Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Huertecilla schreef:Moll schreef:Er staan wel wat waarheden in echter veel al over trokken.
Óvertrokken?
Waar baseer jij dat op?
In het boekje staan onderbouwde feiten![]()
Het is inmiddels veel erger dan in 1988. Zie de link naar de enquette die ik gegeven heb. Wederom onderbouwing voor het ´veel erger dan in 1988´.
Wat is de onderbouwing onder jouw opmerking? Wat is er overtrokken, waarom en waar baseer je dit op?
Moll schreef:Waar ik het op baseert 19 jaar fokt ervaring van eén ras wat zeer moeilijk te fokken is, door dat het hoofd type op recencief gen is gebaseerd, en het lijf op dominant gen, erfelijkheidsleer heb gedaan en TOT op 1 examen na keurmeester had geweest.
Moll schreef:eén ras wat zeer moeilijk te fokken is, door dat het hoofd type op recencief gen is gebaseerd, en het lijf op dominant gen, erfelijkheidsleer heb gedaan
Moll schreef:1 ding móet men niet gegeten, inteeld en lijnteeld zijn niet de oorzaak van genetishe defecten, maar de uiter hier van.
Huertecilla schreef:Moll schreef:1 ding móet men niet gegeten, inteeld en lijnteeld zijn niet de oorzaak van genetishe defecten, maar de uiter hier van.
Lijnteelt is een vorm van inteelt.
Inteelt legt genetisch eigenschappen vast. Zowel gewenste als; zonder uitval, van ongewenste, inclusief defecten.
Wanneer een beperkte populatie verder door deze inteelt van variatie wordt ontdaan, worden de genetische defecten heel snel door de hele populatie verspreid.
Het mechanisme van selectie op uitsluitend uiterlijk door keurmeesters met persoonlijke ambities op een kennisbasis vanuit de kynologie resulteert in fok met de paar winnaars = snelle versmalling van de genetische basis, selecterend op uitsluitend fenotype = epidimische verspreiding van genetische defecten.
Dit wordt nog verergerd doordat niet zelden tot defect verworden deformaties een door de keurmeesters gewenste selectiecriteria zijn.
Dit is >30 geleden als probleem bij rashondenfokkerij geconstateerd in dusdanige mate dat dierenwelzijnsvertegenwoordigers en wetenschappers het Ministerie van Landbouw hebben kunnen overtuigen van de noodzaak van de investering in een goed onderbouwde aanklacht.
Die is in 1988 gepubliceerd.
Bandida schreef:Moll schreef:eén ras wat zeer moeilijk te fokken is, door dat het hoofd type op recencief gen is gebaseerd, en het lijf op dominant gen, erfelijkheidsleer heb gedaan
Ik denk dat deze zin de situatie in de show-fokkerij wel mooi illustreert...
Weinig echte kennis over genetica, en geen ambitie om in de eerste plaats gezonde nuttige honden te fokken, maar euh.. iets dat alleen goedgekeurd wordt als het dier een uitgekozen onwaarschijnlijke en louter op uiterlijke kenmerken gekozen combinatie van erfelijke eigenschappen toont. Fokken op recessieve genen..
Voeg daar voor 'moeilijk' te fokken rassen ook nog eens een erg smalle genenpoel aan toe .. zoiets moet mis gaan.
Huertecilla schreef:ben het met je eens in deze.Bandida schreef:
Ik denk dat deze zin de situatie in de show-fokkerij wel mooi illustreert...
Weinig echte kennis over genetica, en geen ambitie om in de eerste plaats gezonde nuttige honden te fokken, maar euh.. iets dat alleen goedgekeurd wordt als het dier een uitgekozen onwaarschijnlijke en louter op uiterlijke kenmerken gekozen combinatie van erfelijke eigenschappen toont. Fokken op recessieve genen..
Voeg daar voor 'moeilijk' te fokken rassen ook nog eens een erg smalle genenpoel aan toe .. zoiets moet mis gaan.
Ik ben het me je eens.
In het profiel van de Moll kan je het betreffende ras vinden.
Daarvan is de genenpoel klein geworden door de hokjesgeest van de gevestigde kynlogie.
Fok daarvan zou nul probleem hoeven zijn. Er zijn verschillende populaties waarmee de genenpoel verbreed zou kunnen worden. Zelfs vandaag de dag werkende populaties. Die worden echter niet ´erkend´![]()
Verder betreft het een ras waarvan de karakteristieke eigenschappen het slechts in beperkte mate geschikt maakt als gezelschapshond in een doorzonwoning in de moderne westerse van gezond dierenverstand ontdane samenleving.
mika11 schreef:Vanavond in Radar gaat het over het fokken van rashonden:
Vanavond in Radar, 20.30 uur, Nederland 1
Moll schreef:Waar ik het op baseert 19 jaar fokt ervaring van eén ras wat zeer moeilijk te fokken is, door dat het hoofd type op recencief gen is gebaseerd, en het lijf op dominant gen, erfelijkheidsleer heb gedaan en TOT op 1 examen na keurmeester had geweest.
. Ik vraag me af of dit nu een poging van jou is om het versimpeld uit te leggen of waar jij in hemelsnaam erfelijkheidsleer heb "gedaan"??Moll schreef:Laten we niet vergeten dat alle bestaande honden rassen zijn onstaan door in en lijnteeld en door mensen hand gecreëerd en geselecteerd.
Huertecilla schreef:ben het zonder meer met je eens, en het is zeer spijtig inderdaad dat hebzucht en roem de boven toon voert in de huidige maatschappij, en dat fokken van honden gezien word als een leuke handel, en dat iedereen het maar denkt te kunnenMoll schreef:Laten we niet vergeten dat alle bestaande honden rassen zijn onstaan door in en lijnteeld en door mensen hand gecreëerd en geselecteerd.
Laten we dat vooral niet vergeten nee, want;
- het is wel de oorzaak van enórm veel dierenleed door letterlijk verzieken van de genen van de populaties en
- het is geen excuus voor het dierenleed wat erdoor veroorzaakt wordt.
Laten we niet vergeten dat die lijnteelt randvoorwaardes hoort te hebben en dat die;
- door hebzucht, ambitie en gebrek aan kennis is het té ver doorgevoert,
- outcrosses zijn nagelaten en
- de uitval/het uitsluiten van alle honden met een ongewenste eigenschappen achterwegen gebleven is.
Laten we het inderdaad niet vergeten, maar het aan de kaak stellen en er wat aan doén
. Ik snap gewoon echt niet waar je het over hebt en ik heb wel enige kennis van genetica
. Of je ervoor geleerd hebt weet ik dan weer niet
. Ik vind erfelijkheids leer gedaan hebben trouwens ook wel een zeer breed interpeteerbare term, ik heb ook erfelijkheidsleer gehad in mijn opleiding maar schijnbaar op een hele andere manier dan jij? Want in mijn lesprogramma werd inteeld en lijnteeld toch wel aangestipt als iets wat je maar beter kon laag kon houden en vermijden maar de erfelijkheidsleer die ik heb gehad was veel meer gespitst op de fok van landbouw dieren misschien ligt daar een verschil???
??? Moll schreef:dat fokken van honden gezien word als een leuke handel, en dat iedereen het maar denkt te kunnen
Moll schreef:Als voorbeeld neem ik de foto argentino relatief makkelijk te fokken ras, alle kenmerken zijn zo goed als dominant aan assign, lange neus, strak in het vel, je kan het bijna fenotype, vergelijk baar met een F1 outcross in dit type geeft ook weinig verschil in type variatie in het nest, de Bm, daar in tegen is een groot type met kort TOT zeer korte neus met huidplooi op de kop en niet op de rest van het lichaam, wat in de regel nog wel eens problemen geeft ook zo met kleine afhangende oren geen hang opvoeden maar mooie droge ogen
.