Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:37

1 ding móet men niet gegeten, inteeld en lijnteeld zijn niet de oorzaak van genetishe defecten, maar de uiter hier van.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:41

Huertecilla schreef:
Moll schreef:
Er staan wel wat waarheden in echter veel al over trokken.

Óvertrokken?
Waar baseer jij dat op?

In het boekje staan onderbouwde feiten :)*

Het is inmiddels veel erger dan in 1988. Zie de link naar de enquette die ik gegeven heb. Wederom onderbouwing voor het ´veel erger dan in 1988´.

Wat is de onderbouwing onder jouw opmerking? Wat is er overtrokken, waarom en waar baseer je dit op?

Waar ik het op baseert 19 jaar fokt ervaring van eén ras wat zeer moeilijk te fokken is, door dat het hoofd type op recencief gen is gebaseerd, en het lijf op dominant gen, erfelijkheidsleer heb gedaan en TOT op 1 examen na keurmeester had geweest.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 10:54

Moll schreef:
Waar ik het op baseert 19 jaar fokt ervaring van eén ras wat zeer moeilijk te fokken is, door dat het hoofd type op recencief gen is gebaseerd, en het lijf op dominant gen, erfelijkheidsleer heb gedaan en TOT op 1 examen na keurmeester had geweest.

Bedankt.
Jouw mening dat het overtrokken is, is gebaseerd op een persoonlijk referentiekader binnen de nu net het probleem veróórzakende rashondenfokkerij.

De oplossing zal niet vanuit de kynologie komen:
- er is zijn grote, persoonlijke- en sector belangen bij de huidige situatie
- er is geen kennisbasis voor begrip van de materie bij het draagvlak voor verandering binnen de kynologie

Moll

Re: Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:06

Ik zeg niet dat er fouten zijn, echter zitten deze fouten bij veel rassen in de opmaak van de rassen standaard, deze laat zoveel ruimte over dat er een eigen draai aan gegeven kan worden, dan zit er ook nog eens eén fout in het keuren van de fokt dieren, veel rassen zijn hun oorspronkelijke functie verloren, en is er geen alternatief voor, na mijn persoonlijke mening móet eén hond niet alleen qua standaard voldoen, maar móet deze ook in zijn oorspronkelijke of aangepaste functie.kunnen voldoen, hier door, dus eén soort veld test, kan ook beoordeeld worden of het karakter qua eigenschap voldoet aan dat van het ras en dat het lichamelijk naar behoren kan functioneren. Dat er in bepaalde rassen extreme vormen voor komen ben ik geheel mee eens, het is alleen dat het selectie beleid vandaag de dag veranderd is, omdat functie verloren is gegaan en veel mensen fokken en dus redeneren dat uitselecteren van honden niet kunnen, vroeger overleefde de honden die niet mee konden qua werk functie, vergelijk het men natuurlijke selectie alleen de sterkste in hun werk waren geschikt voor de fokt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:12

Moll schreef:
eén ras wat zeer moeilijk te fokken is, door dat het hoofd type op recencief gen is gebaseerd, en het lijf op dominant gen, erfelijkheidsleer heb gedaan

Ik denk dat deze zin de situatie in de show-fokkerij wel mooi illustreert...
Weinig echte kennis over genetica, en geen ambitie om in de eerste plaats gezonde nuttige honden te fokken, maar euh.. iets dat alleen goedgekeurd wordt als het dier een uitgekozen onwaarschijnlijke en louter op uiterlijke kenmerken gekozen combinatie van erfelijke eigenschappen toont. Fokken op recessieve genen..
Voeg daar voor 'moeilijk' te fokken rassen ook nog eens een erg smalle genenpoel aan toe .. zoiets moet mis gaan.
Nu ja, misschien niet zo diervriendelijk, maar dit probleem gaat zich in de komende decennia vanzelf oplossen als er op deze manier verder gegaan wordt :7

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 11:18

Moll schreef:
1 ding móet men niet gegeten, inteeld en lijnteeld zijn niet de oorzaak van genetishe defecten, maar de uiter hier van.

Lijnteelt is een vorm van inteelt.
Inteelt legt genetisch eigenschappen vast. Zowel gewenste als; zonder uitval, van ongewenste, inclusief defecten.
Wanneer een beperkte populatie verder door deze inteelt van variatie wordt ontdaan, worden de genetische defecten heel snel door de hele populatie verspreid.

Het mechanisme van selectie op uitsluitend uiterlijk door keurmeesters met persoonlijke ambities op een kennisbasis vanuit de kynologie resulteert in fok met de paar winnaars = snelle versmalling van de genetische basis, selecterend op uitsluitend fenotype = epidimische verspreiding van genetische defecten.
Dit wordt nog verergerd doordat niet zelden tot defect verworden deformaties een door de keurmeesters gewenste selectiecriteria zijn.

Dit is >30 geleden als probleem bij rashondenfokkerij geconstateerd in dusdanige mate dat dierenwelzijnsvertegenwoordigers en wetenschappers het Ministerie van Landbouw hebben kunnen overtuigen van de noodzaak van de investering in een goed onderbouwde aanklacht.
Die is in 1988 gepubliceerd.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:20

Het gaat met dit soort rassen mis als er uitvoerig word ge outcrost zoals de RVB nu wil mes eén recensieve genepole fokken is weten wat er kan gebeuren, en een smaken genepole is niet erg je kan zelfs er voor zorgen dat bepaalde ziektes niet voor komen, echter mogen deurne niet meer dan een x aantal keer dekken en ze zo eigenlijk de oude deurne uitsluiten terwijl deze een goeie kijk geven over hun erfelijkheids materiaal.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:27

Huertecilla schreef:
Moll schreef:

Lijnteelt is een vorm van inteelt.
Inteelt legt genetisch eigenschappen vast. Zowel gewenste als; zonder uitval, van ongewenste, inclusief defecten.
Wanneer een beperkte populatie verder door deze inteelt van variatie wordt ontdaan, worden de genetische defecten heel snel door de hele populatie verspreid.

Het mechanisme van selectie op uitsluitend uiterlijk door keurmeesters met persoonlijke ambities op een kennisbasis vanuit de kynologie resulteert in fok met de paar winnaars = snelle versmalling van de genetische basis, selecterend op uitsluitend fenotype = epidimische verspreiding van genetische defecten.
Dit wordt nog verergerd doordat niet zelden tot defect verworden deformaties een door de keurmeesters gewenste selectiecriteria zijn.

Dit is >30 geleden als probleem bij rashondenfokkerij geconstateerd in dusdanige mate dat dierenwelzijnsvertegenwoordigers en wetenschappers het Ministerie van Landbouw hebben kunnen overtuigen van de noodzaak van de investering in een goed onderbouwde aanklacht.
Die is in 1988 gepubliceerd.

Het is hete soep die word opgediend, wanneer er erfelijke gebreken word aangetroffen in in/lijnteeld, kan men deze fokt dieren voor verdere fokkerij uit bannen en dus eén gehele lijn elimineren, wanneer een genetish defect in outcross word aangetroffen, is degenepole zo dus danig vervuild dat je nietweet waar je móet beginnen met zoeken, en is eigenlijk het gehele ras af geschreven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 11:28

Bandida schreef:
Moll schreef:
eén ras wat zeer moeilijk te fokken is, door dat het hoofd type op recencief gen is gebaseerd, en het lijf op dominant gen, erfelijkheidsleer heb gedaan

Weinig echte kennis over genetica, en geen ambitie om in de eerste plaats gezonde nuttige honden te fokken, maar euh.. iets dat alleen goedgekeurd wordt als het dier een uitgekozen onwaarschijnlijke en louter op uiterlijke kenmerken gekozen combinatie van erfelijke eigenschappen toont. Fokken op recessieve genen..
Voeg daar voor 'moeilijk' te fokken rassen ook nog eens een erg smalle genenpoel aan toe .. zoiets moet mis gaan.

Ik ben het me je eens.

In het profiel van de Moll kan je het betreffende ras vinden.
Daarvan is de genenpoel klein geworden door de hokjesgeest van de gevestigde kynlogie.
Fok daarvan zou nul probleem hoeven zijn. Er zijn verschillende populaties waarmee de genenpoel verbreed zou kunnen worden. Zelfs vandaag de dag werkende populaties. Die worden echter niet ´erkend´ ;)

Verder betreft het een ras waarvan de karakteristieke eigenschappen het slechts in beperkte mate geschikt maakt als gezelschapshond in een doorzonwoning in de moderne westerse van gezond dierenverstand ontdane samenleving.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:31

Huertecilla schreef:
Bandida schreef:

Ik ben het me je eens.

In het profiel van de Moll kan je het betreffende ras vinden.
Daarvan is de genenpoel klein geworden door de hokjesgeest van de gevestigde kynlogie.
Fok daarvan zou nul probleem hoeven zijn. Er zijn verschillende populaties waarmee de genenpoel verbreed zou kunnen worden. Zelfs vandaag de dag werkende populaties. Die worden echter niet ´erkend´ ;)

Verder betreft het een ras waarvan de karakteristieke eigenschappen het slechts in beperkte mate geschikt maakt als gezelschapshond in een doorzonwoning in de moderne westerse van gezond dierenverstand ontdane samenleving.
ben het met je eens in deze.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:35

Vanavond in Radar gaat het over het fokken van rashonden:

Rashonden- Hoe weet je zeker dat de rashond die je koopt ook echt gezond is? Dat blijkt lastig te controleren. De stamboom bij een rashond zegt niets over de gezondheid van het dier. Veel rashonden kampen met erfelijke aandoeningen en schadelijke raskenmerken. Wij tonen aan hoe doorgeschoten fokbeleid ernstige en schrijnende gezondheidsproblemen voor bijna alle rashonden oplevert.

Vanavond in Radar, 20.30 uur, Nederland 1

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 11:45

mika11 schreef:
Vanavond in Radar gaat het over het fokken van rashonden:

Vanavond in Radar, 20.30 uur, Nederland 1

Ik kan dat hier uiteraard niet ontvangen en hou http://www.trosradar.nl/uitzending/ in de gaten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:16

Moll schreef:

Er zijn toch een heleboel rassen waarbij het ene (gewenste) kenmerk via een domant gen vererft en het ander via een ressessief gen? Het lijkt me iig heel onwaarschijnlijk dat er veel rassen zijn waarbij alle gewenste eigenschappen op dezelfde manier vererven. Bovendien vererven de meeste eigenschappen helemaal niet via één gen maar cumulatief door verschillende genen die zowel ressistent als dominant kunnen zijn er is toch niet één gen voor de hele skeletstructuur en musculatuur van het hoofd en één voor het lichaam :? . Ik vraag me af of dit nu een poging van jou is om het versimpeld uit te leggen of waar jij in hemelsnaam erfelijkheidsleer heb "gedaan"??

Bovendien vind ik je vorige opmerking ook raar tuurlijk ontstaan afwijkingen door mutaties ed en niet door inteeld maar inteeld is niet slecht een "uiter" wat overgens niet eens een woord is met inteeld kan je het vastleggen in de populatie. En in die zin leverd inteeld wel degelijk een grote bijdrage aan het ontstaan van defecten binnen een ras, omdat het die defecten veel sneller door de populatie verspreid. Het is allemaal leuk en aardig dat je lijnen uit kan sluiten maar bij de meeste rassen zijn er al niet genoeg compleet gezonde lijnen meer om dat ook daadwerkelijk te doen zonder outcross.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:04

R ecensief gen bij kop type om het zo maar even te blijven moment heeft te maken met korte neus kleine oren en ronding in de schedel, de groei van hoofd en kaak staan los van de groei van het lichaam, kijk bijvoorbeeld eens bij de basset waar men fokt op een recensief gen in de ledenmaten, en waar de rest van het lichaam op normaal formaat word.gefokt. dat er niet effiecient word geselecteerd vandaag de dag ben ik geheel met je eens, maar dat is niet de fout van lijn en inteeld, maar de onbekwaamheid van de fokker vandaag de dag, dat ik het versimpel in mijn uitleg klopt dat je dan meteen een andere conclusie trekt is niet aan maar aan Jou of ik eerlijkheidsleer heb gedaan.
Laten we niet vergeten dat alle bestaande honden rassen zijn onstaan door in en lijnteeld en door mensen hand gecreëerd en geselecteerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 17:18

Moll schreef:
Laten we niet vergeten dat alle bestaande honden rassen zijn onstaan door in en lijnteeld en door mensen hand gecreëerd en geselecteerd.

Laten we dat vooral niet vergeten nee, want;
- het is wel de oorzaak van enórm veel dierenleed door letterlijk verzieken van de genen van de populaties en
- het is geen excuus voor het dierenleed wat erdoor veroorzaakt wordt.

Laten we niet vergeten dat die lijnteelt randvoorwaardes hoort te hebben en dat die;
- door hebzucht, ambitie en gebrek aan kennis is het té ver doorgevoert,
- outcrosses zijn nagelaten en
- de uitval/het uitsluiten van alle honden met een ongewenste eigenschappen achterwegen gebleven is.

Laten we het inderdaad niet vergeten, maar het aan de kaak stellen en er wat aan doén :)*

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:26

Huertecilla schreef:
Moll schreef:

Laten we dat vooral niet vergeten nee, want;
- het is wel de oorzaak van enórm veel dierenleed door letterlijk verzieken van de genen van de populaties en
- het is geen excuus voor het dierenleed wat erdoor veroorzaakt wordt.

Laten we niet vergeten dat die lijnteelt randvoorwaardes hoort te hebben en dat die;
- door hebzucht, ambitie en gebrek aan kennis is het té ver doorgevoert,
- outcrosses zijn nagelaten en
- de uitval/het uitsluiten van alle honden met een ongewenste eigenschappen achterwegen gebleven is.

Laten we het inderdaad niet vergeten, maar het aan de kaak stellen en er wat aan doén :)*
ben het zonder meer met je eens, en het is zeer spijtig inderdaad dat hebzucht en roem de boven toon voert in de huidige maatschappij, en dat fokken van honden gezien word als een leuke handel, en dat iedereen het maar denkt te kunnen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:41

Maar moll dan snap ik dus nog steeds niet waarom je "jou" ras moeilijk te fokken noemt ivm verschillende overerving dat heb je toch echt letterlijk in ieder ras??? Als alle kenmerken die je wilde op dezelfde manier zouden over erven word het er trouwens ook niet perce makkelijker op :? . Ik snap gewoon echt niet waar je het over hebt en ik heb wel enige kennis van genetica B-)

Over je eerlijkheid twijfel ik trouwens ook niet moll :+ . Of je ervoor geleerd hebt weet ik dan weer niet :P. Ik vind erfelijkheids leer gedaan hebben trouwens ook wel een zeer breed interpeteerbare term, ik heb ook erfelijkheidsleer gehad in mijn opleiding maar schijnbaar op een hele andere manier dan jij? Want in mijn lesprogramma werd inteeld en lijnteeld toch wel aangestipt als iets wat je maar beter kon laag kon houden en vermijden maar de erfelijkheidsleer die ik heb gehad was veel meer gespitst op de fok van landbouw dieren misschien ligt daar een verschil???

EDIT: moll heb je wel geslapen vanacht?? Volgens mij typ je meestal veel minder slordig misschien dat dat er ook bij bijdraagt dat ik je niet snap :Y) ???
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 19-09-11 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 17:43

Moll schreef:
dat fokken van honden gezien word als een leuke handel, en dat iedereen het maar denkt te kunnen

Iedereen kan het ook en verdient er (meest zwart) goed aan, zonder enige rem of beperking.

Het probleem is dat om het goéd te doen er óf gedegen kennis nodig is óf een gebruiksdoel als keiharde selectie met uitval en outcrosses met andere rassen.

Het is glashelder dat er een probleem is en wat de oorzaken zijn.
Ook dat de kynologie er niets aan zal doen.
Ze heeft alle pogingen om er wat aan te doen onder het kleed geschoven.
Het antwoord op de topictitel is;
In het belang van de ambities en winst van de fokkers wordt de kern van de informatie van het boekje M,M,M aan kopers onthouden en wordt misleidende voorlichting gegeven over ´verantwoord via (door zichzelf) "erkende" fokkers´.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:02

Als voorbeeld neem ik de foto argentino relatief makkelijk te fokken ras, alle kenmerken zijn zo goed als dominant aan assign, lange neus, strak in het vel, je kan het bijna fenotype, vergelijk baar met een F1 outcross in dit type geeft ook weinig verschil in type variatie in het nest, de Bm, daar in tegen is een groot type met kort TOT zeer korte neus met huidplooi op de kop en niet op de rest van het lichaam, wat in de regel nog wel eens problemen geeft ook zo met kleine afhangende oren geen hang opvoeden maar mooie droge ogen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:18

Moll schreef:
Als voorbeeld neem ik de foto argentino relatief makkelijk te fokken ras, alle kenmerken zijn zo goed als dominant aan assign, lange neus, strak in het vel, je kan het bijna fenotype, vergelijk baar met een F1 outcross in dit type geeft ook weinig verschil in type variatie in het nest, de Bm, daar in tegen is een groot type met kort TOT zeer korte neus met huidplooi op de kop en niet op de rest van het lichaam, wat in de regel nog wel eens problemen geeft ook zo met kleine afhangende oren geen hang opvoeden maar mooie droge ogen

Wat betekend het woord assign (toewijzen??) in de eerste zin en en de tweede zin: "je kan het bijna fenotypen" fenotypen is geen werkwoord, laatste dikgemaakte zin snap ik ook niet :? :? :? :? :?.

Dat extreme uiterlijkheden moeilijker zijn om goed en gezond te fokken wil ik nog wel geloven maar wat heeft dat met dominante of ressesieve vererving te maken?? Dingen als grote en vorm worden bij mijn weten vooral cumulatief via veel verschillende genen vererft tenzij er sprake is van het afhankelijk zijn van een bepaalde afwijking (zoals vormen van dwerggroei).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:24

Denk dat Moll op een mobiel typt, ik herken sommige woorden van mijn HTC, die maakt soms heel eigen woorden :)
Goed je tekst controleren kan veel verwarring schelen :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:28

Ah, dat zal inderdaad het probleem zijn. Ik begon al bijna te denken dat moll international pirate day aan vieren was met een beetje teveel rum :+ . arrr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:32

_O-

Geweldig! :D

Overigens geen verkeerd idee :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:30

NU bij Radar op NL 1 aandacht voor rashondenfokkerij.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:41

Is het al afgelopen of niet?