Wie heeft er ook een papegaai?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maggie_Eddy

Re: Wie heeft er ook een papegaai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:00

Ja hoor, wennen ze vanzelf aan :j Zazu heeft ook altijd een gewenningsproces :') Het ene speeltje wat meer, de ander wat minder. Gewoon laten hangen en voor je 't weet hangt ie erin :+

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:38

Wij hebben ook een grijze roodstaart, Nicky, geslacht onbekend, 13 jaar oud en niet vanaf jonkie bij ons. Ik ken Nicky nu ruim twee jaar. Hij kletst de oren van je hoofd, roept de honden, weet ook precies als er een hond blaft welke dat is en dan roept hij de naam en zegt dan Af! :D

Hij vloekt ook wel eens, gelukkig steeds minder, maar bijvoorbeeld als hij weer eens valt, zegt ie gelijk G*dv*rd*mm*!
Hij kan ook afgrijselijk irritant doen, door keiharde rotgeluiden te maken aan 1 stuk door. Doek over de kooi helpt niet want hij trekt gewoon die doek door de tralies naar binnen en dan gaat ie vrolijk verder...zucht!

Vroeger zei hij wel eens Transportbedrijf van Es goedemiddag(als de telefoon ging). Hj zegt doei als je je jas aandoet, roept ons zoontje(Sammieee). Doet Nokia riedeltjes na, doet de piepjes van een achteruitrijdende vrachtwagen, het inruimen van de vaatwasser en bijbehorende klettergeluiden(doet zeer aan je oren). We gaan komend jaar een voliere bouwen in de tuin met een geisoleerd binnenhok dus dan krijgt hij veel meer ruimte. Hij zit nu in een flinke kooi binnen met allemaal speeltjes, waar hij ook altijd de eerste week onwijs bang voor is hahaha.

Ik had laatst een Tipie voor hem gekocht, waar hij niet in wil, hij maakt hem alleen kapot(als hij er maar lol van heeft, wel een beetje een duur speeltje haha)

Hij houdt niet van badderen, is doodsbang voor een badje. Onder de douche vindt hij wel super! Hij krijgt hier goede kwaliteit papegaaienvoer, en tussendoortjes als een crackertje, fruit, rijstwafel, fruitsticks met vitamines etc.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 06:38

Ik heb geprobeerd Kippetje te filmen, maar helaas.... Madam zet haar volumeknop op 0 zodra ze dat ding ziet. Volgende week maar eens opnieuw proberen. Nu voor het hele weekend naar Zoetermeer, dan mag ze de buren klieren!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 07:53

Speelgoed kan je heel goed ook zelf maken.. een mooie dikke tak van bv een wilg of fruitboom in plakken zagen en aan een rvs staaf rijgen, of een denneappel vullem met een mengsel van arabische gom met zaad of gedroogd fruit.. allemaal dingen voor uren speel en sloopplezier. Ook haal ik op rommelmarkten veel speelgoed voor baby's, je weet wel sleutelhangers enzo Allemaal veel goedkoper en stuk gaat t toch wel ;)
Wat ze meestal ook geweldig vinden is een stul kartonne rol waar bv tafelzijl op heeft gezeten, die kan je gratis meekrijgen bij bv de gamma of een welkoop enzo.Heerlijk sloopmateriaal. En wat ook leuk is ,is om een ketting/slinger te maken van bv grote soorten droge macaroni of plastic dopjes of plakjes maiskolf je kan dus als je een beetje creatief bent uren zelf bezig zijn om daarna te kijken hoeje gaai het met liefde weer sloopt :+

Ja ik test ook vogels op geslacht, maar dat kan je zelf ook, een paar veertjes uit zijn borst trekken en in een zakje opsturen naar bv gendika in veendam of Taurus in Bielefeld duitsland. Ik doe het gelijk als het nodig is met de bekende ziektes dus via bloed en een clacoauitstrijkje.Maar je veertjes doet,mag je de puntjes die in de huid gezeten hebben niet aanraken. Het klinkt zielig, maar veertjes is net als bij ons een haar uittrekken.Je kunt op hun site een formulier downloaden om in te vullen.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:14

Hierbij meld ik mij ook als papagaaien-eigenaar :j Wij hebben een Timneh Grijze Roodstaart van nu 11 jaar oud. Hebben Pico sinds dat die 4 mnd oud is. Helaas is die niet handtam en ik zou graag horen wat jullie tips zijn. Kusjes geven kan hij als de beste, ook gewoon als hij los is, als hij in de tralies hangt kan ik hem wel over zijn borst aaien, maar ik moet zo donders uitkijken. Lekkers pakt hij uiteraard wel gewoon aan :D

Zodra wij thuis zijn is de kooi los, vliegen doet hij eigenlijk alleen als hij schrikt, maar heeft geen conditie, dus na 1 rondje is het klaar. Met de katten is die maatjes.

Ben zwanger en erg benieuwd hoe het strax zal gaan als de kleine er is ...

Praten doet hij niet echt, wel wat woorden, maar voornl gebrabbel en dan eigenlijk alleen als we de kamer uit zijn, zodra je dan weer binnenkomt kijkt hij gelijk van: hoorden jullie dat nou ook :?

Mannen vind hij eng, mijn man en vader gaan prima, maar verder vind die ze echt eng (en tja, veel mannen vertonen dan macho gedrag en blijven dan lekker voor de kooi staan :n dus die worden dan vriendelijk verzocht weg te gaan van de kooi.

Hij krijgt goede kwaliteit papagaaien voer, waarop ik duidelijk heb gelet dat er weinig tot geen zonnebloempitten in zitten. Ook krijgt hij een echt afgestreken hoeveelheid, zodat hij ook de minder lekkere, maar wel goede zaadjes eet. Verder ook wel wat tussendoortjes.

Doek over de kooi maakt hij gewoon kijkgaatjes in :') mocht het echt te lang door gaan vliegt er nog wel eens een kussen zijn kant op, die hij uiteraard handig weet te ontwijken om daarna de spreekwoordelijk wijsvinger naar je op te steken :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:53

Het valt me wel op dat de meeste zeggen dat ze goed voer geven, maar heeft iemand er wel s bij stilgestaan dat een grijze en een bbtje wat meer calcium nodig heeft dan bv een amazone of edel.
En geven jullie ze ook maagkiezel of oestergrit? Dat hebben ze ook nodig om hun voer goed te kunnen malen.
Ik geef mijn gaaien ook wel s restjes van ons eten, maar ik kook zoutloos sinds de gaaien hier zijn.Dit omdat ze dus gek zijn op pasta en saardappelen en groentes maar zout is vreselijk slecht voor ze.

@ Daf, wat jij doet is goed, niet zoveel voer geven dat ie kieskeurig kan zijn en idd de minder lekkere dingen laten liggen.
Pico heeft al een aardig stukje leven bij jullie gedaan zoals hij nu doet, ik denk dat als je hem idd meer wil kunnen aanraken of zo dat je heel geduldig moet gaan trainen. Belonen met stem of een pijnboompitje (halve is ook al genoeg hoor) Je kan ook de klikkermethode gebruiken. Als je gaat oefenen doe het dan heel kort en bouw het later uit. En misschien wil je het niet horen maar wieken kan toch helpen.
(ja ik weet t komt ze weer)
Ik gebruik een strafkooitje als ze te lang doorgaan met schreeuwen. een kleine kooi/bench waar een stok inzit en die ik dan op een minder leuke plek zet. Zodra ze stil is mag ze terug naar de kamer. Hebben ze snel door hoor, helemaal als je elke keer even 2 x waarschuwd van te voren.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:23

Die van ons krijgt inderdaad ook maagkiezel en grit, waar hij ook zeer grondig gebruik van maakt!
Ik ga eens 1 van die adressen opzoeken om veertjes op te sturen!! (misschien een domme vraag :o maar mogen het ook veertjes zijn die we in de kooi vinden??)
En mag een vogel eigenlijk sinaasappelsap?? Wanneer wij 's ochtends een glaasje drinken, probeerd hij werkelijk op alle mogelijke manieren om in je glas te komen.... Hij vindt het echt zó lekker!! Nu halen we hem steeds weg, omdat ik niet zeker weet of het kwaad kan!?

En betreft 'wennen'..... Onze vorige parkiet hadden we altijd op schelpenzand. Op een gegeven moment kwam iemand met van die fijne houtsnippers. (veel idealer qua stof!). Hij heeft echt een hele tijd niet op de bodem durven zitten/lopen.................. }:0

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:17

sinaasappelsap mogen ze wel hoor, maar pas een beetje op met suikers en toevoegingen.
Beukensnippers is idd ideaal als je maar weet dat hout snel schimmelt en broeit en dat is dus erg slecht voor gaaien, kunnen ze zelfs aan doodgaan. Goed schoonhouden dus.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:30

Joey is erg blij met je antwoord :D

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:42

Wat leuk een gaaie topic, wij hebben een 12 weken oude Congo grijze roodstaart, genaamd Mo.
Weet niet of je foto mag plaatsen hier.

Ze eet nog steeds 2x keer per dag vloeibaar babyvoeding, ze eet ook wel pellets, maar heb ook een beetje het idee dat mevrouw het zo wel prima vindt.
Ze heeft een moeilijke start gehad door een ontsteking in dr vleugel, dus behoefte erg veel zorg, vandaar dat ze nu best wel een verwend monster is.....

Ze loopt veel los, daar ze nog niet vliegt, klimt overal in, waar ze mag van ons, sommige dingen mag ze absoluut niet....

Hebben wel echt een persoon erbij in huis

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:53

Ik heb net mijn klets uurtje met Kip achter de rug.

Zijn er bepaalde merken die jullie kwaliteitsvoer noemen? Ik heb een Timneh. Pallets weigert ze te eten. Die dingen laat ze het hele huis doorvliegen.

We zijn van plan om een haak aan het plafond te maken met een schommel oid eraan. Nu gaat de kooi open als we thuis komen, en begint ze dus direct naar de grond te klimmen. Eenmaal op de grond terroriseert ze het hele huishouden (de honden liggen niet eens veilig in de bench, kind zit met voeten omhoog op de bank en de kat komt niet meer naar beneden. En ze doet dus helemaal niks.), en wil ze ook echt niet van de grond af. Ze doet dan het welbekende verstoppertje onder de tafel. Als ze op een schommel zit waar ze niet vanaf kan klimmen, hoop ik dat dat allemaal wat beter gaat. Ze zal niet zomaar ergens vanaf vliegen. Zijn er meer mensen die iets aan het plafond hebben hangen om bovenstaande redenen?

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 16:01

Coco is niet meer bang voor zijn touw.
Hij klimt er niet in, vraag me af of die dit ooit gaat doen maar dat geeft niets.
Hij is druk bezig om hem te slopen haha.
Ook pakt hij hem af en toe in zijn pootje en als ik hem dat betrap dat kijkt ie me aan zo van....ooh Sh*t!! Betrapt. hahaha

En @ packer: Natuurlijk mag je een foto plaatsen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:02

@bosefoso , Ik had toen de gaaien allemaal nog binnen zaten een compleet klimrek/speeltuin gemaakt.Ik zal eens een een foto opzoeken. Maar ook een standaard geeft heel veel speelplezier en is handig om bv ook buiten te zetten.

@packer, Je kan pellets ook weken net als zaden, zowel in water maar ook in bv water met roosvice of vruchtendrank van die natuurlijke,dan worden ze wat zachter. Toen ik mijn enigste jonge grijze kocht was ze ook zelfstandig.. maar ze wist mij heel goed in te palmen. Ik zou overgaan op 1 avondvoeding. Elke dag even wegen op het zelfde tijdstip verteld je een hele boel over wat ze eet en of ze je alleen maar in de maling neemt. Hou er wel rekening mee dat als ze bigint te vliegen, ze haar babyvetjes kwijtraakt en tijdelijk iets kan afvallen.

Gerda20 , Helemaal goed dat Coco hem sloopt... is hij tenminste lekker bezig! Geef m lekker een paar takken van wilg of fruitboom, kost niks en goed voor uren knaagplezier.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 18:05

De takken ik weet dat het niks kost en als het wel wat zou kosten maakte het ook niet uit hoor alles voor het diertje. Maar dit vind hij niet leuk meer ze doet er totaal niks meer mee.

Eerder ging ze ze helemaal af pellen en druk verslepen. Maar tegenwoordig doet ie er helemaal niks meer me. Misschien dat dit weer terug komt hoor dus ga het regelmatig even weer proberen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:09

Misschien niet lekker genoeg..andere boom proberen :D :+

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 19:46

Alles is al geprobeerd.... Maar op het moment vind ie het gewoon helemaal niks.

Maar dit komt vast wel weer terug. Zo is die ook de ene keer helemaal verliefd op op zijn doeloose ketting met ringetje. En zo kijkt ie hem weken niet aan haha

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 20:28

Ik weet dat deze vraag hier eigelijk niet hoord. Maar het is mijn eigen topic dus ik vind dat dit wel even tussen door kan haha.

Nu moeten hier nog mensen tussen zitten die mij misschien iets wijzer kunnen maken.
Wel even duidelijk: Antwoorden van schakel de dierenarts in of laat een echo maken, daar ben ik niet naar op zoek dat is mijn vraag niet. Dit weet ik zelf ook en mocht ik er niet uit komen of het duurd te lang zal ik ook zeker over gaan tot dit besluit.

Één van mijn shetlanders staat eigelijk altijd bij de rest van de paarden daarbij staat ook een hengstje. (Shetlander) twee keer is ze drachtig geweest van hem maar beide veulens hebben het helaas niet overleefd.
Daarna wilde ze niet meer gedekt worden dus was er voor ons geen zorg en heeft ze weer lekker een aantal jaren tussen de rest gelopen.
Nu is ze dik. Ik dacht oeh ze moet op minder gras anders word ze hoefbevangen. Dus ik heb haar verhuisd naar de andere twee shetland merrie's.

Nu blijft ze dikker worden. Terwijl er in mijn beleving weinig tot geen voeding meer in het gras zit. (ze krijgen niks bij)
Nu 'lijkt' het net of ze drachtig is. Ze vind het een stuk minder leuk als de andere twee pony's in haar buurt komen. Ook vind ik dat het lijkt alsof ze langzaam in daald.
Aan haar uier is helemaal niks te merken....

Ik vroeg me af wat jullie hier van zeggen? Kan dit zo zijn of zeggen jullie van nou, dit zou het ook kunnen zijn.

Naar mijn idee is ze drachtig maarja dit is waarscheinlijk te mooi om waar te zijn.
mochten jullie een idee hebben laat het maar even weten.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:33

Het lijkt erop dat ze toch drachtig is dan. Als je zeker weet dat ze niks extra's kan eten of wat dan ook, dan kan ze toch haast niet ergens anders dik van worden? Ik bedoel ok, tis een shet, die worden dik van lucht, maar dit is wel een beetje erg letterlijk dan := Ze zou hoogstens nog schijndragend kunnen zijn, maar dat zou wel een beetje apart zijn als ze alweer een aantal jaar zonder gedekt te zijn in de kudde heeft gelopen. Ik zou het gewoon afwachten en in de gaten houden. Als ze verder gewoon eet en drinkt en zich goed voelt.. Als er een veulen inzit, komt die er vanzelf uit, niet waar? Alleen wel even in de gaten houden wat betreft het weer.. Het is natuurlijk niet de meest prettige periode om een veulentje te krijgen..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:00

Er is geen enkele reden om te bedenken dat het niet zou kunnen. De uiers zou je ook pas redelijk tegen het eind pas iets aan kunnen zien. De enige zekerheid die je zou kunnen krijgen is zoals je zelf aan geeft door een echo. Maar van de andere kant, als je haar goed in de gaten houdt (ze bijvoorbeeld op een landje staat waar ze niet bij een sloot kan komen!?), de mogelijkheid hebt om haar (wanneer het nog even duurt) op stal te kunnen houden met haar veulen, dan zou ik de kosten van de dierenarts besparen.
Houd je ons wel op de hoogte?!?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:04

Ik heb al geregeld veulens zien geboren worden in december-februari en dat zijn allemaal gezonde goede veulens geweest...

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:26

Oh ja, het kan ook prima, maar is wel lekker voor de eventuele aanstaande moeder en d'r kind dat wanneer het bijna zover is dat veulie er dan uit komt, ze lekker op stal staat en van daaruit dan weer lekker naar buiten kan. Dat bedoelde ik meer :) Vriendin haar jaarling is ook van februari, prima gezond dier hoor.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:35

plaats een foto dan kunnen we meekijken ef maak een filmpje uiers kunnen ineens volschieten maar het kan ook langzaam gaan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:40

Wat voor pellets heb je gegeven bosefoso?
Ik voer Zupreem fruitblend flavor en daar doet die van mij een moord voor!
Het oude zaadmengsel van Beaphar haalt ie zijn neus voor op tegenwoordig.
Mijn moeder wil hem dat nog wel eens geven, dan zit ie echt demonstratief bij zijn voerbak en eet gewoon niéts behalve de zonnebloempitten. Wij noemen het gekscherend kleurtjesvoer.
Het heeft alle kleuren van de regenboog, maar dit zijn allemaal natuurlijke kleurstoffen uit fruit.

Als je dat eens wil proberen kan ik wel wat opsturen?
Zo ben ik er ook aangekomen, een bokker voert dit ook en die heeft mij een handje opgestuurd. :D

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 09:12

Ik hou jullie op de hoogte. Ze staat lekker in de wei. Met een goed hek en geen enge dingen aanwezig. Sloot is inderdaad wel naast de wei. Maar zoals ik zei een hek haha dus met sloot kan zeker niks gebeuren.

Er is een stal aanwezig dus mocht het wel zo zijn dan gaan ze zeker naar binnen.

Dit vind ik extra spannend omdat, ze nu een aantal veulens verloren heeft. De één is dood geboren. En de ander wilde niet drinken. Natuurlijk hebben wij hier alles aan gedaan en dag en nacht bij dr geweest.
Dit veulen heeft het heleaas maar een week gered.

Maar Bella zo heet ze haha. Is een dochter van mij oude shet (ze staan bij elkaar nu) en Bella komt van een hengstje die van mijn schoon moeder was. Dus als ik nog een veulentje bij haar kan krijgen zal het veulen ook zeker blijven. Ja ik weet het je kunt nu wel overal extra waarde aan gaan hechten haha maar dit vind ik echt extra spannend en ik hoop dat het zo mocht zijn.

En mocht ze inderdaad wel bevallen zal ik DIRECT de dierearts bellen om te komen kijken. Ik ga er alles aan doen om dit eventuele veulen te redden.

Ik zal vanmiddag even foto's voor jullie maken haha

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:22

@moonfish: waar haal jij de Zupreem fruitblend flavor? Kan je dat gewoon in de dierenspeciaalzaak kopen? Wij voeren nu ook Beaphar.