelf daarmee voorjaarlijks scheren hebben opgelegd.

Pers en waterhonden zijn daarmee de andere kant van het vachtextreem van de rex katten en naakthonden. Ook daarbij hebben we een defect gen als gewenst vastgelegd.
Die rassen hebben wij eigenlijk ´ontdiert´ gefókt. Scheren en kleden tegen warmte en koude zijn daarvan inherente gevolgen.

Mbt het oorspronkelijke topic;
- is en blijft het persoonlijke smaak of je het wel/niet mooi vindt, wel/niet zoveel geld aan zoiets besteedt,
- is het hoogst variable of/ wanneer/ wat voor kleding wel/niet nodig is
- is een jasje voor een hond op zích minder ver op de ontdierende schaal dan een gefokte vachtafwijking of scheren/beslaan van een paard

Onder de streep;
- is het een welzijnsrecht dat een dier kan leven volgens de vijf vrijheden
- kunnen kritikasters op de Armani tuxedo beter eerst die :list: bekijken en voor hond en paard dezélfde maat hanteren

M.a.w.; wie diens paard(en) in de natuurlijke staat (met vacht en zonder beslag) 24/7 in een sociale groep op het land heeft, werpe de eerste steen over een Armani tux :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 22:14

Agossie schreef:
En àls ik dan een riem omdoe, is het zo één die zo goedkoop mogelijk is aangeschaft, omdat het moet, van die meneer van de Stadswacht...

Off topic maar dit is ook weer zo´n losse flodder met behoorlijk :? perspectief.
Met excuses aan de moderators over het off topic gaan tóch even, want het betreft normvervaging van de samenleving:

Nee Agossie: Omdat het wet is :)*
De meneer doet zijn werk; op naleving van die wet toezien.
De Gemeente moet dat geld voor zijn baan uitgeven omdat o.a. de hondeneigenaars zich niet aan die wet wensen te houden.
Door de burger opgebracht belastinggeld wat door de gemeente niet aan sociale voorzieningen voor die burger kan worden uitgegeven.
+:)+ Agossie.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:31

Huertecilla schreef:
Nee Agossie: Omdat het wet is :)*

Vooralsnog alleen binnen de bebouwde kom en tussen 6:00 en 23:00. Moeten ze me daar buiten met rust laten en mijn hond ook. Oh, èn zelf niet meer over de stoep van het winkelcentrum brommeren om even een snelle boodschap te doen.

En je bent zelf ook regelmatig off topic, als al duidelijk is waar het topic over gaat, want dat schijnt bij velen nog steeds niet duidelijk te zijn en volgens mij bij jezelf ook niet...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:45

Fleurtje100 schreef:
Mijn paard stond trouwens afgelopen zondag ook te zweten, terwijl hij niks anders had gedaan dan gras eten in de wei. Hij heeft namelijk een enorme vacht aangemaakt en die was niet bestand tegen 25 graden. Niks isolerend als het warm en koud is, paard had het gewoon te warm en last van de hitte. Die ga ik dus ook over een maandje scheren, en dan is hij daarna weer een stuk fitter en blijer. Hij heeft idd wel een heel arsenaal aan dekens in verschillende dikte, zodat hij maar één deken op heeft die goed zit en niet drie over elkaar wat allemaal gaat trekken en verschuiven. Ik scheer hem echt niet voor de leuk voor mezelf want dat scheren is een drama voor zowel paard als mezelf. Maar ik weet wel dat ik daarna maanden lang een fitter en blijer paard heb. En dat hij van het voorjaar geen terugslag krijgt tijdens de rui-periode. Toen hij jonger was en niet zo'n pak haar aanmaakte scheerde ik ook niet.

Mijn paard ook maar dat komt door het ongebruikelijke warme weer in deze tijd van het jaar, maar een beetje zweten in de wei is toch niet zo erg, wij doen dan ook vrij weinig als het zo warm is.
Maar als jouw paard er blijer van wordt is dat prima toch. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:13

Huertecilla schreef:
Marjoow schreef:
Mensensportleuk is voor paarden ook paardensportleuk.

Ah, daarom zijn ze zeiknat van de stress, ploffen ze van een kabeltje wat valt, rennen weg als de ruiter valt (een uitzondering komt zelfs eerst even terug om de ruiter een rotschop te verkopen) etc.
Off-topic maar sorry, paardensport is ruítersport.

Grote verschil, is dat een paard niets voelt van de nagels. De kussens bij een hond zijn súpergevoelig.

Meeste paarden gooien je eraf uit angst. Daarom rennen ze weg, ze zijn bang, en het zijn vluchtdieren. Elke keer dat ik van mijn paard viel, bleef deze staan.

Eindeloze discussie dit. Jij vind blijkbaar dat elk paard in NL ongelukkig is, alleen omdat ze moeten werken. Ooit gedacht dat zweet niet altijd stress is, maar ook gewoon door hitte en inspanning kan komen? Na een uurtje fietsen ben ik ook bezweet hoor, maar heb geen greintje stress.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 09:08

Marjoow schreef:
Ooit gedacht dat zweet niet altijd stress is, maar ook gewoon door hitte en inspanning kan komen? Na een uurtje fietsen ben ik ook bezweet hoor, maar heb geen greintje stress.

Na tien minuten op een sukkeltje links recht troelala ook drupend nat? Zelfs zonder vacht? Zie mijn site.

Maakt echter niet uit.
De crux is dat menig ruiter zonder enige reserve, voor de eigen hobby-leuk diens paard van de natuurlijke vacht ontdoet.
Dat staat in schrille tegenstelling tot het ongenuanceerd veroordelen van een jasje voor een hond.
Het opvallende is dat het goeddeels dezelfde groep betreft :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 09:12

Marjoow schreef:
Grote verschil, is dat een paard niets voelt van de nagels.

Wederom is de crux totaal wat anders; nl dat de ruiter zonder reserve voor de eigen leuk de natuurljke hoef overvraagt, daarvoor een hulpmiddel laat monteren wat het hoefmechanisme uitschakelt.
Het paard is niet genoeg als paard en het welzijn wordt als automatisme opgeofferd aan de eigen leuk.
Wederom een schrille tegenstelling met de ongenuanceerde kritiek over een hond hond laten zijn over het eens aantrekken van een jasje.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:55

Moderatoropmerking:
Wederom offtopic bericht verwijderd

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:12

Huertecilla schreef:
De crux is dat menig ruiter zonder enige reserve, voor de eigen hobby-leuk diens paard van de natuurlijke vacht ontdoet.
Dat staat in schrille tegenstelling tot het ongenuanceerd veroordelen van een jasje voor een hond.

Jij laat het overkomen als of je dit een feit vindt, maar het is alleen maar jouw mening.

Waarom gebruik je trouwens niet gewoon het woord struikelblok? Snap niet zo goed waarom je al die moeilijke woorden nodig hebt.
Is onderzoek naar geweest, wist je dat? Heel slimme mensen die dingen zonder ingewikkeld te doen heel goed wisten uit te leggen kwamen intelligenter over op de mens, dan heel slimme mensen die onbegrijpelijke zinnen en moeilijke woorden gebruikte.

Nu word ik misschien wat te persoonlijk maar moest het toch even kwijt.....mijn tenen zijn ook al 2 keer voorbij gekomen dus vind je vast niet erg toch. :D

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:50

Citaat:
="Huertecilla"

het dier door die ontdiering

Hier wilde ik nog even op reageren... Ontdiering...Ik neem aan dat jij op je paard zit, dat is ook een kwestie van ontdiering, het is niet meer nodig om een paard te gebruiken om sneller van A naar B te komen dan te voet. Dus dan kun je wellicht ook meteen stoppen met paardrijden want dat is ook een vorm van ontdiering die enkel en alleen is om jouw plezier te geven. Het is verder volkomen nutteloos om op een dier te gaan zitten wat aan allerlei dingen moet wennen een strakke band om zijn buik, in een bepaalde ontdierde houding te gaan lopen alleen om jou te dienen in het hebben van plezier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 11:04

Jis_ schreef:
Huertecilla schreef:

Jij laat het overkomen als of je dit een feit vindt, maar het is alleen maar jouw mening.

Wel; gedeeltelijk.

De ruiter ontdoet voor de eigen lol het paard van de natuurlijke vacht. Dat is gewoon een feít.
Idem het ondertimmeren van ijzers. Ook dat is onnatuurlijk, dierenbelang schadend ingrijpen voor mensenlol. Gewoon een feit.

Ik vínd een hond een jasje aantrekken minder problematisch. Dat is een mening; dat klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:06

Het is ook volkomen nutteloos om een hond mee te nemen in een winkelcentrum, hem te wennen aan een band om zijn nek met een lijn eraan, behalve dan voor mijn lol om de hond mee te nemen....
Mijn hond leeft uiteraard ook niet op een natuurlijke manier.

Ik vind dat niet erg, ik houd hem wel hondgericht, als in dat hij in een onnatuurlijke omgeving voor hem wel hond kan zijn. Hij past in dit klimaat, hij mag heel vaak vrij rondlopen, hij heeft de ruimte om de socializen met andere honden, gaat soms jagen, mag mee koeiendrijven, krijgt eten dat bij hem past, bij zijn spijsverteringssysteem, en kan dus voluit hond zijn, ondanks dat ik hem volkomen nutteloze dingen laat doen, en hem wen aan zaken waar hij in de natuur niet aan zou hoeven te wennen.
Ik trok hem gister een T-shirt aan, wat erg leuk was, omdat hij er met hoge poten mee ging paraderen, en aan iedereen liet zien hoe leuk hij was, en het vervolgens verscheurde :')
Volkomen nutteloos, volkomen onnatuurlijk, maar het is wel des honds om leuke dingen met de baas te doen, en het is heel erg des honds om dol te zijn op aandacht.

Mijn volbloedmerrie krijgt niet echt een wintervacht, dus leg ik haar een dek op, en mét dek is zij buiten zoveel zij kan. Zij heeft geen ijzers, ik vind beslag niet nodig, zij heeft van nature uitstekende hoeven. Zij wordt 4x per jaar (ja dat kan bij dit paard) bekapt, en dat is dan dat. Zij heeft haar vaste maatjes, en zij staat in een groepje van 3 paarden. Nooit heibel onderling, de paarden staan al jaren samen, en dat gaat prima. Zij leeft ook niet op een toendra, wat voor haar best natuurlijk zou zijn. Op een gedraineerde paddock, met ruimte om flink gek te doen, met voldoende ruwvoer, vaste maatje, en een baasje wat haar af en toe komt vervelen, is zij best gelukkig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 11:06

Fred_Kroket schreef:
Hier wilde ik nog even op reageren... Ontdiering...Ik neem aan dat jij op je paard zit, dat is ook een kwestie van ontdiering, het is niet meer nodig om een paard te gebruiken om sneller van A naar B te komen dan te voet.

Daar heb je helemaal gelijk in. Bezoek mijn site eens.
Daar zie je dat ik me daarvan helemaal bewust ben en dat probeer te plaatsen in een 21ste eeuwe bio-ethiek.
Daarbij dezelfde maat voor paard als hond als de dieren die we eten :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 11:26

Yamcha schreef:
Het is ook volkomen nutteloos om een hond mee te nemen in een winkelcentrum, hem te wennen aan een band om zijn nek met een lijn eraan, behalve dan voor mijn lol om de hond mee te nemen....
Mijn hond leeft uiteraard ook niet op een natuurlijke manier.

De kern zit in ´gedomesticeerd´.
De vijf vrijheden, de inhoud van het recht op dier zijn, betreffen het gedomesticeerde dier.
Wat de randvoorwaarden zijn is soortspecifiek.
Bij de diersoort gedomesticeerde hond ligt er 15000 of meer jaar geleden al gelijk een fundamenteel punt aan de grondslag; de behoefte aan sociaal contact, een sociale structuur.
Sámenleven in groepsverband met de mens is voor de gedomesticeerde hond milennia van versterking van een bij het begin al fundamentele behoefte.
Een recent wetenschappelijk werk is: http://www.amazon.com/Dogs-Domesticatio ... 0521757436

Het zou off topic zijn om daarop in te gaan en het volstaat te constateren dat dit bij het paard diametraal anders is. De mens heeft dat als voedselbron doen uitsterven in het wild; wij zijn de grote natuurlijke vijand.
We hebben daarop, mét onze honden ;) , gejaagd.

Het ´gedomesticeerde hond zijn´ draait voor- en bovenal om het geïntegreerde gezelschap van de mens. Met de mens mee, aandacht van de mens is voor de hónd naast de primaire levensbehoefte het belangrijkste welzijnscriterium. Borstel de vacht, schilder de nagels, doe het een roze dekje met swarovki om, neem het dier mee; aan de lijn of in een tas omdat los niet mag; dat is allemaal kwali-tijd voor de hond *\o/*

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:55

Citaat:
Het ´gedomesticeerde hond zijn´ draait voor- en bovenal om het geïntegreerde gezelschap van de mens. Met de mens mee, aandacht van de mens is voor de hónd naast de primaire levensbehoefte het belangrijkste welzijnscriterium. Borstel de vacht, schilder de nagels, doe het een roze dekje met swarovki om, neem het dier mee; aan de lijn of in een tas omdat los niet mag; dat is allemaal kwali-tijd voor de hond *\o/*

:') Borstel jij maar n end verder, mijn hond heeft een andere opvatting van kwali-tijd.
Ik word n beetje kriebel van de perspectieven hier.

Dat het voor de hond leuker is om aandacht in de vorm van gelakte nagels te krijgen leuker is dan geen enkele aandacht aandacht wil toch niet zeggen dat het dan zo'n prachtige manier van met je hond omgaan is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:01

Niemand zegt hier dat het scala zich beperkt tot deze 2 mogelijkheden toch? :)*

Die van mij haalt in Oostenrijk de koeien van de berg, zonder gelakte nageltjes mét reflecterend dekje, en is zo ruig als hij maar kan zijn :D
Is ook kwali-tijd :D Vooral als hij klaar is, hij zelf vindt dat hij het énorm goed gedaan heeft (aan zelfvertrouwen heeft het hem nooit ontbroken :') ) en een knuffel komt halen :+:

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:19

Ik lees anders meerdere keren in het topic dingen in de richting van, het aandoen van jasjes ed is te verkiezen boven nog eens 23 uur in huis zitten. De hond mag niet vrij rondlopen, zit toch al binnen, dus overspoel het diertje met liefde en aandacht in de vorm van borstelen en jasjes :)
Nouja dat vind ik een mooi idee, maar vind het jammer dat het een beetje een smal beeld is. Mijn perspectief is dat als ik 2 uur besteed aan het aandoen van jasjes en het lakken van nagels ik mijn hond 2 uur van haar tijd ontneem om te spelen met haar zusje en andere hondjes, om mollen te vangen, katten te pesten en sporen te zoeken. Het word een beetje gedaan of elke hond in NL in een rijtjeshuisje zit, en niet anders dan aangelijnd de deur uit komt. Dat zou jasjes dan goed moeten praten. Naja als ik mijn hond zo zou moeten houden zou ik geen hond hebben.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:23

Zijn er serieus mensen die de nagels van hun 'hond' lakken?